Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen aning om "hur det brukar vara", men Tesla var sitt vanliga jag direkt i stort sett och vi märkte ingenting konstigt med henne. Var det alltså igår som hon ändrade beteende och rörelsemönster? Är du orolig så skadar det ju inte att ringa och rådfråga veterinären :)
Ja, hon blev sig själv och sen sådär :( tack för ditt svar, vi åker till den lilla lokala veterinären som har drop in idag så får han klämma på henne. Hon är fortfarande pigg och så men nu på morgonen såg jag hur hon haltade kraftigt, och hon gör nåt med tänderna som jag inte tycker om. Lillpumpan.

Ja, hon blev sig själv och sen sådär :( tack för ditt svar, vi åker till den lilla lokala veterinären som har drop in idag så får han klämma på henne. Hon är fortfarande pigg och så men nu på morgonen såg jag hur hon haltade kraftigt, och hon gör nåt med tänderna som jag inte tycker om. Lillpumpan.

Låter som en bra idé att kolla upp det! Hoppas det inte är någon fara. Men man blir ju så orolig för de stackars små liven :(

Jag kör ju Litter Lifter i vanliga fall. Får testa ändå. Är ju så van att allt rinner igenom spaden. :p
Går ju i ett nafs att rensa lådan med Litter Lifter. Men jag tyckte som sagt inte den fungerade till Öko. Klumparna blir liksom inte hårda på samma sätt, så man får vara lite mer varlig när man rensar lådan. Har bara haft Öko till kattungarna dock, och då är ju klumparna ganska små :)

Hjälp, ni som har kastrerat honor. Disa kastrerades för en vecka sen precis. Det tog lång tid innan hon kom igång hemma tyckte jag, men sen har hon varit som vanligt, tills igår. Igår sov hon hela dagen, gick 30 cm mellan sina bäddar, men det var det enda. Disa är alltså en katt som normalt spenderar all sin tid i mitt eller i pojkarnas ansikten... I natt hörde jag hur hon kröp in under sängen, där låg hon tills precis nu när hon kom staplande för att äta. Går högt på baktassarna och rör sig liksom försiktigt, och ovilligt. Hon är inte slö, äter själv och följer vippor o dyl med blicken, men vill inte bli lyft. Såret ser och har sett bra ut hela tiden. Hon har inte fått nåt smärtstillande efter op. Hur hade ni tänkt, är det här helt normalt kanske(trots att hon uppenbarligen har ont)? Jag har ju aldrig haft en hona förr.
Kontaktat vet. Aldrig varit med om några komplikationer. Kan ju blivit inflammerat i såret.

Så, jag struntade i drop in-tiden och ringde en vet med röntgen och hela kitet. Fick tid 40 min senare :up: Lillfian har feber, inflammerat tandkött och är underviktig, nån infektion i kroppen. Vet trodde att hon har haft nåt skit i sig som bara har väntat på att bryta ut, och nu när hon kastrerades så fick "det" chansen. Så hon har fått en cocktail i nacken, och näringspasta, hills a/d och antibiotika som jag ska ge i en vecka, vi hörs av efter helgen igen. Verkligen skönt att få bekräftat att hon är för smal!! Har pratat med uppfödaren om det innan också, och inte konstigt att hon inte varit stor i maten när det måste gjort skitont att äta :( Och operationssåret såg jättebra ut fortfarande, det har jag ju haft koll på, så han trodde inte att det hade nåt med kastreringen som sådan att göra. Och inte forl, utan nåt tandköttsproblem som tydligen är relativt vanligt hos mco. Lär behöva spruta i henne a/dn också, damen har redan gjort klart att det där är ett jävla snusk som inte äts frivilligt :cool:

Lilla damen är redan mycket bättre, äter mer och lättare, går bättre, är inte ovillig att röra sig - hon mötte mig i dörren i morse precis som vanligt. :love: Blötmaten går i med spruta, jag siktade lite dåligt med antibiotikan men det mesta gick i i alla fall :o Och näringspastan alltså, oj oj oj. Den åt hon direkt ur tuben.

Lilla damen är redan mycket bättre, äter mer och lättare, går bättre, är inte ovillig att röra sig - hon mötte mig i dörren i morse precis som vanligt. :love: Blötmaten går i med spruta, jag siktade lite dåligt med antibiotikan men det mesta gick i i alla fall :o Och näringspastan alltså, oj oj oj. Den åt hon direkt ur tuben.
Skönt att hon är bättre! Förstår dock inte varför flera veterinärer fortsätter att traggla med antibiotika på pasta till katt. Det har aldrig funkat på någon av mina. Senast krävde jag att få piller istället, och det kunde de också ge. Mycket lättare att få i ett piller i en ovillig katt än en massa pasta som smakar skit :wtf:

Skönt att hon är bättre! Förstår dock inte varför flera veterinärer fortsätter att traggla med antibiotika på pasta till katt. Det har aldrig funkat på någon av mina. Senast krävde jag att få piller istället, och det kunde de också ge. Mycket lättare att få i ett piller i en ovillig katt än en massa pasta som smakar skit :wtf:
Jag har aldrig gett tidigare, så har inget att jämföra med. Ska prova en annan taktik(typ, en ml i taget, och inte sticka ut sprutan i andra mungipan :D ) i em och se om det går bättre.

Jag har aldrig gett tidigare, så har inget att jämföra med. Ska prova en annan taktik(typ, en ml i taget, och inte sticka ut sprutan i andra mungipan :D ) i em och se om det går bättre.
Lycka till. Annars får du köra nödvägen och stryka det på frambenen. Se till att det är ordentligt påstruket bara, annars är risken att man får antibiotika över hela hemmet :D

Lycka till. Annars får du köra nödvägen och stryka det på frambenen. Se till att det är ordentligt påstruket bara, annars är risken att man får antibiotika över hela hemmet :D
Haha, ja, alltså... :rofl: Det är inga problem med att få in sprutan i munnen på henne, hon är himla lätthanterlig och så, men antibiotikan klistrar fast sig på sprutan så nästan allt följer med den ut :grin: det som följde med är strykt på tassen så jag hoppas hon får i sig den. Ny taktik imorn med andra ord :p Jag sprutar ju ändå i henne a/d så tänkte göra en gegga av det hela.

Konstigt inlägg men JEJ - nån har kissat i lådan med ÖkoPlus! :D:p
Kräsna djur. Fick ta in utställningslådan i miiiini format och fylla med bentonitsanden för att de skulle ha en reserv eftersom ingen på ett halvt dygn gjort något i lådan med ÖkoPlus men nu verkar någon ha tröttnat på att sitta halvt på golvet. :banana:

Har hällt i lite ÖkoPlus i lådan med vanlig sand så de kanske fattar att det är ok att använda det också. :meh::laugh:

Uppfostra katter och hundar är som sagt två helt olika saker... Gammeltanten tycker jag ger datorn för mycket uppmärksamhet och står på bakbenen och krafsar mig i ansiktet- och får respons. Det hade aldrig hundarna kommit undan med.

Hjälp, ni som har kastrerat honor. Disa kastrerades för en vecka sen precis. Det tog lång tid innan hon kom igång hemma tyckte jag, men sen har hon varit som vanligt, tills igår. Igår sov hon hela dagen, gick 30 cm mellan sina bäddar, men det var det enda. Disa är alltså en katt som normalt spenderar all sin tid i mitt eller i pojkarnas ansikten... I natt hörde jag hur hon kröp in under sängen, där låg hon tills precis nu när hon kom staplande för att äta. Går högt på baktassarna och rör sig liksom försiktigt, och ovilligt. Hon är inte slö, äter själv och följer vippor o dyl med blicken, men vill inte bli lyft. Såret ser och har sett bra ut hela tiden. Hon har inte fått nåt smärtstillande efter op. Hur hade ni tänkt, är det här helt normalt kanske(trots att hon uppenbarligen har ont)? Jag har ju aldrig haft en hona förr.

Vi fick ge smärtstillande i en vecka efter vi kastrerade vår honkatt. Först fick vi bara för dagen efter av vet som opererade men efter det så började katten må asdåligt så vi ringde en annan vet och rådfrågade varpå han fick rena chocken och sa att det var helt galet att inte ge smärtstillande längre, att det ska ges i åtminstone en vecka.
Smärtan kanske påverkar katten olika beroende på metod dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama