Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förutom att han tagit 5 möss på två dagar (3 igår och 2 idag - i alla fall som jag sett) så är vår svarta panter en liten hejjare på att även ta 300-400 grams råttor i grannens lada (de har problem med dom, så vår katt är mer än välkommen säger de :D).
Råttorna brukar han ge till mig, mössen brukar han äta upp. Han får inte lika mycket mat av mig i matskålen längre :p

I förrgår var det en 300 grams råtta som blev offer för honom igen (jag var tvungen att väga den innan jag slängde den :o).

20160507-200030.jpg

Va? Ja, jag äger en katt, hur kunde du veta det? :confused:

:grin:
Mina byxor avslöjar allt, svarta byxor och vit katt är en förbannelse :grin: (ber om ursäkt för att bilden är felvänd, kan inte fixa det.)

Brunetten har återupptagit traditionen av att sova i sängen. Nära, nära, nära. Ibland får jag en tassfull klor som kärleksfullt knådar lite på rygg / lår / arm / närmsta kroppsdel.

Hon har blivit så himla smal nu. Tycker hon var goare förut faktiskt. Som en liten mjukis. Nu är hon mer ungkattformad, slank i ansiktet och med ordentlig midja. Skönhetsmissen har alltid varit en tunnis. Hälsosamt för dem att hålla sig smidiga tänker jag förtröstansfullt, men också lite nostalgiskt över skillnaden i goskapacitet med en tidigare knubbig Brunett som hade klart...välbyggd... kroppsform.

De får sin bozita-tetra morgon och kväll, som äts upp. Kanske inte med enorm energi och engagemang, men den försvinner. Kisseri och bajseri är stabilt, de är lika pigga som innan.

Känner mig lite som en såndär "feeder" till karl som göder sin fru med olja och friterad mat så hon väger över 150 kg och inte kan fly från huset. Ska inte göda Brunetten tillbaka sin förra kroppsform. Men saknar knubbigheten lite, det gör jag. Ska be att få hälsa på hos uppfödaren för att se hennes tvåårsmissar och bedöma efter det.

Skönhetsmissen kan få fri tillgång på typ allt. Hon äter sig mät och springer av sig allting på tre sekunder. Brunetten behöver lite mer disciplin med sin mat.

Skönhetsmissen har fört ett j*la liv hela morgonen. Skrikit okvädningsord åt kråkan utanför fönstret, försöka piska upp Brunetten men då själv fått en ordentlig snyting och gråtit lite över det, härjat runt i bokhyllan och vält ned en massa böcker. Nu ligger hon avtuppat mellan två kuddar i sängen, med den vita magen och tassarna i luften.

Jag och Brunetten försöker hämta oss och komma tillbaka i viloposition denna kyliga innelördag.

Jag var hos veterinären igår med min lille kisse.
Han har varit dålig i magen en tid och det ger sig inte (avmaskat osv).
Besöket resulterade i ordentligt med vätska under huden då han var uttorkad och att jag fick med mig skonmat + lite andra magprodukter hem. Ska se om vi får lugnat magen med detta och så ringer veterinären nästa vecka, är magen ok då avvaktar vi, annars blir det provtagning.

Alltså, skonmaten åt han med god aptit -men den här Diarsanylen.... Hur FAN rent ut sagt, ska man få i katten det? Han såg ut såhär :wtf::nailbiting::yuck::arghh::wtf::wtf::wtf::wtf: började ulka direkt, tuggade upp det till ett brunt skum som skvättes runt över halva köket. Han kommer flytta hemifrån........

Sen tyckte jag så synd om honom, när jag kom hem från jobbet hade hela vätskebulan sjunkit ned på ena frambenet så det var jättesvullet :( Han var ändå vid gott mod och lekte för fulla muggar när jag skulle gå och lägga mig. Svullnaden borta idag.

Herr M ska till veterinären i veckan som kommer. Min magkänsla säger att någonting är fel, och jag gör hellre ett besök för mycket hos veterinären än ett för lite. Han är pigg och glad, äter med god aptit och ser frisk ut på alla sätt jag kan se, men han blir så lätt dålig i magen. Visst kan det vara så att han bara är känslig (han håller sig fin på foder för känslig mage), men det känns bäst att kolla upp det ändå :)

Projekt bantning fortsätter med tjockis. Vi får se vad veterinären säger om M och vad han ska äta för foder i fortsättningen, blir det fortsatt torrfoder för honom får jag investera i en foderautomat med chipläsare så tjockis inte kan komma åt maten :grin: Jag vill verkligen inte ha en överviktig katt, men tusan vad svårt det är att få ner honom i vikt!

Och jag var hos veterinären för ett par, tre veckor sedan på grund av Lunas krångliga mage. Det visade sig att hon har en parasit. :( Inget att göra förutom att ge skonfoder och hoppas att den försvinner. Har ingen logisk förklaring till varför hon har den här parasiten heller - magen började krångla när jag försökte introducera Mjaus blötmat, så jag trodde att det hade med foderallergi att göra, men icke. Hon hade då alltså aldrig varit ute i sele eller träffat någon annan katt.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att parasiten försvinner snart och att Luna inte blir kronisk smittbärare. Jag hoppas ju eventuellt kunna skaffa en kompis till henne någon gång i framtiden, men det går ju inte om Luna fortsätter smittas. :(

Hur som helst så fungerar hon super på skonfodret. Blötmaten är godast, tycker Luna, och blit lite tokig när den serveras. Sedan är hon ju ständigt pigg och glad och busig, så parasiten påverkar henne inte på något vis förutom just magen som blir lite kass. Men min lilla gosfia lever som en prinsessa och skäms bort som bara den. Det förtjänar hon. :love:

Och jag var hos veterinären för ett par, tre veckor sedan på grund av Lunas krångliga mage. Det visade sig att hon har en parasit. :( Inget att göra förutom att ge skonfoder och hoppas att den försvinner. Har ingen logisk förklaring till varför hon har den här parasiten heller - magen började krångla när jag försökte introducera Mjaus blötmat, så jag trodde att det hade med foderallergi att göra, men icke. Hon hade då alltså aldrig varit ute i sele eller träffat någon annan katt.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att parasiten försvinner snart och att Luna inte blir kronisk smittbärare. Jag hoppas ju eventuellt kunna skaffa en kompis till henne någon gång i framtiden, men det går ju inte om Luna fortsätter smittas. :(

Hur som helst så fungerar hon super på skonfodret. Blötmaten är godast, tycker Luna, och blit lite tokig när den serveras. Sedan är hon ju ständigt pigg och glad och busig, så parasiten påverkar henne inte på något vis förutom just magen som blir lite kass. Men min lilla gosfia lever som en prinsessa och skäms bort som bara den. Det förtjänar hon. :love:
Vad är det för parasit? Mycket tråkigt med sånt :(.

Hon får krya på sig!

Vad är det för parasit? Mycket tråkigt med sånt :(.

Hon får krya på sig!
Cryptosporidium heter den. Finns tyvärr ingen information om kattvarianten av den på SVA, men jag lyckades hitta lite grann på google. Symtomen passar inte alls in på henne - det enda som stämmer är den ostadiga magen. Jag trodde hon skulle ha tritrichomonas foetus om något, men den testade vet inte ens för, så det blir vid det nya provet om en månad.

Tack! Jag ska hälsa henne det. :)

Cryptosporidium heter den. Finns tyvärr ingen information om kattvarianten av den på SVA, men jag lyckades hitta lite grann på google. Symtomen passar inte alls in på henne - det enda som stämmer är den ostadiga magen. Jag trodde hon skulle ha tritrichomonas foetus om något, men den testade vet inte ens för, så det blir vid det nya provet om en månad.

Tack! Jag ska hälsa henne det. :)
Ojdå. Den parasiten har jag ingen erfarenhet av. Hoppas det inte är för jobbigt för henne. Om du misstänker tritri kan du ju ta eget prov och skicka direkt till SVA. Det är så jag gör när jag testar för giardia och tritri.

Vad är det för parasit?

Mini har hittat en koja :love: först möblerade vi om för någon månad sen, sen dess duger tydligen inte tv-möbeln att ligga i. Sen har hon haft ett krypin i en hög med bråte som husse omorganiserade häromdagen. Men på kattmöbeln under ett lakan var tydligen ett bra ställe.
(jo, katten har liggplatser som människor tycker borde vara bättre än golvhörn och tv-möbler men hon får hållas).

Igår passerade Lumi 8 veckors dräktighet och därmed är det bara ungefär en vecka kvar. Hon är stor och trött. Hon har gått upp ungefär 1 kg i vikt. Det är något mindre än förra gången så här hemma gissar vi på 4 bebisar. Hon har bäddat en del i bolådan så jag hoppas att hon väljer att föda där precis som senast :)

Köpte den goda maten igen och gjorde misstaget att ge Fröknarna en burk av den igårkväll. Nu har de givetvis omedelbar stenkoll på att det finns äcklig och god mat i skåpet - och att de minsann inte tänker äta av den äckliga. Missnöjt morgongnäll när de fick en tetrapack älg i sås.

Pip och mutter, komma och peta på Servicepersonalen, springa till skåpet, nosa i skålen och pipa och berätta att den minsann är helt tom. Slicka i sig lite sås, halvsurt. Komma och peta på Servicepersonalen igen.

Jävligt korkat att inte låta dem käka upp tetrorna i alla fall. Innan jag erkände att jag köpt nytt. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama