Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om blötmat: jag blev faktiskt tvungen att kolla vad som ev. stod på mina katters burkmat, Pussi (kyckling) om portionering. "Till en vuxen katt (3-5 kg): ge 1/2 - 1 burk per dag, uppdelat på 2 måltider."

Mängden stämmer faktiskt, jag har två katter på mellan 3 och 3,5 kg och de delar på en burk per dag, kanske lite drygt ibland. Däremot portionerar jag ut den på cirka fem gånger.

Min ena katt (som jag betraktar som matslukaren) är nätt och fin, den andra som jag har uppfattningen om ibland kommer på att hon kanske ska äta, är betydligt stadigare (har varit tunn större delen av sitt liv tidigare). Konstigt. Men jag vet ju faktiskt inte hur mycket var och en äter.

Ni som bara ger blötmat; hur många gånger/dag? Brukar doseringen på förpackningen stämma?

Två ggr per dag. En drygt 600g burk räcker till två av katterna i 2-3 dagar. 2,9 resp 4,4 kg ungkatter. Den tredje äter lite torr oxå. Så de äter mkt mindre än "de ska". Kastrerade utekatter som äter endel möss o sork med.

Ni som bara ger blötmat; hur många gånger/dag? Brukar doseringen på förpackningen stämma?
Mina äter Bozitas blötmatstetror, och det går åt strax över en per dag. Då har jag en tjock huskatt på bantning, en normal huskatt och en liten oriental.
Dom får mat på morgonen, när jag kommer hem (mindre mål) och på kvällen. Om dom är hungriga utöver det så säger dom till (gäller ju då mellan att jag kommer hem och kvällsmålet), och får då mer mat. Jag ger hellre två gånger mitt på dagen och att dom då äter upp allting, än att jag lassar på och får slänga.

På den dieten har tjocka katten tappat vikt (hon kan numera tvätta sig i rumpan igen! :up:), normala huskatten håller sig stabil och orientalen är slank och snygg.

Mina äter portionspåsar(100g), Mjau eller ICAs. Lägger upp 6 påsar om dagen, och Sauron äter lätt 5-5,5 av dom, Sixten äter resten. Torrfoder står alltid framme då Disa konsekvent vägrar blötmat.

Det blev en veckas förskjutning, men nu är katterna hemma!

Katt nummer ett: Börjar kurra så fort jag öppnar buren och släpper ut honom i huset. Går ett varv på upptäcktsfärd på nedervåningen och öppnar alla skåpdörrar han går förbi för att spana vad som finns. Kommer sedan fram och vill ha lite gos innan han inspekterar matskålen, dricker halva vattenskålen tom och sedan ger sig på kattgräset med stor entusiasm. Sedan blir det en tur på de andra våningarna innan han slår sig till ro i en tom kartong som innehållit en kattbädd som självklart inte är lika rolig som kartongen den kom i. Nöjd kille!

Katt nummer två: Går direkt och gömmer sig under sängen, så han får vara i fred tills han känner sig redo. Kommer ut en snabb sväng för att spana innan han beger sig in i tryggheten igen. En jättesnäll men blyg kille som givetvis får ta all den tid han behöver för att känna sig trygg.

Båda fröknar sura.

Var borta en hel del i helgen, hemma för att rensa låda och fixa mat/vatten. Snabbklappning. Sedan iväg.

Nu på söndagkväll är jag tydligt nonchad från alla håll. Brunetten sätter sig en bit bort med ryggen emot mig, Skönhetsmissen promenerar grinigt iväg med ett krrueeii när jag kommer för nära.

Åh du onde människoslav som tror dig ha rätt till ett eget liv... :rage:

Blygis har gjort stora framsteg idag! Han ligger fortfarande och trycker under sängen, men när det blir lugnt i huset går han på upptäcksfärder. Han flyr tillbaka till tryggheten så fort någon rör sig, men han vågar sig ut igen ganska snart. Jag ställde fram mat precis framför sängen och när han efter lite tvekan kom fram för att äta fick jag klappa honom. Sedan fick han vara ifred resten av dagen fram tills klockan halv nio.

Nu har jag precis kravlat ut från under sängen. Jag bestämde mig för att krypa in i ena änden av sängen för att se hur han skulle reagera. Först var han spänd och fräste lite åt mig, men jag låg kvar, helt still, i kanske en kvart. Då gick han från sittande ställning till liggande, och efter en stund till kravlade jag lite närmare. Sedan gick kanske en kvart till, och genombrottet kom när han slappnade av så pass mycket att han vände bort blicken och kliade sig. Då kunde jag komma hela vägen fram och börja klappa honom. Han slappnade av direkt, sänkte huvudet till golvet och blundade. Jag fick klappa honom på hela kroppen och han tryckte huvudet mot min hand :love:

Efter att vi gosat en stund gick han en bit bort, kliade sig och la sig sedan ner, med sidan/rumpan mot mig! Inget spänt följande med blicken som tidigare. När jag började kravla mig ut igen gav han mig en blick som han undrade vad tusan jag höll på med, vig som man är gick det inte direkt smidigt ;) Sedan la han sig tillrätta igen och jag lyckades ta mig ut i "friheten". Jag vill inte pressa honom, så när han drar sig undan följer jag inte efter, men jag vill också att han ska känna att jag inte är farlig. Nu får vi se hur det utvecklar sig i veckan :)

Ursäkta för romanen :o:p

Apropå blötmatsdiskussionen... Jag har insett att Sessan börjar gå upp i vikt igen trots att hon bara äter blötmat :crazy: Så nu blir det åtstramning på maten, hon är nu närmare 5 kg än 4 och det är inte riktigt okej.

(Sessan ser förnärmad ut och säger "Har du sett dig själv i spegeln eller :grin:" :laugh:)

Idag har Boll varit på återbesök hos veterinären för att kolla munnen. Hon fick stor tumme upp och omdömet "fantastiskt snäll katt".
Jag ska nu försöka hålla lite tandkoll själv samt be om extra kontroll vid vaccineringar, så vi behöver inte ha några stående årsbesök bara för tändernas skull. "Nu vet vi ju att hon har sånna här tendenser" sa veterinären, och avslutade med "har vi tur så behöver hon inte få fler problem med tänderna under hela sitt liv". Det vore ju fantastiskt om vi slapp det, så hon får behålla sina kvarvarande tänder och slippa smärta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama