Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Viktuppgång på Lumi denna veckan var 250g. Enligt en rolig formel så ska man ju ta viktuppgången mellan vecka 5 och 6 och dividera med 50 för att få ut hur många bebisar det finns i magen. Så med andra ord så skulle det vara 5 stycken +/-1. Förra kullen stämde denna formel, men det är ju inte säkert att det gör denna gång :).

Pratade med hanens ägare idag. Han har än så länge ingen kull efter sig då alla andra honor han försökt para sig med har blivit skendräktiga eller inte visat något alls. Lumi är den första som verkar ha blivit dräktig, men hanens statistik gör mig ändå lite nojig. Men nu har hon gått upp ca 650g och jag tycker mig känna bebisar där inne. Magen är dessutom rätt stor. Men ja, hon luras väl ändå inte?

Viktuppgång på Lumi denna veckan var 250g. Enligt en rolig formel så ska man ju ta viktuppgången mellan vecka 5 och 6 och dividera med 50 för att få ut hur många bebisar det finns i magen. Så med andra ord så skulle det vara 5 stycken +/-1. Förra kullen stämde denna formel, men det är ju inte säkert att det gör denna gång :).

Pratade med hanens ägare idag. Han har än så länge ingen kull efter sig då alla andra honor han försökt para sig med har blivit skendräktiga eller inte visat något alls. Lumi är den första som verkar ha blivit dräktig, men hanens statistik gör mig ändå lite nojig. Men nu har hon gått upp ca 650g och jag tycker mig känna bebisar där inne. Magen är dessutom rätt stor. Men ja, hon luras väl ändå inte?
Håller tummarna!

Hur gör man med kloklippning på katthemskatter?
Lovas börjar bli långa... Har två träd varav ett takhögt, en hallmatta och en kartongklösbräda.

Tar jag henne till veterinären? Har precis fått börja klappa så gissar att det är ett tag kvar till kloklippning..

Hur gör man med kloklippning på katthemskatter?
Lovas börjar bli långa... Har två träd varav ett takhögt, en hallmatta och en kartongklösbräda.

Tar jag henne till veterinären? Har precis fått börja klappa så gissar att det är ett tag kvar till kloklippning..

Jag skulle inte haft så bråttom med det eftersom hon är lite skygg fortfarande. Det ska mycket till innan kattklor blir för långa.

Alltså!?

Jag får använda list och tålamod för att få på Luna selen utan att hon ska springa iväg och gömma sig. När jag får tag på henne blir hon en lealös räka som gett upp på livet. När jag släpper ner henne på golvet och kastar en godisbit så blir hon glad på en gång. Sedan får jag klä på mig mina ytterkläder och sedan få tag på henne igen. Då har hon hunnit bli missnöjd igen. Bär ut henne. Ställer jag ner henne på fel ställe ute så kan hon vara lite feg och inte vilja röra på sig, men sätter jag henne på ett välbekant ställe så blir hon jätteglad och börjar undersöka direkt. Idag tror jag att vi var ute i en och en kvart. Efter ungefär tre kvart var jag nöjd och kände att jag ville in, men Luna visade klart och tydligt att hon inte var klar när jag lyfte upp henne och började gå hemåt. Så det var bara att släppa ner henne. Det här upprepades ungefär tio minuter senare, när jag lyfter upp henne så är allt så otroligt spännande och roligt så hon bara MÅSTE kolla in lite fler saker. När jag släpper ner henne ser hon ut såhär: :D:D:D och trippar nöjt iväg på nya äventyr.

Suck. Jag fattar inte varför hon måste vara så melodramatisk och bete sig som om jag vore världens elakaste människa? När hon väl är ute sedan så är det ingen tvekan om att hon tycker att det är jätteroligt, så jag vet ju att jag inte plågar henne med utevistelserna. Om hon bara kunde komma ihåg det till nästa gång selen kom fram... :mad:

När vi var ute hittade jag två vidriga fästingar på henne. När vi kom in hittade jag två till. :yuck::turd: Tack och lov verkar Lunas päls så tjock att de inte lyckas ta sig in till huden. :devil:

3 veckor kvar till Lumis nedkomst :nailbiting:. Hon är riktigt vresig mot de andra. De får inte komma i närheten av henne, men oss människor är det tvärtom med. Hon ska vara nära hela tiden. Med tanke på vilken stor och gruppliv mage hon börjar få så kan det nog inte vara skendräktig. :love:

Jag byter dock jobb 1 vecka innan förväntad nedkomst så jag kommer ha svårt att vara ledig så mycket som jag hoppats. Jag har bokat in en nära vän samt sambon inför kattungevaket, och sen hoppas jag på att kunna ta några dagars ledighet precis vid födseln så jag kan hålla koll på att allt fortlöper som det ska. Jag hade ju inte räknat med att hon skulle vara dräktig! Låter väl dumt eftersom hon var iväg på parning... Men hade jag vetat lite tidigare att det tagit sig hade jag ju sagt att jag kunde börja lite senare :meh:.

Efter mycket jobb med herr blygis stora rädsla för att bli instäng i rum och utrymmen kom jag nu upp från duschen för att upptäcka att han självmant låg i transportburen som stod framme :love::love::love:

Det var inte alls länge sen han fick panik och blev totalt inåtvänd av att bara se buren eller bli instängd i ett rum, de stunderna kändes det som vi var tillbaka på ruta ett igen. Att nu se honom självmant ligga i något han tidigare var livrädd för.. :love:

Efter mycket jobb med herr blygis stora rädsla för att bli instäng i rum och utrymmen kom jag nu upp från duschen för att upptäcka att han självmant låg i transportburen som stod framme :love::love::love:

Det var inte alls länge sen han fick panik och blev totalt inåtvänd av att bara se buren eller bli instängd i ett rum, de stunderna kändes det som vi var tillbaka på ruta ett igen. Att nu se honom självmant ligga i något han tidigare var livrädd för.. :love:

Så härligt! Det är så tillfredsställande (i brist på bättre ord) när de gör framsteg! :love:

Jag har tagit fram en transportbur för nödbruk, och har tänkt låta den stå framme alltid så jag lätt hittar den den dagen då branden är nära (som jag såklart hoppas aldrig kommer). De två misarna har en väldigt avslappnad inställning till buren även om de inte brukar sova i den. Får nog lägga in en mysfilt eller två! :)

Vi är påväg till landet! Blygis kom till ro nästan direkt i buren, jätteskönt. M är sur över att han inte fick gå ut imorse när vädret var så fint och han har pratat halva resan. Nu har även han slagit sig till ro, förmodligen har han insett att det bara är att gilla läget ;) Det ska bli spännande att se hur blygis reagerar på en ny miljö, jag tror han kommer tycka att det är läskigt men jag tror han kan landa ganska fort. Jag hoppas det! :)

Igår rymde herr blygis. Han satt i fönstret, som var öppet på glänt men låst i det läget. Han lyckades tvinga upp fönstret och klättrade över till altanbordet. Han blev jättechockad och flydde snabbt in igen, haha :p Han har visat lite tecken på att vilja gå ut men än så länge har vi aldrig kommit längre än till bordet på altan, även med sele på. Där kan han sitta och spana en liten stund men han vill inte gå någon annanstans och vill snabbt in igen. För min del får han vara innekatt om han vill så jag pressar honom inte, utan vi kör helt på hans villkor :)

Våra två apor har fått ett nytt klösträd. Det är enormt! Holger är lite skeptiskt. Lillith rasade runt på det som en galning igår.

Det gamla som de knäckt längst upp har fått flytta ut på balkongen till katternas stora glädje. De har inte kunnat spana över räcket förut men nu har de suttit där och spanat hela morgonen.

Båda katterna har just nu däckat i sambons spelrum :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter