Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Senskada höger fram. Såg inte alls bra ut men hästen får skrittas 30 min om dagen. Jävligt trist då det är en tävlingshäst i kondition. Skadan uppstod vid tävling. Veterinär ska kolla senan igen om en vecka.
Hästen fick sprutas i benet. Det ser väldigt illa ut. På ultraljudet såg man ett hål i senan. Aldrig varit med om någonting liknande. Hästen köptes för 50 000 euro och jag tvivlar på att den kommer kunna tävla på samma nivå igen. Den har haft senskada tidigare på samma ben, även då efter hoppning så hållbarheten tvivlar jag på även om skadan läker fint.Usch, vad himla tråkigt! Min var också i tävlingskondition när vår skada hände. Har en slags kombination av skador efter en spark, där senskadan verkar vara det största problemet. Vi har vår på ett bakben.
Har ni någon plan för hur det kommer behandlas/gås vidare med?
Hästen fick sprutas i benet. Det ser väldigt illa ut. På ultraljudet såg man ett hål i senan. Aldrig varit med om någonting liknande. Hästen köptes för 50 000 euro och jag tvivlar på att den kommer kunna tävla på samma nivå igen. Den har haft senskada tidigare på samma ben, även då efter hoppning så hållbarheten tvivlar jag på även om skadan läker fint.
Intressant! Synd att du inte minns vad behandlingen heter. Jag vill att den här veckan ska gå fort så att veterinären kan ge en ny prognos. Just nu känns det bara jäkligt trist och dystert.Det ska finnas någon ny behandling som visat sig vara effektiv för just den typen av senskador som jag förstått, dyr och täcks inte av försäkringen... Minns knappt vad det handlade om, men kirurgen som opererade min häst nämnde det.
Tyvärr är det väl så att redan skadade senor har stor risk att skadas igen :/ Tråkig prognos för er!
Intressant! Synd att du inte minns vad behandlingen heter. Jag vill att den här veckan ska gå fort så att veterinären kan ge en ny prognos. Just nu känns det bara jäkligt trist och dystert.
@Wembley Men hu, vilken tråkig kavalkad av skador! Verkar ju också vara massa av varandra oberoende otursskitgrejer... :/ Är din den enda i stallet som drabbas av sparkar/smällar/stick?
@Wembley Förresten, hur har ni fått vila när ni har ordinerats vila? Boxvila, sjukhage, promenader, uppsutten skritt, lugnare ridning?
Någon typ av stamcellsbehandling typ, där man utvinner celler ur hästens eget blod och sprutar skadan med. Finns inte så mycket forskning än som jag vet, men en kirurg som heter Quentin på strömsholm har nämnt det både för mig och bekanta med senskadade hästar. Täcks som sagt inte av försäkringen.
Ja den kostar väl runt 100 000 gissar jag.Någon typ av stamcellsbehandling typ, där man utvinner celler ur hästens eget blod och sprutar skadan med. Finns inte så mycket forskning än som jag vet, men en kirurg som heter Quentin på strömsholm har nämnt det både för mig och bekanta med senskadade hästar. Täcks som sagt inte av försäkringen.
Skritta vid hand eller uppsuttet i 30 min tillsvidare. Ingen paddock.@Wembley Förresten, hur har ni fått vila när ni har ordinerats vila? Boxvila, sjukhage, promenader, uppsutten skritt, lugnare ridning?
Är det IRAP du tänker på?Det ska finnas någon ny behandling som visat sig vara effektiv för just den typen av senskador som jag förstått, dyr och täcks inte av försäkringen... Minns knappt vad det handlade om, men kirurgen som opererade min häst nämnde det.
Tyvärr är det väl så att redan skadade senor har stor risk att skadas igen :/ Tråkig prognos för er!