Snackistråd för skadade hästar och konvalecenter

@Speedway
1. Ett svullet ben. 2. En hälta som bara jag såg (men som bekräftades av veterinären, som dock tyckte att det var för lite för att det skulle vara meningsfullt att utreda). 3. En plötsligt uppkommen galla. Allt har varit på mycket lindrig nivå eller vad man ska säga, svullnaden och gallan var utan hälta, och hältan jag såg var verkligen minimal.
 
rätt irriterad idag....
igår kom det en (observera en) häst till granngården. Hästen är alltså ensam, men ser våra hästar. Våra hästar laddade upp ordentligt igår när den kom och blev springiga så ena stallägaren (frun) bytte hage på Ida och ställde henne i grushagen igen så hon inte skulle springa så mycket/minska utrymmet. Våra hästar går in på natten så grannhästen var ensam ute inatt och hade varit väldigt orolig så idag flyttades den till en hage närmare våra hästar = ove-hjärnorna stirrade upp sig igen, eftersom den nya hästen nu gick i en ny hage :eek:

okej, till min irritation då... Kommer till stallet och träffar stallägaren (mannen) som är irriterad och säger att han inte förstår sig på folk. Han berättar att han varit ute med hunden och under tiden har tydligen stona varit väldigt stirriga över den nya hästen, och det var 2st hästägare i stallet som stått och sett att det var väldigt oroligt. Vad gör de åt detta? Jo, en av dem går ut och hämtar sin häst och ställer in i stallet och den andra går och letar upp stallägaren för att säga att Ida springer JÄTTEMYCKET (alltså inte ett busvarv, utan stress-rusade) och dessutom reflektera över att "hon får ju inte springa". Alla i stallet vet mycket väl hur läget är med henne och att hon varit skadad i 2 mån och inte är läkt än, så stallägaren hade surnat till och rätt skarpt sagt till denna kvinnan att jamen hämta henne då! Stå inte bara och titta utan ta hästen och ställ henne i rutan så hon lugnar sig. Sen gick han och hämtade henne själv...

Alltså, klart jag inte kan ställa krav på de andra att de ska se efter min häst men de VET ändå allihop att hon är skadad och jag blir riktigt ledsen över att de kan stå 2st fullt kapabla, hästvana människor och titta på hur hästarna är heltokiga och då bl.a en häst som är skadad -de reflekterar över att den ju inte får hålla på så, och sen går de och tar in sin egen och lämnar henne att fortsätta springa. Och sen när jag kommer till stallet så berättar de glatt för mig att hon sprungit huuuur mycket som helst -men inte med avslutet "så vi ställde henne i rasthagen" utan bara berättar det, och sen tillägget: "så X fick gå ut och ta in Y (sin häst) -såå mycket sprang de".

:turd:

Jag förstår att du snear till. Har man tid att stå och glo har man väl för fan tid att ta in hästen. Hade man ju gjort även om det sabbar ens egna tider etc.
 
Vilken bra tråd. Här kommer ett långt inlägg, inser att jag behöver skriva av mig...

Det har varit smågrejer med min häst sedan vi köpte henne. Jag tänker ibland att jag har varit för uppmärksam och nojig – vi har uppsökt klinik tre gånger på ett halvår för "små" symptom, kommit hem utan specifik diagnos med ordinationen om antinflammatoriskt och några veckors vila, sedan återbesök u.a. Vilket lett till att hästen inte varit fullt igång och fått orolig mage av det antiinflammatoriska... Och det tror jag är starkt bidragande till att vi nu står på boxvila pga ett lindrigt fånganfall.

I början klandrade jag mig själv mycket, men efter att ha landat i att jag faktiskt i varje stund har handlat efter bästa förmåga utifrån den erfarenhet jag har, och kontaktat veterinär så fort jag har misstänkt något så har jag släppt det. Kan inte begära mer av mig själv.

Hästen tar boxvilan bra. Hon bonkar och gnäggar lite vid utsläpp när det kommer folk, men annars står hon mest still och tittar ut genom sitt fönster. Jag är i stallet så mycket jag kan och orkar. Mockar, medicinerar, borstar, kliar, masserar, gosar. Försöker vara positiv i humöret när jag umgås med hästen, berömmer massor för olika småsaker (hon kan ju inte rå för att är hindrad från att göra sådant som vanligtvis brukar vara det man får beröm för). Sysselsätter mig med att öva på att knoppa, både för känslan av att i alla fall träna på något och för att påminna både mig och hästen om att hon fortfarande är världens finaste och bästa även när hon bara står.

Det är nästan jobbigast när jag inte är i stallet. Kan inte koncentrera mig på studierna, hänger inte med i nyheterna och diverse debatter som jag vanligtvis brukar läsa och följa och tänka saker om, sitter i stället mycket framför datorn och googlar symptom och behandling och fantiserar ihop detaljerade igångsättningsscheman. Går ofta in i worst case-scenarior, men får ibland tvärt om för mig att jag inbillat mig alltihopa, då symptomen trots allt varit så lindriga. Det är jobbigt att känna att jag inte är någon vidare flickvän för tillfället – frånvarande och ofokuserad.

Annat jobbigt är:
- Att jag inte känner mig helt trygg med veterinären. Först hade vi en som kändes jättebra, hon lyssnade noga, resonerade och förklarade. Men hon gick på semester, varpå jag fått lite olika och oklara bud av de andra veterinärerna från samma ställe. Dessutom är hovslagaren och veterinären inte helt överens, vilket ytterligare bidrar till känslan av att vara utlämnad och ensam. Har försökt få fatt i andra veterinärer för mer input, men det är svårare än väntat att få fatt i rätt person på rätt telefontid och få utrymme nog att ställa rätt frågor och kommunicera mina funderingar på rätt sätt.

- Att allt det jag vet att hästen mår som bäst av, och som vi båda tycker är roligt, känns så himla långt borta. Hon gillar att jobba, att vara ute och busa i skogen, att hoppa, att strosa runt i hagen, att använda sin kropp. Vem vet när hon kommer att få göra det igen.

- Att förhålla mig till personer som bryr sig. De andra i stallet är jättefina och frågar ofta om hur det går. Jag uppskattar verkligen den omtanken och engagemanget, och hade inte velat vara utan det. Trots det blir det ibland jobbigt att försöka förklara vad som händer, när jag inte riktigt begriper det själv. Och ibland blir det svårt att förhålla sig till olika teorier om orsaker och förslag på alternativbehandlingar. Jobbigast är dock när andra påpekar hur synd det är om hästen som måste stå på box. Hon har haft boxvila i 1,5 vecka och jag vet ju att detta får räknas som kort tid i fång-sammanhang. Har vi oflyt blir det mycket längre, och det känns inte lättare av att andra påminner om hur hemskt det är för hästen. En variant på temat är kommentarer om att det är synd om henne för att hon får så lite mat – jag tycker redan tycker att det är jobbigt att behöva begränsa hennes giva, när att äta är i princip det enda roliga hon har nu. Jag förstår ju att det till 99% handlar om att uttrycka omsorg, men ibland landar det lite fel. Stallägaren spelar i en egen liga och fäller kommentarer om att jag gör hästen sjuk genom att ha henne på box. "Släpp ut hästen i hagen och rid" är hans universallösning på alla problem...

Nåväl. Nu ska jag snart ut till stallet igen. Det är med nerverna utanpå jag hälsar på henne och känner på puls och hovar – hon har varit helt symptomfri nu i några dagar och jag hoppas hoppas att det håller i sig. Tar en dag i sänder och fantiserar om att rida hubertusjakt hösten 2017. Att zooma ut och tänka sig denna trassliga period som just en period, som förhoppningsvis kommer att blekna till ett vagt minne om några friska år, gör det hela lättare. Är full av beundran inför er som håller modet uppe månad efter månad, år efter år!

Om folk har åsikter skulle jag bara hänvisa till veterinärens ord.
De har liksom pluggat några år mer än vi gjort i ämnet. ;)

Sen ang boxvila så brukar första tiden vara jobbigast för dem. Sen vänjer de sig.
Så har hon stått så bra hittills håller det sig nog så. :)
 
Mitt djur har fått börja sättas igång nu. Ingen hälta.. Skönt!
Däremot fick han kolik för första gången i förrgår. Det var nog rätt tidigt och lindrigt när jag märkte det efter träningspass.
Han dricker lite dåligt ute jämt och vi hade haft varmt.
Han fick tvångsgå på banan och så tryckte jag i honom salt, olja och tryckte in slangen i truten och tvingade honom dricka.
Tur att han blivit så medgörlig med åren!
Det verkade släppa efter några h. Och han har varit ok sen dess.
Nu är det betfor, olja , salt och linfrökaka dagligen..
 
Jag förstår att du snear till. Har man tid att stå och glo har man väl för fan tid att ta in hästen. Hade man ju gjort även om det sabbar ens egna tider etc.

Ja, och sen grejen att man tom reflekterar över att "nej, den hästen ska inte göra så" -och ändå inte göra nåt åt det. Eller -välja att ta in sin egen häst men lämna den hästen som faktiskt är skadad ute att fortsätta springa :meh:
 
Ja, och sen grejen att man tom reflekterar över att "nej, den hästen ska inte göra så" -och ändå inte göra nåt åt det. Eller -välja att ta in sin egen häst men lämna den hästen som faktiskt är skadad ute att fortsätta springa :meh:
Alla är inte så begåvade helt enkelt.
 
Lilla älsklingsponnyn Dingle Pingle har fått fång. Så otroligt dum jag kände mig när jag upptäckte det. Tyckte jag hade koll på henne och hade vant in betet lite lagom men uppenbarligen inte.
Står på box sedan i måndags, är behandlad och vad kan se är symptomen nu borta. Enligt veterinären kan hon få stå i en liten hage utomhus på mjukt underlag, men jag har inte bestämt ännu hur jag ska gå vidare. Försöker nu läsa på och lära mig så mycket som möjligt. Så nu har jag två sjuka hästar av tre möjliga, hästlivet går som på räls :grin: Men så synd jag tycker om Dingla, lite lite hö bara, urvattnat. Och så halm upptill. Och stå själv inne.. men jag tycker hon klarar det ganska bra ändå. Känner mig lite osäker på hur mycket hö jag vågar ge henne, men hon får mindre än hon fick i vintras i alla fall.
Kan kanske öppna rehabstall, två små sjukhagar jämte varandra, en till GP och en till Dingla, sen får Fendi fritt spelrum i resten av hagen.
 
Ja, och sen grejen att man tom reflekterar över att "nej, den hästen ska inte göra så" -och ändå inte göra nåt åt det. Eller -välja att ta in sin egen häst men lämna den hästen som faktiskt är skadad ute att fortsätta springa :meh:

Blir irriterad av att bara läsa. Vissa människor... :banghead:

Hur gick det med din häst efter den sprungit?
 
Blir irriterad av att bara läsa. Vissa människor... :banghead:

Hur gick det med din häst efter den sprungit?

Man bli väldigt förundrad över folks prioriteringar och hur de tänker. Hon hann inte springa så länge eftersom stallägaren var där och tog henne, men man kan ju undra hur länge hon hade fått springa om bara de här två människorna varit där... Alltså jag är fortfarande irriterad, det här att man VET att en häst är skadad men man väljer att ta sin egen häst och lämna den skadade ute, och sen resonera om att den inte får springa -och sen ha mage att glatt berätta hur mycket hon sprungit, som om det är roligt.. :arghh::rage:
 
@parfymflaska och @tapeten ni som också har hästar med fång, hur ser planen ut det närmaste?

Dingla stod på box en vecka, hade puls ca 4 dagar. De sista dagarna här nu i helgen har hon sprungit runt och gnäggat i boxen, och så svarar de andra hästarna borta i beteshagen så det är väldigt oroligt och högljutt här.... Gjorde en liten hage på en sandplätt som finns i hagen, hon gick där 3 timmar igår kväll. Kom åt lite gräs (var svårt att stängsla i sanden så blev på gräskanten) och idag på morgonen hade hon pyttelite puls i ena kotan så hon fick bli inne. Synd för hon stod annars mycket lugnare ute i sin lilla sandhage jämte kompisarna. Men det lilla gräset hon fick i sig var tydligen för mycket ändå.
Det är en jättesvår balansgång det här, samtidigt vill jag ju inte att de andra hästarna springer o härjar i hagen och är oroliga då den andre är behandlad för hälta..

Om man märker minsta lilla puls, är det då absolut boxvila utan en enda tugga gräs som gäller? Boxvila är väl egentligen fel ord, boxmotion känns bättre då hon rör sig väldigt mycket mer i box än ute...
 
@sassiball En vecka på box låter väldigt, väldigt lite i fångsammanhang. Minst tre veckor boxvila på mjukt underlag (tjockt med kutterspån) är vad "mina" veterinärer sagt, min stora fick stå 7 veckor på box innan vi började med sjukhage. Hon hade inga lägesförändringar av hovbenet och fick två kurer med butta. Har man för bråttom med att börja ta ut dom är risken att belastningen i att gå till och från hagen triggar igång inflammationen. Min fick bock-utbrott i boxen och vandrade första tiden. Det är såklart en stor omställning för dom att stå på boxvila men de brukar vänja sig och lugna ner sig.
 
@sassiball En vecka på box låter väldigt, väldigt lite i fångsammanhang. Minst tre veckor boxvila på mjukt underlag (tjockt med kutterspån) är vad mina veterinärer sagt, min stora fick stå 7 veckor på box innan vi började med sjukhage. Hon hade inga röntgenförändringar och fick två kurer med butta. Har man för bråttom med att börja ta ut dom är risken att belastningen i att gå till och från hagen triggar igång inflammationen. Min fick bock-utbrott i boxen och vandrade första tiden. Det är såklart en stor omställning för dom att stå på boxvila men de brukar vänja sig och lugna ner sig.
Jag har förstått att många ordinerar lång boxvila. Min var ju lugn de första dagarna, antagligen för att hon hade ont. Nu har hon börjat springa och stimma... kastar sig mot boxväggen och försöker klättra över. Hon stod ju mycket mer stilla i sin boxhage om man jämför. Så för rörelsens skull är ju hagen bättre men jag funderar på de få grässtrån som hon trots allt fick i sig. Om några tuggor gräs påverkar? Min veterinär sa att en liten hage ute i boxstorlek är ok så länge underlaget är mjukt.
 
En tråd för mig! Står med min första fånghäst efter 30 år med hästar..
Boxvilat 5 dygn nu, han tar det suveränt bra som tur är. Han står på bädd av sågspån och äter hö och halm. Inte varit ute ur boxen alls.

I torsdags förra veckan tyckte jag han var lite stel när jag tog in honom på förmiddagen, när jag skulle ta ut på kvällen var han rejält stapplig och kunde inte vända ordentligt så tempade och vi ringde ut veterinär som konstaterade fång. Stark puls i alla fyra men ingen värme.

Samtal med veterinär på torsdag för fortsatt behandling. Han mår nu mycket bättre och vänder enkelt/går runt i boxen. Rör runt bajset som han brukar vilket jag ser som positivt ;) Det gjorde han inte i torsdag/fredags. Han ska även provtas för ppid.

Han står på Flunixin oralt samt någon pasta för magen. Suck vad detta är ledsamt :(

Hur länge brukar man vänta till man gör klinikbesök med röntgen av hovarna?
 
@sassiball Det är ju en avvägning, vi har bra grushagar men de var hårda i det akuta skedet, men om du och din vet. är överens om att hagen är ok och hästen är lugnare där så är det säkert bra.

Det kan ha negativ inverkan att den kom åt gräs, även om det var pyttelite. Det beror ju på hur känslig ens häst är. Jag har till exempel behövt byta ut mineraltillskottet som min häst får 1 dl av om dagen, eftersom det jag hade innehöll melass som bindemedel.

Det kanske kan funka om du sätter distansisolatorer ganska långt ner på insidan av stolparna? Så att tråden är ivägen för gräset? Om ni har elstaket alltså.
 
Ja det var en bra idé det kan man ju göra. Underlaget är ju bättre ute eftersom det är djup sand, inne har hon en blandad halm och spånbädd, men hon gräver, krafsar o sparkar så det mesta av ströet ligger utmed kanterna, så står hon på golvet istället.
Blötlägger hennes hö i flera timmar innan utfodring för att bli av med värsta sockret. Jättesvårt att hitta hö där det finns sockeranalys med. Hon har redan gått ner i vikt i alla fall.
 
@Egonson_ Vad tråkigt att din häst har drabbats. Angående röntgen är det absolut bästa om det finns veterinär med portabel röntgen som kan komma till dig, då man helst inte ska transportera hästar med, eller som nyligen haft, aktiv fång. Hur många veckor man behöver vänta innan hästen klarar att transporteras är väldigt individuellt, min ponny hade ett lindrigt anfall förra våren och var tillräckligt bra för att transporteras efter 4 veckor, med andra hästen var det 7-8 veckor. Det beror på hur hästen mår och svarar på boxvila och medicin helt enkelt.
 
En tråd för oss ser det ut som! ;):D

Har precis räknat ut att vi har haft 15 mån uppehåll på ca 2 år. Tack o lov har skadorna inte varit av livshotande karaktär, men tillräckligt jobbiga och allvarliga. Det tar även på ork och ekonomi. I stora drag har det sett ut så här:
2014
Juni-juli, elakt sticksår och rejält överben p g a en spark
Nov, ryttaren bröt tre utskott i ländryggen med 3 mån paus

2015
Februari hästen sätts igång
Mars en ink växte fram precis där sadelgjorden sitter
April hälta p g a en spark
Maj- juni inken blir allt värre och hästen opereras
Augusti igångsättning
Sep en spark ger ett sticksår med kraftig svullnad
Oktober bakbenet hänger inte med konstaterad knäledsinflammation bak plus blåsljud på hjärtat upptäcks på klinik
Slutet av dec friskförklaras hästen och sätts igång

2016
Januari ett slag på frambenet med kraftig svullnad och värme, en knapp månads vila
Februari ett djupt sticksår med lymfangit och hälta som följd ger ytterligare 1 månads vila innan hästen ens hunnit sättas igång från f g skada
Mitten av april en lårmuskelskada som beräknas ta 3 mån att läka när svullnaden har gått ner. Vilket den ännu inte har gjort helt trots vila och behandling med laser och shock-wave. Muskelskadan är ultraljudad och fibrer är avslitna med ett stort parti blödning.

Så ser vår historia ut och visst blir man less :cry::( För två veckor sedan tog jag beslutet att flytta min häst till ett annat stall där han får gå i en mindre flock. Förhoppningsvis blir tempot lugnare där och skadorna färre.

Inser ändå att vi har tur som inte har några livshotande skador, men visst det är tillräckligt jobbigt ändå.
 
@sassiball Hon har snart stått 2 veckor på box. Men först stod hon i sjukhage i 2 veckor, då jag var övertygad om att hon skulle riva boxen om hon skulle stå inne 24/7 och vet tyckte att det hela var så lindrigt att det skulle vara ok. Helt symptomfri från första dagen på antiinflammatoriskt. Sista dagen på nedtrappad dos (dag 14 tror jag det var, då hade hon stått på 1/4 dos i fyra dagar) innan vi skulle sätta ut medicinen helt kom värme och puls tillbaka. Så sedan dess har hon fått stå på box, och nu tänker jag inte ta ut henne förrän hon har stått symptomfri utan medicin i x antal dagar. Skriver x antal för jag vet inte riktigt hur många - vi är "mellan" veterinärer nu då jag bestämt mig för att byta och den nya kommer på måndag. Blev för många vaga och motstridiga besked hos de första för att det skulle kännas tryggt. Under den gångna månaden har jag hunnit lära mig betydligt mer om fång, hade jag dag 1 vetat vad jag vet idag hade jag inte satt ut henne i sjukhagen. Hon röntgades förra veckan, inga förändringar lyckligtvis. Hennes symptom har hela tiden varit vad jag tror får anses som mycket milda - värme och puls men ingen stapplighet eller uppenbar svårighet att vända (vet som var ute akut beskrev hennes vändning som "möjligen något försiktig" typ). Mitt i allt fick hon en dunderinfektion av något slag, stod med 40 graders feber trots full dos antiinflammatoriskt (som också ska vara febernedsättande?) och hade maxade SAA-värden. Febern gav med sig efter tre av fem dagars penicillinkur, men SAA-värdena var fortsatt maxade en vecka senare. Nytt blodprov nästa vecka. Detta med infektionen plus att fångsymptomen är så lindriga får mig ibland att undra om det verkligen är fång, men sen tänker jag att puls + värme, IF it walks like a duck...

Från i torsdags har hon återigen varit helt symptomfri på 1/4 dos, helt kalla och pulsfria ben och hovar där man verkligen känner att "här pågår ingenting". Men idag när jag kom ut var hon varm i ett framben/framhov och ett bakben/bakhov, med en puls på det varma frambenet som på inga sätt dunkade men som jag inte behövde leta länge för att hitta. Deppigt. Hoppas det är borta tills imorgon.

Hur gör ni andra för att dra gränsen mellan "normal variation" och "fångsymptom" gällande värme i ben och hov? Jag tror att jag upptäcker/reagerar på mycket mindre saker nu än vad jag gjort tidigare. Skulle nog kunna känna digitalpuls på en käpphäst om någon bad mig...
 
@Wembley Men hu, vilken tråkig kavalkad av skador! Verkar ju också vara massa av varandra oberoende otursskitgrejer... :/ Är din den enda i stallet som drabbas av sparkar/smällar/stick?
 
@sassiball Hon har snart stått 2 veckor på box. Men först stod hon i sjukhage i 2 veckor, då jag var övertygad om att hon skulle riva boxen om hon skulle stå inne 24/7 och vet tyckte att det hela var så lindrigt att det skulle vara ok. Helt symptomfri från första dagen på antiinflammatoriskt. Sista dagen på nedtrappad dos (dag 14 tror jag det var, då hade hon stått på 1/4 dos i fyra dagar) innan vi skulle sätta ut medicinen helt kom värme och puls tillbaka. Så sedan dess har hon fått stå på box, och nu tänker jag inte ta ut henne förrän hon har stått symptomfri utan medicin i x antal dagar. Skriver x antal för jag vet inte riktigt hur många - vi är "mellan" veterinärer nu då jag bestämt mig för att byta och den nya kommer på måndag. Blev för många vaga och motstridiga besked hos de första för att det skulle kännas tryggt. Under den gångna månaden har jag hunnit lära mig betydligt mer om fång, hade jag dag 1 vetat vad jag vet idag hade jag inte satt ut henne i sjukhagen. Hon röntgades förra veckan, inga förändringar lyckligtvis. Hennes symptom har hela tiden varit vad jag tror får anses som mycket milda - värme och puls men ingen stapplighet eller uppenbar svårighet att vända (vet som var ute akut beskrev hennes vändning som "möjligen något försiktig" typ). Mitt i allt fick hon en dunderinfektion av något slag, stod med 40 graders feber trots full dos antiinflammatoriskt (som också ska vara febernedsättande?) och hade maxade SAA-värden. Febern gav med sig efter tre av fem dagars penicillinkur, men SAA-värdena var fortsatt maxade en vecka senare. Nytt blodprov nästa vecka. Detta med infektionen plus att fångsymptomen är så lindriga får mig ibland att undra om det verkligen är fång, men sen tänker jag att puls + värme, IF it walks like a duck...

Från i torsdags har hon återigen varit helt symptomfri på 1/4 dos, helt kalla och pulsfria ben och hovar där man verkligen känner att "här pågår ingenting". Men idag när jag kom ut var hon varm i ett framben/framhov och ett bakben/bakhov, med en puls på det varma frambenet som på inga sätt dunkade men som jag inte behövde leta länge för att hitta. Deppigt. Hoppas det är borta tills imorgon.

Hur gör ni andra för att dra gränsen mellan "normal variation" och "fångsymptom" gällande värme i ben och hov? Jag tror att jag upptäcker/reagerar på mycket mindre saker nu än vad jag gjort tidigare. Skulle nog kunna känna digitalpuls på en käpphäst om någon bad mig...
Jag känner efter puls på alla mina tre nu... . Dingla behandlades i 5 dagar sen slutade jag och det verkar bra, ytterst pyttelite puls i morse på ett ben som jag är lite osäker på varför hon fick. Försvann på några timmar.

Jag har läst lite om hur olika folk gör och en del verkar släppa ut tidigt, bara det inte är gräshage, men underlaget måste vara mjukt. Någon värme har jag inte känt av.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 671
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 233
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 510
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 684
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp