Jag har fått uppfattningen att du irriterar dig på mig eftersom varje gång du skriver till mig så känns det lite "obehagligt" för mig då jag får känslan av att du skriver lite "överlägset" mot mig. Du kanske inte menar det så men jag skulle isåfall uppskatta om du kunde tänka dig för nästa gång du skriver något till mig.Vart påstår jag att dina inlägg är irriterande? Du får sluta hitta på saker som inte finns! Detta är ett diskussionsforum och det är inte alltid folk håller med en.
Vi är ju flera som märkt av din oro flertalet gånger när du frågat om råd för att Alice haft tovor eller varit skitig i rumpan och då är det inget läge att mesa sig och tro att katten kommer avsky en när man ska hjälpa den till det bättre.
Min största hane gallskriker när han blir badad, jag bara väntar på att nån granne kommer och plingar på en dag och frågar om jag långsamt plågar en katt till döds med tanke på hur han låter. Efter badet och när han är torr så är hans päls så otroligt fin att man märker på honom att han till och med märker skillnad - han må ha tyckt att det var djurplågeri när vi stod i duschen men efteråt är han så nöjd och tacksam. Deras hjärnor fungerar inte på samma sätt som våra.
Jag har inte heller haft långhåriga katter innan dessa men det gäller att ha sunt förnuft! Det är väldigt individuellt när det gäller pälsvård - det är ingen här som kan säga hur ofta du ska borsta din katt, det är upp till dig att avgöra!
Mina tre djur är så olika! Den största behöver regelbundna bad och borstning (med kam) helst varje dag. Han behöver bli rakad i rumpan för att han är sämre med sin tvätt där.
Krämisen har jag ägt i 2,5 år och aldrig badat - för han behöver inte det! Borstning behöver han kanske en gång i veckan. Honan behöver knappt borstas men det kan vara för att hon regelbundet utställningsbadas och har en lättskött päls från början.
Du ser - tre katter av samma ras, ingen kan gå under samma rekommendation utan det är något man som kattägare måste lista ut själv!
Börja borsta Alice en gång i veckan, tovor nästa gång? Borsta var tredje dag... Tovor? - Borsta varannan osv.
Men jag tycker ändå du ska borsta varje dag på hennes villkor för att göra ert förhållande bättre så hon accepterar borstning för det ger så mycket tillbaka! Sen är en katt inte rolig om den inte går att hantera. Klippa klor, borstas, öppna munnen osv måste man regelbundet göra så katten är van.
I ert fall är det Alice som har övertaget eftersom du inte vågar göra saker med henne av rena känslomässiga tankar som inte existerar hos henne. Du är hennes ledare men det verkar vara lite osäkert för henne om hon ser det så?
Det är bra att du köpt en borste! För en kam är inte bra på katter som ogillar att bli borstade.
(Jag skriver oftast från mobilen och har svårigheter att använda Bukes smileys, därför blir det inte så många från min del, det hade varit lättare om emojis fungerade här också! ).
Och för det andra, så har jag inte när hon blivit skitig i rumpan sprungit till buke och frågat om råd som jag känner att du verkar ge intrycket av. Jag har snarare tyckt att det blivit lite fånigt lustigt vid de tillfällena då man står där genomblöt mitt i natten med en blöt missnöjd katt, då står jag där med ett flin och vill berätta för någon vad som hänt! Och eftersom jag tyvärr inte är den typen som har så många vänner, så vänder jag mig till det forum där jag kan berätta om dessa saker mitt i natten när ingen annan jag känner är vaken. Här känner jag att jag kan berätta bland "vänner". Jag ber inte (tror jag iallafall) om råd vid dessa tillfällen utan det blev mera en dråplig historia att berätta. Om du tycker att de inte är konstiga, eller roliga, utan något man får räkna med som kattägare eller att jag är konstig som vill berätta om såna saker för andra här - visst du får tycka det, men det är sån jag är.
Så självklart har jag badat henne omedelbart då spela roll vad hon än klagat. Har aldrig tvekat om vad som gäller vid dessa tillfällen! Jag har också undrat om någon granne skulle tro att jag var en kattplågare, jag har t.o.m väckt mina föräldrar ett par gånger med kattens jamanden men då har jag snäst () ifrån att om de inte vill ha bajsspår över hela lägenheten så måste jag bada henne just där och då. (Det är nog det enda som skulle bita på dem klockan två på natten )
Samma sak när det gällt tovor, då har jag hållit i henne hur än hon klagade - för det måste ju bort. Men då har mamma (som hjälpt mig eftersom man behöver vara två) sagt efter en stund att det räcker för den här gången, så jag finner det lite lustigt att ni får intrycket att jag pjåskar och oroar mig Möjligen skriver och tänker jag så men i praktiken så kavlar jag upp ärmarna och tar itu med det.
Och en katts ledare? Jag vet inte om jag faktiskt tror på det. Jag vet inte mycket om hundar så måhända pratar man om sånt bland hundägare, men en katt kan man bara försöka samarbeta/övertala( och ibland tvinga ) med. Hon ser mig som den som ger henne mat, klappar/kliar henne ... kort sagt, som hennes betjänt, i bästa fall som samarbetspartner. Vilket jag tror inte jag är ensam om här
... Alltså, det blev lite långrandigt det här. Men vad jag egentligen ber dig om är bara att tänka efter nästa gång du skriver till mig, snälla, för jag mår inte bra av att få såna känslor som jag fått av dina inlägg. Jag uppskattar vanlig hövlighet. Du får självklart inte hålla med mig, men säg då inget om du inte kan säga det hövligt.