Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

*kl*

Hur mycket äter era katter?

Vår Simon (ja, jag kallar honom min för att jag bodde hemma en period när han kom till oss :p:love:)

Mamma matar honom med typ 3-4 påsar Pussi om dagen :o:o samt att han har fri tillgång på torrisar, jagar en hel del :yuck: och avmaskas regelbundet eftersom att han kommer & går som det passar! :)

Han får även laxolja på maten nästan varje dag, räkor, hummer, tonfisk och ägg (gulan) då och då, han avgudar allt ifrån havet! ;)

Han är stor och rejäl men absolut inte fet! Lite rund ja, men inte fet så att man behöver banta honom! Han väger i dagsläget 8 ½ kg! :)

Han rör sig ju väldigt mycket och ibland är han ute hela nätter så han gör ju av med mycket energi! (Har givetvis ombonat på altanen med hus & fällar så att han inte fryser)

Men för det mesta kommer han ju in och sover i mammas & pappas säng! :love:

Senast ändrad:

Jag hoppas det! Jag har velat ha en till länge, Sixten skulle nog uppskatta en kompis, och nu har sambon sagt ok också. :D Hm, det låter ju inte så komplicerat det du skriver, det är väl ungefär vad jag har tänkt försöka få med. Dock har jag inte lyckats producera mer än "Hej! Jag" på rätt många dagar nu... Antingen blir det mitt livs historia eller så låter det som om jag vill köpa ett par skor liksom. :o

Det blir en maine coon i så fall. Sambon kräver att den ska vara som Sixten både i utseende och temperament, och han är ju en "maine coon" så det var rätt naturligt att börja i den änden. :) Har hittat två katterier jag har blivit förtjust i, ett på hemmaplan som inte verkar ha nån kull på g, och ett 45 mil bort som ska ha kull när som helst. Kunde ju varit tvärt om kan jag tycka. :p

Fråga till er som har köpt katt från uppfödare, när tog ni kontakt? Väntade ni tills kullen var född? Och vad skrev/sa ni? Jag är verkligen kass på sånt här. :o

Så fort jag såg annonsen skickade jag ett mail (med liten presentation och vad för hem vi kunde erbjuda) men kunde inte vänta så jag skickade ett sms också och ett par dagar senare åkte jag och tittade på min lilla alice :angel::D

Det går bra! Jag ringde veterinären som inte tyckte det var akut, eftersom kattlådan varit normal sedan den gången den var "överfull". Hon trodde på vattenfontänen eftersom båda katterna betedde sig normalt, men skulle det hända igen så skulle vi boka tid. Sedan dess har kattlådan varit som den brukar. Varför det blev en felkissning vet jag fortfarande inte men jag tror att den ena katten tyckte lådan var äcklig helt enkelt.

Vad skönt att det inte har varit något mer sen. Håller tummarna för att det håller i sig :)

*kl*

Hur mycket äter era katter?

Vår Simon (ja, jag kallar honom min för att jag bodde hemma en period när han kom till oss :p:love:)

Mamma matar honom med typ 3-4 påsar Pussi om dagen :o:o samt att han har fri tillgång på torrisar, jagar en hel del :yuck: och avmaskas regelbundet eftersom att han kommer & går som det passar! :)

Han får även laxolja på maten nästan varje dag, räkor, hummer, tonfisk och ägg (gulan) då och då, han avgudar allt ifrån havet! ;)

Han är stor och rejäl men absolut inte fet! Lite rund ja, men inte fet så att man behöver banta honom! Han väger i dagsläget 8 ½ kg! :)

Han rör sig ju väldigt mycket och ibland är han ute hela nätter så han gör ju av med mycket energi! (Har givetvis ombonat på altanen med hus & fällar så att han inte fryser)

Men för det mesta kommer han ju in och sover i mammas & pappas säng! :love:

Förutom att det inte alls är bra att ge katten räkor och annat salt så låter hans matkonsumtion normal om han inte vräker i sig torrfoder såklart. Salt påverkar njurarna väldigt negativt så det ska man absolut inte ge en katt. En räka eller två i månaden är inte fel men det är inget man ska ge några mängder utav eller ofta. Så länge han håller lagom hull så är hans matkonsumtion lagom :)

Ni ska inte avmaska om ni inte har skickat in träckprov så att ni vet att han har mycket mask eller om han ser ut att må dåligt av masken han har. Katter klarar ganska mycket mask utan att fara illa och man ska absolut inte avmaska i onödan för precis som på hästsidan så är risken för resistens stor. I jämförelse så avmaskar jag mina stallkatter ungefär vart tredje-vart fjärde år och de jagar och äter mycket möss. Oftare har jag aldrig behövt avmaska. Innekatten har jag behövt avmaska tre gånger under hennes fjorton år om man inte räknar med avmaskningen när hon var kattunge och då var en gång i onödan egentligen.

Våran katt som är mestadels inne som väger ca 3 kg äter två påsar/dag + lite torrfoder och det håller hon sig bra i lagom hull på. Våran är mest inne. Hon kan gå ut i fem minuter någon gång då och då men hon väljer att vara inne. Så i jämförelse med eran katt så äter de ju ungefär lika mycket.
Stallkatterna har fri tillgång på torrfoder eftersom de ratar blötfoder så får de inte det. De äter ca 7 dl torrfoder/dag och de är fyra stycken.

Sasse, åh vad kul och spännande! Vad är det för en liten plutt du får hem?

En huskatt. Känner "uppfödarna" (deras förvildade stallkatt fick ungar) och har mer eller mindre följt uppväxten. Nu har den lilla galningen i alla fall hittat hit! Försökte ta en bild innan, men det får nog bli när hon sover sedan :p

Hon är en riktig liten sucker på att rivas och bitas, ligger mellan mina ben nu och biter och river mig i fötterna :p

Och såå kelig! :love:

*kl*
Jag misstänker att min lilla skrutta älskar att leka polis - hon hoppar nämligen gärna upp på benen och muddrar mig, från sidan och bakifrån, på stillastående eller gående offer :D

kl
Holy shit, nu skickade jag ett mejl! Är lite lätt panikslagen här, tänk om vi inte duger... :o

KL

Tusse har ju borjat tycka att det ar ok att vara ute pa balkongen (fran utekatt, till innekatt som ar livrädd for utsidan :D), hela fem minuter brukar han klara av att vara ute! men idag hittade jag han pa fel sida av natet igen :meh: trilla skulle han nog klara av utan skador (bara tva meter ner till gräsmattan), men om han gar pa racket runt hornet sa kan han komma ner pa backen och den valdigt hart trafikerade vagen ligger någon meter darifran. Sa nu ar det balkongvistelse med person narvarande tills vi vet vart han kommer ut den har gangen. Funderar pa om han klamrar upp for stolparna och lyckas komma ut under taket :crazy: sa vi spikar nog fast nagra brador dar uppe imorgon.

Ibland ar det irriterande med en valdigt stor balkong, natet overlappar ju! Vi har funderat pa att hafta fast det, men da gar det ju inte att haka av om vi behöver gora det (stege kommer man val at med visserligen, haftmaskinen vi fick ar dock trasig) :meh:

P.S. igar blev jag kallad katt torterare for att jag har innekatt som inte far springa lost, den far ju inte uppleva "the wonders of nature". Det ar ju tur for mig att katten inte kanner sig torterad och hellre ar i livet ;):D

*kl*
Som jag är så är jag oerhört nyfiken på färger och teckningar på ragdolls. Och jag undrar vad för färger föräldrarna (och möjligen far-/morföräldrarna?) bör ha för att kattungen ska kunna få färgen RAG j 03 21 (lilasköldpaddstabby bicolor)?
Hoppas att någon här vet svaret på frågan! :)

*kl*
Som jag är så är jag oerhört nyfiken på färger och teckningar på ragdolls. Och jag undrar vad för färger föräldrarna (och möjligen far-/morföräldrarna?) bör ha för att kattungen ska kunna få färgen RAG j 03 21 (lilasköldpaddstabby bicolor)?
Hoppas att någon här vet svaret på frågan! :)

För att kunna bli sköldpaddsfärgad måste en av föräldrarna antingen vara röd eller sköldpaddsfärgad.

För att kunna bli lila måste båda föräldrarna bära på chokladgenen, vilken är recessiv och alltså bara syns i dubbel uppsättning.

För att en chokladgen i dubbel uppsättning ska bli lila hos avkomman måste båda föräldrarna bära på dilutionsanlaget, dvs. det anlag som "bleker" choklad till lila, svart till blå eller röd till creme.

För att avkomman ska bli tabby måste minst en av föräldrarna själv vara tabby. Mönsteranlaget är dominant och behöver alltså bara komma från den ena föräldern för att synas.

För att bli bicolor måste minst en av föräldrarna själv vara bicolor.

Senast ändrad:

För att kunna bli sköldpaddsfärgad måste en av föräldrarna antingen vara röd eller sköldpaddsfärgad.

För att kunna bli lila måste båda föräldrarna bära på chokladgenen, vilken är recessiv och alltså bara syns i dubbel uppsättning.

För att en chokladgen i dubbel uppsättning ska bli lila hos avkomman måste båda föräldrarna bära på dilutionsanlaget, dvs. det anlag som "bleker" choklad till lila, svart till blå eller röd till creme.

För att avkomman ska bli tabby måste minst en av föräldrarna själv vara tabby. Mönsteranlaget är dominant och behöver alltså bara komma från den ena föräldern för att synas.

För att bli bicolor måste minst en av föräldrarna själv vara bicolor.

Oj vad mycket som måste klicka! :o

Anledningen till att jag frågade var att jag blev nyfiken på att i vissa ljus verkar min Alice ha en ljusare/rödare sida på högra sidan av ansiktet men i andra ljus så syns det knappt ingen skillnad alls. Men det kan vara jag som inbillar mig..!

Är nyfiken, hennes mamma är lila, blir genen mera dominant eller måste pappan fortfarande ha chokladgenen? Han är cremefärgad så dilutionsanlaget måste han ha iallafall.

Appropå det, om det är dilutionsanlaget som gjorde hennes pappa från röd till creme, är det fortfarande möjligt att han lämnar sköldpaddsfärgade ungar?

Tittade på hennes stamtavla och båda hennes föräldrar står som mitted, men jag tycker att hon är självklart en bicolor (även om det står mitted i hennes stamtavla också) då hennes ben är alldeles vita (än så länge), är det möjligt för två mitted föräldrar att lämna en bicolor unge eller..?
Edit: Såg nu svaret på min sista fråga :o men då måste en av föräldrarna ha fel teckning i stamtavlan eller så har inte min Alices ben mörknat ännu?

Är så tacksam för alla svar! :bow:

Senast ändrad:

Oj vad mycket som måste klicka! :o

Anledningen till att jag frågade var att jag blev nyfiken på att i vissa ljus verkar min Alice ha en ljusare/rödare sida på högra sidan av ansiktet men i andra ljus så syns det knappt ingen skillnad alls. Men det kan vara jag som inbillar mig..!

Är nyfiken, hennes mamma är lila, blir genen mera dominant eller måste pappan fortfarande ha chokladgenen? Han är cremefärgad så dilutionsanlaget måste han ha iallafall.

Appropå det, om det är dilutionsanlaget som gjorde hennes pappa från röd till creme, är det fortfarande möjligt att han lämnar sköldpaddsfärgade ungar?

Tittade på hennes stamtavla och båda hennes föräldrar står som mitted, men jag tycker att hon är självklart en bicolor (även om det står mitted i hennes stamtavla också) då hennes ben är alldeles vita (än så länge), är det möjligt för två mitted föräldrar att lämna en bicolor unge eller..?
Edit: Såg nu svaret på min sista fråga :o men då måste en av föräldrarna ha fel teckning i stamtavlan eller så har inte min Alices ben mörknat ännu?

Är så tacksam för alla svar! :bow:

Man blir lite snurrig när man försöker förklara eller förstå hur genetiken fungerar!

För att Alice ska kunna vara lila måste hon ha ärvt både choklad och dilution från båda sina föräldrar. Hon kan bara ha ärvt en gen från vardera förälder så det spelar ingen roll om Alice förälderar har haft dubbel (och synlig) uppsättning av anlagen eller enkel (och dold).

Den diluterade varianten av röd, dvs. creme kan ge sköldpaddsfärgade honkattungar när den paras med svart (eller blå, lila och choklad) lika väl som en röd katt.

Att en av föräldrarna måste vara bicolor själv för det ska kunna bli bicolor-ungar var inte riktigt sant.

Det finns nämligen egentligen 3 olika sorters bicolor och två Mitted kan få avkommor som kallas för High Mitted Bicolor.

Alice är väl reggad som sköldpadda? Det måste hon vara eftersom pappan är creme och mamman lila.

Alice är väl reggad som sköldpadda? Det måste hon vara eftersom pappan är creme och mamman lila.

Nej :o kan ta en titt igen för säkerhets skull men jag är 90% säker på att hon är reggad som mitted lila. Hur menar du med att hon "måste" vara sköldpadda när föräldrarna har de färgerna?

Man blir lite snurrig när man försöker förklara eller förstå hur genetiken fungerar!

För att Alice ska kunna vara lila måste hon ha ärvt både choklad och dilutionfrån båda sina föräldrar. Hon kan bara ha ärvt en gen från vardera förälder så det spelar ingen roll om Alice förälderar har haft dubbel (och synlig) uppsättning av anlagen eller enkel (och dold).

Den diluterade varianten av röd, dvs. creme kan ge sköldpaddsfärgade honkattungar när den paras med svart (eller blå, lila och choklad) lika väl som en röd katt.

Att en av föräldrarna måste vara bicolor själv för det ska kunna bli bicolor-ungar var inte riktigt sant.Det finns nämligen egentligen 3 olika sorters bicolor och två Mitted kan få avkommor som kallas för High Mitted Bicolor.

Det här är såå intressant! :D

Aha, så för att få en lila katt så måste båda föräldrarna ha anlag för det. Och röda/creme kan ge sköldpaddor. Rätt så klart såhär långt!

Men det här high mitted bicolor ... vad är det för skillnad på dessa från en vanlig bicolor och mitted?

Honkattungar ärver en färg från mamman och en färg från pappan eftersom färgen sitter ihop med X-kromosomen och honor är XX.

Hanar ärver färg endast från mamman eftersom de är XY, och alltså ärver Y-kromosomen från pappan istället för X-kromosomen som färgen sitter på.

Om Alice mamma är lila (som har grundfärgen svart) och pappan är creme (som har grundfärgen röd) har Alice ärvt både svart och röd från sina föräldrar och måste därför vara sköldpaddsfärgad.

Eftersom hon även ärvt choklad och dilution från båda föräldrarna blir hon lilasköldpadda. Är någon av föräldrarna tabby kan hon vara lilasköldpaddstabby.

Om en ragdoll är en sk. True Bicolor eller en High Mitted Bicolor syns inte på katten utan är enbart en genetisk egenskap som avgörs av föräldrarnas eller ännu tidigare leds vitfläcksgrad och som påverkar vilken vitfläcksgrad katten själv kan föra vidare beroende på hur man parar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt