Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kattmatstest, Brunetten och Skönhetsmissen 2017-edition:
Yarrah - äckligt.
Bozita - äckligt.
Mjau - ok, i brist på bättre. Snorkig nosrynka.
MUSH - mestadels äckligt. Accepteras om det är utblandat.
Thrive - tonfisken är god, övriga äckliga.
Applaws - godaste ever, allt utom kyckling.
Sheba - ok. Nosrynka.

I år är de vuxna fruntimmer på snart tre år. Det ska fasen till att hålla på och dadda. Nu har jag envist blandat ut MUSH och testat lite olika varianter under månaden. Det som funkar absolut bäst är fortfarande thrive och applaws som är stapelvaror på småfröknarnas mathylla.

Jag skulle gärna se att de vande sig vid bozita som har så bekväma tetrapack, men icke sa kissekatt.

Suck, Nikita har kommit på hur man öppnar dörren in till skåpet där jag förvarar godis och annat. Hon har redan lyckats släpa ut två stora bitar torkad kycklingfilé för naturligtvis kan hon inte äta upp den första och sedan börja på en annan, utan det ska ligga halvätna bitar över hela golvet :meh:

Ungefär hur snabbt tror ni att päls växer ut? Alice skulle ju behöva klippas men jag vill gärna att hon ska fortsätta vara kortklippt in till juli/augusti när det blir som varmast åtminstone.

Ungefär hur snabbt tror ni att päls växer ut? Alice skulle ju behöva klippas men jag vill gärna att hon ska fortsätta vara kortklippt in till juli/augusti när det blir som varmast åtminstone.
Det tar rätt lång tid för pälsen att växa ut på en ragdoll upplever jag. Lumi fick en tova i samband med parningen framme vid kragen (första och enda tovan den katten haff i sitt liv!). Den fick klippas bort men hon blev mer eller mindre kal på halsen. Det är 7 veckor sedan nu, och nu är håret typ en halv cm kanske. Tar nog ett par månader innan hennes krage ser normal ut igen.

Det tar rätt lång tid för pälsen att växa ut på en ragdoll upplever jag. Lumi fick en tova i samband med parningen framme vid kragen (första och enda tovan den katten haff i sitt liv!). Den fick klippas bort men hon blev mer eller mindre kal på halsen. Det är 7 veckor sedan nu, och nu är håret typ en halv cm kanske. Tar nog ett par månader innan hennes krage ser normal ut igen.
Tack! Då klipper jag nog vid april/maj :up:

Pälsfröken har accepterat att jag fått klättra lite högre i uppskattning än att vara fast helt i B-laget för betjänter :angel:
Då vi haft en mysig stund på balkongen och spanat in byggmaskinerna med fullt fokus, hon var helnöjd (som ibland ska jamas bort genom fönstret om man är inne så betjänten suckar) och senare på eftermiddagen idag genomfört en intensiv jakt på skosnöre med fleecefiltsremsa i ändan med mig.
Betjänten ska vara med och leka då är det roligast, ytterst sällan hon tar egna initiativ till det en enda gång vad jag vet har hon lekt med en råtta ensam om det inte är "fredagsmysmusen" som @cili presentade henne med, den är ju grym :love:

Det är verkligen intressant att ha en GPS på katten.

Senaste tiden har han gått ungefär 7-10 kilometer om dagen, men knappt lämnat våran tomt, han har tagit något sväng in i skogen och någon enstaka gång har han tagit sig runt det jag betraktar som hans revir

@mandalaki - visst var det du som sett någon brittisk dokumentär om katter som knatade runt på samma ställe? Nu är min katt helt klart en sån :up:
:laugh:

Åh :love: Min Alice har lagt till sig en vana att lägga sig på en av mina fötter medan jag sitter på toa (förutom de givetvis obligatoriska uppfostrande jamanden (och ibland petanden när hon liksom "råkar" sträcka en tass mot mitt ben) om att detta faktiskt är vår mysstund :angel:). Och i natt så råkade hon lägga sig precis så att hennes armbåge hamnade på foten och åh jag kände vartenda spinn! :love::love::love:
Jag är ju hörselskadad och hon är den mest högljudda katt jag haft angående det så jag hör henne ibland när hon sätter igång en högre växel. Men inte sådär allmänt liksom, det drar lite extra i hjärtebanden :love:

Senaste tiden har han gått ungefär 7-10 kilometer om dagen, men knappt lämnat våran tomt, han har tagit något sväng in i skogen och någon enstaka gång har han tagit sig runt det jag betraktar som hans revir

@mandalaki - visst var det du som sett någon brittisk dokumentär om katter som knatade runt på samma ställe? Nu är min katt helt klart en sån :up:
Tror att den kanske finns på svtplay? Den brukar återkomma ganska ofta tycker jag.
Ifall du är intresserad av att se den själv :)

Ja, det var fascinerande att se! Kartan över respektive katts runda såg ut som om en treåring fått en tuschpenna och bara kluddat en klump mitt på papperet.

Jag hittade faktiskt en bild från dokumentären. Bara den gula katten rörde sig över ett lite större område.

_68110711_catsmap.jpg

Min underläpp har haft en liten spricka i sig i några dagar. Inatt väcktes jag av Luna som stångade sitt huvud ömsint mot mitt ansikte. Givetvis stångade hon mig direkt på underläppen, som började blöda och göra ännu mer ont. :meh:

Ja, ja. Hon ville ju bara berätta att hon älskar mig. :love:

Det dök upp en intressant artikel i mitt Facebook-flöde om en ny vetenskaplig artikel kring katter och deras ansiktsuttryck. :) Resultatet var kanske inte helt överraskande. :p

"According to their analysis, cat facial expressions largely oscillate between “relaxed engagement, fear and frustration.” In this case, happiness or sadness doesn’t come into it. Cats are either pondering, plotting, afraid, or angry, which will make sense to plenty of cat owners."

Fast en lite spännande observation gjorde de också som jag måste försöka se om jag kan se hos mina:
"When they are chilled out, they tend to tilt their head and gaze at things to the right of them, not the left. The latter suggests, quite curiously, that they are fearful of something."

Och sen älskar jag sammanfattningen de gör över de senaste kattrelaterade studierna :D
"Other recent cat-flavored studies have concluded that they’re living longer than ever before, may be afraid of cucumbers, and that they love solving puzzles. They’re little lion incarnates, they know our voice but like to ignore it, and there’s a chance they understand the laws of physics.

They’re also nicer than we think they are, but unlike dogs, they don’t dream of us – they dream of murdering things. Bet that’ll give you paws for thought."

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/finally-know-cats-facial-expressions-mean/

Har man inget roligare för sig kan man ju alltid grotta ner sig i kattmat :p och fundera på vad man ska testa som nästa drag.
Pälsfröken äter okej för tillfället men alltid bra att försöka vara lite före, inte ofta det händer mig men under sker visst även om sällan :o

Nu kommer jag dragandes med lite mer kattforskning, men detta tyckte jag var intressant i och med att det går emot tanken om att katten inte bryr sig om sina människor :)

"They gathered 50 adult cats, half of which were pets and half were shelter cats, then placed them in a calm, familiar room for 2.5 hours while depriving them of food and social attention. After their time was up, the cats had “free access” to either food, a feathered toy, a scent, or socializing with humans.

Believe it or not, the top choice for the cats was spending some time interacting with a beloved human.

Nineteen of the cats spent most of their time socializing, 14 cats went with the food, four cats spent their time with the toy stimuli, and just one cat spent most of its time with the scent stimuli.The other cats weren’t recorded due to their “nervous behavior.”

The results could prove useful for future research on the potential for training and testing cats by understanding what rewards work best. “The finding that most cats in both pet and shelter populations prefer social interactions with humans, followed by food, may indicate that these stimuli may be a useful starting point when considering potential reinforcers... or enrichment items for cats,” the authors noted."

http://www.iflscience.com/plants-an...-be-total-jerks-after-all-according-to-study/

Är det fler än jag som är helt fruktansvärd på smeknamn? Oftast kallar jag min tjockis för gullebulle-boqvist (nej, vi heter inte boqvist i efternamn), jag har ingen aning om varför men det har fastnat. Nu har jag totalt snöat in mig på att kalla dem båda för fullegjun (=gullefjun omkastat) vilket är tja.. Skitfult :rofl:

Är det fler än jag som är helt fruktansvärd på smeknamn? Oftast kallar jag min tjockis för gullebulle-boqvist (nej, vi heter inte boqvist i efternamn), jag har ingen aning om varför men det har fastnat. Nu har jag totalt snöat in mig på att kalla dem båda för fullegjun (=gullefjun omkastat) vilket är tja.. Skitfult :rofl:
Här hemma kallar vi ungkatten "Kitten" (vi pratar engelska). Hon fyller tre i år...
Dina var ju i alla fall fantasifulla!

Så extremt avslappnad och bekymmerslös man kan se ut.
Pälsfröken ligger i mitt knä med huvudet på bordet ena frambenet tar stöd mot armstödet och ögonen halvslutna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
949
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
607
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka