Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Så fin hållning hon har!!

Sockerbitstipset var bra! Jag letade på mässan men tyckte de var så dyra :o Får spana där istället. :)

Såklart de ska ja absolut göra.. Då är de ju som du säger enklast att variera efter hand.! :) ahaa du anser de e långt, jag har aldrig provat så jag vet inte. Visste bara att till en liten fjording använde de 3,5 m. Vad skulle du tro att avståndet ska vara.? Men såklart man måste ju anpassa efter hästen. Och ja börjar med bommar på marken först så man ser lite ditåt hur man skall sätta den.

Oij, jag är så ivrig att få börja träna traven och galoppen. Hoppas denhär snön smälter snabbt så man slipper ner på plan igen :)

3.5 meter (ungefär) har jag också använt till min fjording i D-ponnystorlek, men det är när bommarna inte är upphöjda. När bommarna är upphöjda, blir steglängden något kortare. Och hästen har då fått sträcka lite på stegen för att nå över (vilket hon gör av sig själv, men detta är en bom-smart häst som själv anpassar steglängden efter bomavstånd när jag har varierat i traven)

Mitt tips är att lägga i lätt solfjäderform, kanske mitt på bommen kan bli 3.5 meter så kan du korrigera avståndet genom att välja inre eller yttre delen av bommen. Om hästen är storstegad, rid längre ut på solfjädern = större avstånd, om det behövs mindre, rid längre in mot mitten.
Fast det kan ju vara smart att testa på liggande bom först för att hitta rätt avstånd. Lite jobbigare att rätta till upplyfta bommar som hästen "petat" på eftersom de ramlar ner på marken igen...

Vad är det för avstånd ni pratar om? Jag får inte ihop det:p:angel:

3.5 meter i trav, vad ska man göra för övning då? Det blir ju inte cavaletti i alla fall. :p

Ojojoj, då var det avgjort! :o
Jag har anmält mig till nästa träning med Reynir. :eek: Ska rida sist så jag slipper publik, men liiiite läskigt ändå.

Nu håller jag bara tummarna att de inte hittar något på kliniken (vi ska dit på fredag), för i så fall får jag ju lämna platsen. Men hon har känts bättre än på länge nu, inte glidit åt sidan en endaste gång! Och hon är pigg och framåt och känns bra. Och nu när magen är bra har vi börjat öka tempot lite försiktigt och det känns jättebra!

Åh vad kul :D håller också tummarna för er på fredag.

Kan du inte ragga med någon som kan hålla kameran till träningen? :D

Åh vad kul :D håller också tummarna för er på fredag.

Kan du inte ragga med någon som kan hålla kameran till träningen? :D

Ska försöka. Framförallt så vill jag själv ha bilder när Reynir rider henne :D
Ska se om jag kan få tag på någon. Får vara någon som är lite duktig och vet när man ska ta kort. En gång på Godi så hade vi en sån där toppendag när allt bara funkar och han gick så jäkla bra. Sen blev han stressad för det sprang massa hästar och gnäggade i hagen bredvid ridbanan, så då gick han jättespänd och passtaktig och med huvudet i luften och på bogarna i ungefär en kvart innan jag fick lugnat ner honom igen. Gissa vad som syns på 90% av bilderna. :devil: Inte blev det några bilder när han gick så jäkla bra, utan bilderna visar honom när han var som allra jävligast och jag fick jobba som en tok för att han inte skulle dra iväg ut från ridbanan. :angel: Jätteroligt. :crazy:

Så denna gången vill jag ha en fotograf som ser när hästen går bra. Alternativt så blir det film. Ska se om jag kan låna en bygglampa eller nåt så att man ser något också, det kommer vara kolsvart när vi rider och våra lampor lyser bara upp halva paddocken eftersom den byggdes ut förra året.

Galopp pratar vi om.

Aha, då är jag med. Läste bara att ni hade skrivit att de anpassar steglängden i trav. Fick inte alls ihop de, tänkte att bommarna inte gör så mycket nytta om man ska ha så långt emellan om man inte har de som små hinder.

Blev plötsligt väldigt sugen på att jobba med bommar, dags för ett besök på börjes. Ska försöka övertyga Sol om att det är jättekul att hoppa! Hon skulle verkligen behöva det. :D

Vart och när är kursen?

:) finns det platser kvar o det är nära kunde ju Mathias hänga med o rida så kan jag fotografera er båda.

Vart och när är kursen?

:) finns det platser kvar o det är nära kunde ju Mathias hänga med o rida så kan jag fotografera er båda.

Den är hos oss, han kommer varannan måndag. Brukar finnas reservplatser ganska ofta. Jag skickar kontaktuppgifter så kan du anmäla ditt intresse. CallmeAce som har Tyra (som var visningshäst på sadelkursen) har varit med nån gång vet jag. Jag jobbar tyvärr alltid måndagar, så för mig krockar det. Men nu när jag har praktik så jobbar jag inte och hade turen att det fanns en ledig plats till mig. :D

Ok, Mathias skulle aldrig åka på kurs en vardagskväll så det blir nog inge med det då. Han orkar knappt rida hemma efter jobbet.

Kl

Idag har jag tömkört, Kveikja var duktig, jag var lite sämre men det gick.
Hon hade sina nya orangea boots på o var så söt!
wpid-dsc_1798.jpg

(här skrittade vi av så tömmar o träns är bortplockat)

Har oxå sytt klart ett toksnyggt träns idag! Blir nästan lite sugen på att behålla det :) på mässan sålde dom boots i samma mörkgröna färg och där fanns någorlunda lika schabrak. Ångrar nu att jag inte köpte dom... Hade blivit riktigt snyggt!
wpid-dsc_1805.jpg

Aha, så synd. Ni får väl fixa en helgkurs hos er nu när ni har så fin paddock? Om jag får blodad tand så hänger jag gärna på i så fall eftersom jag aldrig annars kan på måndagar. ;)

*kl*
Måste hoppa in här för att hänga med lite i vad som händer :)
Mitt hästeri har fått sig ett ordentligt uppsving efter att jag väldigt oplanerat blev fast på Island i ett knappt halvår där jag spenderade dagarna med att träna en massa hästar, jaga en del får, lära mig prata isländska och bara aldrig ville åka hem.
Nu är jag dock hemma igen och försöker hitta två stallplatser i Stockholm så att jag kan få lite mer hästtid även här. Tills dess åker jag ut till landet ca fyra dagar i veckan för att få igång hästarna där. Just nu har vi tre ridhästar, men en är såld och åker till nya ägaren om en dryg vecka.

En annan väldigt otippad, men jätterolig grej är att jag köpt ett sto, Fluga, på Island som kommer till Sverige 17/4. Hon är ett mycket speciellt sto, väldigt spänd och stressad, men med toppengångarter så fort hon slappnar av. Ser fram emot att få hem henne och ha henne som projekt framöver. Utöver henne vill jag ta med min valack Eros till Stockholm och fortsätta jobba med honom. Han är en väldigt trevlig fyrgångsvallack med mycket gång som efter den här vintern verkligen behöver gå ner i vikt och få upp sin kondition. I övrigt behöver vi bli lite mer lyhörda och jobba mycket på dressyren. Det går lätt gärna lite för snabbt om han får välja.

Fluga
2235424.jpg

5705335.jpg

Eros - (här är han riden någon vecka innan jag kom hem över jul och kände på honom. Det finns myycket att jobba på, för att inte tala om min sits, men det kommer. )
erosell1-600x399.jpg

erosell2-600x399.jpg

Har även två kurser inbokade under våren och det ska bli så himla roligt!

/Ella som är extremt ridpeppad.

Senast ändrad:

Vilka fina hästar! Fluga är verkligen jätteläcker. Skulle gärna ha den typen av häst men kan antagligen inte rida den. Och har inte lust att lägga de nödvändiga pengarna. Jag är snål som sjutton vad gäller inköpspris på häst, vilket gör att jag i bästa fall kan få tag i mediokra individer (och ja, jag skryter över Karl som är fantastisk, men han har ingen vidare aktion i gångarterna även om takten är bra och det räcker bra för mig).

Jag kan känna "snålvattnet" rinna när jag ser riktigt läckra individer, men vill å andra sidan inte byta ut någon av mina krakar och det kanske är det bästa. Se med glädje och beundran på andras hästar, och med kärlek och värme på sina egna.

Tack!
Ja, Fluga är väldigt häftig, men också svår. Blir hon det minsta spänd (vilket hon är väldigt ofta) blir det bara pass och panikrus rakt fram. Och bl.a. p.g.a. det var hon faktiskt väldigt billig. Aktion är ju inte så mycket värt om gångarterna inte är rena och hästen halvt oridbar. Men jag hoppas och tror att vi ska få ordning på det. Jag jobbade med henne under hela min tid på island och hon blev väldigt mycket lugnare. Det tog oss två månader av enbart skritt att få henne att börja våga slappna av lite i skritten.

Och det tur att alla hästar inte är lika, för jag vete sjutton hur många som skulle tycka att Fluga var en rolig ridhäst, däremot alla dessa "mediokra" hästar med bra huvud och rena gångarter, de är ju dem som faktiskt de flesta vill ha. :)

*KL*

Nu längtar jag massa efter att bäbisen ska komma ut och massa efter att få sätta igång Laukur igen :laugh: Inte så jättelänge kvar innan bäbis kommer nu faktiskt:love:

Fengur håller sig rätt bra från hostan fortfarande! Har trappat ner lite mer nu på kortisonet och håller tummarna för att håller i sig :) Han är pigg, glad och hostfri de dagar jag rider honom iaf!

*KL*
Provat ut en sadel på Perla, verkar dock lång, men känner man efter revbenen så slutar dom ju vid virvel på henne. Men en kortare är kanske och föredra endå.
Och så prova vi nya schabraket.
32892300.jpg
[/url][/IMG]

*KL*

Så idag var jag ute och red i det fina vädret. Red min häst ca 1 timme, mest töltfattningar och lite trav på slutet.. Men hon har blivit väldigt hård i munnen, kanske på tiden att byta bett en liten stund igen. Jag brukar byta mellan två olika bett för om man rider länge på det ena så bruka hon bli stum på det tycker jag :/

Jag började också idag för första gången med en "träningshäst" skall rida den 2 ggr/vecka. Idag började vi bara med longering för den har då enligt ägaren inte kunnat det. 10 min å så gick den hur fint som helst :)

Jag tycker den är för lång. Dessutom hamnar tyngdpunkten väldigt långt bak i den sadeln, så då kommer att sitta väldigt långt bak, vilket jag tvivlar på är särskilt bekvämt för någon av er. :)

Alltså jag är världens klantigaste människa!!!
Filmade med mobilen när Sol sprang i paddocken. Självklart lyckades jag hålla mobilen på fel håll (tydligen finns det ett rätt håll när man har en autoroterande skärm). Så hela filmen blev ju såklart upp och ner!!! :rofl:

Lyckades iaf klippa ut lite ögonblicksbilder som jag sen kunde vända på rätt håll. Lite synd, för det blir ju inte riktigt samma effekt när man inte ser hela rörelsen.

Här kommer bildbomb!! :D
gonblicksbild112012-02-2919-44.png

gonblicksbild62012-02-2919-39.png

gonblicksbild52012-02-2919-38.png

gonblicksbild42012-02-2919-37.png

gonblicksbild32012-02-2919-37.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar