Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Knapplån

Nu har äntligen vår väg till ft kortet börjat iom inomhusträningar i Rimbo. Så snart snön smälter så börjar vi på Näs bana. Åh så sugen jag är, och åh så roligt det är med terrängträningar inomhus. Jag trodde det skulle vara likt vanliga hoppträningar men det är tusen ggr roligare :)

Jag är avundsjuk. (Och svär över min bil som inte är ok än. Den skulle ha fått ny - hel - dragkrok i morgon, men det gick visst inte att få tag på en krok förrän i mitten på april.) Jag vill ut och skutta terränghinder nu!

Nu börjar det ju vara barmark här, men den är rätt vattensjuk så det går inte att träna terräng ännu. Min hopptränare är dock rätt bra för vi fick träna på att hoppa smalt hinder sist då hon ställde upp en ensam grind (sån där man brukar ha stående i par under ett annat hinder) så det är iaf någorlunda förberedelse för FT.

Vi har iaf tävlat vanlig banhoppning och det går riktigt bra, red felfritt 1 m i februari och 1 m med 4 fel i omhoppningen + 1,10 med 4 fel (5e plac) i söndags. Båda rivningarna var mitt fel då jag placerade henne i botten på hindren.

Vad roligt att det går så bra för dig o pållan! Ni kommer fixa debuten galant. :D

*delvis kl*

Ska hoppträna på måndag, första gången sen i början på december. Jag är jättetaggad :bump:
Det gäller bara att hitta hoppsadel nu.. *kliar mig i huvudet*

Skönt att det inte bara är jag som är sen med hoppträningen, tycker flera har tävlat massa redan :eek: Vi fick hem vårat släp bara härom veckan (pga alla snövallar) och hopptränade första "riktiga" gången i pålles liv i onsdags. Stackarn var halvt skräckslagen hela träningen och verkade ibland hoppa mest på rädsla för de andra hästarna runt om :angel: Men han hoppade riktigt fint, med tanke på klumpen i sadeln :D

Men ja, han behöver verkligen träna på att umgås med andra hästar/folk. När de byggde upp hindren var han till slut tom rädd för bommarna som legat på marken hela tiden orörda :rofl: Men så fort han får ett hinder framför nosen riktar han uppmärksamheten ditåt iaf, tränaren tyckte han var väldigt schyst och positivt :laugh:

Himla skönt att höra att jag inte är ensam. :angel:
Hoppträningen i måndags gick helt ok, det var första hoppträningen sen i början av december så jag hade inte så stora förväntningar. Både häst o ryttare var något ur form. ;) Men glädjen var det inget fel på! :love: Sluggo är verkligen helt underbar att hoppa, han har sådan glädje o vilja!

Nu på måndag ska jag bygga upp lite hinder o hoppa själv hemma på banan (tsm med en kompis på sin häst) och nästa torsdag är det premiär för första terrrängträningen på säsongen! :banana: Snacka om att jag längtar! :love:

Sadel letar jag för fullt, men har inte hittat någon som passar än.. :(

Här gick det super på hoppträningen idag, min tränare sa att det var det bästa min häst nånsin gått typ. :D Det får man suga i sig av och försöka att behålla känslan till nästa gång, om 2 v ungefär. Nu blir det ju en terrängträning i nästa vecka, troligtvis på torsdagen, och därefter ska vi till Mantorps Pay and Cross helgen efter.

Vad härligt!! Jag är glad att åtm hoppsadelletandet är över för vår del. Nu ska matte bara ha råd att köpa en dressyrsadel oxå...

Vi ska också till Mantorp på P&C och terräng debutera i "tävlingssammanhang";) Ska bli riktigt kul att se hur lille pållen beter sig!
Vilken dag ska du rida, lördag eller söndag?

Å vi har hoppat terräng....bäva månde alla för jag sitter på Brun Ryttarinnas nästa OS-häst!:bump::D

Ja jag fick ett mail om det så jag har fixat så jag kan på lördagen istället.

Å vi har hoppat terräng....bäva månde alla för jag sitter på Brun Ryttarinnas nästa OS-häst!:bump::D

Jävlar vad ni ligger i :D Hur länge är hästen riden nu egentligen?

Vi har tränat terräng första gången i år idag. Och jag är helt överlycklig, kommer inte kunna sova i natt :D Min häst måste vara född på en annan planet eller något, helt sjukt underbar :love:

Det var väl hans, hmm, fjärde eller femte riktiga terrängträning kanske? Som 3-åring hoppade vi lite stockar ensam med tränare. Som 4-åring gick han 2 träningar (och fick vara draghäst massor :D). Som 5-åring gick han 1, eller möjligtvis 2 träningar. I slutet på den sista (eller enda, minne guldfisk) träningen började han bjuda lite själv (innan knatade han bara på så fort som jag ville) och det kändes som att polletten trillat ned lite.

Nu är han då 6. Och nu var inställningen helt annan. Istället för "vad ska jag göra nu??" så var det "hur hoppar jag det här?". Han funderade hela tiden över hur han skulle hoppa, som "ung" fick han lätt hjärnstillestånd och kändes som ett enda stort frågetecken där han bara lyssnade på instruktioner.

:banana:

Tyvärr är hans matte inte riktigt lika duktig, jag höll på att åka av en antal gånger när han hoppade stort. Jösses liksom. Men jag skyller på att vi fick hoppa alldeles för stora hinder. Min tränare fattar nog inte att jag tycker 70 cm är alldeles lagom! Men mina skänklar alltså, jag måste trampa mer i stigbyglarna och sitta tillbaka mer, utan att komma efter när han hoppar sådär stort. Hmm, jag är verkligen ingen hoppryttare!

Ännu roligare var att halvbrorsan 4 år med samma mamma gick terräng första ågngen och han gick som tåget! Skitduktigt! Hoppade allt ryttaren styrde på och var precis som Tiger totalt obrydd av gravarna. Som de andra 4-åringarna tittade till rejält på andra skuttet.

Åh vad jag älskar min lilla häst :love:

Senast ändrad:

åh, vad roligt! :) visst är det härligt när poletter trillar ner, för både häst o ryttare. ;)

*delvis kl*
i måndags hoppade jag lite själv på banan, pållen har varit lite "seg" på banan senaste tiden o jag tror det beror på att han fäller så pass. men så fort jag styr mot hindrena så blir det fart på gubben :D
avslutade med att hoppa ett räcke på 90 cm o det kändes bra, inge högt alls. eftersom det var så länge sedan vi hopptränade så har jag tyckt att allt över 70 cm är högt :angel: skönt att inte känna så längre! 90 är en höjd vi klarar av liksom :D
däremot så behövs det ut o galoppas o få upp lite kondis på pållen (och bort några kilon... på mig med :p)

idag var jag själv ute o joggade/raskt gående i en timme, jag måste verkligen själv få upp styrkan o flåset för att orka hopp- o terrängträna!

imorrn blir det terrängträning! :bump:

Jävlar vad ni ligger i :D Hur länge är hästen riden nu egentligen?

Jättelänge! Säkert sammanlagt 2,5 månad....:banana:

Vi har tränat terräng första gången i år idag. Och jag är helt överlycklig, kommer inte kunna sova i natt :D Min häst måste vara född på en annan planet eller något, helt sjukt underbar :love:

Åh vad jag älskar min lilla häst :love:

Ovanstående citat stämmer perfekt in på min lilla Åsnetravare också....hon gick som tåget o stannade bara 1 gång o det var på första stocken första gången....

Så Nisse Lilla....du får konkurrens på championatet!:devil:

Du har en jättefin terränghäst!:love: Men korta dina stigläder minst 2 hål! Då får du mycket bättre balans när nåt händer som t ex när han nitade till på upphoppet. Att rida med för långa läder i terrängen är både jobbigt och farligt.

tack:D jag hoppas han blir bättre och bättre.
jag vet:d men jag kan ej korta två i denna sadel möjligen ett hål till;)
ska pröva nästa gång.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: kma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka