Sv: Snacktråd katt
Såå intressant!
Tog fram stamtavlan och tittade på den, och såhär står det:
Alice: RAG c 04 21 (lilatabbymaskad-mitted)
Far: RAG e 04 21 (cremetabby-mitted) (edit: fick se på stamtavlan att alices farmor är RAG g 21, alltså en sköldpadda också, kan det spela någon roll?)
Mor: RAG c 04 (lila-mitted)
Jag är säker på att hon är tabby iallafall för det kan jag se med mina egna ögon, men du menar att enligt genetiken så borde hon vara lilasköldpaddstabby?
Appropå high mitted bicolor ... om ingen av föräldrarna är bicolor så måste det ändå väl vara high mitted bicolor? Eller går det att titta längre bak i stamtavlan för att avgöra det?
Honkattungar ärver en färg från mamman och en färg från pappan eftersom färgen sitter ihop med X-kromosomen och honor är XX.
Hanar ärver färg endast från mamman eftersom de är XY, och alltså ärver Y-kromosomen från pappan istället för X-kromosomen som färgen sitter på.
Om Alice mamma är lila (som har grundfärgen svart) och pappan är creme (som har grundfärgen röd) har Alice ärvt både svart och röd från sina föräldrar och måste därför vara sköldpaddsfärgad.
Eftersom hon även ärvt choklad och dilution från båda föräldrarna blir hon lilasköldpadda. Är någon av föräldrarna tabby kan hon vara lilasköldpaddstabby.
Om en ragdoll är en sk. True Bicolor eller en High Mitted Bicolor syns inte på katten utan är enbart en genetisk egenskap som avgörs av föräldrarnas eller ännu tidigare leds vitfläcksgrad och som påverkar vilken vitfläcksgrad katten själv kan föra vidare beroende på hur man parar.
Såå intressant!
Tog fram stamtavlan och tittade på den, och såhär står det:
Alice: RAG c 04 21 (lilatabbymaskad-mitted)
Far: RAG e 04 21 (cremetabby-mitted) (edit: fick se på stamtavlan att alices farmor är RAG g 21, alltså en sköldpadda också, kan det spela någon roll?)
Mor: RAG c 04 (lila-mitted)
Jag är säker på att hon är tabby iallafall för det kan jag se med mina egna ögon, men du menar att enligt genetiken så borde hon vara lilasköldpaddstabby?
Appropå high mitted bicolor ... om ingen av föräldrarna är bicolor så måste det ändå väl vara high mitted bicolor? Eller går det att titta längre bak i stamtavlan för att avgöra det?
Senast ändrad: