Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som endast ger era katter blötmat - äter era katter den rekommenderade dagliga fodergivan, alternativt mer eller mindre?

Enligt Bozitas rekommendationer så ska Luna äta 300 g mat per dag (eller ja, egentligen lite mindre, men hon får gärna fetta på sig ett par hundra gram till), men på något vis så känns det som att hon aldrig kommer att orka äta så mycket?
Kattungemat? :)

Ni som endast ger era katter blötmat - äter era katter den rekommenderade dagliga fodergivan, alternativt mer eller mindre?

Enligt Bozitas rekommendationer så ska Luna äta 300 g mat per dag (eller ja, egentligen lite mindre, men hon får gärna fetta på sig ett par hundra gram till), men på något vis så känns det som att hon aldrig kommer att orka äta så mycket?
Jag har en som äter mindre och två som äter(mycket :meh:) mer. Men då alla ligger fint i vikt så är det inget som bekymrar mig. Jag föreslår också kattungemat, om det är så att hon inte orkar äta upp. :)

En försynt liten rottisyngling har hyrt in sig över dagen.

Hårt utmobbad av Hundtant som isolerat sig i soffan och snäst av honom. Han går att leka med utomhus, men ärligt... härinne i hennes eget hem? Fekking baby. Stay away form my couch! Väldigt tydligt att fjantiga tonåringar som ska hålla sig på mattan.

Kattfröknarna är något mer tillmötesgående. Nosar honom på svansen. Inget väsande. Brunetten satte sig två meter bort och råglodde tills den stackarn flyttade sig till ytterdörren. Men annars är de ganska snälla.

En massa bestämda brudar här. Jag fjäskar och ger honom lite godis och klappar, ibland utbyte mot en tassräckning. Han är ju faktiskt gäst, lillkillen.

Har precis nyst Skönhetsmissen i ansiktet. Hon är förbannad och surar vid fönstret.

Så går där det man smyger upp bakom sin människa som sitter vid datorn. Jag vänder på huvudet och nyser halvomhalvt i armvecket och halvt rätt i nosen på stackars Skönhetsmissen som ville gosa. Så mycket fick hon för det. Ingen kärlek här! :cool:

Har precis nyst Skönhetsmissen i ansiktet. Hon är förbannad och surar vid fönstret.

Så går där det man smyger upp bakom sin människa som sitter vid datorn. Jag vänder på huvudet och nyser halvomhalvt i armvecket och halvt rätt i nosen på stackars Skönhetsmissen som ville gosa. Så mycket fick hon för det. Ingen kärlek här! :cool:

Kattmisshandel! :mad: :D

Åh jösses, ännu en dag där jag får bekräftat vilka små katter jag har :laugh:
Var och vaccinerade katterna nu på morgonen, djurskötaren kliver in i rummet. Hon tittar på katterna, tittar på papperna i handen och frågar lite försiktigt "Skulle det vara en kattunge och en halvvuxen?". När jag väl fattat vad hon frågat så får jag vackert förklara att de är bara små katter. När hon var klar med vaccineringen och en snabb hälsokoll så får jag beröm för att de är i toppkondition och välmusklade. Den 1 år gamla katten väger 3 kg och den 2,5 år gamla katten väger 4 kg så visst kan jag förstå att hon inte riktigt trodde på deras åldrar först :o :cool:

Blir veterinärbesök för Luna på torsdag. :( Såret i nacken blev bättre efter tvätt med koksaltlösning två gånger om dagen i ett par dagar (vilket jag blev rekommenderad när jag ringde vet första gången). När jag kollade in det några dagar senare såg det ut precis som innan jag började tvätta, så jag tvättade lite igen. Nu är såret plötsligt mer än dubbelt så stort och ser inte alls roligt ut. Huden omkring känns också underlig, som om sår är på väg där också.

Dessutom var hon otroligt lös i magen igår. Jag hoppas att det bara var tillfälligt, men har det inte gått över imorgon så får jag ju ta upp det också med vet.

Jävla skit. :cry: Varför kan min lilla flicka inte få vara frisk någon gång?

Dagens dialog mellan pälsfröken och betjänten.
Pälsfröken: Jag börjar ledsna på den här maten men byta smak var dumt drag! det däär går inte att ens lukta på?
Betjänten: jaja du har ätit det förut ge det ens chans.
Pälsfröken: Fnyyys

Det har ju resulterat i en del tjat och åsikter men eftersom betjänten är totalt korkad har den inte fattat ett dugg :o (svält och spruta har vi genomlidit flera gånger så koll på intaget givetvis ordentligt)

Konstig mat dock för den är tydligen helt okej för någonstans försvinner den :confused: men pälsfröken måste ju påpeka att det ska serveras annat, helst torrfoder.

Just nu är läget att det går att äta blötmat (jag skrev det inte, jag har aldrig sagt det och absolut inte tänkt det aldrig! Total förnekelse;)) under lite protest men betjänten får allt ställa upp och jollra, peta lite med en sked eller täcka över matskålen med ett microlock så det blir lite kamp att pillra bort det för att sen inse att "oj mat där med kan man behöva efter lite jobb".

Hejja hejja pepp pepp tålamod och knäck i öronen.

Jag har tyvärr ingen rolig uppdatering på Lunas tillstånd. Efter dagens veterinärbesök misstänks hon nu ha någon immunförsvarssjukdom och testas för bland annat FIV och FeLV. Hon läker inte som hon ska och fortsätter bli sjuk/få symptom med korta intervaller. Hon är även lite för tunn (vilket jag redan misstänkt) och hade en temp på 39,4 trots att hon inte är "sjuk" i dagsläget. 39,5 är feber.

Jag känner mig så ledsen och uppgiven. Min fina lilla katt. :cry::heart

Jag har tyvärr ingen rolig uppdatering på Lunas tillstånd. Efter dagens veterinärbesök misstänks hon nu ha någon immunförsvarssjukdom och testas för bland annat FIV och FeLV. Hon läker inte som hon ska och fortsätter bli sjuk/få symptom med korta intervaller. Hon är även lite för tunn (vilket jag redan misstänkt) och hade en temp på 39,4 trots att hon inte är "sjuk" i dagsläget. 39,5 är feber.

Men lilla Luna, åh hoppas att det inte är något allvarligt utan att vet kan bota och hon blir frisk igen. Jag förstår hur matte lider av att inte kunna göra något och bara vänta på provsvar. Hemskt. :( Kramar från mig och Nikita :heart :heart

Men så hemskt om det är något allvarligt... jag trodde på sin höjd att det var allergi. Hoppas ändå på att hon kan få bli en frisk katt :heart.

Du har säkert koll, men om provsvaren visar fin/felv måste du kontakta uppfödaren då det är stor risk att hon fått det därifrån och att hen kan ha fler smittade katter :(.

ICA reklamen landade i brevlådan och i den fanns bla reklam för torrfoder till katt och hund med rubriken innehåller frukt, grönsaker och kött ( eller om det var, kyckling,nöt, minns inte riktigt) funderade ett tag på om de kan ha blandat ihop det med barnmatsslogan?

Sedan när ska kattmat innehålla frukt och grönsaker? har jag missat något, äter lejonen och huskatterna bananer i största hemlighet?

Varma tankar och tum- och tasshållningar här ifrån.

:heart :heart

Vi håller tummar, tassar och tår för er här :love:

ICA reklamen landade i brevlådan och i den fanns bla reklam för torrfoder till katt och hund med rubriken innehåller frukt, grönsaker och kött ( eller om det var, kyckling,nöt, minns inte riktigt) funderade ett tag på om de kan ha blandat ihop det med barnmatsslogan?

Sedan när ska kattmat innehålla frukt och grönsaker? har jag missat något, äter lejonen och huskatterna bananer i största hemlighet?
Det där handlar nog om att spela på människors okunskap. Människor mår bra av frukt och grönt. Det måste väl innebära att andra köttätande djur också gör det? De foder som säljs i matvarubutiker borde förbjudas att säljas nästan... Det är sorgligt vad många ger sina djur endast pga okunskap.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
906
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna