Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kära Hjalle har nu blivit friskförklarad. Nya prover ska tas om några veckor för att kolla så värdena fortfarande är bra.
Han har sen i mitten av januari haft:
Tarminflammation
Bukspottkörtelinflammation
Calici (trots att han är vaccinerad)
Mycoplasma.

Det är så underbart att han mår bra igen, men trots att han gör det så kan jag inte släppa all oro eftersom jag fortfarande är livrädd för att nåt av det ska komma tillbaka. Veterinären trodde inte det eftersom alla värden såg så bra ut på senaste provet.

Jag äter mitt godis idag istället för imorgon så det är dags för katt tantens fredag så det så :D

(OBS! Nedan är inte min text men det är roligare såhär än att bara klistra in en länk .... inte alls pga jag är uttråkad - inte alls :angel:)

12 katter som ser ut precis som du gör på morgonen

När du vaknar med ett ryck ur din allra djupaste sömn av väckarklockan
k2.jpg

"Fräsch som en nyponros sa du? Jodå..."
bed-morning-cat.gif

"Jag pratar inte med någon innan jag fått mitt morgonkaffe."
k5.jpg

Du har snoozat fem gånger och gör dig redo för att till slut lämna sängen...
tumblr_n2taenVhxf1rudcwro7_500.gif

Måndagar...
k1.jpg

När man pallrar sig ut i badrummet och det känns som om att man fortfarande sover
tumblr_mwo672wwuk1qbyxr0o1_400.gif

Äta frukost
tumblr_m76gv4sxST1r4xpb7o1_250.gif

Kan inte alla bara vara lite tysta..?
k3.jpg

Jag ska bara lägga ned huvudet en liten, liten stund till...
tumblr_n1x1nf1iac1spy7ono1_400.gif

När barnen vaknar klockan fem och vill titta på Teletubbies...
tumblr_my4kh8PAoR1rw1wnno1_400.gif

Du gör dig i ordning för en dag på jobbet, men ärligt talat så vet du inte vad du gör och varför kan inte någon göra detta åt dig?
2289_5f81.gif

Att vänta på bussen ...
nQ50U.gif

Humor och söta katter är nog det bästa som finns :love::D

Gudfadern? Nej, det är mycket värre än så.
Det är GUDKATTEN! :devil::nailbiting:
"Den här ljushållaren? Aha, du vill ha kvar den?"
katter-mobler-4.jpg

"Den här ljushållaren jag har tassen på? Den betyder mycket för dig?"
katter-mobler-6.jpg

"Då är det dags att ta farväl."
katter-mobler-2.jpg

*putt*
katter-mobler.gif

... The devil.
Varför bor vi frivilligt med djävulen i våra hem? :cautious:

Intressant citat:
Cats also seem to remember kindness and return the favors later. If owners comply with their feline’s wishes to interact, then the cat will often comply with the owner’s wishes at other times. The cat may also “have an edge in this negotiation,” since owners are usually already motivated to establish social contact.
Hmm, intressant. Om jag inte kliar så vill hon inte när jag vill typ.
Låter rimligt faktiskt :grin:

(källa)

Läste just detta:
Du sparar pengar som kattägare

Att ha katt istället för hund gör att du sparar mellan 2400 och 6400 kronor per år, enligt ASPCA, the American society for the prevention of cruelty to animals. Detta eftersom hundar är större och äter mer. De kräver också mer leksaker och utbildningar, och tenderar att ha högre veterinärkostnader.
... Alltså. Nä.
Om du frågar min plånbok så stämmer det inte :angel:

Fast om jag hade ägt en hund kanske jag hade lagt ännu mera pengar på den..! :eek::o

Haha en sådan knas som den första har jag i stallet :D En helt bedårande enormt stor hittekatt som har valt att bo här på vintrarna. Han kom hit första gången när vintern var ett faktum för drygt fyra år sedan och var då enormt skygg men vart efter tiden har gått så har han insett att jag inte är farlig så nu är det svårt att bara gå rakt fram i stallet när han är där för man bara måste gosa enligt honom :love: Man nästan ramlar över honom när man försöker gå. Jag har ingen aning om vart han tar vägen när värmen kommer men det är hedrande att han väljer att komma tillbaka till mig varje vinter. Det är det enda som är sorgligt med våren, att han försvinner och att jag inte får se honom igen förren snön är här igen.

(Självklart har jag försökt få tag i hans ägare precis som med alla andra hittekatter som har kommit hit men trots att jag har haft annonser ute i nu över fyra år så är det ingen som har hört av sig varken på dem eller till polisen. Kastrerad är han men tyvärr inte märkt.)

Intressant citat:

Hmm, intressant. Om jag inte kliar så vill hon inte när jag vill typ.
Låter rimligt faktiskt :grin:

(källa)

Fast nää.. Eller.. Varför gör inte mina katter det? Jag ger mat, tuggben, leksaker, rensar låda, klappar, leker och ger ännu mer godis. Ändå är det mig de blir arga på när något händer.. Husse däremot, han behöver bara visa sig så blir de som tokiga.
Om jag klipper klor en gång kommer de inte nära mig. Om han gör det (även om han råkat klippa för långt en gång) sitter de kvar efteråt. Kattjäklar..

Fast nää.. Eller.. Varför gör inte mina katter det? Jag ger mat, tuggben, leksaker, rensar låda, klappar, leker och ger ännu mer godis. Ändå är det mig de blir arga på när något händer.. Husse däremot, han behöver bara visa sig så blir de som tokiga.
Om jag klipper klor en gång kommer de inte nära mig. Om han gör det (även om han råkat klippa för långt en gång) sitter de kvar efteråt. Kattjäklar..

Jotack, det där känner jag igen... husse (speciellt enligt Tassa) kan aldrig göra något fel. Han har heller aldrig gett dem mat/vatten, bara godbitar när vi äter något de tycker om men det gör ju jag också... :cautious:

Sa bara att det lät rimligt, sen när är katter rimliga? :angel:;)

Kattraggningsvrål brukar vara utmattande för alla inblandade :crazy: O_o
Är man inte avelsintresserad tycker jag det brukar vara bra grej för att få tummen ur och ringa och boka kastration :D

Vackra vita har inlett vårsäsongen på riktigt nu, är det vackert väder kommer hon och hämtar mig och talar högljutt om att hon ska gå UT. Men bara om solen skiner så klart. Annars kan man stanna inne, sova i duntäcket och smyga på kattunderhållningsenheten när den går igång (dvs robotdammsugaren). Den är verkligen otroligt rolig!

Vackra svarta har inlett sin utesäsong betydligt tidigare och ör mindre bekymrad över vädret så länge det inte är snö ;)
Hon har ekonomibyggnader att ta hand om ju! Massa smaskiga möss och råttor. Och grannens fräcka kattjävel som tror hon får vara där.. *fnys* :rage:

Nackdel med kattägd pojkvän: nån av oss har alltid dåligt samvete för att kissarna bli ensamma hemma. Eller rättare sagt, vi ses typ aldrig eftersom att ingen av oss vill lämna katterna ensamma hemma. :grin::p

Ibland blir jag rätt less på att en del folk, tyvärr inkluderat en del kattägare, har så jäkla låga tankar om katter, kattägare och relationen däremellan. :(

Jag har fått höra rätt mycket om hur det kommer att bli och ska vara och alla katastrofer som kan ske nu när jag och karln ska ha barn. Katten kommer att kväva barnet, alla ytor där barnet ska vistas kan med fördel kläs med aluminiumfolie för det avskyr ju katter, katten ska stängas ut från sovrummet och så vidare.

Häromveckan fick vi hem barnsängen och direkt kom "råden" om hur vi skulle göra och vilket "helvete" vi skulle få om vi lät katten kolla in den nya möbeln. Samma sak när barnvagnen kom. Att jag då sa att det var lugnt, jag vet hur min katt fungerar och det kommer inte bli några problem, bemöttes med den klassiska "Lilla gumman..."-minen som betydde att nog ska jag väl veta att man aldrig kan lita på en katt. Tur att det var just några veckor sedan och inte nu, för just nu är min ork och mitt tålamod väldigt begränsat, så jag lyckades bita mig i tungan.

Visst, Isola är en levande varelse med allt vad det innebär, hennes personlighet är inte mer statisk än någon annans och hon kan förändras över tid. Det går aldrig att veta till 100% hur ett djur (eller en människa) ska reagera i en given situation, men kom igen, lite koll har man väl ändå?

Jag har haft Isola i nästan tio år. Många nya möbler har kommit och gått genom alla år, jag vet hur hon funkar. T.ex. när barnsängen kom sa jag att hon kommer sova där en natt eller två, sedan kommer hon gradvis återgå till att sova där hon sovit de senaste tio åren: på mig. "Lilla gumman, man kan inte veta sånt om katter". :meh: Mycket riktigt blev det precis så som jag sa, numer sover hon på eller bredvid mig och barnsängen ligger hon bara i någon kortare stund då och då.

Jag tror mig också veta hur det kommer att bli när bäbisen kommer, ungefär hur länge Isola lär hålla sig på avstånd (hennes grundinställning är att bäbisar är lite läskiga, men nyfikenheten lär ta överhand till slut), var hon kommer att sova i förhållande till bäbisen när den där första skräcken gått över o.s.v.

Jag har levt med det ludna skrället i tio år, varför skulle jag då inte kunna känna mig trygg i att jag vet hur hon fungerar? Att en katt inte alltid kan uppfostras precis som en hund är jag helt med på, det är därför jag gillar katter, men att de skulle vara så lömska och lynniga och oförutsägbara som vissa vill få det att framstå, det köper jag fan inte.

Det här låter säkert som skitsaker, men jag blir både irriterad och ledsen över att synen på katter fortfarande är så himla tråkig i vissa avseenden...

@Tassetass: Det kommer säkert att gå bra :up:

När jag föddes var tillbyggnaden på vårt hus inte klar så jag fick bo med mamma hos mormor och morfar första tiden. De hade en klart störd siames, hon var poster girl för siameser med lynnesfel.

Hursom, en dag hade hon hoppat upp till mig i vagnen och nosat runt och sedan hoppat ner. Morfar hade sett det hela och varit nära en hjärtattack :D Kisse gjorde absolut ingenting, hon var väl nyfiken på vad som låg i vagnen.

Nu förstår jag att de verkligen inte ville ha den katten i närheten av mig för hon var inte stabil (skrämde nästan ihjäl deras fd hyresvärd bla) men man ska inte utgå ifrån att de nödvändigtvis ger sig på barn.

@Tassetass: Det kommer säkert att gå bra :up:

När jag föddes var tillbyggnaden på vårt hus inte klar så jag fick bo med mamma hos mormor och morfar första tiden. De hade en klart störd siames, hon var poster girl för siameser med lynnesfel.

Hursom, en dag hade hon hoppat upp till mig i vagnen och nosat runt och sedan hoppat ner. Morfar hade sett det hela och varit nära en hjärtattack :D Kisse gjorde absolut ingenting, hon var väl nyfiken på vad som låg i vagnen.

Nu förstår jag att de verkligen inte ville ha den katten i närheten av mig för hon var inte stabil (skrämde nästan ihjäl deras fd hyresvärd bla) men man ska inte utgå ifrån att de nödvändigtvis ger sig på barn.

En katt (eller människa, hund, undulat eller hamster) som inte är pålitlig är ju inte rolig i något sammanhang... :crazy:

@Tassetass
Alla mina vänner som har djur som har skaffat sig barn, där har blivit en del förändring. Men oftast så har det flutit på med lite förändrade rutiner utan några problem.

Finns väl ingen vits med att måla fan på väggen innan bb'n kommer?

@Tassetass
Alla mina vänner som har djur som har skaffat sig barn, där har blivit en del förändring. Men oftast så har det flutit på med lite förändrade rutiner utan några problem.

Finns väl ingen vits med att måla fan på väggen innan bb'n kommer?

Nej, jag förstår inte heller varför det ska målas fan på väggen i förväg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
425
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama