Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse fastnade Brunetten med en tand i mjukisbollen som hänger från taket i prasseltunneln. Panik utbryter. Hysterisk Brunett rusar genom lägenheten med flygande smällande prassel bakom sig. Fick tag på henne i köket och tog loss bollen. Minidrama sådär på morgonkvisten.

Gissar att en liten tråd fastnade runt en huggtand först och när hon blev rädd bet hon ihop och försöker rusa iväg, och lyckades skrämma upp alla övriga lägenhetsinnevånare. En hårt klappande litet katthjärta när hon blev räddad.

Blir veterinärbesök för Luna på torsdag. :( Såret i nacken blev bättre efter tvätt med koksaltlösning två gånger om dagen i ett par dagar (vilket jag blev rekommenderad när jag ringde vet första gången). När jag kollade in det några dagar senare såg det ut precis som innan jag började tvätta, så jag tvättade lite igen. Nu är såret plötsligt mer än dubbelt så stort och ser inte alls roligt ut. Huden omkring känns också underlig, som om sår är på väg där också.

Dessutom var hon otroligt lös i magen igår. Jag hoppas att det bara var tillfälligt, men har det inte gått över imorgon så får jag ju ta upp det också med vet.

Jävla skit. :cry: Varför kan min lilla flicka inte få vara frisk någon gång?

Håller tummar och tassar. Inte skoj med sjukdomar. :(

Tack allihopa! :heart

Veterinären ringde tidigare idag angående blodprovet som togs, och Luna har tack och lov inte FIV eller FeLv! Nu blir det istället ett detektivarbete för att få fram vad det är som inte står rätt till, för något är det som inte stämmer.

Hon ska få ProKolin för magen som fortfarande inte rättat till sig. Avföringsprov ska lämnas in för att se om coronaviruset och kryptosporidierna är kvar och om det kanske är de som spökar i magen trots att hon inte haft problem från dessa i flera månader.

Såret i nacken ska tvättas med klorhexidin och smörjas med inotyol, så ska det förhoppningsvis bli bättre. Vet sa att hon inte hade varit på och kliat det, så varför det bara blir större och större är ett mysterium. Skulle det inte bli bättre trots behandling så får vi boka nytt besök bara för det. Oavsett så ska vi boka en tid hos en internmedicinsk(?) vet som kan gräva lite mer i vad som knasas i Lunas kropp.

Just nu sitter jag i soffan med värmefilten, och Luna har parkerat vid/på mina ben och njuter av livet. Hon är i alla fall pigg, busig, social och alldeles underbar, så hon mår gott trots allt elände. Min älskling. :heart

Kampen om vilken och hur man ska äta maten är i full gång, pälsfröken vann ikväll.
Men det var bara som hon trodde! :angel:

Pälsfröken:-Jag har ätit klart, det där som ligger kvar är till soppåsen!
Jag: Rara vän det är köttet man ska inte äta bara sås.
Pälsfröken: Jag har verkligen ätit klart, det där som ligger kvar är till soppåsen begriper du väl?
Jag: Det säger du. (slänger på 2 droppar sås och blandar noga)
Pälsfröken gör ett nytt försök att få bara sås, detta upprepas 5 gånger! tills skålen är tom och det serveras nytt så nu kan Pälsfröken smaska sås i natt och känna sig nöjd med att hon lyckades lura mig som hon tror.
Så okej 1-1 men ett steg framåt med lite envishet från båda.

Jag kan tillägga att nu ligger hon noga nedbäddad i sängen och spinner så det dånar om det över sin prestation.

Hur får katter mask? Min innekatt spydde precis upp två maskar, hon är alltså 100% innekatt. Trodde de fick mask av att äta möss och liknande? En lite random fråga såhär på måndagskvällen :p

Hehe, ännu en maskfråga ;)
Har fåt tillbaka svar på Lavas bajsanalys idag och dom har hittat ägg från spolmask - men tack och lov ingen giardia eller tritrichomonas! Lava har inte haft några symtom på spolmask så det var ren tur att jag passade på att ta hela mag- och tarmpaketet när jag ändå skickade in! Jag har gett Milbemax och Axilur innan, i förebyggande syfte (vilket jag har slutat med att göra efter flera år på buke), men Lava är en demon att ge piller till. Har någon erfarenhet av Banminth eller Flubenol? Det är ju smidigare iom att det är pasta.

Åhåhåh, har fått bilder på blivande foderhonan :love: Jag och uppfödaren har bestämt att det blir lättare att jag tar en av kattungarna istället för mammakatt. Så i mitten av januari flyttar en liten chockladtickad flicka hit, som förmodligen kommer få tilltalsnamnet Myrra :love:
Ras? :love:
Och grattis!!!

Försökte prata i telefon med farmor idag när uscha kommer farandes och vrålar att jag ska följa med ( min katt pratar mycket, jag frågar vad det är och hon visar) hon är törstig och jag sätter på kranen. När hon druckit klart går jag till köket och då skäller hon ut mig för att jag inte plockat gräs ( vår dagliga konversation). jag förklarar återigen att snön sabbat allt gräs ute och att odling är på G. Vänder ryggen till och fortsätter prata med farmor en liten stund innan hon är igång igen. HALLÅÅ MAAATTE JAG HAR ÖPPNAT FODERSKÅPET, HALLÅ KOLLA PÅ MIIIG:devil: (hon berättar iallafall när hon är olydig, oftast) stänger skåpet och sätter mig i soffan. Uscha hoppar upp, sätter klorna i BHn och skallgossar mig i ansiktet medan hon babblar för fullt, i andra änden skrattar farmor. När jag lägger på luren lägger hon sig bredvid mig och somnar omedelbart.:grin:

Terroristkatt:D

Oj, nu blev det avancerat. Men förstår jag rätt är det en utparad Oci? F2, är det andra generationen? Jag håller ju på med en ras som inte behöver paras ut som läget ser ut idag, så jag har lite dålig koll :)
Jaa precis! Mammakatt är 50/50 och pappakatt är ren oci. Så dom är "25%". Antar att man precis som inom hundavel egentligen inte kan säga att dom är en viss procent. Meen, ena morföräldern är renrasig aby iaf :)

Jaa precis! Mammakatt är 50/50 och pappakatt är ren oci. Så dom är "25%". Antar att man precis som inom hundavel egentligen inte kan säga att dom är en viss procent. Meen, ena morföräldern är renrasig aby iaf :)
Då förstår jag. Det är verkligen ett gediget arbete som uppfödarna lägger ned på utparningar. Det tar ju ett par generationer innan man har det slutgiltiga resultatet. Och alla som vet något om avel vet ju också att mycket kan hända på vägen och det inte är säkert att det alltid blir som det är tänkt.

Då förstår jag. Det är verkligen ett gediget arbete som uppfödarna lägger ned på utparningar. Det tar ju ett par generationer innan man har det slutgiltiga resultatet. Och alla som vet något om avel vet ju också att mycket kan hända på vägen och det inte är säkert att det alltid blir som det är tänkt.
Verkligen! Outcrossmamman är dessutom importerad från Kanada för att få hit nya oci-gener!

Tjockis (som har gått ner i vikt, nu består bara kinderna av fluffig päls :D) fick sin favoritsak i julkalendern i morse, den saken han gick till när jag hade alla saker utlagda på bordet. Helt galen i den! Så han for runt som en galning imorse och hade kul tills jag tog bort den, han för tillbaka den ikväll ;)

Sen kanske jag råkade beställa lite julklappar till killarna. Det räcker ju inte bara med julkalendern :o Beställde klockan 12.42 och 13.43 fick jag mail om att de skickat. Snabba bud :up:

Tyvärr har jag inte läst menyn rätt idag, blivit upplyst om att jag skulle läst den baklänges och börja med efterätterna eller så har jag helt sonika läst upp och ner eller anlitat fel restaurang med dålig kock.
Med andra ord pälsfröken har haft en dag som inte handlat om att äta utan halvdissa maten med diverse ljudliga informationstillfällen om sitt missnöje.
Där mellan har hon sysselsatt sig med en hel del olika små bus för att hantera sin frustration och jag har med djupa andetag och en del mindre snälla tankar genomlidit dagen.
Framåt kvällen var mitt tålamod ganska slut så jag flyttade maten och parkerade den i sovrummet och vad händer?
Efter att nosat, fnyst och dissat så äter hon en del, inga jättemängder men tydligen en rolig ide som skapade ett kort nytt intresse.
Undrar var jag ska placera den nästa gång?
:rofl::meh:

Lunas sår hade äntligen läkt ihop efter behandlingen = bara ett ärr kvar, men nu blöder det igen, så jag får börja om på nytt med behandlingen där. Angående avföringsproven så har hennes mage inte velat stabilisera sig, och bajsprov har varit svåra att få ihop. Därför har proverna blivit spridda över ungefär 6 dagar, så jag vet inte om det äldsta provet nu är för gammalt trots att det har stått i kylen sedan det togs? Jag får höra med vet innan jag åker dit imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
911
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
585
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna