Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Hur tar man ett urinprov på katt? :nailbiting: Den ena är katthemskatt och ca 5-6 år, den andra blir 2 år i mars. Det är den yngre som börjat dricka mer sen vi skaffade en vattenfontän men det är svårt att vet om det är ovanligt mycket.

Det enklaste är att köpa gula ärtor, hälla över kattsanden ifrån en låda i en påse och istället hälla dit gula ärtorna. Sedan väntar man på att katten ska gå dit och kissa och sen är man snabb med att hälla över kisset på en burk. För att få ett så rent urinprov som möjligt är det viktigt att göra rent lådan ordentligt och att använda en ren burk. Ställ undan den andra lådan som det är sand i några timmar och stäng till så att katten inte går och sätter sig i en soffa eller i sängen istället. Lycka till!

Var kissklumparna små och många kan man misstänka urinvägsproblem eftersom katten förmodligen känner sig kissnödig utan att egentligen vara det.

Är kissklumparna många och stora har katten varit kissnödig och det kan bero på att den druckit mycket p.g.a ökad törst och ökad urinmängd som är symtom på t.ex. njurproblem, diabetes eller sköldkörtelproblem. Att katten fått i sig extra mycket vätska kan förstås också bero på att den ätit blötmat eller druckit för att det har varit en rolig aktivitet (t.ex. från en vattenfontän).

Akut är läget egentligen bara om katten är kissnödig men inte kan kissa, dvs. vid urinstopp.

Dom var inte jättesmå, men ändå mindre än normalt. Båda katterna kan i alla fall kissa! Tänker nog kolla lådorna efter varje gång dom varit där och ringer veterinären imorgon om inget akut skulle uppstå.

KL

Om katten nu prompt ska lägga en hårboll mitt på vardagsrummet, kan den inte då STÅ STILL och göra det? Måste man verkligen hulka och sedan kräkas och panikspringa samtidigt bara för att man är rädd att få kräk på tassarna? Jag menar, nu är det ju typ.. Vatten och kräk-päls i hela vardagsrummet :banghead:

Försök själv att hosta upp en hårboll i samma procentiell storlek så förstår du varför vissa katter blir rädda för det... :p

Haha, ja. Precis som Sorbe säger kan man nog förstå att vissa tycker att det är lite läskigt. Men det är inte roligare för det >.<.
Min yngsta katt (snart 1,5 år) är också rädd för att kräkas hårbollar. Hon gör det inte så ofta så hon förstår nog inte vad som händer.

Den äldsta katten låter som ett brandlarm innan hon ska spy. Låter som om hon verkligen ska tala om för alla att hon mår illa, och man tycker så synd om henne. :(

*kl*

Just nu: Fem månaders ragdoll som försöker välta teven hela tiden bortskänkes :devil:

Djuraffären nere i centrum har pangpris på eukanuba's torrfoder
fram till julafton :banana: jag vet en som ska ner och utnyttja det!

Min misse är nu 7 månader ungefär, kan man då köpa ett torrfoder för
vuxna eller är det stor skillnad mot att ge blötmat för vuxna?

+Marty

Förmodligen :p

Han springer dock fortare när jag tittar på honom.. Ibland backar han i stället - jag tror inte att någon katt backar så fort som Minimannen när han kräks! :p

Haha! Min första tanke: Du måste filma honom så vi får se! ... Men nästa tanke var att jag nog inte vill se en spyende Minimannen >.<

Du får be Minimannen om ursäkt å mina vägnar, hjälp vad jag skrattade. :D

Kl
Idag blir Sixten två år! Fick ett sms med gratulationer från Agria som påminde mig. :o att min lilla fis börjar bli så stor, tiden går fort. :love:

KL

Idag ska jag hämta hem en kattunge! :bump:
Hoppas min andra katt vänjer sig fort, tror han skulle uppskatta sällskapet då. Är så nervös, men det ska bli skitskoj! :D

Grattis Sixten!! :)

Sasse, åh vad kul och spännande! Vad är det för en liten plutt du får hem?

Hur går det med kissarna?

Det går bra! Jag ringde veterinären som inte tyckte det var akut, eftersom kattlådan varit normal sedan den gången den var "överfull". Hon trodde på vattenfontänen eftersom båda katterna betedde sig normalt, men skulle det hända igen så skulle vi boka tid. Sedan dess har kattlådan varit som den brukar. Varför det blev en felkissning vet jag fortfarande inte men jag tror att den ena katten tyckte lådan var äcklig helt enkelt.

Han tackar så mycket! :D

kl
Han är nog inte långt från att lära sig öppna dörrar nu, rackarkatten. :cautious: Han sträcker sig inte riiiktigt så mycket som behövs, men han vet absolut vad han ska göra.

Fråga till er som har köpt katt från uppfödare, när tog ni kontakt? Väntade ni tills kullen var född? Och vad skrev/sa ni? Jag är verkligen kass på sånt här. :o

Ska Sixten få en kompis? :D

Jag har gjort både och. Skriv och berätta vad du söker! (Ålder, temperament, ev färgteckning) Samt vad du erbjuder (kattkompis, inne eller ute, mycket sällskap?) Jag frågade dessutom om rasen eftersom det var min första ragdoll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama