Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Beror på varför hon är triangel märkt ärvdet något ärftligt lr någon form av skada som tyder på svaghet så ska hon ju inte ens gå till avel för vi väl få fram starka hållbara hästar att tillföra den svenska islandshäst aveln!?
Självklart vill de nya ägarna stärka aveln. Det bedriver seriös och målmedveten avel, varav hon är en i ledet i den. Skadan är som sagt från en olycka, en spark i hagen som tog fel. Vi har besökt veterinären varannan vecka i mer än ett år nu, och det blir helt enkelt inte bra. Blödningarna på gaffelbandet går upp för minsta skrittpromenad. Hon har nu fått gå utan behandlingar i hagen, för att se om hon klarar av det utan att ha ont. Det gör hon. Har diskuterat fram och tillbaka med flertalet veterinärer för att få fram deras åsikt. Det säger att det är hållbart för avel.
Men skadan är från ett yttre trauma, inte på grund av hästens hållbarhet.
Hade hon varit fungerande häst hade jag ridit, visat, tävlat och sen tagit föl. Nu missar vi bara första biten.
Det starka psyket beror dels på att hon är lite kaxig, dels att det är den första hästen jag äger, den första hästen jag rider in. Självklart har jag gjort mycket fel, men jag har haft tillgång till mycket bra hjälp. Hon är inget monster, men vill hon inte tölta utan trava visar hon det. Sen töltar hon, rent och i alla tempon. Hade hon varit hos någon annan hade hon kanske varit världens lugnaste lilla häst, men nu är hon inte det. Hon skulle aldrig vara dum, men har en stark personlighet och är inte rädd för att säga till.
Fjordtorkan: Jag med, och nu vet jag att hon får det bra. Hon ska stå kvar i samma stall så jag får ändå träffa henne varje dag. För vår del är det lättast att sälja, i alla fall i detta fall.