Sv: Snacktråd katt
Ojdå, stackars kisse, låter inte som något särskilt roligt liv
Speciellt då jag har för mig att det är väldigt social och lekfull ras också, inte konstigt att hon vill men samtidigt vågar inte, vilken tur hon har som får en andra chans!
*KL*
Det här är nästan lite av samma ämne, jag försöker liksom socialträna min lilla plutta lite. Nu har hon ägt oss sen september och vi har haft besök av två olika personer vid olika tillfällen, gick alldeles utmärkt och hon t.o.m låg i famnen på dem. Dock hade vi en fönsterputsare en gång efter dem, och då fick man ju plocka undan och dessutom ha en främling som höll på med underliga ljud
Idag fick vi besök av en annan familjemedlem och dennes familj - fyra personer totalt på besök
Blev inte så jättebra men försökte uppmuntra henne till att vara med oss för det märktes att hon ville verkligen vara med oss och var nyfiken. Hon tittade runt hörnen och satt så långt bort som möjligt men ändå så att hon kunde se oss, men hon vågade inte sig ända fram och så fort någon av besökarna närmade sig så studsade hon iväg.
Försökte med hennes middagsmat som hon älskar men när hon upptäckte att vi var inom fem meters avstånd från besökarna så vände hon tvärt så jag fick lyfta henne till köket. Försökte med hennes älsklingsleksaker men det gick inte. Försökte även med henne i famnen och gå närmare men nä, funkade inte. Så jag försökte istället avsluta kvällen lite bättre och satt på en stol fem meter bort från de andra med henne i famnen, hon var ängslig men jag fick henne att lägga sig ned i mitt knä och vara någorlunda avslappnad innan jag lät henne vara. Vilket ledde till att hon senare la sig ned i just den stolen jag hade suttit i och slumrade med oss alla fem meter bort. När besökarna gick så verkade hon jama undrande om de var borta nu och kom genast fram.
Med tanke på att hon är bara snart fem månader och att det här var första gången så är jag stolt över hennes lilla men snabba framsteg
Men jag undrar lite ... de här besökarna har en egen katt (så de är kattvana och lät henne vara för det mesta) så jag är lite nyfiken på om hon kunde ha känt doften av en annan katt hos dem?
Om ett par dagar så kommer en annan på besök, men det är en av de två som hon mötte förut så jag hoppas att hon kommer ihåg hur bra det blev och inte har typ ett trauma
Och inom ett par veckor så kommer det ett nytt besök av tre nya personer, men det kan hända att de kommer mera en och en istället för alla på en gång. Så jag undrar vad ni tycker och/eller har tips på hur jag kan göra upplevelsen så rolig/trivsam/trygg som möjligt för min lilla alice?
Och snälla säg inte att jag har gett min lilla älskling ett trauma idag
vill bara att hon ska känna sig tillräckligt trygg vem än som kommer att hon kan vara runt oss så mycket som hon vill.
Oj, så mycket text att jag skäms
men har grubblat så mycket fram och tillbaka på det här och hoppats att jag har gjort så mycket jag kan för henne då hon är så snäll och nyfiken annars!