Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Fille 4 hektar åker/bete och runt 10 skog hade varit drömmen för mig
Men vi är två och häromkring skulle det bli dyrt...
Jag letar lite halvt, skulle helst vilja träffa någon att köpa gård tillsammans med först så man inte blev så begränsad budgetmässigt. (Planen var att köpa gård ihop med mitt ex, men eftersom han nu är ett ex, så....)
Måste bara fråga av nyfikenhet, vad ska ni använda skogen till som ni vill köpa? Ved? Timmer? Jakt?
Jag håller på med hästar (ridning och uppfödning) så letar främst gård med mycket betesmark, och kanske 1-2 ha skog så man kan få virke till att bygga terränghinder.
Det är fördelen med att bo i mindre håla! Visst inte gratis här heller, kanske 3-5 miljoner men det är vad ett vanligt hus i centrala Örebro kostar (där jag är ifrån från början) så känns ändå rimligt då att få en gård för det priset, även om gården då ligger på mindre ort. (Bor i Degerfors numer och är i dessa trakter vi letar gård)
Jag letar lite halvt, skulle helst vilja träffa någon att köpa gård tillsammans med först så man inte blev så begränsad budgetmässigt. (Planen var att köpa gård ihop med mitt ex, men eftersom han nu är ett ex, så....)
Måste bara fråga av nyfikenhet, vad ska ni använda skogen till som ni vill köpa? Ved? Timmer? Jakt?
Jag håller på med hästar (ridning och uppfödning) så letar främst gård med mycket betesmark, och kanske 1-2 ha skog så man kan få virke till att bygga terränghinder.
Tre miljoner är typ min smärtgräns men ja, villorna är inte så mycket billigare i våra krokar, de ligger runt 2 miljoner kanske i 'stan'. Vill ha pendlingsavstånd till två större städer så det begränsar.
Min man cyklar mountainbike och vi vill ha en egen ridslinga kombinerat med cykelspår i den fluffiga drömmen om det ultimata stället alltså Sen är vi båda lite lagom intresserade av skogsskötsel och tänker att det intresset skulle få blomma ut.
Var hittar man en gård med stall, skog och mark för 3 miljoner i närheten av en större stad? Och vettigt bostadshus. Här kostar villorna på landet 2 millar. Skövde kommun med omnejd.
Hade också velat ha en liten gård. Har kontantinsats på 650 000 och drygt 30.000:- i lön men här kostar gårdarna från ca 7 miljoner så det är kört. Liten villa kan jag hitta för 4 miljoner kanske... om jag har tur.
Skönt att höra @piggelin ! Kontantinsatsen är verkligen en stor grej, och jag har hört av mäklaren att det skulle krävas 20% när vi var och tittade på en gård, medan för en vän räckte det med 10 % eftersom de inte ska leva på gården.. känns svårt att beräkna med de olika svaren.
2-3 ha är nog minimum för oss också, även om kompromiss verkar vara ledordet
Vi fick låna upp till 75% så kontantinsats på 25% blir väl de då. Jordbruksfastighet räknas min gård som och då blev de dyrare
(Sen att gården gick på 650000 totalt är en annan sak )
Var hittar man en gård med stall, skog och mark för 3 miljoner i närheten av en större stad? Och vettigt bostadshus. Här kostar villorna på landet 2 millar. Skövde kommun med omnejd.