Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Du har missuppfattat, det är jättepraktiskt! Du ger ju din uppmärksamhet till katten istället för det där andra tråkiga du gör ;)

Nää, det är nog något annat. Nu ligger hon under datorn även om jag inte använder den. Jag sitter inte ens i soffan (sitter med mobilen i köket och spanar på henne).
Knasiga varelse, det ser sjukt obekvämt ut!

Så nu har jag en katt som sover under en laptop och en som sover bland svettiga träningsskor.
Båda blir arga om man stör dem. Så vad ska jag hitta på så länge?

KL

Häromdagen var jag på resa och stannade till i ett litet samhälle. I den uppvärmda "slussen" in till mataffären låg en liten katt som verkade så nöjd när alla som gick förbi pratade med den och klappade.

Jag frågade kassörskan och hon berättade att den kom varje dag. Den hade ett hem i villaområdet bredvid, men tyckte det var trivsamt att få lite extra uppmärksamhet. Personalen hade till och med satt ut en stol åt den, så att den skulle slippa ligga på golvet.

Är det inte gulligt så säg? :love:

Åh!:love:

På tal om knäppkatter så blev Socker väldigt intresserad nyss när jag öppnade en burk med energidryck. När han nosade lite närmare på burken fick han dock ett konstigt ansiktsuttryck och backade en bit innan han småskrämd gick iväg.:D

Det måste ju vara något allvarligt fel på honom, ring veterinären genast! :D;)

Ja, en börjar ju undra. "Sixten har sovit i sängen alla nätter, hela nätterna", var det första sambon sa när jag kom hem igår, och nog låg han där i natt också. Vem har bytt ut min pälsboll?! :D

KL

Alltså... Är det bara jag som blivit katthitler sen det flyttade in en katt i hemmet? Jag blir fullkomligt tokig när folk gör (enligt mig) fel och kan liksom inte se förbi det jag tycker är rätt. :o Jag kan bara inte låta bli att lägga mig i när folk tycker det är okej att städa kattlådan en gång i veckan eller lämna katten ensam en hel helg.

Jag är likadan. Har man katt så har man ett ansvar, man kan inte bara glömma bort dem eller ge dem till någon annan för att man tröttnat, man tar på sig ett livslångt (för katten) ansvar!

Är det någon som har tips på bra och roliga kattappar?

De jag har:
Kattproblem (kattbeteenderådgivare Susanne Hellmans Holmström app med tips om varför katten beter sig på olika sätt).
Djurguiden (Agrias(?) app)
Cat Toy och iCatnip ("kattspel")
Zooplus
Human to Cat (olika kattljud)

Ja, en börjar ju undra. "Sixten har sovit i sängen alla nätter, hela nätterna", var det första sambon sa när jag kom hem igår, och nog låg han där i natt också. Vem har bytt ut min pälsboll?! :D

Jag har för mig att något liknande hände med min förra katt, det märktes inte lika mycket som med din katt men något hände ändå när hon blev äldre. Hon blev lugnare/tryggare när hon uppnådde en viss ålder. Se det från den ljusa sidan - din katt har äntligen nått till andra sidan av tonåren! ;)

Men här händer det varje kvart mer eller mindre - ena kvarten rusar min lilla dåre omkring upponed framotillbaka och verkar ha ätit raketbränsle, för att nästa kvart lägga sig ned där hon är och soooooova. Man undrar nästan om man har två kattungar som någon byter ut med jämna mellanrum ... :cautious:

Jag är likadan. Har man katt så har man ett ansvar, man kan inte bara glömma bort dem eller ge dem till någon annan för att man tröttnat, man tar på sig ett livslångt (för katten) ansvar!

Skönt att höra att man inte är ensam! Önskar verkligen att katten skulle sluta ses som ett slit och släng djur som "alltid klarar sig".

Ja precis, det var därför jag bytte till Applaws som har hög kötthalt :)

Kl*

Min lilla verkar tycka om brit iallafall,
är det dåligt att blanda två sorters foder istället för att ge ett bara?
När han kom gav jag honom RC, sen började jag blanda i Applaws och när RC
tog slut fick han bara Applaws. Nu ger jag både Applaws och har börjat blanda
i lite av Brit's så det är därför jag undrar!

Ytterligare en fråga ang foder. Har 2 st kastrerade innekatter, den ena har efter kastrationen gått upp i vikt.
Ska byta foder, men nu till fråga. Ska man ta ett för innekatter eller kastrerade katter? Vad är det för skillnad på dessa 2?

Jag vet inte alls vad det är för skillnad på de foder du nämner, men rent generellt tror jag inte på att det behöver vara ett speciellt foder för innekatter, ett speciellt för långhåriga katter eller ett för katter som dansar hula hula ;) Rent allmänt om bantning så håller de flesta vikten bättre på blötmat, speciellt om de är torrfoderknarkare som min ena dam.

Jag vet inte alls vad det är för skillnad på de foder du nämner, men rent generellt tror jag inte på att det behöver vara ett speciellt foder för innekatter, ett speciellt för långhåriga katter eller ett för katter som dansar hula hula ;) Rent allmänt om bantning så håller de flesta vikten bättre på blötmat, speciellt om de är torrfoderknarkare som min ena dam.

Hade gärna gett blötmat,men de äter väldigt väldigt lite av det:(

Ha! Torrfoderknarkande hula-huladansande katter. Där har vi en helt ny marknad att sälja foder till! Kanske någon form av kokonötsinspirerad matskål till det hela med, komplett med bastkjol.

Det gjorde min Sessan också, eller rättare sagt: hon åt ingen blötmat alls om hon fick bestämma. Men eftersom hon var ruskigt fet när hon flyttade hit så var vi tvungna att få över henne på blötmat. Det krävs mycket tålamod, och man får räkna med att det tar ett bra tag, men det går. Nuförtiden äter hon endast blötmat och är jättenöjd med det :) Tyvärr för hennes del kommer hon aldrig få äta torrfoder mer än enstaka kulor då och då eftersom hon hetsäter när sån mat kommer fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur