Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vart påstår jag att dina inlägg är irriterande? Du får sluta hitta på saker som inte finns! Detta är ett diskussionsforum och det är inte alltid folk håller med en.
Vi är ju flera som märkt av din oro flertalet gånger när du frågat om råd för att Alice haft tovor eller varit skitig i rumpan och då är det inget läge att mesa sig och tro att katten kommer avsky en när man ska hjälpa den till det bättre.
Min största hane gallskriker när han blir badad, jag bara väntar på att nån granne kommer och plingar på en dag och frågar om jag långsamt plågar en katt till döds med tanke på hur han låter. Efter badet och när han är torr så är hans päls så otroligt fin att man märker på honom att han till och med märker skillnad - han må ha tyckt att det var djurplågeri när vi stod i duschen men efteråt är han så nöjd och tacksam. Deras hjärnor fungerar inte på samma sätt som våra.

Jag har inte heller haft långhåriga katter innan dessa men det gäller att ha sunt förnuft! Det är väldigt individuellt när det gäller pälsvård - det är ingen här som kan säga hur ofta du ska borsta din katt, det är upp till dig att avgöra!
Mina tre djur är så olika! Den största behöver regelbundna bad och borstning (med kam) helst varje dag. Han behöver bli rakad i rumpan för att han är sämre med sin tvätt där.
Krämisen har jag ägt i 2,5 år och aldrig badat - för han behöver inte det! Borstning behöver han kanske en gång i veckan. Honan behöver knappt borstas men det kan vara för att hon regelbundet utställningsbadas och har en lättskött päls från början.
Du ser - tre katter av samma ras, ingen kan gå under samma rekommendation utan det är något man som kattägare måste lista ut själv!

Börja borsta Alice en gång i veckan, tovor nästa gång? Borsta var tredje dag... Tovor? - Borsta varannan osv.
Men jag tycker ändå du ska borsta varje dag på hennes villkor för att göra ert förhållande bättre så hon accepterar borstning för det ger så mycket tillbaka! Sen är en katt inte rolig om den inte går att hantera. Klippa klor, borstas, öppna munnen osv måste man regelbundet göra så katten är van.
I ert fall är det Alice som har övertaget eftersom du inte vågar göra saker med henne av rena känslomässiga tankar som inte existerar hos henne. Du är hennes ledare men det verkar vara lite osäkert för henne om hon ser det så?

Det är bra att du köpt en borste! För en kam är inte bra på katter som ogillar att bli borstade.

(Jag skriver oftast från mobilen och har svårigheter att använda Bukes smileys, därför blir det inte så många från min del, det hade varit lättare om emojis fungerade här också! :D ).
Jag har fått uppfattningen att du irriterar dig på mig eftersom varje gång du skriver till mig så känns det lite "obehagligt" för mig då jag får känslan av att du skriver lite "överlägset" mot mig. Du kanske inte menar det så men jag skulle isåfall uppskatta om du kunde tänka dig för nästa gång du skriver något till mig.

Och för det andra, så har jag inte när hon blivit skitig i rumpan sprungit till buke och frågat om råd som jag känner att du verkar ge intrycket av. Jag har snarare tyckt att det blivit lite fånigt lustigt vid de tillfällena då man står där genomblöt mitt i natten med en blöt missnöjd katt, då står jag där med ett flin och vill berätta för någon vad som hänt! Och eftersom jag tyvärr inte är den typen som har så många vänner, så vänder jag mig till det forum där jag kan berätta om dessa saker mitt i natten när ingen annan jag känner är vaken. Här känner jag att jag kan berätta bland "vänner". Jag ber inte (tror jag iallafall) om råd vid dessa tillfällen utan det blev mera en dråplig historia att berätta. Om du tycker att de inte är konstiga, eller roliga, utan något man får räkna med som kattägare eller att jag är konstig som vill berätta om såna saker för andra här - visst du får tycka det, men det är sån jag är.

Så självklart har jag badat henne omedelbart då spela roll vad hon än klagat. Har aldrig tvekat om vad som gäller vid dessa tillfällen! Jag har också undrat om någon granne skulle tro att jag var en kattplågare, jag har t.o.m väckt mina föräldrar ett par gånger med kattens jamanden men då har jag snäst (:o) ifrån att om de inte vill ha bajsspår över hela lägenheten så måste jag bada henne just där och då. (Det är nog det enda som skulle bita på dem klockan två på natten :grin:)

Samma sak när det gällt tovor, då har jag hållit i henne hur än hon klagade - för det måste ju bort. Men då har mamma (som hjälpt mig eftersom man behöver vara två) sagt efter en stund att det räcker för den här gången, så jag finner det lite lustigt att ni får intrycket att jag pjåskar och oroar mig :p Möjligen skriver och tänker jag så men i praktiken så kavlar jag upp ärmarna och tar itu med det.

Och en katts ledare? Jag vet inte om jag faktiskt tror på det. Jag vet inte mycket om hundar så måhända pratar man om sånt bland hundägare, men en katt kan man bara försöka samarbeta/övertala( och ibland tvinga :grin:) med. Hon ser mig som den som ger henne mat, klappar/kliar henne ... kort sagt, som hennes betjänt, i bästa fall som samarbetspartner. Vilket jag tror inte jag är ensam om här :cool:

... Alltså, det blev lite långrandigt det här. Men vad jag egentligen ber dig om är bara att tänka efter nästa gång du skriver till mig, snälla, för jag mår inte bra av att få såna känslor som jag fått av dina inlägg. Jag uppskattar vanlig hövlighet. Du får självklart inte hålla med mig, men säg då inget om du inte kan säga det hövligt.

Idag är katt:devil: billig. Missia hade en tova som jag grejade med igår. Hon gillar det ju inte och givetvis var jag försiktig... men hon var sur. Och tog en kloswipe på min hand. Det gör ont idag och är svullet :rage: jag har ju kasst immunförsvar pga medicin så jag ger mig fan på att jag får lov att äta penicillin IGEN! Min mage som redan är kass gillar inte penicillin... hoppas också VC kan kolla på den imorgon el i övermorgon för annars kan jag inte åka till särbon (13 mil till närmaste vård under påsk där så jag törs inte riskera något) :cry:

Idag är katt:devil: billig. Missia hade en tova som jag grejade med igår. Hon gillar det ju inte och givetvis var jag försiktig... men hon var sur. Och tog en kloswipe på min hand. Det gör ont idag och är svullet :rage: jag har ju kasst immunförsvar pga medicin så jag ger mig fan på att jag får lov att äta penicillin IGEN! Min mage som redan är kass gillar inte penicillin... hoppas också VC kan kolla på den imorgon el i övermorgon för annars kan jag inte åka till särbon (13 mil till närmaste vård under påsk där så jag törs inte riskera något) :cry:

Ring 1177 och fråga vad du ska göra. Katter har en massa otrevliga bakterier på klor och framförallt i munnen... kanske finns det någon snällare variant på antibiotika som funkar för dig?

Den enda gången blodvite utbrutit pga av någon av fröknarna var när Skönhetsmissen såg en okänd kattperson då hon var med mig ute i sin sele och blev jätterädd - hon fick flippet och skulle fly upp i närmsta träd. Jag halade in henne såklart och fick en hysterisk vrålande liten katt som hann bita mig ett flertal gånger innan vi hunnit in i trappuppgången och jag vågade släppa. Blödde från båda händerna med bett rakt in i leden på två fingrar. Antibiotika och stelkrampspruta. Barsk föreläsning av läkaren om alla kattbetts-bassilusker, och en lärdom om att rädda katter biter som s"#€%n. Skönhetsmissen spenderade två timmar under sängen, men kom sedan utkurrade som vanligt, so far otraumatiserad...

Tvätta ordentligt med sårsprit. Det kan bli rejält infekterat om man har otur.. Tvätta, tvätta, tvätta!

Ring 1177 och fråga vad du ska göra. Katter har en massa otrevliga bakterier på klor och framförallt i munnen... kanske finns det någon snällare variant på antibiotika som funkar för dig?

Den enda gången blodvite utbrutit pga av någon av fröknarna var när Skönhetsmissen såg en okänd kattperson då hon var med mig ute i sin sele och blev jätterädd - hon fick flippet och skulle fly upp i närmsta träd. Jag halade in henne såklart och fick en hysterisk vrålande liten katt som hann bita mig ett flertal gånger innan vi hunnit in i trappuppgången och jag vågade släppa. Blödde från båda händerna med bett rakt in i leden på två fingrar. Antibiotika och stelkrampspruta. Barsk föreläsning av läkaren om alla kattbetts-bassilusker, och en lärdom om att rädda katter biter som s"#€%n. Skönhetsmissen spenderade två timmar under sängen, men kom sedan utkurrade som vanligt, so far otraumatiserad...

1177 skippar jag (behöver jag råd ringer jag moster, hon jobbar där :p). Jag har ju order från medicinerande doktor sedan tidigare hur jag ska göra vid sår etc och är van att hantera min sjukdom/medicinering. Jag är dessutom en jobbig kärring så något säger mig att jag kommer att få en tid på VC imorgon :D iaf en distriktssköterska.

Det var "bara" klor, inga tänder tackochlov. När kisse (samma kisse :meh:) bet mig pga överkurrighet för något år sedan blev det penicillin. Min medicin suger, jag har blivit biten/riven av det mesta tidigare och aldrig några problem förrän nu.

Det kvittar vilken penicillin/antibiotika det är, det är inbyggt i min sjukdom att magen verkligen inte gillar sådana mediciner. Det är bara att gilla läget och bita ihop. Jag blir bara så deppig, jag ville inte tjafsa med det här nu när jag äntligen får träffa särbon :(

Tvätta ordentligt med sårsprit. Det kan bli rejält infekterat om man har otur.. Tvätta, tvätta, tvätta!

Har smetat på handsprit som värsta alkoholisten! :D Gjorde det direkt när det hände också.

Kisse är kanske inte lika billig nu, hon är ju söt när hon ligger och sover iaf :love:

1177 skippar jag (behöver jag råd ringer jag moster, hon jobbar där :p). Jag har ju order från medicinerande doktor sedan tidigare hur jag ska göra vid sår etc och är van att hantera min sjukdom/medicinering. Jag är dessutom en jobbig kärring så något säger mig att jag kommer att få en tid på VC imorgon :D iaf en distriktssköterska.

Det var "bara" klor, inga tänder tackochlov. När kisse (samma kisse :meh:) bet mig pga överkurrighet för något år sedan blev det penicillin. Min medicin suger, jag har blivit biten/riven av det mesta tidigare och aldrig några problem förrän nu.

Det kvittar vilken penicillin/antibiotika det är, det är inbyggt i min sjukdom att magen verkligen inte gillar sådana mediciner. Det är bara att gilla läget och bita ihop. Jag blir bara så deppig, jag ville inte tjafsa med det här nu när jag äntligen får träffa särbon :(

Har smetat på handsprit som värsta alkoholisten! :D Gjorde det direkt när det hände också.

Kisse är kanske inte lika billig nu, hon är ju söt när hon ligger och sover iaf :love:

Ok! Vi håller tummar och tassar för bästa möjliga utgång iaf! :D

Vet inte varför jag inte tänkt på det förut men häromdagen när Alice låg i sängen passade jag på att titta efter tovor och fick ta det närmsta som jag kunde klippa med. Det blev klosaxen och shit vad bra den är till tovor också! Blev helt fascinerad och kunde klippa bort två tovor på henne :up: Så hett tips till tovor - använd klosaxen :D

Vet inte varför jag inte tänkt på det förut men häromdagen när Alice låg i sängen passade jag på att titta efter tovor och fick ta det närmsta som jag kunde klippa med. Det blev klosaxen och shit vad bra den är till tovor också! Blev helt fascinerad och kunde klippa bort två tovor på henne :up: Så hett tips till tovor - använd klosaxen :D

jag skippar vanliga manuella saxar helt. försöker reda ut de med borste och fingrar, går de inte så åker rakmaskinen fram, man behöver ju inte klippa ändå intill skinnet, om inte tovan kräver de förstås.
Ett litet tips bara :)

Lilla Vita hade just änglavakt.. Hon hittade en sladd som ramlat ut och bet av så det small. Proppen löste ut men hon har fått brännsår på tandköttet. Lyckligtvis inte över tungan. Hqr pratat med agrias telefonvet och hört mig för, har metacam hemma hon kan få och så hålla koll om det blir infekterat. Vore ju trevligt att slippa en jourvet.
Men mest av allt är jag glad att det BARA blev så liten skada! Har skyddat de sladdar hon kan tugga av och gömt de jag kan, men en möbel hade rubbats så den lampsladden hade åkt fram :( Blir en ny sladdgenomgång i hela huset nu! Är länge mellan gångerna men vad tusan ska hon på sladdar att göra? Hoppas hon kommer ihåg det här nu. Försökt med tuggpinnar men de är inte intressanta och snos av hunden rätt snabbt :(

jag skippar vanliga manuella saxar helt. försöker reda ut de med borste och fingrar, går de inte så åker rakmaskinen fram, man behöver ju inte klippa ändå intill skinnet, om inte tovan kräver de förstås.
Ett litet tips bara :)
Ja, jag vill gärna reda ut tovor men hon avskyr det så jag har inte så lång stund på mig att försöka fixa det när jag väl känner en - då åker saxen fram :devil: Har ingen rakmaskin heller tyvärr.
Klipper lite under mitten av tovan så resten löser upp sig lättare men skönt ändå med rundad klosax så man inte behöver oroa sig över att hon ska sprattla till plötsligt och oturligt :)

Lilla Vita hade just änglavakt.. Hon hittade en sladd som ramlat ut och bet av så det small. Proppen löste ut men hon har fått brännsår på tandköttet. Lyckligtvis inte över tungan. Hqr pratat med agrias telefonvet och hört mig för, har metacam hemma hon kan få och så hålla koll om det blir infekterat. Vore ju trevligt att slippa en jourvet.
Men mest av allt är jag glad att det BARA blev så liten skada! Har skyddat de sladdar hon kan tugga av och gömt de jag kan, men en möbel hade rubbats så den lampsladden hade åkt fram :( Blir en ny sladdgenomgång i hela huset nu! Är länge mellan gångerna men vad tusan ska hon på sladdar att göra? Hoppas hon kommer ihåg det här nu. Försökt med tuggpinnar men de är inte intressanta och snos av hunden rätt snabbt :(
:eek: Är det så farligt med sladdar som inte sitter i kontakten i väggen?
Stackars lilla Vita :( men tur att det inte blev något värre!

:eek: Är det så farligt med sladdar som inte sitter i kontakten i väggen?
Stackars lilla Vita :( men tur att det inte blev något värre!
Nä den satt i kontakten. Normalt är sladden instoppad bakom en kommod, men den hade ramlat ut när någon stött till kommoden.
Hon har ätit, tvättat sig, pratat med mig och legat och ålat på mattan, som vanligt mao. Lilla snuttan!

Nä den satt i kontakten. Normalt är sladden instoppad bakom en kommod, men den hade ramlat ut när någon stött till kommoden.
Hon har ätit, tvättat sig, pratat med mig och legat och ålat på mattan, som vanligt mao. Lilla snuttan!
:eek: Knasiga lilla kisse, hon får låta bli alla sladdar! :(

Ett jäkla liv här. Skönhetsmissen har gått i barndom och satsade på sin vanliga racerunda som funkade när hon var Bäbis -och ungefär 3 kg lättare- rätt in i bokhyllan bakom böckerna och en mindre explosion av pockets och papper spred sig över rummet. En glidande skönhetsmisse for ut på andra sidan efter att effektivt ha tömt hela hyllan - satsade i full karriär ut emot köket och dundrade rakt in i mat och vattenskålarna som spreds över golvet. Fortsatte in under köksbordet och drog igång Brunetten som solade magen på en stol - brottning utbryter och båda kommer utstörtande förbi skrivbordet och slutar i en hög under alla filtar i vardagsrumssoffan. Ska inte britter vara lugna och snälla? Ligga dekorativt i fönstersmygen? Kurra vänligt från sin plats och sträcka ut en stillsam liten tass?

Vaknade av att Brunetten massakrerade Ridsport som låg ute i hallen, och sedan dess har det fasen varit fullt ös. På långfredagen av alla dagar!

Ett jäkla liv här. Skönhetsmissen har gått i barndom och satsade på sin vanliga racerunda som funkade när hon var Bäbis -och ungefär 3 kg lättare- rätt in i bokhyllan bakom böckerna och en mindre explosion av pockets och papper spred sig över rummet. En glidande skönhetsmisse for ut på andra sidan efter att effektivt ha tömt hela hyllan - satsade i full karriär ut emot köket och dundrade rakt in i mat och vattenskålarna som spreds över golvet. Fortsatte in under köksbordet och drog igång Brunetten som solade magen på en stol - brottning utbryter och båda kommer utstörtande förbi skrivbordet och slutar i en hög under alla filtar i vardagsrumssoffan. Ska inte britter vara lugna och snälla? Ligga dekorativt i fönstersmygen? Kurra vänligt från sin plats och sträcka ut en stillsam liten tass?

Vaknade av att Brunetten massakrerade Ridsport som låg ute i hallen, och sedan dess har det fasen varit fullt ös. På långfredagen av alla dagar!

@MissFideli har ju också sådana där lugna, markbundna britter... :rofl:

Jag och Boll sitter och väntar på att mamma ska komma hit och hämta oss, så vi får skjuts till djursjukhuset. Bollen är inte pigg, får hostkräkattacker (men det kommer inte upp något) så det skriker i luftvägarna och är orolig. Hon höll på så inatt, så jag trodde att hennes sista stund var kommen (hade jag haft egen bil hade jag åkt in direkt). Innan jag fått tag i någon som kunde skjutsa (för givetvis har jag tajmat in detta med att ha en trasig telefon) lugnade det ner sig, hon sov i sängen med mig resten av natten (dom andra djuren är portade från sovrummet just nu), men så började det igen nu på morgonen. Och eftersom hon gjort liknande kväljningsförsök (men inte lika illa) nån gång ibland de senaste två dagarna så är det ju uppenbarligen något som sitter i vägen och inte flyttar på sig.
"Vet du om att det tillkommer storhelgstillägg?" frågade jourveterinären. Men vad ska jag göra då, jag kan ju inte gärna vänta till på tisdag när katten mår dåligt nu :confused: . Dessutom åker jag ju hellre en halvtimme med henne nu på dagtid än riskerar att det blir samma sak inatt igen, då närmsta öppna djursjukhus ligger sisådär 1,5 h bort (och det då dessutom blir nattillägg ovanpå allt).

Håll tummar för oss?

Jag och Boll sitter och väntar på att mamma ska komma hit och hämta oss, så vi får skjuts till djursjukhuset. Bollen är inte pigg, får hostkräkattacker (men det kommer inte upp något) så det skriker i luftvägarna och är orolig. Hon höll på så inatt, så jag trodde att hennes sista stund var kommen (hade jag haft egen bil hade jag åkt in direkt). Innan jag fått tag i någon som kunde skjutsa (för givetvis har jag tajmat in detta med att ha en trasig telefon) lugnade det ner sig, hon sov i sängen med mig resten av natten (dom andra djuren är portade från sovrummet just nu), men så började det igen nu på morgonen. Och eftersom hon gjort liknande kväljningsförsök (men inte lika illa) nån gång ibland de senaste två dagarna så är det ju uppenbarligen något som sitter i vägen och inte flyttar på sig.
"Vet du om att det tillkommer storhelgstillägg?" frågade jourveterinären. Men vad ska jag göra då, jag kan ju inte gärna vänta till på tisdag när katten mår dåligt nu :confused: . Dessutom åker jag ju hellre en halvtimme med henne nu på dagtid än riskerar att det blir samma sak inatt igen, då närmsta öppna djursjukhus ligger sisådär 1,5 h bort (och det då dessutom blir nattillägg ovanpå allt).

Håll tummar för oss?
Ja, är de dåliga så kan man ju inte vänta, men de är väl skyldiga att upplysa om att det kostar mer hur dumt man än kan tycka det låter. Självklart hållas både tummar och tår och jag hoppas på en lyckad uppdatering senare i em. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
448
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
454
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama