Fin fraktur enl. veterinär och ska vara tillbaka fit for fight när det läkt.
En vän till mig har också haft hovbensfraktur på sin häst. Den skoddes med ringskor och fick komma ut i hage ganska snabbt, det läkte bra också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fin fraktur enl. veterinär och ska vara tillbaka fit for fight när det läkt.
En vän till mig har också haft hovbensfraktur på sin häst. Den skoddes med ringskor och fick komma ut i hage ganska snabbt, det läkte bra också
Jag känner mig som världens sämsta och mest egoistiska människa också som är så himla ledsen och deppig över denna situation med skadan. Jag har ju min häst kvar, hon lever och står i stallet.
Det är fruktansvärt jobbigt med skadade hästar så jag har full förståelse för att du känner som du gör även om prognosen är god.
Min häst har enbart kroniska diagnoser så hon kommer aldrig bli "frisk". Hon har spondylos (hopväxta kotor i ryggen) och PPID så mitt mål är att hålla henne i så god form som möjligt och så får jag se hur länge det håller.
Hon arbetas på lätt nivå 5-6 dagar i veckan både uppsuttet och på töm.
Då har vi varit iväg på återbesök.
Hältmätning med sändarna igen, longering och böjprov. Stora framsteg! Sändarna gav inget utslag, hon seglade runt på longeringen (kanske något överladdad, men enligt veterinären med mycket bättre kvalité på traven trots tufft underlag -hårt underlag-). På böjprovet var hon liiite öm vid böjningen men klart bättre än förra gången då hon hoppade iväg samt sparkade efter veterinären.
På ultraljudet var kotan nästintill bra, veterinären var mycket överraskad över hur bra det blivit såhär snabbt, man brukar sällan se en så snabb läkning. Ligamenten i hovleden hade inte läkt så fantastiskt som kotan men det var på g, men vi har en bit kvar.
Blev en omgång stötvågor på ligamenten i hoven, sen får hon vila i lilla hagen i 4v till, skritt för hand (uppsuttet om jag vågar ) och återbesök om 4v.
Ser det bra ut då får jag börja trava
Min häst börjar få riktigt tråkig yta på sina hovar nu efter en veckas boxvila, är det något man kan göra åt detta? De ser liksom ruggiga ut, kan man kanske diska av dem med såpa och diskborste? Någon som varit med om liknande
Ja de är liksom helt skruttiga, glömde skura idag men kanske blir en runda imorgon.....är inte för att smörja hovar med fett osv för det tror jag inte på, men han hade glansiga för 2 månader sen.Haha, gud vad intressant jag hade tänkt fråga samma sak. Min häst hovar ser jättetråkiga ut, inte alls sådär blanka och hårda utan matta och ruggade och "dammiga" liksom. Vill också ha tips!
De blev finare efter en skrubbning, sen lite fett och igår så var de tjusigaJa de är liksom helt skruttiga, glömde skura idag men kanske blir en runda imorgon.....är inte för att smörja hovar med fett osv för det tror jag inte på, men han hade glansiga för 2 månader sen.
De blev finare efter en skrubbning, sen lite fett och igår så var de tjusiga
Så bra, då ska jag testa! Du skrubbade med såpa och sedan fettade in dem med någon olja?
Haha! Ser ut som min.
Varje dag när jag ska hämta honom har jag försökt smyga ut i hagen. För när han ser mig är det full kareta och några hopp innan en tvärnit framför mig.
Nu har det gått ett tag sen behandling iaf. Så nu får det väl vara..
Jagar Gässen gör han också om de inte uppför sig.
Sprattliga, överrörliga, energiska saker..
Suck!