Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå pälsskötsel på långhårskatter: Mina föräldrar har en långhårig, som är så ovanlig att hon älskar att bli borstad. Hon tjatar alltid om det. Det roligaste är att hon så fort man tar fram borsten lägger sig på rygg med bakbenet upp i vädret, så att man ska borsta baksidan av benet. När hon tycker att det är tillräckligt kammat, så lyfter hon upp det andra bakbenet för samma procedur. Hon ser verkligen helrolig ut med sina korta, tjocka ben uppe i vädret :D

I wish... :cautious:

Min långhårskisse (Missia) hatar att bli badad och borstad. Tuff tur, det är inte förhandligsbart. Givetvis gör jag inte illa henne men jag vet hur illa det blir om hon inte blir tvättad/borstad regelbundet. Plus att hon kan ge rejäla slängar med både tänder och klor. Det stavas då handskar. Jag kommer aldrig att skaffa ett långhår igen men gör jag det kommer jag att träna den från liten ålder.
Ja precis, man måste ju hålla i så att det fan blir gjort - svårt att veta om det är för hårt när hon jamar som om hon blir torterad ändå. Ett tips angående badet (ifall du inte provat), jag har ju problem med att det då och då fastnar bajs bak i pälsen och jag upptäckte förra gången att det skonsammaste sättet (för mig :angel:) är att fylla upp handfatet med vatten och doppa baken där i :devil: Enmannaorkesten slutar inte men bara halva kroppen blir blöt och inget slitage på ryggen eller knäna för matte :D för guuuud vad benen skakade av ansträngning efter en gång när jag fick bada henne i badkaret :o

Jag är evigt tacksam att uppfödaren verkar ha haft samma tankesätt som jag för Alice har aldrig haft en tanke på att använda klorna mot naken hud :love: Jag har djup sympati för dina händer, armar, lår och rygg och ... öh ja all hud Missia kan nå :p

Fast borstningen tycker hon är ... okej, om jag gullar (med hög röst och utan avbrott - vi upptäckte det när mamma skulle hjälpa till en gång och då gullade hon vilket fick Alice att börja spinna(!) vilken prinsessa :meh:) med hur duuuuktig hon är och om hon får säga till när det räcker :p Det är mest jag som borstar för sällan :o

Jag måste vara masochist men jag kan tänka mig en långhårig igen ändå :angel: Den silkeslena pälsen är bara för go trots att mina svarta kläder ser mest gråvitfläckiga ut när jag går ut :angel:

Apropå pälsskötsel på långhårskatter: Mina föräldrar har en långhårig, som är så ovanlig att hon älskar att bli borstad. Hon tjatar alltid om det. Det roligaste är att hon så fort man tar fram borsten lägger sig på rygg med bakbenet upp i vädret, så att man ska borsta baksidan av benet. När hon tycker att det är tillräckligt kammat, så lyfter hon upp det andra bakbenet för samma procedur. Hon ser verkligen helrolig ut med sina korta, tjocka ben uppe i vädret :D
... Inte avis, inte alls.

:mad::D

Vet att jag skrivit detta innan men nu funderar jag faktiskt på riktigt. Gizmo älskar att vara på balkongen, han kan sitta där i flera timmar och bara vara. Men såfort han varit där vill han bara ut hela tiden, väcker mig VARJE natt och jamar, gör hyss etc. Den går inte riktigt att näta in eller för den är helt fristående (2plans lägenheter) och har inget tak. Vet inte om jag vågar låta honom gå ut helt, i koppel ute vill han mest springa och gömma sig. Risken är att han blir skrämd, hittar inte hem etc. Åååhhh ge mig råd, idag är ingen bra morgon..

Är det "normalt" att en katt kan kissa på svettiga kläder? Vår 2 åring har en fetish, gnider sig mot dom och även kissar om man glömmer att flytta dom från tvättmaskinen..

Och en fråga igen som jag ställt innan; hur vänjer man en innekatt till att bli utekatt?? Vi bor i tvåvånings-lägenheter med egen uppgång, men det är massa på rad. Hittar katten hem igen? Lär han bli rädd och bara försvinna? I koppel ute vill han bara hem igen men älskar att sitta på balkongen. Känns ohållbart att ha honom inne jämt, även om han är två blir han tokig så fort han inte fått vara på balkongen på någon dag.

Är det "normalt" att en katt kan kissa på svettiga kläder? Vår 2 åring har en fetish, gnider sig mot dom och även kissar om man glömmer att flytta dom från tvättmaskinen..

Och en fråga igen som jag ställt innan; hur vänjer man en innekatt till att bli utekatt?? Vi bor i tvåvånings-lägenheter med egen uppgång, men det är massa på rad. Hittar katten hem igen? Lär han bli rädd och bara försvinna? I koppel ute vill han bara hem igen men älskar att sitta på balkongen. Känns ohållbart att ha honom inne jämt, även om han är två blir han tokig så fort han inte fått vara på balkongen på någon dag.
Så länge ni bor som ni bor skulle jag inte våga låta min katt springa lös ute. Risken är allt för stor att den orsakar dålig grannsämja och/eller riskerar att skadas eller komma bort.

Ja precis, man måste ju hålla i så att det fan blir gjort - svårt att veta om det är för hårt när hon jamar som om hon blir torterad ändå. Ett tips angående badet (ifall du inte provat), jag har ju problem med att det då och då fastnar bajs bak i pälsen och jag upptäckte förra gången att det skonsammaste sättet (för mig :angel:) är att fylla upp handfatet med vatten och doppa baken där i :devil: Enmannaorkesten slutar inte men bara halva kroppen blir blöt och inget slitage på ryggen eller knäna för matte :D för guuuud vad benen skakade av ansträngning efter en gång när jag fick bada henne i badkaret :o

Jag är evigt tacksam att uppfödaren verkar ha haft samma tankesätt som jag för Alice har aldrig haft en tanke på att använda klorna mot naken hud :love: Jag har djup sympati för dina händer, armar, lår och rygg och ... öh ja all hud Missia kan nå :p

Fast borstningen tycker hon är ... okej, om jag gullar (med hög röst och utan avbrott - vi upptäckte det när mamma skulle hjälpa till en gång och då gullade hon vilket fick Alice att börja spinna(!) vilken prinsessa :meh:) med hur duuuuktig hon är och om hon får säga till när det räcker :p Det är mest jag som borstar för sällan :o

Jag måste vara masochist men jag kan tänka mig en långhårig igen ändå :angel: Den silkeslena pälsen är bara för go trots att mina svarta kläder ser mest gråvitfläckiga ut när jag går ut :angel:

... Inte avis, inte alls.

:mad::D

Min långhåriga är inte övervörtjust i att bli borstad, eller badad. Så vi brukar ta o bort så mycket det går, till de värsta tovorna har jag en trimmer (egentligen till skägg :P). Fungerar bra. Den är liten, tyst och trådlös. Lättare för både mig och katten med trimmern, än med sax :)

På onsdag är det dags för kastrering av min guling. Misstänker att jag kommer ha en otroligt missnöjd katt när vi åker till vet, han är nämligen världens matvrak och att då inte få frukost kommer nog göra honom riktigt ledsen :p

Idag ska de nog få komma ut en stund med, min äldsta som bott inne hela livet älskar att vara ute. Den gula som levde själv ute första tiden är livrädd, sitter och skakar och drar sig längs marken. Tror dock han är rädd för alla ljud häromkring, trafik precis i närheten osv.

Min äldsta är dock sååå gullig, är precis som hon tröstar honom, när han blir livrädd och lägger sig platt så knatar hon fram, stryker sig och tvättar honom lite precis som hon säger: Kom då kompis, det är inte farligt! :love:

Min långhåriga är inte övervörtjust i att bli borstad, eller badad. Så vi brukar ta o bort så mycket det går, till de värsta tovorna har jag en trimmer (egentligen till skägg :P). Fungerar bra. Den är liten, tyst och trådlös. Lättare för både mig och katten med trimmern, än med sax :)
Jag funderar faktiskt nästan på en trimmer :meh: men vill inte ha köpt en i onödan om hon visar sig avsky/vara rädd för den också. Och så älskar jag hennes päls egentligen, är rädd att det ska se lite konstigt ut :o

Bara för det så fick jag för mig att borsta henne idag igen, det behövdes - fick en stor tuss päls utav det och det var bara mest en sida.
Undrar om jag behöver borsta henne varje dag i ett tag - men då kommer hon att avsky mig :o

Bara för det så fick jag för mig att borsta henne idag igen, det behövdes - fick en stor tuss päls utav det och det var bara mest en sida.
Undrar om jag behöver borsta henne varje dag i ett tag - men då kommer hon att avsky mig :o

Men seriöst - sluta vara så fjantig med din katt! Du har en katt av en ras som kräver skötsel! Klart hon inte tycker om att bli borstad när du inte gör det varje dag, då drar det i tovor och annat som hinner bildas.
Borsta varje dag så slipper du förmodligen klippa tovor och bada katt.
Vi har följt dig och din katt här på forumet i några år sen och regelbundet kommer du och beklagar dig över att din katt fått tovor och din rädsla över att din katt kommer att hata dig. Sluta tänka så! Det är ingen liten människa du äger, det är en katt som inte tänker på samma sätt som vi!
Gör pälsvård till något regelbundet ni gör i vardagen så blir det inte ett jobbigt måste när det redan är för sent och saxen måste fram!

Jag funderar faktiskt nästan på en trimmer :meh: men vill inte ha köpt en i onödan om hon visar sig avsky/vara rädd för den också. Och så älskar jag hennes päls egentligen, är rädd att det ska se lite konstigt ut :o
Veterinären rakade sauron i armhålorna och ljumskarna när vi var och vaccinerade senast. Syns ingenting för resten av pälsen fyller ut sas, och Alice är nog lika hårig som han är. Han tyckte trimmern var lite läskig när den brummade igång, men vande sig fort och låg snällt och stilla efter ett tag. Jag höll ner änden som inte jobbades på och vetten höll med en hand och rakade med den andra. Första gången och inget lugnande. Så har du hållhjälp så kommer det nog gå finfint :up:

Men seriöst - sluta vara så fjantig med din katt! Du har en katt av en ras som kräver skötsel! Klart hon inte tycker om att bli borstad när du inte gör det varje dag, då drar det i tovor och annat som hinner bildas.
Borsta varje dag så slipper du förmodligen klippa tovor och bada katt.
Vi har följt dig och din katt här på forumet i några år sen och regelbundet kommer du och beklagar dig över att din katt fått tovor och din rädsla över att din katt kommer att hata dig. Sluta tänka så! Det är ingen liten människa du äger, det är en katt som inte tänker på samma sätt som vi!
Gör pälsvård till något regelbundet ni gör i vardagen så blir det inte ett jobbigt måste när det redan är för sent och saxen måste fram!
Jag vet att du av någon anledning börjat ogilla mig men jag uppskattar inte när en person börjar tala nedsättande/oartigt till mig utan att ha åtminstone försökt säga samma sak innan på ett artigt sätt som inte ger intrycket att man skriker på en med alla utropstecken. Det betackar jag mig för.

Med det sagt så vet jag att många här har mera kunskap än mig så därför går jag hit så jag kan få tips/råd eller helt enkelt prata av mig lite. Så därför ska jag försöka läsa mellan raderna i ditt inlägg och faktiskt se råden som du kommer med, skulle uppskatta om du kunde komma med dem i bättre/artigare form som inte gör någon förbannad och ledsen nästa gång!

Senast ändrad:
Veterinären rakade sauron i armhålorna och ljumskarna när vi var och vaccinerade senast. Syns ingenting för resten av pälsen fyller ut sas, och Alice är nog lika hårig som han är. Han tyckte trimmern var lite läskig när den brummade igång, men vande sig fort och låg snällt och stilla efter ett tag. Jag höll ner änden som inte jobbades på och vetten höll med en hand och rakade med den andra. Första gången och inget lugnande. Så har du hållhjälp så kommer det nog gå finfint :up:
Tack för tipset! Vi tänkte åka å vaccinera snart (gjorde inte det i höstas :o) så då kan jag fråga om de kan göra det då också, kostade det något extra?

Jag vet att du av någon anledning börjat ogilla mig men jag uppskattar inte när en person börjar tala nedsättande/oartigt till mig utan att ha åtminstone försökt säga samma sak innan på ett artigt sätt som inte ger intrycket att man skriker på en med alla utropstecken. Det betackar jag mig för!

Med det sagt så vet jag att många här har mera kunskap än mig så därför går jag hit så jag kan få tips/råd eller helt enkelt prata av mig lite. Så därför ska jag försöka läsa mellan raderna i ditt inlägg och faktiskt se råden som du kommer med, skulle uppskatta om du kunde komma med dem i bättre/artigare form som inte gör någon förbannad och ledsen nästa gång!

Jag ogillar verkligen inte dig men eftersom jag sällan använder smileys så uppfattas jag nog som sur ifall man läser med den tonen i åtanke. Man skriker inte genom utropstecken, var får du det ifrån?

Jag och flera har flera gånger hjälpt dig med detta via textform men du kommer efter ett tag igen och ställer samma frågor.
Det är bättre om du borstar varje dag så får ni en stund tillsammans som förhoppningsvis blir en trevlig stund i framtiden.
Min krämfärgade hane avskydde att bli borstad när vi köpte honom. Än får vi knappt peta på hans bakben och jag vet inte hur många gånger han fräst, huggit och faktiskt bitit mig när jag klippt klorna. Långt tålamod och mycket borstning varje dag på hans villkor har gjort att han nu för det medta kurrar högt och till och med lägger sig på rygg när han blir borstad. Det går att lära katten att ser är något trevligt! :)

Du måste ju själv se det tokiga i att du i princip frågar oss på ett forum om du nu blir tvungen att borsta din katt varje dag?
Jag vill ju bara hjälpa dig och ibland måste man få läsa lite tuffare svar för att kanske vakna till lite och förstå allvaret!

Ikväll när vi var ute och köpte mat så passade jag på att gå in i djurbutiken för jag tänkte se om de hade någon borste istället för kammen som jag använt. När jag lät Alice lukta på den så gjorde hon istället den här minen: :yuck:
:rofl: Den luktade faktiskt kola/choklad tyckte vi :angel:

Men sedan när jag provade att borsta henne med den så låg hon faktiskt kvar utan att jama och började t.o.m spinna! Jag när jag gjorde segerdansen ->:banana: Blir mycket lättare för oss båda om det fortsätter såhär. Det är dessutom två olika sorters borstar på en, men kostade lika mycket som en liten med bara en sorts borste.

@Asko Skönt du hittat något som verkar fungera. Jag skulle annars säga som Sorbe borsta lite varje dag, mina två som visserligen är korthår fäller som galningar just ny och det ligger hår i hela lägenheten. Båda två hatade att bli borstade, men nu tycker de båda att det är helt okej. Började helt enkelt borsta båda två varje dag, och berömmer efter. Gjorde samma sak med kloklippning och nu är det helt accepterat mot hur det var innan. Tidigare var det bitande, klösande och sprattlande för att komma undan, nu vet dom att är man lugn och stilla så får man en godis och mkt beröm.

Mitt råd är helt enkelt att borsta några min varje dag och ge en liten godbit, de lär sig fort att det lönar sig och lär sig uppskatta det med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
448
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama