Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Natten var lång. Jag sov i min egen säng, i mitt akvarierum, och med öppen dörr. M, den väldigt sociala kissen, brydde sig inte ett dugg om fiskarna och bestämde sig för att spendera natten i mitt rum. Stundtals låg han i sängen med mig, mysigt! Men annars for han runt, och maken till klumpig katt får man leta efter :D ungefär klockan halv två tömde han ner en påse maltabletter över hela golvet och min sömn var officiellt över för den natten. "Låt dem ligga" tänkte jag, men idioten började knapra på dem så det var bara att stiga upp och städa undan :meh::p Efter det kunde jag inte somna om, jag var för orolig för mina akvarium som han ville klättra på.

Blygis kom ner en stund och han däremot var väldigt fascinerad av fiskarna. Så fort han upptäckte att det fanns en vaken människa for han dock därifrån.

Ungefär halv fem gav jag upp och bestämde mig för att försöka sova en stund i min andra säng, den i blygis rum. Kändes för elakt att kasta ut M när han redan var inne i rummet, så istället gick vi då en trappa upp tillsammans. Väl där upptäcker jag att blygis kissat i sängen och efter att ha rivit bort alla sängkläder bestämde jag mig för att lägga mig på soffan. Väl i vardagsrummet har någon vält ner en stor, tung kruka i soffan, så det var bara att plocka fram dammsugaren. Det blev ingen mer sömn den natten :laugh::meh: inatt blir det till att sova med stängd dörr, tills rummet inte är lika spännande längre.

De skötte sig super när jag var på jobbet iallafall! Inga olyckor, inga välta krukor eller ljusstakar, och blommorna har fått vara i fred. Nu tar vi nya tag och hoppas på en lugn natt :)

Apropå blötmatsdiskussionen... Jag har insett att Sessan börjar gå upp i vikt igen trots att hon bara äter blötmat :crazy: Så nu blir det åtstramning på maten, hon är nu närmare 5 kg än 4 och det är inte riktigt okej.

(Sessan ser förnärmad ut och säger "Har du sett dig själv i spegeln eller :grin:" :laugh:)

Jag kanske också måste begränsa min ena katts matintag... Det känns bara så himla svårt, när jag i alla år låtit mat (av olika slag) stå framme jämt. Har du flera katter, hur kommer du styra utfodringen nu?

---

Det som känns surt är att den katt som nu har trindtendenser tidigare åt endast torrfoder, James Wellbeloved, risbaserat. Då var hon i lagom hull. Den maten stod inte framme pga annan katt, utan hon fick mat i eget rum av mig några gånger om dagen, men hon fick ändå äta liksom fritt de gånger hon serverades. Nu när jag då hittat en blötmatsort hon tål och har framme till båda katterna, så går hon upp i vikt?!

Men det kan säkert ha med fler saker att göra, som att hon blir äldre, vi har promenerat mindre i sommar osv. Det var i fjol sommar hon blev blötmatskatt på heltid.

Natten har varit lugn :) En nervält tavla, men det var allt. Båda killarna har gått på lådan. Jag sköt in en bädd under sängen till herr blygis och den låg han faktiskt i :love:

Idag var dag ett på julkalendrarna och det frystorkade godiset från cosma var otroligt populärt! Nu vet jag vad dem önskar sig i julklapp :D

Jag kanske också måste begränsa min ena katts matintag... Det känns bara så himla svårt, när jag i alla år låtit mat (av olika slag) stå framme jämt. Har du flera katter, hur kommer du styra utfodringen nu?

Jag har bara en katt nu, var tvungen att omplacera den andra i höstas. Så nu är det inga problem, Sessans mat står framme jämt. Tidigare fick vi vakta dem när de åt :crazy: men sen byggde vi en utfodringslåda där varje katt hade en egen lucka som läste av deras chip, då kunde de äta när de ville.

Men som sagt nu är det inga problem, jag har börjat tänka på hur mycket jag lägger upp i skålen. Sessan har tendenser till hetsätning, hon kan trycka i sig stora mängder mat... Planen nu är att ge henne mindre mängder åt gången men då kanske det istället blir fler gånger per dygn.

Be nån åk o kolla så den inte ligger där o lider.
Det är det tack och lov ingen risk för! Antingen var den tillräckligt snabb eller så
blev den klippt mitt itu. Dessutom så kan "resterna" kastas runt en del när resten av tåget drar förbi, det är mer trasigt än helt liksom. Dog den så var den död innan jag hade hunnit lyfta luren. Som tur är!
+ @zassoo jag hoppas verkligen den klarade sig, var så säker på att den var för långsam, men hade jag tagit den så borde det synts, om inte en katt så nån form av oidentifierbart mos/fläck/nånting liksom, i mörkret. :crazy: Nåja, så länge jag inte vet kan jag hoppas...

kl
Har lämnat Disa hos distriktsvet nu på morgonen, äntligen dags för kastrering. Lilla bumpan, hjälp vad tomt det blev här hemma.

Ofelbart vaknar Nikita en halvtimme innan jag ska upp och börjar gorma, slicka i ansiktet, klumpa runt - hur en så smidig katt kan vara så klumpig är ett mysterium - och allmänt väcka trötta matte. Jag vill sova tills väckarklockan ringer! :mad:

Mina damer har landat i fält kontoret nu och är så nöjda. De trivs här i huset så det enda eländiga är resan hit. Jag tror tom att de tycker det är roligt att ut på lite äventyr (när de väl är framme).

Det gick bra med bilturen också, Tassa hade hållit sig och Missia bara kissat på sig.

Idag har jag och herr blygis gosat en längre stund och han började spinna :love:

Serverade maten en liten bit från sängen, och när han kom fram för att äta (vad tacksam jag är över att han är matglad!) fick jag klappa honom. Väldigt tveksamt de första minutrarna, men sen släppte det och han blev så gosig! Började spinna, strök sig mot mig, pausade ätandet för att gosa med mig. Han kom ut helt från under sängen och gick några varv runt mig. Sedan letade han upp min hand för mer gos :love::love:

Nu har jag inte läst mig ifatt med tråden alls.
Men ville ändå höra med er om kolhydratspjälkning hos katt. Jag har fått lära mig att katter omöjligt kan spjälka kolhydrater, en lärare (högskola) menar på att de kan bryta lättsmälta kolhydrater. stämmer det?
Mina får bara blötmat som bara är kött (mjau tex) och torrfoder får de om vi åker iväg över natten

Damerna blev heltokiga idag när jag tog fram älghjärtat så jag var tvungen att skära av lite åt dem :cool:

När husse och jag var och handlade igår köpte han deras julklapp, en blandlåda Dreamies :p Bra pris på Rusta, 59 kr för fem normalstora påsar :up:

Hjälp, ni som har kastrerat honor. Disa kastrerades för en vecka sen precis. Det tog lång tid innan hon kom igång hemma tyckte jag, men sen har hon varit som vanligt, tills igår. Igår sov hon hela dagen, gick 30 cm mellan sina bäddar, men det var det enda. Disa är alltså en katt som normalt spenderar all sin tid i mitt eller i pojkarnas ansikten... I natt hörde jag hur hon kröp in under sängen, där låg hon tills precis nu när hon kom staplande för att äta. Går högt på baktassarna och rör sig liksom försiktigt, och ovilligt. Hon är inte slö, äter själv och följer vippor o dyl med blicken, men vill inte bli lyft. Såret ser och har sett bra ut hela tiden. Hon har inte fått nåt smärtstillande efter op. Hur hade ni tänkt, är det här helt normalt kanske(trots att hon uppenbarligen har ont)? Jag har ju aldrig haft en hona förr.

Jag måste rådfråga er!

Min lilla tjej har fått astma så jag har bytt från bentonitsand till ÖkoPlus.
Vet att flera av er här iaf tidigare har använt er av ÖkoPlus. Vilken spade använde ni till så det gick att mocka enkelt? :)

Jag måste rådfråga er!

Vet att flera av er här iaf tidigare har använt er av ÖkoPlus. Vilken spade använde ni till så det gick att mocka enkelt? :)

Den från Ö&B har jag... ganska bastant med stora hål i bladet. Den funkar fint!

Jag måste rådfråga er!

Den här! (mina katter vägrar dock att bajsa på Öko, sticker i tassarna, men spaden är kanon även till träsand)

Hjälp, ni som har kastrerat honor. Disa kastrerades för en vecka sen precis. Det tog lång tid innan hon kom igång hemma tyckte jag, men sen har hon varit som vanligt, tills igår. Igår sov hon hela dagen, gick 30 cm mellan sina bäddar, men det var det enda. Disa är alltså en katt som normalt spenderar all sin tid i mitt eller i pojkarnas ansikten... I natt hörde jag hur hon kröp in under sängen, där låg hon tills precis nu när hon kom staplande för att äta. Går högt på baktassarna och rör sig liksom försiktigt, och ovilligt. Hon är inte slö, äter själv och följer vippor o dyl med blicken, men vill inte bli lyft. Såret ser och har sett bra ut hela tiden. Hon har inte fått nåt smärtstillande efter op. Hur hade ni tänkt, är det här helt normalt kanske(trots att hon uppenbarligen har ont)? Jag har ju aldrig haft en hona förr.

Jag har ingen aning om "hur det brukar vara", men Tesla var sitt vanliga jag direkt i stort sett och vi märkte ingenting konstigt med henne. Var det alltså igår som hon ändrade beteende och rörelsemönster? Är du orolig så skadar det ju inte att ringa och rådfråga veterinären :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama