Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bostadslösa Sthu är fortfarande bostadslös men inte längre kattlös! Min Smokie har flyttat med mig till mitt tillfälliga bo. Hon tycker det är lite konstigt men verkar trivas ändå. Saknar fönsterbrädor tror jag. Har flyttat möblerna närmare fönstren så hon kan spana ut över gården!

M skrämde upp mig rejält idag. Sedan han blev utekatt för några månader sedan älskar han att gå ut, men han brukar inte vara ute några längre stunder. En halvtimma på sin höjd, ofta kortare, om han inte ligger i sin stol på altanen och myser. Idag var han borta i FEM TIMMAR!! Och inte låg han på altanen heller. Som jag ropade och lockade på honom, tillslut var jag helt säker på att han aldrig mer skulle komma tillbaka.

Helt plötsligt satt han utanför fönstret och ville in, glad och nöjd. Kattjävel :nailbiting::p

Fröknarna stirrar ned på gården där det går omkring en främmande hund som är på besök. Den har kissat på Deras gräsmatta. Nosat på Deras träd. Tittat upp emot Deras fönster. Bistert och sammanbitet stirrar de på inkräktaren. Jag ser en knubbig och en slank kattrygg med långa svansar ned under fönsterbrädan för balans.

Socker vill gärna följa med ut genom ytterdörren om han kunde när jag ska gå ut. Står jag och håller upp en springa står han där och sniffar och pressar på med huvudet. Tar jag då fram selen för att kunna ge honom möjligheten att ta steget ut, vad händer då? Jo, en förskräckt blick på selen och sedan en marsch in i sovrummet för att gömma sig för selen och hemska matte. :grin: Får jag ändå fatt i honom och på med selen (han har tidigare gått ut och är van vid selen) byts det nyfikna upptäckarhumöret mot nervositet och han vill bara in igen.

Kattlogik när den är som bäst...

Exempel på hur den tekniska utvecklingen förändrat katternas liv:

#1. Att vila på TV:n.

katters-liv-teknisk-utveckling-1.jpg

KÄLLA: ANNA PAVLOVA.

http://uppskattat.se/12-exempel-pa-...randrat-vara-katters-liv-nr-7-ar-ju-underbar/

Tjockis väger 5,7kg :eek::crazy::( Och då tycker jag ändå att han ser smalare ut nu än när jag fick hem honom. Nu går han på blötmatsdiet och jag tänkte väga honom en gång i veckan för att se vad som händer.

Det är svårt att banta en katt när man har två har jag upptäckt, särskilt med tanke på att mina två inte äter samma sak. Tjockis vill jag endast ha på blötmat (vilket han tack och lov äter med god aptit) men M har visat sig ha väldigt känslig mage. Just nu äter han torrfoder för känslig mage och håller sig fin på det, men blir jättedålig i magen om jag introducerar något annat. Därför är min plan att han ska gå några månader på det här fodret så magen blir "stadig" innan jag provar någon blötmat igen. Därför behöver han ha torrfoder framme, som då tanken är att bara han ska hitta till ;)

Vi får se hur det utvecklar sig dem närmsta veckorna, eller om jag måste komma på en ny plan. Ner i vikt ska tjockis iallafall :devil:

Lumi upp ytterligare 200g denna vecka. Totalt har hon gått upp 400g på 2 veckor. Jag tror att vi får anta att hon är dräktig nu, och inte bara tjock! Med tanke på hur trött hon verkar och hennes irritation mot Biggan när hon försöker leka så känns det som dräktighet är det mest logiska. Om allt går som det ska blir det bebisar i slutet av maj :banana:

Sovit med en tjockisbrunetten liggande intryckt emot mig som en liten varm boll precis i svanken. Väldigt avslappnande. Klockan ringer på morgonen, och hon sträcker ut hela sin ludna lilla kropp och blir låååång längs med sängkanten. En liten klomassage emot höftfläsket får jag tills hon rullar runt, ned på golvet, och trippar iväg med svansen rätt upp. Gullis!

Skönhetsmissen som haft kråkvakt vid fönstret kommer ned via sängbordet och sätter sig för att morgonkonversera stillsamt och informera om att klockan är 06:30 och allt är luuuungt. Kråkan har inte haft något fuffens för sig under nattens mörka timmar.

Ny fråga! Mina två går bra ihop, nästan alltid. Lova är ju vildkatt och Vimsa innekatt, och det syns så tydligt i hur de leker. Först leker de lite, sen vill inte Lova mer. Vimsa däremot går på och fortsätter, de sitter ofta och fäktas och i alla fall Lova har öronen strukna bakåt. Lova kryper bakåt samtidigt, och Vimsa tränger sig på. Lova fräser, Vimsa bryr sig inte. Lova flyr, Vimsa jagar.

Ibland är det Lova som jagar, men jag har ALDRIG sett henne tränga sig på.

Det gör så ont i mitt mattehjärta. Ska det vara såhär? Kan jag låta dem fortsätta eller bör jag sära på dem? De är vänner alltid annars och idag såg jag att de för första gången skedade, så det verkar ju inte vara så illa..

@Silkisif : Jag har inte själv flugit med katt men jag vet andra som gjort. Det brukar gå bra. SAS tar med djur i kabinen på flera av sina flygningar. Det brukar dock finnas mått på hur stora burarna får vara, för de ska få plats under sätet. Du får inte ta upp katten. Sen har jag förstått att man ska ringa och boka biljetten, för att säkerställa att man får en biljett där det är ok att ha djur med sig.

Tack! Det är ungefär det jag också hört. Känns lite jobbigt om katten skulle jama hela resan.. :p
Hur gör de med toalettbestyr? Det blir nog ändå minst 4 h i bur..

Tack! Det är ungefär det jag också hört. Känns lite jobbigt om katten skulle jama hela resan.. :p
Hur gör de med toalettbestyr? Det blir nog ändå minst 4 h i bur..
De håller sig :). Katter brukar inte vilja göra ifrån sig på resande fot. Mina brukar hålla sig hela dagen när jag är iväg på utställning, och det är inte så att de stressar till lådan när de kommit hem heller.

Jaha, här blev det en ofrivillig långhelg för min del, då jag och Charlie fick tillbringa förmiddagen och lite till hos veterinären för diverse provtagning och undersökning.

Upptäckte igår att han gick och småkissade på morgonen och det kom väldigt lite, när jag kom hem från jobbet hade han kissat liiite liiite på en påse och min ridväst. Så idag var vi således hos veterinären och kollade. Och han skötte sig så bra att snacket gick bland personalen om den "exemplariske patienten" som inte bara uppförde sig som en gentleman, han kissade även i provlådan :up:

Fattig men stolt matte med andra ord :D

Han hade inga kristaller i urinet och överlag såg värdena bra ut, röntgen visade inga konstigheter men han var lite högt i socker och lite lågt i röda blodkroppar så de utökade provsvaren väntar vi på. Fick åka hem med smärtstillande och en penicillinkur + lite specialfoder som han ska äta under en period.
Lite fundersam till om fodret är nödvändigt i och med att han inte har kristaller och det generella innehållet (förutom det där kristallhämmande eller vad det är) är nära det jag redan har.

Å andra sidan lär det ju inte skada - bortsett från att han tyckte torrfodret var urtråkigt då, haha.

2016-04-29-1510_57235d35e087c3141c9cd47a.jpg

Klappa mig då!

2016-04-29-1510_57235d3fe087c314304cfa2f.jpg

"Det var änna en liten låda det här..."

Fröknarna har snott åt sig gravad lax, och tillsammans med hundtant slafsat ned halva köksgolvet med lax, potatis och creme fraiche. Så går det när jag tror mig kunna lämna något ätbart på köksbänken för att gå på toa i två minuter. :meh:

Di är så söta di små hårbollarna :D

Det var inte riktigt de orden som flög genom huvudet när jag kom ut i köket. :rage:

Hundtant hade iaf anständighet nog att smyga iväg till sin bädd, troskyldigt slickande nosen ren från potatiskladd med huvudet bortvänt - avslöjad endast genom två tassmärken med kladdig creme fraiche på väg ur köket. Fröknarna däremot satt med avslappnad självklarhet under bordet och tuggade på laxen. :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
431
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter