Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Kom på att de visst fick lite special igår på nyårsafton :D Sessan fick flera kulor med torrfoder (hennes absoluta favoritmat) och Tesla fick slicka på mina fingrar efter att jag ätit chips :angel::o Haha lyckan fullkomlig ;)

Om jag får hoppa in lite, du nämnde torrschampo, finns det för katter??
Absolut, hur många olika som helst! Jag har ett i puderform som ska borstas in, och två i sprejform. Använder dock bara ett, ena sprejen. Att borsta in vitt puder på en mörk katt känns lite riskabelt, och den andra sprejen är i samma flaskformat som hårsprej så han är skiträdd för den. Han blir i princip lika fluffig och väldoftande som efter ett riktigt bad. :)

Haha ja precis en balja på ställning visserligen med en sittdel för bebisar i den men det är ändå tillräckligt med utrymmet för att hon ska kunna stå hyfsat i den ^^ Men får jag någon gång möjlighet så vill jag byta ut den mot en som är helt flat i botten så man även kan bada hundarna där i vid behov. Jag är glad trots det då hon kommer upp en bra bit så man slipper stå böjd över badkarskanten =)

Mjae en 10-liters hink låter väl lite väl litet åt Sixten tycker jag, en 20-liters kanske passar bättre ? :D
Låter ju väldigt praktiskt, man blir ju ledbruten av att stå böjd över badkaret. Får hålla utkik efter någon billig begagnad och prova helt enkelt. :) Haha ja det skulle kanske funka, men jag får nog surra fast tassarna på nån vänster för att få ner honom. :D

Kom på att de visst fick lite special igår på nyårsafton :D Sessan fick flera kulor med torrfoder (hennes absoluta favoritmat) och Tesla fick slicka på mina fingrar efter att jag ätit chips :angel::o Haha lyckan fullkomlig ;)
Men du ser, vilken lyx för två kattdamer! :D

Absolut, hur många olika som helst! Jag har ett i puderform som ska borstas in, och två i sprejform. Använder dock bara ett, ena sprejen. Att borsta in vitt puder på en mörk katt känns lite riskabelt, och den andra sprejen är i samma flaskformat som hårsprej så han är skiträdd för den. Han blir i princip lika fluffig och väldoftande som efter ett riktigt bad. :)

Ooh, vad bra det låter! Jag har tänkt att lilla Alice behöver nog bada lite ibland men .... host, vågar inte riktigt :o Men slickar sig inte katten i sig pulvret? Annars har jag tittat efter schampo hos djurmagazinet men inte hittat någon bra. Har du tips på ett bra torrschampo? :)

Låter ju väldigt praktiskt, man blir ju ledbruten av att stå böjd över badkaret. Får hålla utkik efter någon billig begagnad och prova helt enkelt. :) Haha ja det skulle kanske funka, men jag får nog surra fast tassarna på nån vänster för att få ner honom. :D
Haha vilken syn :D

Jag hade något liknande förut som jag köpte begagnat på en loppis men den var så otymplig, för otymplig för mitt lilla badrum så den här kommer passa betydligt bättre ^^

Ääh, in me'na i duschen ba! :D Ju förr hon vänjer sig desto bättre. Jag tror tanken är att man liksom ska borsta in det och sen ur det på nåt vänster, så det ska väl suga upp fettet och sen borstas bort liksom. Jag kör på den här, eftersom den inte behöver sköljas ur: Anju Beauté -Aisance (länk) Och så är det sån pump som är för typ balsamsprej, så den låter inte läskigt heller. :)

Har för mig att uppfödaren sa att hen hade provat att bada/duscha kullen men att det inte var så poppis. Har dessutom varit tvungen att försöka tvätta en tass på henne, mjäääää lät det så jag kan tänka mig hur ynklig hon skulle låta med hela kroppen blöt :D

Satsar hellre på att lära henne gå i koppel än att bada henne iår :angel:

Jag sätter fast katterna i sele när jag tvättar dem, då kan de inte ta sig någonstans. Visst, det låter grymt men en skitig katt måste bli ren. :p
Ju oftare du tvättar katterna desto lättare blir det för varje gång, förhoppningsvis.

Haha ja ynkligt låter dom ju, det eller som en jäkla orkester. Det går nog inte att komma ifrån :p Kan ju berätta hur det gick idag, det brukar alltid gå till på samma sätt.

21:35 - tänder i pannan igen för att vara säker på att varmvattnet ska räcka.
21:39 - går in i badrummet och startar duschen, kollar med termometer att det håller ca 38 grader.
21:40 - går och hämtar Sixten som sitter i hallen utanför, mycket misstänksam.
21:40:30 - Sixten klamrar sig fast med framtassarna i dörrkarmen. Jag har ett, vad jag tycker, stadigt tag kring bakkroppen.
21:40:45 - Sixten klamrar sig fast med alla tassar i dörrkarmen.
21:40:50 - får en skrattattack, släpper katten och får gå att hämta honom igen.
21:41 - med ett stadigt grepp, likt surrningen jag diskuterade med Smulis tidigare, om tassar och ben får jag tillslut in Sixten i badrummet, ner i badkaret.
21:42 - Sixten klamrar sig fast i badkarskanten med framtassarna. Jag passar på att blöta bakdelen.
21:43 - pillar loss katten från kanten, blöter resten, snabbt som fan.
21:44 - Sixten klämmer sig fram mellan mina ben. Detta ger samma effekt som att använda en svettskrapa på en dyngsur häst.
21:45 - duschar mig själv i ansiktet-
21:46 - Sixten klättrar upp på mig, runt på min bara rygg. Aj. Får fatt honom och får släppa av honom på toaletten, där jag kan ta ett nytt grepp och peta tillbaka honom i badet.
21:47-22:15 - upprepa de fem senaste ett fantastiskt antal gånger. Här hinner jag även schamponera honom en gång med "avfettning" och två gånger med schampo för mörka pälsar. Dags för balsam!
22:16 - måste vrida av kallvattnet lite
22:17 - sköljer
22:18 - Sixten klättrar igen, den här gången vägrar han gå ner på toaletten. Genomskådad! Får släpa honom på golvet. Tar loss honom från dörrkarmen igen.
22:19 - vrider av lite mer kallvatten
22:20 - sköljer
22:21 - vrider av det sista kallvattnet, men det blir snabbt lite för kallt för att vara behagligt för Sixten. Gör en räsersköljning, men det räcker inte, jag känner att han har lite balsam kvar i pälsen. Inte mycket att göra, två tankar varmvatten på 500 l styck är tvärslut.
22:22 - Ett stycke mycket blöt katt lämnas till sambon i ett handdukspaket.

Efter denna pärs återstår mycket, mycket tvättning för Sixten och lika mycket torkning av badrum för matte. Jag brukar faktiskt låta honom självtorka, så kammar vi ordentligt dagen efter istället. Föning och sånt är lite överkurs.
Så länge han inte har vattenstrålen på sig så står han stilla och nosar på grejerna, och schamponeringen verkar han nästan tycka är skön. Han står still och stryker sig, mot mig och badkaret. Däremellan håller han konsert. :D

kl

Det finaste man har sätter man på bordet, har jag fått höra. Här hemma är det snarare "det finaste man har lägger sig själv på bordet"

xxida_1783.jpg

Och så måste man slåss om bästa platsen:
xxida_1794.jpg

Åh herregud! :D Jämfört med Sixten så är Luna rena drömmen att bada men man ska ju aldrig säga aldrig, jag får återkomma med resultatet senare idag :D

Ett stycke katt badad och fönad - check!

Gick relativt smärtfritt, hon lyckades inte smita i alla fall :D Nackdelen med badbaljan är att det rinner undan väldigt sakta så efter första sköljningen så schamponerade jag bara där uppe och sköljde sen i badkaret. Klagade gjorde hon, högt och mycket men trots det så var hon väldigt lugn mot slutet och satt stilla och lät mig skölja i lugn och ro :) Så nu är hon fluffig och fin tills på söndag ^^

Haha, kan se det framför mig! :D

Smulis, vadå, menar du att inte alla katter är lika bökiga som min? :D Får skicka honom på kurs hos dig tror jag. ;) Och föning också, Sixten skulle nog flytta hemifrån om jag försökte nåt sånt. :p Sixten är inte fluffig, men han luktar gott i alla fall! Får ta en sväng med torrschampot och se om det kan hjälpa mot balsamet som blev kvar igår.

Jag tvättade Smokie innan jul, årliga julbadet kan man säga. Hon blev jättefin och fluffig, och Hollie tyckte det var sjukt konstigt alltihop.

Men sen träffade Smokie syrrans tvååring som åt julbord och klappade katt samtidigt.. Det var mer flott, smulor och snor än katt till slut tror jag.
Räddade det mesta av henne med en blöt handduk, men det får nog bli en dusch till snart... Torrschampo kanske kan vara något!

Haha nåja jag hade en hjälpreda med just in case ^^ men det går betydligt lättare att föna henne än att bada i alla fall :D

Lycka till imorrn!

Faktiskt så ... precis så där tänker jag mig att lilla Alice skulle reagera om jag vågade mig på att duscha ers majestät. Inklusive klorna. :nailbiting:
Varför gav jag mig på att köpa en vit katt? :cry:

*kl*

Appropå ingenting så köpte jag torrfoder till kissen idag, jag tog samma märke och köpte i samma butik som förra gången så jag tänkte inte på att kolla noggrannare på påsen. Men när jag kom hem så såg jag att det var skillnad på påsarna, båda är av märket iams (då de åt det hos uppfödaren och tänkte att jag kunde lika gärna fortsätta med det tills hon blir 12 månader) men på den förra heter det Proactive Nutrition och på den nya Proactive Health. Båda verkar ha samma smak (kyckling) så förhoppningsvis märks det ingen skillnad för katten. Men jag undrar om någon vet om de har bara bytt till lite "snyggare" design på påsen och i namnet från nutrition till health? Eller är det något mera?

... Klockan är 00.50 och jag tar tillbaka allt jag sagt.

Jag ville inte ge mig på att duscha henne och ödet verkade ha hört mig :cautious: För min kväll/natt såg ut så här:

ca 00:15 - lilla Alice kommer in stinkande av bajs, och börjar försöka krafsa över där hon nyss suttit
ca 00:16 - kollar i baken, japp en "liten" stinkig bajskorv har klamrat sig fast i pälsen :arghh:
ca 00:17 - tar med katten in i badrummet och hon gömmer sig direkt under badkaret, passar på att rota i kattlådan och hon kommer ut av nyfikenhet - får tag i henne
ca 00:17:30 - dumpar katten i badkaret och skrämmer henne halvt ihjäl av slamret med duschslangen
Sedan blir det lite suddigt med tiden men kort sammanfattat:
ca 00:18-00:30 - lyckas duscha bort det värsta med en katt som jamar (obs, som en orkester), klamrar sig fast överallt(!) med det hon får tag i - ibland badkar och ibland matte, ryggen/axlarna ett par gånger och midjan ett par andra gånger, matte får byta grepp flera gånger
(ca 00:20 - matte ger upp om att kunna behålla sina kläder torra)
ca 00:30 - matte tar upp henne och försöker titta i baken på en katt som bara vill slicka slicka slicka sig torr(!!)
ca 00:31 - matte inser att det inte är borta
...
ca 00:31:30 - matte tar in katten till det andra badrummet där det finns bara en duschkabin och inte ett dumt slamrande badkar
ca 00:32 - duschkabinen är bättre, men vattnet är fortfarande :eek:
ca 00:42 - matte tittar igen, och fortfarande ett par bitar fast i pälsen :arghh:
ca 00:42:30 - matte inser att om det ska bort så får hon göra det själv med fingrarna :yuck:
ca 00:44 - bitarna borta, matte försöker skölja själv lite med vatten på handen, men pälsen är gulbrun bak på svansen
ca 00:44:30 - matte inser att hon måste duscha katten igen
ca 00:45 - matte tar katten (som jamar olyckligt med klor fast klamrande i kläderna (tackolov) igen) in till duschkabinen igen
ca 00:46 - matte har totalt gett upp om sina strumpor och byxor, låter katten klamra sig fast vid hennes ben så att hon når in under svansen, upptäcker att det funkar utmärkt! :up:
ca 00:47 - olycklig och förödmjukad katt kommer ut med dyblöt matte
ca 00:47-00:50 - sitter med ers majestät i knäet och torkar av henne med massa fjäsk så hon inser att mattes knä är inte något dumt
00:50 - verkar vara förlåten av lilla ers majestät Alice

...
Nu har jag iallafall gjort det.
Det var inte frivilligt, och bara halva katten blev blöt. Men det blev gjort.

Det var duktigt tycker jag faktiskt. :D
Nu ska jag gå och lägga mig.

Upptäckte dessutom senare att hon hade lyckats smeta ned en liten bit på golvet under badkaret under den korta stund hon var där under. Så jag fick samma natt också krypa in under badkaret för att nå skiten som låg såklart nästan allra längst bort :meh:

Undrar om det inte vore en smart ide att försöka trimma lite av pälsen på baken av katten :idea: gör någon av er med långhåriga katter det?

Jag har två katter (en långhårig och en semilånghårig) och jag klipper/trimmar pälsen på båda under svansen och baksidan av bakbenen. Blir kanske inte alltid det vackraste, men det minskar risken för "otrevligheter".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25