Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Honkattungar ärver en färg från mamman och en färg från pappan eftersom färgen sitter ihop med X-kromosomen och honor är XX.

Hanar ärver färg endast från mamman eftersom de är XY, och alltså ärver Y-kromosomen från pappan istället för X-kromosomen som färgen sitter på.

Om Alice mamma är lila (som har grundfärgen svart) och pappan är creme (som har grundfärgen röd) har Alice ärvt både svart och röd från sina föräldrar och måste därför vara sköldpaddsfärgad.

Eftersom hon även ärvt choklad och dilution från båda föräldrarna blir hon lilasköldpadda. Är någon av föräldrarna tabby kan hon vara lilasköldpaddstabby.

Om en ragdoll är en sk. True Bicolor eller en High Mitted Bicolor syns inte på katten utan är enbart en genetisk egenskap som avgörs av föräldrarnas eller ännu tidigare leds vitfläcksgrad och som påverkar vilken vitfläcksgrad katten själv kan föra vidare beroende på hur man parar.

Såå intressant! :idea:

Tog fram stamtavlan och tittade på den, och såhär står det:

Alice: RAG c 04 21 (lilatabbymaskad-mitted)

Far: RAG e 04 21 (cremetabby-mitted) (edit: fick se på stamtavlan att alices farmor är RAG g 21, alltså en sköldpadda också, kan det spela någon roll?)
Mor: RAG c 04 (lila-mitted)

Jag är säker på att hon är tabby iallafall för det kan jag se med mina egna ögon, men du menar att enligt genetiken så borde hon vara lilasköldpaddstabby? :love:

Appropå high mitted bicolor ... om ingen av föräldrarna är bicolor så måste det ändå väl vara high mitted bicolor? Eller går det att titta längre bak i stamtavlan för att avgöra det?

Senast ändrad:

Såå intressant! :idea:

Tog fram stamtavlan och tittade på den, och såhär står det:

Alice: RAG c 04 21 (lilatabbymaskad-mitted)

Far: RAG e 04 21 (cremetabby-mitted) (edit: fick se på stamtavlan att alices farmor är RAG g 21, alltså en sköldpadda också, kan det spela någon roll?)
Mor: RAG c 04 (lila-mitted)

Jag är säker på att hon är tabby iallafall för det kan jag se med mina egna ögon, men du menar att enligt genetiken så borde hon vara lilasköldpaddstabby? :love:

Appropå high mitted bicolor ... om ingen av föräldrarna är bicolor så måste det ändå väl vara high mitted bicolor? Eller går det att titta längre bak i stamtavlan för att avgöra det?

Att Alice farmor är sköldpadda innebär bara att Alice pappa antingen kunde ha blivit svart eller röd, och i det här fallet blev han röd (creme eftersom han även har dubbel uppsättning av dilution). Hankatter ärver bara färg från sin mamma men kan bara ärva en färg om mamman är sköldpaddsfärgad.

Jag tror att Alice är lilasköldpaddstabby bicolor (high mitted). Någon annan typ av bicolor kan hon (vad jag förstår) inte vara eftersom båda föräldrarna är mitted.

Att Alice farmor är sköldpadda innebär bara att Alice pappa antingen kunde ha blivit svart eller röd, och i det här fallet blev han röd (creme eftersom han även har dubbel uppsättning av dilution). Hankatter ärver bara färg från sin mamma men kan bara ärva en färg om mamman är sköldpaddsfärgad.

Jag tror att Alice är lilasköldpaddstabby bicolor (high mitted). Någon annan typ av bicolor kan hon (vad jag förstår) inte vara eftersom båda föräldrarna är mitted.

Det är väl möjligt att någon av föräldrarna är bicolor men att det står fel i stamtavlan?

Men så om hon har den färgen så borde det snarare stå RAG j 03 21 i stamtavlan? Det är väl möjligt att ändra i stamtavlan eller borde det bekräftas av någon utomstående först?

Och förresten, när en katt har den färgen, är det fortfarande ett färgfel att ha två olika färger på nosen?

Tack!

Det är väl möjligt att någon av föräldrarna är bicolor men att det står fel i stamtavlan?

Men så om hon har den färgen så borde det snarare stå RAG j 03 21 i stamtavlan? Det är väl möjligt att ändra i stamtavlan eller borde det bekräftas av någon utomstående först?

Och förresten, när en katt har den färgen, är det fortfarande ett färgfel att ha två olika färger på nosen?

Tack!

Om du berättar vad Alice heter i stamtavlan och om hon har en Sverak-stamtavla kan jag få fram den genom att söka i Sveraks stambok-register (FindUs) och se vad hennes förfäder och föräldrar har för färg och vitfläcksgrad.

En bicolor bör ha rosa nos, färgfläckar på nosen eller i den vita V-bläsen är "fel".

Om något i stamtavlan blivit fel angående t.ex. färg eller mönster kan man ändra detta i efterhand genom att ansöka om en ersättningsstamtavla. Hur man gör står här: http://www.sverak.se/sverak/Top_innehall/blanketter_pdf/Latkatt_ersattningsstamtavla.pdf

Om du berättar vad Alice heter i stamtavlan och om hon har en Sverak-stamtavla kan jag få fram den genom att söka i Sveraks stambok-register (FindUs) och se vad hennes förfäder och föräldrar har för färg och vitfläcksgrad.

En bicolor bör ha rosa nos, färgfläckar på nosen eller i den vita V-bläsen är "fel".

Om något i stamtavlan blivit fel angående t.ex. färg eller mönster kan man ändra detta i efterhand genom att ansöka om en ersättningsstamtavla. Hur man gör står här: http://www.sverak.se/sverak/Top_innehall/blanketter_pdf/Latkatt_ersattningsstamtavla.pdf

SE*Lillianianis Alice heter hon :) och ja, hon har en sverak-stamtavla.

Tack för länken!

Nu har jag kollat på Alice stamtavla och jag tror att det är Alice som är felregistrerad. Två mitted-föräldrar kan tillsammans få avkommor som är antingen colorpoint, mitted eller high mitted. High mitted är detsamma som bicolor utseendemässigt och bör alltså registreras som bicolor.

Skillnaden mellan True Bicolor och High Mitted är bara på vilket sätt rent genetiskt katten har fått sin bicolorteckning.

Jag såg i findUs att detta var uppfödarens första kull med registrerat stamnamn vilket kan förklara att det skett en miss i färgbestämningen. Helt lätt är det verkligen inte att se vad ragdollkattungar kommer att få för färg och teckning, särskilt inte om de är lite feltecknade dessutom.

Att Alice inte registrerats som sköldpadda (som sina systrar) är dock ett ganska stort misstag eftersom det handlar om relativt enkel och grundläggande genetik.

Nu har jag kollat på Alice stamtavla och jag tror att det är Alice som är felregistrerad. Två mitted-föräldrar kan tillsammans få avkommor som är antingen colorpoint, mitted eller high mitted. High mitted är detsamma som bicolor utseendemässigt och bör alltså registreras som bicolor.

Skillnaden mellan True Bicolor och High Mitted är bara på vilket sätt rent genetiskt katten har fått sin bicolorteckning.

Jag såg i findUs att detta var uppfödarens första kull med registrerat stamnamn vilket kan förklara att det skett en miss i färgbestämningen. Helt lätt är det verkligen inte att se vad ragdollkattungar kommer att få för färg och teckning, särskilt inte om de är lite feltecknade dessutom.

Att Alice inte registrerats som sköldpadda (som sina systrar) är dock ett ganska stort misstag eftersom det handlar om relativt enkel och grundläggande genetik.

Tack så mycket för all hjälp! Nu är jag säker på hennes färg iallafall.

Hade kunnat "stå ut" med misstaget om felet hade bara varit att hon ska vara registrerad som bicolor och inte mitted, men nu verkar ju färgen vara fel också. Lite typiskt att jag ska få betala för det :cautious:

Jag tänkte att jag kunde vänta tills hennes färg visar sig lite bättre för att vara säker på saken innan jag ändrar något, men såg på latkatten att de kommer att ändra reglerna för färgändringen år 2014. Vet någon vad för nya regler som kommer att gälla? Eller är det bäst att jag ändrar så snabbt som möjligt? :nailbiting:

Hejsan!
Jag är ny i forumet, så om jag råkar göra nån miss får ni påpeka och ursäkta mej... :-)
Jag har en fråga som jag tänkte nån här kanske kan hjälpa mej med.
I våras tog vi över en katt, som påstås vara ca fem år. Hon är en kärvänlig kisse, var lite orolig och fräsig i början, eftersom vi har två katter på tio år också. Tiden har gått, hon och vi har anpassat oss och hon trivs bra. Hon får vara ute när hon vill och inne när hon önskar det. Problemet är att hon verkar ha bekymmer med "kisseriet", eller kanske snarare vi... :-D
Hon kan ligga och sova länge på samma ställe. Nästa gång jag tittat så har hon kissat en jättepöl där hon sovit.
Jag tycker det verkar jättekonstigt. Varför tror ni hon gör så? Nån som varit med om detta? Tror ni det kan vara medicinskt?
Hon trivs ju uppenbarligen...

Kolla upp henne hos veterinären så hon inte är sjuk, uvi? Annars se över den befintliga lådsituationen =)

Hejsan!
Jag är ny i forumet, så om jag råkar göra nån miss får ni påpeka och ursäkta mej... :-)
Jag har en fråga som jag tänkte nån här kanske kan hjälpa mej med.
I våras tog vi över en katt, som påstås vara ca fem år. Hon är en kärvänlig kisse, var lite orolig och fräsig i början, eftersom vi har två katter på tio år också. Tiden har gått, hon och vi har anpassat oss och hon trivs bra. Hon får vara ute när hon vill och inne när hon önskar det. Problemet är att hon verkar ha bekymmer med "kisseriet", eller kanske snarare vi... :-D
Hon kan ligga och sova länge på samma ställe. Nästa gång jag tittat så har hon kissat en jättepöl där hon sovit.
Jag tycker det verkar jättekonstigt. Varför tror ni hon gör så? Nån som varit med om detta? Tror ni det kan vara medicinskt?
Hon trivs ju uppenbarligen...

Hur ser lådsituationen ut med antal lådor, typ av lådor, lådplacering, typ av kattsand (märke och sort) samt rensning av kissklumpar och avföring?

Är katterna kastrerade?

Katterna är kastrerade.
Vi har två lådor, ibland används de inte varje dag, eftersom våra katter är ute mycket. (Vi bor på landet).
När de använts är vi noga med att rensa omgående.
Jag är så förvånad att hon kissar där hon sover, det brukar väl inte katter göra?
Och självklart ska jag ringa veterinären, jag tänkte bara höra vad jag ska göra mer...
Jag läste nyss om nåt Feliway, spray, har ni erfarenhet av det?

Katterna är kastrerade.
Vi har två lådor, ibland används de inte varje dag, eftersom våra katter är ute mycket. (Vi bor på landet).
När de använts är vi noga med att rensa omgående.
Jag är så förvånad att hon kissar där hon sover, det brukar väl inte katter göra?
Och självklart ska jag ringa veterinären, jag tänkte bara höra vad jag ska göra mer...
Jag läste nyss om nåt Feliway, spray, har ni erfarenhet av det?

Felkissande katter kan absolut välja att kissa där de tidigare valt att sova. Katter vill kissa där det är mjukt och gärna går att gräva, vilket ofta även passar in på platser som katter väljer att sova på.

Var och på vad kissar hon?

En annan orsak till att de kissar där de sover beror på att de vill doftmarkera platsen med sin egen urin p.g.a. att katten känner oro eller otrygghet i sin tillvaro eller miljö.

Vad har ni för typ av lådor, vilken typ av sand (märke och sort) och var är lådorna placerade i förhållande till där hon kissat inomhus?

Kan katterna gå in och ut som de själva vill under hela dygnet? Hur mycket är de ute? Finns det en kattlucka?

Hur ser den felkissande kattens förhållande till de två övriga katterna ut?

KL

Alltså, fortfarande efter tolv års tid kommer jag på mig själv med att totalt smälta till en liten blöt fläck av att titta på missarna och hur fantastiskt söta de är :love: Framför allt Minimorsan, en riktig liten fröken som är så söt som socker. Nu ligger båda i mitt knä och myser, jag måste egentligen städa men kan inte slita blicken från dem :love:

KL

Alltså, fortfarande efter tolv års tid kommer jag på mig själv med att totalt smälta till en liten blöt fläck av att titta på missarna och hur fantastiskt söta de är :love: Framför allt Minimorsan, en riktig liten fröken som är så söt som socker. Nu ligger båda i mitt knä och myser, jag måste egentligen städa men kan inte slita blicken från dem :love:

Säger det samma, vi har ändå bara haft våra i ca 3 månader (gud så tiden går fort:O )

Kan inte tänka mig ett liv utan de finaste killarna :love:

Ja! Jag blir helt nykär varje dag! Jag menar, hur kan man inte låta bli att dö lite åt det här varje morgon:

522386_3905348547873_122574459_n.jpg

*kl*

Jag misstänker att min lilla skrutta är lite uttråkad för hon satte just på teven genom att putta ned fjärrkontrollen O_o :D

Kl*

Åååhhh jag blir tokig!
Jag åkte bort i EN hel dag under jul, och då
var min granne här ett par gånger för att hålla
missen sällskap.
Idag när jag kom hem ser jag att han har kissat
på TRE ställen i sängen och en gång på kudden??
Bäddar rent och så fort jag gjort det sätter han
sig i sängen igen????

Han är 7 månader och jag ska kastrera honom,
märkt han blivit könsmogen och han har satt sig
på golvet någon gång innan men nu i sängen??
Förstår ju att det kan ha att göra med att han varit
ensam men ja... Vad ska man göra??

Antingen beror det på att han är könsmogen eller så har han fått något problem med urinvägarna. Ring till veterinären direkt på fredag så att han får hjälp. Under tiden så kan du lägga plast på sängen så brukar de inte vilja kissa där och tvätta lakanen med en skvätt ättikssprit i sista sköljvattnet så tar det bort lukten även för kattens känsliga nos för annars är risken att han kissar där igen för att det redan luktar kiss där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25