Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010

I Säve, strax norr om Göteborg kan du träna terräng (ligger intill galoppbanan). Det finns också en bana utanför Alingsås, Hajjerna som har träningar/kurser under året med möjlighet att ta FT kortet om du behöver det :) Vad som ligger närmast beror helt på var i Bohuslän du bor. Hajjerna lär ha bättre underlag tidigare än Säve eftersom det ligger på en grusås.

Bara all snön tinar bort nå´ngång så finns det hopp för en fälttävlanssäsong även i år :D

Varit och tränat på Hajjerna i Alingsås, superfin bana med jättebra underlag, dock va vattenhindret uttrokat när jag va där...

Hoppas själv kunna ta FT kortet i vår så jag kan få starta med mina två fullblod, just nu tränar vi mest banhoppning, skall väll ta mej i kragen och även starta nån dressyrtävling nu i vår så vi får lite rutin där med.

Efter den här vintern tror jag nog inte att uttorkade banor är något vi behöver bekymra oss om på ett tag....:crazy:

KL

Har inte läst tråden, men jag är en riktig gröngöling på fälttävlan. Någon gång i tiden har jag faktiskt lyckats med bedriften att ta FT-kortet...men aldrig tävlat på riktigt! :o

Har däremot tränat en hel del med mina gamla trotjänare, dessa är nu gamla och utflugna så jag har en liten femårig arab, nyligen inriden "på riktigt" och min tanke är att vi ska prova på FT nu i vår. Med skräckblandad förtjusning... :D

Någon annan som har arab här? :) Vore kul att se lite fler duktiga araber så man får lite hopp om att min arab åtminstone lyckas ta sig runt en debutantbana någon gång :D

Här i Skaraborg har jag sett flertalet araber iaf i debutant-lätt klass både som ponny o som häst. De har sett kanonfina ut i terrängen! Men just dessa exemplar som jag menar har även tävlat hoppning framgångsrikt.

Lägger bara till ett träningstips, det första tillfället blev tyvärr inställt men nu ska väl det vara upplogat igen. Kom igen så träningen blir av! Ft-morsan

Dax att börja förbereda sig inför fälttävlanssäsongen. Helgerna v. 7 (20-21 Februari) och v. 11 (20-21 Mars) planerar vi att annordna helg kurser. Tränare: Sandra Noyez- Odelberg.
Kurerna är öppna för alla och annordnas genom Strömsholms Ridsportförening (SRF). Lördagen är Ridhuset på Utnäslöt bokat för Dressyr och Hoppning. Söndagen har vi bokat Röda ridhuset 9-13 för att vi skall kunna ha gott om plats och ev. använda några mobila terränghinder och lägga upp detta pass liknande en terrängträning. Kursen kostar 800:- inkl. banhyror, exkl. uppstallning.
Boxplatser finns i begränsad utsträckning till en kostnad av 125:-/dygn.
Är Du/Ni intresserade av att deltaga?

OSA senast 15/2 för Februari kursen och 15/3 för Mars kursen.
Vid anmälan ange:
Namn på ryttare:
Nivå på ekipage:
Ponny/Häst:
Mobilnr:
Mailadress:

Anmälan skickas till sandra.svensson@stromsholm.com

Tränare är Sandra Noyez Odelberg (Fd landslagsryttare i Fälttävlan i Sverige och Belgien. C- och B-tränare i fälttävlan) Vill Ni veta mer om Sandra N-O, gå in på hennes hemsida: http://www.noyez-odelbergsporthorses.com/

*kl*

här är man himla sugen på att komma igång med träningen igen! pållen har fått gått lugnt nu i 2½ mån, har flera gånger påbörjat att sätta igång honom men har varit sjuk i omgångar o varit i fjällen där jag lyckades slå mig gul o blå.. :angel:
nästa vecka ska jag hoppträna på tisdagen, ska bli hur kul som helst! taggad till tusen! :D

ska kolla upp lite inomhusträningar för fälttävlan också :)

nu vill jag att snön ska försvinna!

Det ska bli jättekul att se er till våren! Kommer antagligen susa fram lika käckt som Tiller!:D

Kl

Jag följer era trådar ganska flitigt här, bara för att jag är tok sugen på att börja med fälttävlan men är alldeles för feg för att ta steget ut (nån som kan skicka lite mod till mig? :D) Hästen jag har är klippt och skuren för ft men som sagt matte är för feg, vi håller oss till hoppning och dressyr.

men måste bara få säga att det är mycket roligt att följa era trådar och se hur duktiga ni är. :D

Då är ju startfälttävlan någonting för dig :)

Har en in planerad i tranemo i början av maj, klarat hoppkvalen.
Tränat 2 gånger med min nuvarande häst Lavendel, hos Victoria Carlebäck, hoppat lite trappor, coffin(?) bank osv. Aldrig dock vattenhindret eftersom att första gången var vattnet torkat och andra gången var det för djupt, planerar dock att ta mig till Hajjerna förhoppningsvis innan tävling, får se hur länge snön ligger kvar *suck* sen skulle det vara ett + att träna i tranemo innan tävlingen får se vad vi hinner med:)
Min ponny heter Lidens Lavendel, är en connemara på 147cm,
är Efter Dale Haze och Lady-Li
Tävlad till LA med förra ägaren, jag har tävlat LB , ska starta första LA iår,
har haft henne i ett år i April:)har även några bilder jag skulle vilja lägga ut men har ingen anning hur man gör:/

Hej Alla!

Ny i den här tråden, ganska dålig på att va aktiv på buke över huvudtaget men men! Planerar debutera fälttävlan iår, har 2 hästar. Irländska fullblod båda två. Tog Fälttävlanskortet förra sommaren för Ted Velander, rider Anna Nilssons hästar och tränar även för henne i både hoppning och terräng, har en bakgrund inom galoppsporten och då främst inriktad på hindersporten. Målet för 2010 är att debutera FT och även starta minst en häst i Blommeröds årliga steeplechase.

Lite info om mina hästar:

Blackshaw xx
1999
173cm, Valack, Svartbrun
e: Naheez (USA) u: Fast Express (IRE) eu: Phardante (FR)
Blackshaw, eller Batman som han kallas, köpte jag från slaktbilen 2005 när jag jobbade som träningsjockey på Irland. Vi har placerat oss upp till 110 i hoppning och LC dressyr. Det var på Batman jag tog fälttävlanskort. Han är stor, stark och tuff. Batman och jag har även ridit SM i Teamchasing 2008 och 2009 och slutat på en 4:e resp 3:e plats. Han är efter samma hingst som Malin Larssons häst SOFARSOGOOD som går *** internationella klasser.

Zamona xx
2001
167cm, Sto, Svartbrun
e: Zaffaran u: Monavale eu: Strong Gale
Zamona köpte jag i mars 2008 från min fd chef på Irland. Z är deras egen uppfödning och har gått 14 hinderlöp där hon som bäst blivit 3:a. Z har under 2008 gått en del unghästklasser upp till 1m, felfri 90% av gångerna, startat LC dressyr en gång med 58% (kunde varit bättre men hon var så nervös) och tränat terräng 2ggr tillsammans med Anna Nilsson och en av hennes unghästar. Z har stor kapacitet och jag ser mycket fram emot att se vad 2010 har att erbjuda!

Bilder och filmer hittar ni på min blogg: www.rebeccajoli.sportsblogg.se

1268041406.jpg

Välkommen till Bukes mest tävlingsabstinensfyllda "coco nest" :p, Vi ligger i startgroparna för att komma igång med uteträningen...

Detta är helt klart den mesta & bästa trådsidan, ja faktiskt den enda men egentligen behöver ;)

Knapplån

Nån som har något tips på en lämplig fälttävlanskortskurs i närheten av Stockholm? Hade kontakt med en tränare ett tag men hon verkar ha ställt in sin och jag är ju så himla sugen!

Vi har kurs första helgen i maj (och fler längre fram med) 17 - 22 mil till Stockholm beroende på var du bor, kolla på www.hoforsridsallskap.se

Ja, men som sagt är alldeles för feg. ;)
Om jag samlar tillräckligt med mod så kommer jag kanske iväg på nån träning nån gång framöver. Lilla hästen skulle nog tycka det vore roligt. :D

Kurs för Anna Hassö i skåne 27-28 mars. Innomhusinsp terrängträning på lördagen i Bollerups 80 m ridhus, och om vädret tillåter, utomhus på Gärds terrängbana på söndagen. (annars inne även söndag.)

Pm till mig så skickar jag info // Sita

(Nu ska snön väck!!!!!)

Tusen tack, vilket bra tips! Jag dyker nog upp i Hofors med min tjockis till häst :) Om bara trailern tinar fram..

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 734
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: kma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka