Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina katter äter enbart blötmat. Jag har dock en hemlig dröm om att det ska finnas ett torrfoder utan spannmål som passar dem också, som jag skulle kunna ha framme under en hel dag t ex, och de äter lite då och då. Nu är nog detta ouppnåeligt eftersom den ena damen äter upp allt torrfoder hon ser på en gång. Nå. Lite portioner då och då gör dem båda glada, så varför inte.

Testade Acana. Min glupska katt har endast fått små portioner (just för att hon helst fyller hela munnen och sen sväljer), så det tog ett tag innan jag kopplade ihop att hon verkar bli lite mjuk i magen av det. Dessutom har jag alltid betraktat henne som katten med stålmage, medan min andra definitivt är lite känslig, hon däremot har mått bra (och har fått äta mer, eftersom hon klarar att småäta).

Så, nu har jag fått prata om mina katter :D och nu den korta versionen: har någon hört något eller har erfarenhet av dåliga magar av Acana? Jag tror det var här på Bukes hundforum som jag läste att det inte är ovanligt bland hundar.

Ena katten funkade utmärkt på acana. Fast hon är nog inte så känslig iof.
(Den andra kräktes massor, men visade sig ha dåliga njurar så det är inte en rättvis utvärdering... )

Ena katten funkade utmärkt på acana. Fast hon är nog inte så känslig iof.
(Den andra kräktes massor, men visade sig ha dåliga njurar så det är inte en rättvis utvärdering... )

Jag förstår! :) Är fortfarande tveksam/förundrad till att Acana skulle vara anledningen, men nu har hon fått prova Pure Natural (heter det va), och det har gått bra.

Skönhetsmissen tittar på regnet och alla spännande moln. Brunetten ligger platt på sidan på golvet, så stor hon blir med alla tassar utsträckta och svansen rätt ut bakåt. Hund har återtagit soffan från katternas järngrepp.

Njurproblem, äldre katt... Hon har det inte dåligt nu tror jag men blir sämre så det börjar märkas att det närmar sig :(
Vad tråkigt. Fick ta bort min hund förra året just på grund av att hon fick njurproblem och blev sämre. Hon var fortfarande glad, men man märkte en tydlig förändring, så då tog vi beslutet. När man bara vet att det finns ett slut, så tycker jag att det är bättre att ta bort djuret i fråga innan de blir riktigt dåliga. Det är ju vårt ansvar att se till att våra djur inte lider :heart. Förstår att det är jobbigt för dig. :(

Nu har Boll blivit två tänder fattigare. Men hon är pigg och ser bra ut, till skillnad från efter förra sövningen. Hoppas att det fortsätter lika fint resten av kvällen.
Jag blev glatt överraskad av priset också. När jag lämnade henne sa dom att jag skulle räkna med att det skulle gå på mellan 4-5000 kr, men när jag kom för att hämta henne behövde jag bara betala 3300 :up:. Himla skönt när det går enklare och snabbare än dom först trott, och att det avspeglar sig i totalsumman.

Hur sjutton ska man lyckas acceptera att katten inte kommer finnas så länge till? :cry:

Usch vad tråkigt, kram! :heart

Jag fick ta bort min katt för lite mer än ett år sedan och det är det värsta jag någonsin gjort. Det blir bättre, men jag börjar fortfarande gråta vid tanken av honom. Jag försöker se det som något positivt, som ett bevis på vilken underbar och älskvärd tid vi hade tillsammans :love:

Kommer hem efter besök på julmarknad och godisshopping, glad i hågen och inställd på kattmys. Två snarkande kattfröknar hittades på varsin hylla i garderoben, helt ointresserade av sin människa eller någon social kontakt. Möttes av en enorm gäspning från den ena och en grinig blick från den andra. :cautious:

Sitter ensam med mitt godis och ångrar att jag lämnade Hundtant hos min mamma över natten. Inte ett enda djur som vill umgås. Vad är detta...ska man behöva hålla sig med människobekanta såhär på lördagskväll? :meh:

Vad tråkigt. Fick ta bort min hund förra året just på grund av att hon fick njurproblem och blev sämre. Hon var fortfarande glad, men man märkte en tydlig förändring, så då tog vi beslutet. När man bara vet att det finns ett slut, så tycker jag att det är bättre att ta bort djuret i fråga innan de blir riktigt dåliga. Det är ju vårt ansvar att se till att våra djur inte lider :heart. Förstår att det är jobbigt för dig. :(

Jag håller med, vill inte att hon mår dåligt men vill ju ha kvar henne så länge som möjligt så vill ju inte ta bort onödigt tidigt Heller sas. Svårt balansgång... men vi pratar mycket om det och resonerar lika så (det är sambons katt egentligen).

Hm, ikväll fick jag bada katten igen (eller åtminstone en tredjedel:p) efter lite skit fastnat där bak. Jag provade att klippa pälsen där bak och nedre delen av magen för några månader(?) sedan och inget har fastnat där bak under den här tiden så jag antar att det faktiskt hjälpte :up:
Problemet är dock att hon är väldigt känslig för att bli vidrörd där bak eller klippt. Jag fick sitta länge i badrummet med henne och klippa när jag kom åt medan jag försökte klappa henne så hon hamnade på sidan. Men hon ogillade det starkt och bet mig flera gånger, kändes kort sagt obekvämt för oss båda. Men jag är ju knappast den förste eller siste ägaren av en långhårig katt med detta problem :p Hur hade ni gjort?
Bara kavlat upp ärmarna och gjort det en gång till? Åkt till veterinären och passat på att raka/klippa bort lite päls (hon har lite problem med tovor på andra ställen)? Men det blir kanske lite dyrt i längden tänker jag ... å andra sidan kanske bekvämt och kanske lättare att hålla efter pälsen i fortsättningen..

@Asko
Jag tar Sauron till veterinär. Betalar 400 spänn för kloklippning och tovrakning. Det är lätt värt det för mig, det blir ordentligt gjort och jag och Sauron slipper bli osams :)

@Asko
Jag tar Sauron till veterinär. Betalar 400 spänn för kloklippning och tovrakning. Det är lätt värt det för mig, det blir ordentligt gjort och jag och Sauron slipper bli osams :)
400 spänn var ju billigare än de priser jag hittat! :o
Gör du det under någon viss period under året? Typ vår, sommar, vinter eller höst..?

Ni som har kakelugn eller kamin hemma, händer det att era katter slickar på de sotiga luckorna? Eller är det bara min Socker som har en konstig hangup med sot? :o

Det är inte jämt han slickar på luckorna, men då och då. Igår när jag skulle sova hörde jag ett raspande och klinkande från luckorna när jag skulle sova. Inbillar mig att det inte är så jättenyttigt så jag fick masa mig upp och köra bort honom. Men det kanske inte är så farligt om de bara gör det då och då?
Nej, våra tre är livrädda för den så dom är inte i närheten. :)

400 spänn var ju billigare än de priser jag hittat! :o
Gör du det under någon viss period under året? Typ vår, sommar, vinter eller höst..?
Min veterinär har drop in varje onsdag, för såna och andra smågrejer som inte kräver sövning. :) då slipper man klinikavgiften(200kr). Men för mig är det värt det även om jag måste boka en tid, jag kan inte ensam hålla och klippa en förbannad katt på 8 kg. Han får tovor året om :meh: taskig pälskvalitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur