Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tassetass Försök så gott det bara går att skaka av dig dessa människors förstå sig på attityd. Det är du som känner din katt och jag är helt övertygad om att du som alla andra normala föräldrar kommer se till att ditt barn inte på något sätt hotas av något. Den enda katt jag har träffat under mina snart 43 år som jag inte hade velat ha i närheten av en bebis var min sambos katt. Han var en rejäl stor maincoon och han hade en märklig förkärlek att lägga sig över ansiktet på en när man sov. Särskilt på nya människor gjorde han så. Det var många nätter i början av mitt och sambons förhållande som jag vaknade vilt viftande för att jag hade 10 kg katt över ansiktet och inte fick luft. Men alla andra katter, och då har jag haft ett gäng själv och jag är uppväxt med katter, har aldrig någon gång lagt sig på, över eller ens nära något ansikte (om det inte har varit att man har gosat med katten då, då kan de har legat nära men inte på och det ser jag som en annan sak) och absolut inte på ett barn. Däremot minns jag att katterna gärna låg i barnvagnen och i spjälsängen när mina syskon var små och inte låg i vagnen eller sängen just då men kan man förvänta sig något annat? Det är en mjuk, gosig och ofta lite avskild plats vilket många katter älskar. Det är till och med så att man numera har sett att barn som växer upp med djur löper mindre risk att utveckla allergier.

Jag önskar dig och er stort lycka till med allt :)

@Tassetass Försök så gott det bara går att skaka av dig dessa människors förstå sig på attityd. Det är du som känner din katt och jag är helt övertygad om att du som alla andra normala föräldrar kommer se till att ditt barn inte på något sätt hotas av något. Den enda katt jag har träffat under mina snart 43 år som jag inte hade velat ha i närheten av en bebis var min sambos katt. Han var en rejäl stor maincoon och han hade en märklig förkärlek att lägga sig över ansiktet på en när man sov. Särskilt på nya människor gjorde han så. Det var många nätter i början av mitt och sambons förhållande som jag vaknade vilt viftande för att jag hade 10 kg katt över ansiktet och inte fick luft. Men alla andra katter, och då har jag haft ett gäng själv och jag är uppväxt med katter, har aldrig någon gång lagt sig på, över eller ens nära något ansikte (om det inte har varit att man har gosat med katten då, då kan de har legat nära men inte på och det ser jag som en annan sak) och absolut inte på ett barn. Däremot minns jag att katterna gärna låg i barnvagnen och i spjälsängen när mina syskon var små och inte låg i vagnen eller sängen just då men kan man förvänta sig något annat? Det är en mjuk, gosig och ofta lite avskild plats vilket många katter älskar. Det är till och med så att man numera har sett att barn som växer upp med djur löper mindre risk att utveckla allergier.

Jag önskar dig och er stort lycka till med allt :)

Skaka av mig går rätt bra, det är snarare så att jag närmar mig den punkt att jag kommer att sopa till någon... :angel: Blir bara lite less och ledsen ibland, och nu när du nämnde det där med att det är klart att jag kommer se till att mitt barn inte löper risk att bli skadad så slår det mig att, ja, va fan tror folk egentligen? Blir det något tok måste det ju lösas, men jag tänker inte traumatisera mitt djur på förhand (hon skulle bli livrädd om jag la ut aluminiumfolie, t.ex.). Även om det inte rakt av går att jämföra ett djur med ett barn så har jag trots allt tagit på mig att ha ansvar även för Isola livet ut och att behandla henne på bästa tänkbara sätt, det sätts inte ur spel för att vi får en ny familjemedlem.

Tack för lyckönskningarna!

Skaka av mig går rätt bra, det är snarare så att jag närmar mig den punkt att jag kommer att sopa till någon... :angel: Blir bara lite less och ledsen ibland, och nu när du nämnde det där med att det är klart att jag kommer se till att mitt barn inte löper risk att bli skadad så slår det mig att, ja, va fan tror folk egentligen? Blir det något tok måste det ju lösas, men jag tänker inte traumatisera mitt djur på förhand (hon skulle bli livrädd om jag la ut aluminiumfolie, t.ex.). Även om det inte rakt av går att jämföra ett djur med ett barn så har jag trots allt tagit på mig att ha ansvar även för Isola livet ut och att behandla henne på bästa tänkbara sätt, det sätts inte ur spel för att vi får en ny familjemedlem.

Tack för lyckönskningarna!

Jag förstår dig helt och fullt. Min bonusdotter fick höra samma sak när de skulle ha barn. De hade då en dobermann och en rottweiler, båda var verkligen supersnälla men folk som inte kände hundarna blev nästintill hysteriska när de fick veta att de inte hade en tanke på att göra sig av med dem innan bebisen kom och målade verkligen fan på väggen. Rottweilern hann tyvärr dö innan bebisen kom men dobermannen fanns kvar och det gick verkligen precis så bra som vi som kände henne hade förväntat oss. När bebisen kom krypande eller kom körande i gåstolen så flyttade hunden bara lite på sig om hon var i vägen och det var inga som helst problem någon gång.

Ibland undrar jag faktiskt vad folk tänker? Tror de på fullaste allvar att en normalfuntad förälder skulle utsätta sitt barn för fara? Det är väl självklart att man inte lämnar djur och barn ensamma! Det är ju inget en normalfuntad förälder gör. Man har ju koll. Även om bebisen sover så kollar man ju till barnet då och då och självklart låter man inte ett rörligare barn riskera att skada eller skadas av djuren. För det är ju faktiskt inte bara barnet som kan skadas av djur utan djuren kan ju också bli skadade av barnet. Barn har ju ingen koll på hur hårt de kan ta i djuret eller hur starka de faktiskt är.

Att lägga ut aluminiumfolie är ju inget man gör i första taget precis och verkligen inte i förebyggande syfte när man inte ens vet om det behövs!

Vad skönt att läsa din inställning :) Det är så ofta man läser om att djuren lämnas iväg hur som helst för att livet förändras men man har ju faktiskt tagit på sig ansvaret för djuret också och det tycker inte jag att man ska ta lättvindigt på.

Jag bryter ihop. Får inte sova. Sauron är mycket bestämd vad gäller sovtider. 22 är det läggdags för alla, inklusive matte(=han biter mig i vaderna och springer in och lägger sig i sängen). 04 är det lekdags(i sängen) och mellan 06 och 07 är det uppstigning. Problemet är att jag går på kvällsschema och slutar mellan 23 och 02 varje kväll. :banghead: Han har upptäckt att det låter roligt om han sitter på fönsterbrädan och hamrar med tassarna på fönstret. Stänger jag ut honom är det samma sak på dörren, naturligtvis med tillhörande kattlig skönsång. Kommer behöva sjukskriva mig från jobbet om det ska fortsätta så här :meh:

Iso kastrerades för prick 1måmad sedan, stygnen skulle försvinna av sig själv och allt har läkt jättefint osv. Men början på stygnen är kvar, alltså en liten knut typ. Ska man försöka ta bort det själv eller måste man åka in med det?

Sessan åt sin hela sin antibiotikakur utan allt för mycket knussel, sen ringde jag kliniken som avtalat för att stämma av. Tydligen hade jag då missuppfattat veterinären och jag skulle ha hört av mig redan innan kurens slut för att kunna ta nytt urinprov direkt dagen efter. Nä det förstod jag ju inte, jag uppfattade det som att jag skulle höra av mig när kuren var slut. Nåväl, veterinären skulle ringa upp mig i alla fall. Det här var i förra tisdagen, en vecka sen alltså. På fredag kväll hade jag fortfarande inte hört något. Ringde upp igen på måndag (igår) och då är min veterinär tydligen borta hela denna veckan :meh: Men så idag blev jag i alla fall till slut uppringd av en annan veterinär som sa att eftersom Sessan verkar helt återställd (inga som helst symptom, jippie! :banana:) så skippar vi urinprovet.

Så det är goda nyheter! :) Mindre rolig uppdatering är att katterna fortfarande bor åtskilda :( Vi försöker mata dem på varsin sida kompostgaller och det går bra så länge vi har ett skynke framför så att de inte ser varandra. Men det blir fräs så fort de ser för mycket av varandra :( Vi kanske är hönsiga men det känns inte bra såklart. Det är väl bara att fortsätta långsamt på den inslagna vägen. Stackars Tesla som är uppvuxen i en stor familj och aldrig har varit ensam förr i hela sitt liv bor nu ensam i ett sovrum... :cry: Vi försöker hålla henne sällskap så mycket det går, jag sitter inne hos henne och pluggar t.ex., men det känns inte kul alls.

Iso kastrerades för prick 1måmad sedan, stygnen skulle försvinna av sig själv och allt har läkt jättefint osv. Men början på stygnen är kvar, alltså en liten knut typ. Ska man försöka ta bort det själv eller måste man åka in med det?

Var bara noga med att du klipper på ena sidan knuten så att du försiktigt kan dra ur tråden som sitter inuti så att du inte klipper av på båda sidorna om knuten för då sitter tråden kvar inuti och risken är att det börjar klia. Om du inte kan dra ur tråden som sitter inuti när du har klippt på ena sidan så blöta med lite ljummet vatten och låt det vara en stund så brukar det gå att ta bort tråden sen.

Använda gärna en pincett och lyft knuten ordentligt så att du ser var du klipper någonstans.

Känner mig som en dålig matte, upptäckte häromdagen att Alice hade en pälstova på baksidan av bakbenen (en på varsitt ben) :o:( Jag tror att det är bättre vid armbågarna nu efter ha lyckats klippa bort det värsta där, men det är lite svårt då hon inte är förtjust i att bli borstad/kammad så det blir inte så ofta. Undrar hur sjutton jag ska kunna klippa bort dem vid bakbenen, då hon avskyr att bli vidrörd på bakbenen :crazy:

... Känner nästan för att bara raka av all päls på de ställena :sneaky::angel::D

Känner mig som en dålig matte, upptäckte häromdagen att Alice hade en pälstova på baksidan av bakbenen (en på varsitt ben) :o:( Jag tror att det är bättre vid armbågarna nu efter ha lyckats klippa bort det värsta där, men det är lite svårt då hon inte är förtjust i att bli borstad/kammad så det blir inte så ofta. Undrar hur sjutton jag ska kunna klippa bort dem vid bakbenen, då hon avskyr att bli vidrörd på bakbenen :crazy:

... Känner nästan för att bara raka av all päls på de ställena :sneaky::angel::D
Så, nu har vi haft en enmansorkester i badrummet med två publikmedlemmar ... eller om du frågar Alice så var hon ett offer i tortyrkammaren med två väldigt grymma varelser. Som försvann snabbt när hon fick komma ut från badrummet, för då var hennes vanliga mattar tillbaka igen :angel:

Men ja, jag fick hålla i då jag hade svårt att klippa igenom tovorna. Var långt bättre på att hålla i henne ... hårt :o Men nu har vi iallafall klippt på båda benen (fast vette sjutton om vi fick bort allt), och även om Alice är högljudd så är hon iallafall en ängel (*host*) då ingen av oss blev klöst eller biten :angel:

Så, nu har vi haft en enmansorkester i badrummet med två publikmedlemmar ... eller om du frågar Alice så var hon ett offer i tortyrkammaren med två väldigt grymma varelser. Som försvann snabbt när hon fick komma ut från badrummet, för då var hennes vanliga mattar tillbaka igen :angel:

Men ja, jag fick hålla i då jag hade svårt att klippa igenom tovorna. Var långt bättre på att hålla i henne ... hårt :o Men nu har vi iallafall klippt på båda benen (fast vette sjutton om vi fick bort allt), och även om Alice är högljudd så är hon iallafall en ängel (*host*) då ingen av oss blev klöst eller biten :angel:

Min långhårskisse (Missia) hatar att bli badad och borstad. Tuff tur, det är inte förhandligsbart. Givetvis gör jag inte illa henne men jag vet hur illa det blir om hon inte blir tvättad/borstad regelbundet. Plus att hon kan ge rejäla slängar med både tänder och klor. Det stavas då handskar. Jag kommer aldrig att skaffa ett långhår igen men gör jag det kommer jag att träna den från liten ålder.

Apropå pälsskötsel på långhårskatter: Mina föräldrar har en långhårig, som är så ovanlig att hon älskar att bli borstad. Hon tjatar alltid om det. Det roligaste är att hon så fort man tar fram borsten lägger sig på rygg med bakbenet upp i vädret, så att man ska borsta baksidan av benet. När hon tycker att det är tillräckligt kammat, så lyfter hon upp det andra bakbenet för samma procedur. Hon ser verkligen helrolig ut med sina korta, tjocka ben uppe i vädret :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
448
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama