Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Ytterligare en fråga ang foder. Har 2 st kastrerade innekatter, den ena har efter kastrationen gått upp i vikt.
Ska byta foder, men nu till fråga. Ska man ta ett för innekatter eller kastrerade katter? Vad är det för skillnad på dessa 2?

Jag skulle faktiskt ta och diskutera med en veterinär. Foder för innekatter, kastrerade och lightvarianter är inget bantningsfoder eller vad man ska säga, det gör mer att katterna inte går upp mer.
På djurkliniker finns det bantningsfoder som ska användas under veterinärens ordination. Kanske börja där och sen höra vad veterinären rekommenderar för foder för att få katterna att behålla sitt hull sen när de är där?

Det var intressant att läsa, min lilla alice har nämligen torrfoder framme hela tiden och får lite blötmat vid middagstid. Och jag har märkt att hon nära på kastar sig över blötmaten, äter upp tills det är slut - punkt slut.
Intressant att din katt verkar vara motsatsen!

Och ifall någon undrar så kommer hon glatt när jag häller upp torrfoder och äter gott med jämna mellanrum :)

Senast ändrad:

De är ju alla individer med olika tycke och smak :D

Kl

Sessan har blivit knasig tror jag :p Så fort jag går ut genom dörren eller går in i badrummet och låser om mig så är hon helt plötsligt SÅ FRUKTANSVÄRT ENSAM! Närapå kattmisshandel, faktiskt. Så hon börjar med att hämta sin mjuka råtta, och så ställer hon sig vid dörren och gormar, med råttan i munnen (här låter hon ungefär som innan hon ska kräkas). När jag inte öppnar så släpper hon råttan och fortsätter skrika, ännu högre. Till slut brukar hon ge upp, men när jag kommer tillbaka så är hon extremt pratglad och vill vara med. Då är allt bra igen!
Knäppa katt! :rofl: :love:

Kl*

Snart ska min lille kastreras! Närmare bestämt om 1-2 veckor :D
Upplevde ni någon stor skillnad på era efteråt eller blev dem bara
lite lugnare?

Kl*

Snart ska min lille kastreras! Närmare bestämt om 1-2 veckor :D
Upplevde ni någon stor skillnad på era efteråt eller blev dem bara
lite lugnare?

Om det märks eller inte beror på hur gammal katten är, dvs om den har uppnått könsmognad eller inte, och hur länge den i så fall varit fertil. Har katten varit fertil ett tag så att det märks både på beteende och i utseende/kondition märks en kastrering genom att:

1. Katten blir mindre jobbig, jamig och rastlös.

2. Katten blir mindre stöddig och aggressiv och mer positivt inställd till kattkompisar.

3. Katten blir keligare och mer lekfull.

4. Katten blir snyggare. Katten får mer hull och finare päls eftersom den nu har tid att äta och tvätta sig. Hormonella störningar i talgproduktionen som t.ex. fetsvans försvinner.

5. Revirkänsla och status blir mindre viktigt och behovet av att markera sin närvaro genom urinmarkeringar inomhus försvinner.

Senast ändrad:

Vår kastrerade katt är tvärt emot vad du skriver,:p för det mesta i alla fall, han kan allt bjuda till på mys och sover alltid i mamma och pappas säng :love: (Jag bor inte hemma men gjorde en kort period för ett år sedan ungefär)

1. Katten blir mindre jobbig, jamig och rastlös.
Har han aldrig varit, snarare så att vi blir glada när han väl pratar lite!:)

2. Katten blir mindre stöddig och aggressiv och mer positivt inställd till kattkompisar.
Oh nej, han slåss och attackerar för glatta livet om någon annan katt kommer in på vår tomt!:eek:

3. Katten blir keligare och mer lekfull.
Vår är varken speciellt kelig eller lekfull, kan dock bjuda till nån gång ibland och då smälter man ju sönder!:p

4. Katten blir snyggare. Katten får mer hull och finare päls eftersom den nu har tid att äta och tvätta sig. Hormonella störningar i talgproduktionen som t.ex. fetsvans försvinner.
Ja, han har ju underbart tjock och fluffig päls! Men han får en mycket bra kost också, det spelar nog in!

5. Revirkänsla och status blir mindre viktigt och behovet av att markera sin närvaro genom urinmarkeringar inomhus försvinner.
Ja kissa inne gör han ju inte, inte ens på sin låda! Nån gång vid snöstorm kanske han kissar! Men han är extremt revirmedveten och som jag skrev förut, nåde den katt som försöker ta sig in på vår tomt!

(Nu är han ju en utekatt som kommer och går in som han vill, vet inte om det spelar in?)

Ja, att det är en utekatt du har spelar stor roll. Det är förstås naturligt även för kastrerade katter att inte uppskatta inkräktare och främmande katter, men är de kastrerade har de betydligt lättare för att vänja sig vid och acceptera och leva i harmoni med enskilda kattindivider (förutsatt att de lever tillsammans förstås).

Har katten tillgång till fri utevistelse trots att den är fertil (vilket är helt vansinnigt) får katten utlopp för sin rastlöshet och revirmarkerande på så sätt och behöver inte vanka omkring inomhus och gnälla och ropa och revirmarkera där i samma utsträckning.

När det gäller lek och kel är det också något som påverkas av utevistelse. En kastrerad innekatt blir keligare och lekfullare, men en utekatt har inte samma behov av att leka och kela eftersom den får all stimulans den behöver utomhus. Att leka och kela är ett kattungebehov som innekatter har lättare för att behålla hela livet, just för att de hålls inomhus med begränsade möjligheter till aktivitet och stimulans.

Kastrerar man före könsmognad kan det också vara så att man inte märker någon skillnad alls eftersom man inte har något att jämföra med.

Jag har för mig att något liknande hände med min förra katt, det märktes inte lika mycket som med din katt men något hände ändå när hon blev äldre. Hon blev lugnare/tryggare när hon uppnådde en viss ålder. Se det från den ljusa sidan - din katt har äntligen nått till andra sidan av tonåren! ;)

Men här händer det varje kvart mer eller mindre - ena kvarten rusar min lilla dåre omkring upponed framotillbaka och verkar ha ätit raketbränsle, för att nästa kvart lägga sig ned där hon är och soooooova. Man undrar nästan om man har två kattungar som någon byter ut med jämna mellanrum ... :cautious:

Kan meddela att inne-mysigheten gick över så fort det slutade vara blött och äckligt ute. Borde verkligen ha fattat att det var något sådan. :D Nåja, jag gillar min lilla mupp trots att han är för cool för att hänga med sin matte. :love:

*kl*

Jag hämtade hem en liten skyggis i torsdags, en sexårig blå abessinierfröken som nog inte varit så hanterad tidigare.

Hon spenderade första dygnet under soffan, men nu börjar hon att röra sig runt i lägenheten även om dagen. Fick t.o.m ett litet stryk mot benet när jag gav henne burkmat :D

Planen är att hon ska få lite mer förtroende för mig och sen ska hon få åka till veterinären för att kastreras. Jag har bara haft hankatter tidigare, hur stor skillnad blir det på honkatter efter att de kastreras?

minou_zps879d60d1.jpg

Vilken sötis! Är hon en omplacering?

Jag har aldrig haft en hona jag heller men tidigare så steriliserade man väl vanligast honor och nu tar man väl bort allt om jag minns rätt, så man slipper det hela med tumörer och liknande.
Kan tänka mig att de blir lite lugnare eftersom de inte löper något och likande.

Vi kastrerade våran honkatt när hon blev könsmogen och började löpa. Jag tycker hon fortsatte vara ungefär samma katt, förutom att hon slapp löpen som verkligen var hemska för henne! Hon gick bara runt och skrek i en vecka och varken åt eller drack nånting. Möjligtvis att hon blev något lugnare också, men sen så kanske det beror mer på att hon blivit äldre än just kastreringen. :)

Åh hjälp så fin!

Vi steriliserade vår lilla rätt omgående efter att hon kommit hem, så vi hann inte märka någon skillnad. Hon är helt tokig fortfarande, far runt som en golfboll i en torktumlare..

Kattskrället har tydligen någon slags separationsångest.
Sambon (som äger katten) är inte hemma i helgen och har lämnat mig ensam med katterna. Min stora bryr sig inte, hon sover mest som vanligt. Den lilla skiten däremot verkar tro att världen gått under. Hon springer runt och ropar och är jobbig. I vanliga fall nöjer hon sig med mig, och jag menar det är ändå jag som matar och fixar! Jag är ju dessutom hemma med katterna hela dagarna..
Hon är så jäkla hussig, den där Holiday! Husses favorit. Hon har alltid tyckt bättre om honom, hur mycket jag än fjäskar..

Ja hon är en riktig sötnos samtidigt som hon kan vara en riktig fräskorv! :D
Hon är mycket riktigt en omplacering som vill vara ensamkatt. Nu går hon på p-piller men det känns inte riktigt som en långsiktig lösning.

Rätt kul hur fort det går att anpassa sig och bli social för dem! Nu är hon iofs ingen förvildad katt, men igårkväll satt hon under soffan och fräste så fort jag kom in i samma rum, nu har hon bäddat ner sig i dubbelsängen och vill inte gå där ifrån ens om jag lägger mig bredvid och sträcker ut handen mot henne. Om en vecka så är det väl hon som styr hela hemmet ;)

sthu - Vissa katter blir verkligen präglade på en person! Min förra katt jag köpte tyckte tyvärr aldrig om mig men älskade min mamma, så han fick flytta ut till dem när jag bittert insåg att han aldrig skulle tycka om mig på samma sätt :p

Håller verkligen med om att p-piller inte är en långsiktig lösning, tycker att det låter bra med en kastrering så snart hon bott in sig hos er :) Får man fråga hur det kom sig att hon inte blivit så mycket hanterad tidigare?

Och apropå det där att vissa katter tyr sig till en person ... måste erkänna att jag var (är) skitnoga med att min lilla alice skulle/ska helst vara hos mig och ty sig till mig då jag köpte henne nu när jag bor hos mina föräldrar ännu :o Just pga. jag var rädd att det som hände med din katt skulle hända med min. Och jag tror faktiskt (om jag vågar säga det) att jag har lyckats så gott man kan med en katt/ragdoll :D

Jättefin katt du har köpt :)

En honkatt slutar att löpa efter kastreringen vilket är en ganska jobbig period annars då katten går omkring och skriker dygnet runt efter en hankatt. De mår självklart väldigt dåligt av att gå igenom löp efter löp (eller i värsta fall kull efter kull vilket sliter hårt på dem). Efter kastreringen så blir de mycket mer harmoniska och mår mycket bättre då de slipper leta efter en partner hela tiden och kan istället äta, leka, sova och må bra. De blir oftast lekfullare igen om de redan är vuxna som din katt är. I annat fall fortsätter de bara att vara lekfulla om man kastrerar dem innan de blir könsmogna vid ca 4-6 månaders ålder. Det är vanligt att katten äter mer efter kastreringen och rör sig mindre vilket gör att man får se upp så att katten inte blir överviktig. Om hon i dagsläget går på p-piller så är det inte säkert att hon löper men endel katter löper igenom p-piller. Hon ska självklart kastreras i vilket fall eftersom en katt som går på p-piller löper väldigt mycket högre risk att drabbas av livmoderinflammation och ljuvertumörer. Risken för att de ska börja kissa på fel ställen ökar också väldigt mycket om de är okastrerade.

Kastrera henne så snart som möjligt för man bör inte kastrera vid löp utan då får du vänta tills löpet är över.

Vid kastreringen på honkatt så syr man antingen med stygn som försvinner av sig själva och då får katten ha tratt eller så sys hon med stygn som man sedan tar bort och då behöver de inte ha tratt om de inte tvättar mycket. Ofta kan man ta bort stygnen själv hemma bara man blir visad hur man ska göra och katten är någorlunda hanterbar.

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt varför, kan tänka mig att det har varit brist på intresse och tid... Förra ägaren drog t.ex. utomlands i en månad och bad grannen bara se till att hon hade mat och vatten under tiden, så de verkar ha levt sina liv parallellt och inte tillsammans. Hon verkar vilja kela och vara social men är samtidigt så rädd att hon drar sig undan och fräser så fort man kommer nära.

T.ex. har hon ett sele på sig som förra ägaren satte på för att hon skulle gå att få tag i när jag skulle hämta henne. Fråga mig inte hur han fick på det, men jag kommer aldrig så pass nära att jag får av henne det nu. Så fort jag nuddar hennes hals så fräser hon och sticker iväg en stund, men jag hoppas att jag får klappa henne mer och mer. Hennes framsteg sen i torsdag när jag fick henne har verkligen varit stora, så jag har förhoppningar att kunna få av henne selet snart! Alternativt är att försöka lura ner henne i transportkorgen och ta henne till veterinären och ge henne lugnande, men det tror jag bara blir stressigt för henne.

Ojdå, stackars kisse, låter inte som något särskilt roligt liv :( Speciellt då jag har för mig att det är väldigt social och lekfull ras också, inte konstigt att hon vill men samtidigt vågar inte, vilken tur hon har som får en andra chans!

*KL*
Det här är nästan lite av samma ämne, jag försöker liksom socialträna min lilla plutta lite. Nu har hon ägt oss sen september och vi har haft besök av två olika personer vid olika tillfällen, gick alldeles utmärkt och hon t.o.m låg i famnen på dem. Dock hade vi en fönsterputsare en gång efter dem, och då fick man ju plocka undan och dessutom ha en främling som höll på med underliga ljud :eek:
Idag fick vi besök av en annan familjemedlem och dennes familj - fyra personer totalt på besök :nailbiting: Blev inte så jättebra men försökte uppmuntra henne till att vara med oss för det märktes att hon ville verkligen vara med oss och var nyfiken. Hon tittade runt hörnen och satt så långt bort som möjligt men ändå så att hon kunde se oss, men hon vågade inte sig ända fram och så fort någon av besökarna närmade sig så studsade hon iväg.
Försökte med hennes middagsmat som hon älskar men när hon upptäckte att vi var inom fem meters avstånd från besökarna så vände hon tvärt så jag fick lyfta henne till köket. Försökte med hennes älsklingsleksaker men det gick inte. Försökte även med henne i famnen och gå närmare men nä, funkade inte. Så jag försökte istället avsluta kvällen lite bättre och satt på en stol fem meter bort från de andra med henne i famnen, hon var ängslig men jag fick henne att lägga sig ned i mitt knä och vara någorlunda avslappnad innan jag lät henne vara. Vilket ledde till att hon senare la sig ned i just den stolen jag hade suttit i och slumrade med oss alla fem meter bort. När besökarna gick så verkade hon jama undrande om de var borta nu och kom genast fram.
Med tanke på att hon är bara snart fem månader och att det här var första gången så är jag stolt över hennes lilla men snabba framsteg :love:

Men jag undrar lite ... de här besökarna har en egen katt (så de är kattvana och lät henne vara för det mesta) så jag är lite nyfiken på om hon kunde ha känt doften av en annan katt hos dem?
Om ett par dagar så kommer en annan på besök, men det är en av de två som hon mötte förut så jag hoppas att hon kommer ihåg hur bra det blev och inte har typ ett trauma :nailbiting: Och inom ett par veckor så kommer det ett nytt besök av tre nya personer, men det kan hända att de kommer mera en och en istället för alla på en gång. Så jag undrar vad ni tycker och/eller har tips på hur jag kan göra upplevelsen så rolig/trivsam/trygg som möjligt för min lilla alice?

Och snälla säg inte att jag har gett min lilla älskling ett trauma idag :eek: vill bara att hon ska känna sig tillräckligt trygg vem än som kommer att hon kan vara runt oss så mycket som hon vill.

Oj, så mycket text att jag skäms :o men har grubblat så mycket fram och tillbaka på det här och hoppats att jag har gjort så mycket jag kan för henne då hon är så snäll och nyfiken annars!

Svarar både dig och AskoII

Den erfarenhet jag har av rädda/vilda/vilsna katter är att det bästa är att låta dem ta den tiden det tar för dem. Vänta alltså ut katten så att den själv får känna sig fram vad som är okej.

Våran maincoon var så rädd när han flyttade till oss som sexåring att han låg och tryckte under en säng i flera dygn. Han kom ifrån en barnfamilj där ett av barnen hade varit elak mot honom och hunden hade också varit dum mot honom. Jag ställde dit kattlådan, mat och vatten och lät honom vara ifred. Det tog inte lång stund innan han vågade vara i köket när jag var där och sedan utökades det sakta men säkert till alla familjemedlemmar och min hund som var supersnäll även mot rädda katter blev han också kompis med. I början så gömde katten sig när det kom folk men efter ett tag (några år) så vågade han sig fram även då och sina sista år brydde han sig inte alls utan blev väldigt trygg. Han stod och åt i lugn och ro på mina barns studenter mitt på köksgolvet trots att det då surrade över 40 personer runt honom :p Han vägrade äta någon annanstans än han var van. Jag försökte få honom att äta i lugn och ro i sovrummet men det ville han inte.

Samma med en av de katter som valde att bo hos mig för många år sedan. En dag stod han utanför dörren och ville in bara. Ingen ville veta av honom trots massor med annonser och lappar och varken polisen eller djurens vänner visste något om honom eller ägaren så han fick bo kvar. Jag trodde att han hade blivit påkörd av en bil när han kom för han var så tuffsig men det visade sig hos veterinären att han förmodligen hade blivit misshandlad till sina skador :( Han var livrädd och det första året så vågade han inte vara i samma rum som mina barn men mig litade han av någon anledning på ifrån första stund. Barnen var bara 4 och 6 år då men de var så duktiga och var så försiktiga runt honom så att han inte skulle bli rädd. Män var han också livrädd för och blåa jeans så jag drog ju mina slutsatser... Han blev också lugn och trygg efter ett tag även om han aldrig blev någon knäkatt så var det inga problem att duscha eller klippa klorna på honom. Hans plats var på soffryggstödet bakom mitt huvud. Där låg han och njöt av livet :love: Det var bara jag som fick lyfta honom men det fungerade bra ändå.

Jag tror inte att du behöver åka iväg till veterinären för att få av selen utan klappa försiktigt och om du kan så knäpp bara upp spännet, försök inte ta av den. Har du tur så får katten av sig den själv om bara spännet är öppet. Om inte så kanske du får upp nästa spänne vid nästa gång du klappar. Om inte selen sitter illa så far ju inte katten illa av att ha på sig den. Hellre att selen är på än att katten blir rädd för dig. Du kan prova att ge något gott varje gång katten har låtit dig klappa för vägen till en katts hjärta går absolut genom magen. Till och med min vilda katt klarar numera av att stå över min sko när jag häller upp mat :love:

Det var inte alls fel AskoII att du satte dig en bit ifrån de andra med henne i knät och jag tror inte alls att du har traumatiserat din katt. Hon hade ju tryggheten hos dig och kunde titta på de andra i lugn och ro. Bry dig inte om att försöka locka eller tvinga henne att vara närmare än vad hon är bekväm med utan låt det ta tid. När katten har gjort något bra så belöna gärna med mat men försök inte locka dem till att göra saker med mat för det blir aldrig bra är min erfarenhet. Mat ska vara rakt igenom positivt tycker iallafall jag.

Senast ändrad:

Tack för tipsen! Ska försöka att ha tålamod och låta henne bestämma tempot. Fick av selen i söndags när hon var upptagen med att äta burkmat, då lyckades jag försiktigt knäppa upp båda spännena :D

Däremot råkade vi ut för ett missöde igår. Jag hade precis lyckats få henne intresserad av att leka med pingisbollar, hon slår inte på dem men studsar efter när jag kastar iväg dem. Det kändes som vi började få en relation när jag kastade iväg bollen och hon for efter i full fart och sprang rätt in i glasbordet.
Hon slog sig nog rejält och stannade upp, tittade på mig och gav mig världens fräs innan hon försvann in under sängen igen.

Nu fräser hon bara jag kommer i närheten och kastar jag en boll springer hon in under sängen igen. :meh: Så nu börjar vi om igen, sakta men säkert...

Meeen så typiskt! :meh: Provat med någon annan leksak med lite fjädrar på?

Tack TinyWiny, det känns bättre nu. Blev bara otålig och orolig att fönsterputsaren förstörde allt då hon hade varit så bra/social/trygg förut, lite dumt då jag själv har alltid tänkt att man ska låta dem ta sin egen tid på sig :o Har använt mat/gott som belöning förut men använder nog inte det som lockelse igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar