Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Kl
Har läst i sverak-gruppen på fb de senaste dagarna om katter som har satt både barf och torrfoder i halsen, med både lyckliga och olyckliga utgångar, och tänkt att gud vilken tur jag har som har en katt som alltid äter allt lugnt och fint. Gissa vem som precis fick bända upp munnen på stackarn? Jag hade precis kommit in och satt mig vid köksbordet när han satte sig och åt. Han äter precis som vanligt, när jag hör hur han börjar hulka som att han ska kräkas, fast mycket mer väsande eller vad man ska säga. Jag fick ut en kula, han hulkade/väste en gång till, och sen var det bra. Vet inte om det var en som slank ner då kanske. Milde himmel vad rädd jag blev. Han verkar okej, men lite spak. Framförallt tycker han jag är skitjobbigt som springer efter honom och kollar så han andas hela tiden. :cautious: sen var det väl säkert inte så illa som det verkade just då och egentligen ganska odramatiskt, men fy fan vilken panik det var där och då, var helt säker på att han skulle dö.

*kl*
Känner mig som världens FAIL just nu.
Skulle köpa lite blötmat till kissen och då fick jag se ett större paket med bilanx blötmat för samma pris som den jag använt så jag tänkte att man kunde iallafall testa då hon älskat blötmaten. Tyvärr fanns det ingen bilanx i enstaka förpackningar så jag kunde inte testa med bara ett innan.
Och när jag provade med kyckling (då hon åt gärna en med kyckling smak) så jamade hon ivrigt först så det doftade gott. Men när jag gav henne det så luktade hon först och så tvärt vände hon sidan mot maten och började krafsa på golvet mot maten som hon gör i sandlådan. Och sen varje gång hon gick dit för att lukta igen så gjorde hon samma sak.
... Är detta hennes sätt att säga att detta är skit?! :eek:

Så nu sitter jag med ett paket bilanx och grämer mig att jag skulle ha tagit ett paket av den vanliga. Tips?

Jag hänger inte med riktigt, brukar hon äta bilanx eller något annat märke?

Linta, vad läskigt! :crazy: Tur att det gick bra.

Katter kan vara kräsna typer ;) Om du har kvar av den vanliga maten kan du testa att blanda och se om det går ner :)

Typiskt nog så har jag inte det, suck, får väl köpa ett och se om det går. Tänkte faktiskt på det i affären men så läste jag på paketet att även de från bilanx var för kräsna katter så jag tänkte att det skulle gå bra ;)
Men jag själv kunde också märka en skillnad direkt när jag öppnade förpackningen från bilanx, deras bitar verkar mycket mera kompakta och kändes mera fabricerade än de som jag brukar ta.

Vi skrattade bara så gott åt att lilla alice var så tydlig med vad hon tyckte om maten :D

Det är så typiskt att något negativt händer när man börjar få en relation men ge inte upp. Strunta i bollen och köp ett spö med fjäder eller annan leksak på istället. De brukar var mycket populära. Eller en laserpekare. Jag köpte en laserpekare för 15 kr så den var väl värd pengarna.

Det är så lätt att man blir otålig men det struntar ju katten i ;) Katten tar ju den tiden på sig som hon behöver iallafall.

Det är så lätt att man blir otålig men det struntar ju katten i ;) Katten tar ju den tiden på sig som hon behöver iallafall.

Ja, suck, att de inte kan göra som matte vill ibland ;)

Min syster, som hon hade mött en gång förut och då hade jag kunnat dumpa henne i systerns famn utan problem direkt, kom på besök under veckan och såklart var det som att hon aldrig hade mött henne tidigare... Men som tur är så har hon god kattvana och med lite mutor (i form av kött från middan vi åt) och jag som sa att jag inte tänkte använda mat som muta igen :o Men det gick så bra då Alice vågade sig närmare och i slutet av middagen så strök hon sig mot min syster och gick runt våra fötter, så jag sket i det när det verkade fungera den här gången och tänkte att hon får ju också gärna tänka att gäster = god mat :angel: Hon var lite på tårna resten av besöket men var bra mera avslappnad än i början, så hoppas hoppas att det bara är en liten spökålder :D

Nu låter jag som en ängslig förstagångsägare (fast jag inte är det) men jag har funderat över ett par andra saker och skulle vara tacksam om ni kunde svara på mina dumma funderingar.
1) Min lilla nyser då och då (gulligt :love: ), mer än min förra katt, men kan katter vara lite olika i hur mycket de nyser som människor? Annars ingen hosta eller snuva iaf, och hon blev vaccinerad innan hon kom till oss.
2) Jag märkte en liten bula under hennes päls på hakan och när jag grävde bland pälsen så upptäckte jag ett litet sår, ingen aning vad det kom av då hon går inte ute och har inte upptäckt något. Hon kliar ju sig under hakan och tycker om när jag kliar henne där också, jag försöker undvika att klia såret och ta en titt när jag kan, men kan jag göra något annat eller är det bara att vänta och se?
3) Är inte ett så stort problem egentligen, bara irriterande för mig då det mesta hamnar i min säng :D men fastän hon har en massa leksaker så går hon ibland till en av mina blomkrukor och gräver fram en liten jordkula eller gammalt torrt löv innan hon busar helt kort med den och (försöker) äter upp det :yuck: Är inte en giftig blomma och hon får leka med bladen men jorden kan ju inte vara särskilt nyttig, tankar eller tips?

Tacksam för svar! :bow:

Nu låter jag som en ängslig förstagångsägare (fast jag inte är det) men jag har funderat över ett par andra saker och skulle vara tacksam om ni kunde svara på mina dumma funderingar.
1) Min lilla nyser då och då (gulligt :love: ), mer än min förra katt, men kan katter vara lite olika i hur mycket de nyser som människor? Annars ingen hosta eller snuva iaf, och hon blev vaccinerad innan hon kom till oss. Om allmäntillståndet är bra så hade jag inte lagt någon vikt vid nysningarna. Men om det blir värre eller om hon nyser flera gånger per dag så hade jag nog ringt veterinären. Kanske är det något som hon inte tål?
2) Jag märkte en liten bula under hennes päls på hakan och när jag grävde bland pälsen så upptäckte jag ett litet sår, ingen aning vad det kom av då hon går inte ute och har inte upptäckt något. Hon kliar ju sig under hakan och tycker om när jag kliar henne där också, jag försöker undvika att klia såret och ta en titt när jag kan, men kan jag göra något annat eller är det bara att vänta och se? Ha koll på det så att det inte läker utifrån och in istället för inifrån och ut. Om det läker utifrån och in så kan det kapslas in bakterier och det kan skapas en böld. Om det blir en böld så behöver veterinären titta på det eller iallafall rådfrågas och ev. ge antibiotika.
3) Är inte ett så stort problem egentligen, bara irriterande för mig då det mesta hamnar i min säng :D men fastän hon har en massa leksaker så går hon ibland till en av mina blomkrukor och gräver fram en liten jordkula eller gammalt torrt löv innan hon busar helt kort med den och (försöker) äter upp det :yuck: Är inte en giftig blomma och hon får leka med bladen men jorden kan ju inte vara särskilt nyttig, tankar eller tips? Det brukar gå över av sig självt när de blir vuxna. Du kan ta lite ättikssprit på ett papper och dra runt krukorna så kanske hon låter dem vara eftersom katter inte gillar den doften. Tar du bara utanpå krukan så skadas inte blommorna.

Tacksam för svar! :bow:

tio små tecken

Tusen tack! :bow:

Det blir lite knepigt när jag försöker komma ihåg hur mycket hon brukar nysa då jag tycker att det kan gå någon dag emellan eller så minns jag fel O_o Men kanske max ett par gånger per dag. Men jag har också tänkt på att det kanske är något hon inte tål, men lite knepigt då hon nyser vid olika ställen och när man inte gör något särskilt.

Böld lät inte trevligt :eek: Svårt att försöka se såret dock då hon har ju en massa päls i vägen och inte alltid tillåter en kolla hur länge som helst. Men det jag sett var iaf torrt och sårskorpor som hängde i, och så kollar jag bulans storlek över pälsen ofta så att den inte blir större eller alltför varm, så jag håller tummarna!

Förresten en liten fråga till :o min lilla föddes den 5e juli det här året och jag vill gärna kastrera henne innan hon får sitt första löp. Funderade på januari, låter det bra?

Det är ju alltid svårt att veta när första löpet kommer. Det kan ju komma så tidigt som vid 3-4 månaders ålder även om det inte är jättevanligt. De flesta veterinärerna vill inte kastrera katter som är yngre än 6 månader iallafall så kastrerar du i början av januari så är hon ju precis 6 månader och har du tur så har hon inte fått sitt första löp ännu då. Orsaken till att de inte vill kastrera under 6 månaders ålder är för att det blir så pilligt då men väger hon över 2 kg så brukar det inte vara några problem utan de kan kastrera henne redan nu om du skulle vilja det. Man kan kastrera katter vid 12 veckors ålder men de flesta veterinärer vill inte göra det just för att det är så pilligt. Det är inte negativt för katten på något sätt att kastreras tidigt. Snarare tvärtom eftersom de då garanterat slipper löpa vilket är jobbigare för dem än för oss.

Verkligen, Murphys lag. Köpte ett spö med fjädrar men det verkade hon mest bli rädd för i dagsläget, men en steksnöre gjorde susen!

bild_zps5d5e084e.jpg

Hon ser så kul ut med sin nästan pälslösa mage

Katter kan vara kräsna typer ;) Om du har kvar av den vanliga maten kan du testa att blanda och se om det går ner :)

Lägesrapport: Seger! :D
Igår kväll upptäckte jag att tallriken var tom och jag undrade om någon annan här hemma hade tömt tallriken, vågade inte riktigt hoppas. Men nu så gav jag henne igen samma som igår och hon nosade lite och verkade tänka 'typiskt, samma igen'. Mattes envishet segrade dock och hon åt upp allt nästa stund! :banana:

Hon behövde alltså bara lite övertalning :D

kl

Mina katter gjorde det klart och tydligt idag att de inte tycker att det här med snö är en bra idé. De älskar att få komma ut i sele, i somras var vi ute långa stunder flera dagar i veckan. Idag tänkte jag att de skulle få komma ut i snön, Tesla har bara varit ute när det varit barmark. Men se nehej, det uppskattades inte av damerna! De satt på trappan en stund, gick några meter för att sedan gå tillbaka till dörren och krävde att få gå in igen :rofl:

Ja, hon behövde bara se att matte inte skulle ge efter och ge henne hennes gamla blötmat igen :D

Och gå i snö!?! Man blir ju blöt om tassarna av det! :eek:

Senast ändrad:

KL

En av mina katter kissade i sängen inatt... :( Har haft problem med den ena katten tidigare, men det var över ett år sedan hon kissade i sängen (problemet fixades med kattkompis och lådor utan tak)! Funderade först på UVI för det var så mycket kiss i kattlådorna att jag nästan trodde att jag glömt att städa föregående dag, men jag vet inte om symptomen stämmer? Om det är blod i kisset visst borde det synas tydligt i klumparna då? Ingen av katterna har heller skrikit när dom gått på lådan och båda äter bra. Den ena dricker dåligt och vattenfontänen vi köpte har hon inte velat dricka ur ännu men allt är som vanligt...

Tänkte ha benhård koll på lådorna idag och katterna överlag men borde jag ringa veterinären också? Vet ju inte ens vem av katterna det är som kissat i sängen. BLÄ, jag som trodde kisseriproblemen var över :(

KL

En av mina katter kissade i sängen inatt... :( Har haft problem med den ena katten tidigare, men det var över ett år sedan hon kissade i sängen (problemet fixades med kattkompis och lådor utan tak)! Funderade först på UVI för det var så mycket kiss i kattlådorna att jag nästan trodde att jag glömt att städa föregående dag, men jag vet inte om symptomen stämmer? Om det är blod i kisset visst borde det synas tydligt i klumparna då? Ingen av katterna har heller skrikit när dom gått på lådan och båda äter bra. Den ena dricker dåligt och vattenfontänen vi köpte har hon inte velat dricka ur ännu men allt är som vanligt...

Tänkte ha benhård koll på lådorna idag och katterna överlag men borde jag ringa veterinären också? Vet ju inte ens vem av katterna det är som kissat i sängen. BLÄ, jag som trodde kisseriproblemen var över :(

Var det så mycket kiss i lådorna att det såg ut som att du missat att rensa har du förmodligen orsaken till felkissandet där.

Hur många lådor har du och hur ofta rensar du?

Det behöver inte vara blod i urinen för att de ska börja kissa fel. Urinvägsproblem kan det vara iallafall. Om det är så mycket kissklumpar att det såg ut som om du inte hade plockat igår så skulle jag misstänka njurproblem och då är det bråttom. Jag skulle ringt till veterinären i morgon så att du iallafall får lämna in ett urinprov men helst en helundersökning av katten. Försök ta ett urinprov under dagen och förvara det sedan i kylskåp så står det sig till i morgon.
Hur gamla är dina katter? Min dotters katt var 14 år när hon började kissa mer och dricka mer och det gick tyvärr väldigt fort. Veterinären sa att när man börjar märka att de kissar mer och dricker mer så har njurproblemen redan pågått länge och att symptomen kommer först när det är mindre än 25% av njurfunktionen kvar. I vissa fall så går det ändå att rädda katten med hjälp av specialkost men tyvärr så gick det inte i hennes fall.

Jag vet att jag inte glömt att rensa för det låg en bajspåse i soppåsen från dagen innan så det var ovanligt mycket kiss. Vet inte om det är bra eller dåligt? :crazy: Hur mycket "ska" en katt kissa om dagen egentligen?

Just nu rensar jag en gång om dagen och har två lådor, men eftersom dom (eller i alla fall den ena som dricker ur vattenfontänen) kissar mer nu tänkte jag börja rensa två gånger om dagen (har redan börjat). Vi har funderat på att skaffa en till kattlåda men det är svårt med utrymmet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama