Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Tänkte mest att 10orna har egen tråd, men den är död just nu. Växer och är lurviga och ojämna :P

Det är bra att använda befintliga trådar, nu är iofs den här tråden lite friare men med tanke på att det finns en tråd för småttingar i olika åldersklasser så är det bättre att lägga foton där istället.

Boj/moderator

Idag när jag kom till stallet fick jag ett välkomnande gnägg av min älskade häst, sen for vi ut och red en timme i det vackra vädret, solen sken för fullt och snön glimmade :) lyhördheten var kanske lite bättre idag, började från marken lite och sen övade vi töltfattningar. Sen galopperade vi massor och till sist fick vi till en riktigt bra trav också, vi börjar äntligen få traven tillbaka. Hon hade förut en jättefin trav, med stora steg, men de var en "rå" trav. När tölten började sitta bättre så fick hon en ponnytrav :P men traven börjar ta sig igen bara man får ryggen upp :) men hon orkar inte så farligt länge trava sådär korrekt utan "faller ner" i ponnytrav sen. Men är jättenöjd idag över flickan min :) och sen har ja anmält mig till en ny kurs nu som kommer bli av :D

livet ler.!

Lät underbart mysigt :love:
Vi har också haft vårkänsla idag!
Blev en liten "ridtur" för mig och Vaenting idag med.
Hon förstod framåt jättebra idag :) har verkligen fastnat! Svängarna var det sisådär med. Men det kommer och framåt går det verkligen.

Nöjde mig redan efter 10 minuter för hon gjorde så bra ifrån sig så vi tog en promenad för hand i vårvädret vilket var mycket uppskattat :)

Inte långt kvar till uteritt nu :)

Åh vad härligt det låter!! Så kul att traven kommer tillbaka. Sådär har det varit lite mer Sol också, i vissa perioden har hon fått lite mindre steg och inte alls med de där häftiga svävmomentet och bensträckningarna som hon annars har. Sen plötsligt så finns den där igen. Riktigt dregglar över en riktigt flott trav. Nog för att tölt är coolt, men en riktigt fin trav är inte fy skam den heller. :love::d

Idag har jag varit på Göteborgs Horse Show och gått på Eurohorsemässan. Så himla tokkul!!

Tyskarna fick minsann jobba med kompisens häst, som var lite spänd när folket på läktaren lät, men de lyckades ändå rätt bra tycker jag. Lite kul att se kändisarna få en lite annan utmaning. Båda hästarna är grymt fina med sina ägarinnor på ryggen! :love:

På mässan hittade jag ett kanonfit pannband till Sol, ångrade mig nästan att jag inte tog full istället, för det var precis på gränsen, men jag tror det ser bättre ut när hon inte är så lurvig i pannan :p Pannbandet liksom buktade in fluffet lite :angel:
Köpte även ett novabett som jag länge tänkt att jag ska prova.

Imorgon blir det en ridtur med nya blingblinget! :D När vi susar iväg så att luggen delar sig kommer hon glittra så fint så fint! :D

Träligt säger vi här på västkusten också. Har till och med hört det nere i malmö.

Jaså, men Träligt säger de inte i Malmö men Räligt säger de, låter ju rätt lika om man bara hör det.(är ihop med en skåning;).
Men Räligt betyder nog inte tråkigt utan snarare "äckligt, otrevligt" typ.

Vi säger träligt ;)

Inte Malmöbo dock. Men Lundabo! Och tycker inte alls att träligt är ett konstigt ord. Kanske är för mamma använder det mycket? Hon har bott länge i både Sthlm och Gbg och är uppvuxen i Linköping.
Tjeligt säger man ofta i Skåne. Det är väl lite samma innebörd :p

Jaså, men Träligt säger de inte i Malmö men Räligt säger de, låter ju rätt lika om man bara hör det.(är ihop med en skåning;).
Men Räligt betyder nog inte tråkigt utan snarare "äckligt, otrevligt" typ.

Underligt jag kommer från Malmö, jag och min omgivning måste ha varit "invandrare" hela högen då träligt var ett ord som användes då och då av de flesta precis som räligt, kanske oftare tom. Inget av orden används så jättemycket dock.

Jag pluggar ju i malmö så jag är där ganska ofta. Har faktiskt hört träligt från en av mina klasskamrater, men hon kommer från någon liten by utanför stan, mot helsingborg och inåt.
Räligt säger vi också här, men det betyder fult/äckligt/otäck. En tröja kan va rälig, och ett sår kan vara räligt, eller en olycka.

Rälig säger en del av de lite äldre som kommer från landet både i skåne och här. Jag är också lantis och uppväxt med såna ord. Även sölig, trödig och liknande uttryck. ;)

ja tycker också tölt är snyggt om hästen går precis som den skall men en flott trav med framåtbjudninga, stort steg och fin sträckning de är bara så snyggt.! :love:

Jag funderade på att bygga (läs min pojkvän skall bygga) cavalettin till sommaren. Tänkte ett kryss som man kan ha på två olika led = två olika höjder. Men ni som vet, vilka höjder skall cavalettin vara på.? Min häst har aldrig ridits över cavalettin så de får inte bli för avancerat. Och sedan vilken längd skall de vara på mellanrummen.? Skall de vara samma längd som på travbommar på marken.?

(får man fråga sånahär frågor här eller måste man starta ny tråd kanske :confused: )

Vet inte om det finns några mått som "ska" vara. Men jag tror att jag skulle välja att kunna höja 10cm och 20 cm på "krysset". Finns ett företag som heter hinderfixaren där man kan skaffa inspiration (fast de säljer hindermaterial också).
Jag tror att du behöver ha lite kortare avstånd än du brukar ha på hinderbommar. Stegen behöver bli högre och blir då som regel lite kortare. Men prova dig fram i avstånden!

Jag tog nog fel knapp nu, men jaja ;)

Börjes säljer annars billiga mini-sockerbitar som är jättebra till cavaletti!

Nu knapplån på riktigt.

Hann rida Kveikja imorse innan jobbet och tack vare mycket jobb och att jag legat sjuk så var det minst två veckor sedan. Hon var lika kul som vanligt om inte än roligare! Hon e så kvick nuförtiden! Och idag så kändes hon lätt, t.o.m. så syns det på bilden, hon lutar inte framåt som hon brukar!

wpid-dsc_1783-1.jpg

Ursäkta bildkvalité, jag har inte hunnit lägga in kamerabilderna på riktigt(jag fotograferade med stativ och tidsutlösning ;) )

jo något sådant hade jag kanske också tänkt. Alltså då blir de ca 20 cm och 30 cm med bommen på.? Då har ja tänkt helt rätt att de säkert blir kortare avstånd. Men man får ju hoppas att man med tiden får öka på avståndet ;) sen är de ju också bra att öva galoppen men då skall de väl vara typ 3,5 m mellanrum visst.?

jo något sådant hade jag kanske också tänkt. Alltså då blir de ca 20 cm och 30 cm med bommen på.? Då har ja tänkt helt rätt att de säkert blir kortare avstånd. Men man får ju hoppas att man med tiden får öka på avståndet ;) sen är de ju också bra att öva galoppen men då skall de väl vara typ 3,5 m mellanrum visst.?

Vettiga avstånd beror ju lite på hästen. Det kan vara smart att lägga bommarna i lätt solfjäderform, oavsett gångart, och ta det i en del av en volt. Då kan man ställa in avståndet varv för varv så att säga - lite kortare avstånd in mot mitten och lite längre när man är i ytterdel av bommarna.
Det känns som om 3.5 meter är rätt långt för upphöjda bommar åt islandshäst.

Jag rider i alla väder och följer mitt ridschema.
Det känns som om man får lära sig ignorera vädret om man bor i sverige, ska man bara rida när det är bra väder så kommer man ju aldrig någon vart känner jag =)

OM det skulle vara värsta åskovädret eller orkanen så kan jag allt avstå ridning ;)

Tycker 10 000 kr låter helt okej såvid hästen håller för avel.
Lite oroande kan jag känna om hon får blödningar av skritt turer, då blir man lite fundersam på om det verkligen kommer gå med den extra belastningen.

Men är de seriösa avlare så antar jag att de har bra koll och att de avbryter allt om det inte alls skulle funka.

Såklart de ska ja absolut göra.. Då är de ju som du säger enklast att variera efter hand.! :) ahaa du anser de e långt, jag har aldrig provat så jag vet inte. Visste bara att till en liten fjording använde de 3,5 m. Vad skulle du tro att avståndet ska vara.? Men såklart man måste ju anpassa efter hästen. Och ja börjar med bommar på marken först så man ser lite ditåt hur man skall sätta den.

Oij, jag är så ivrig att få börja träna traven och galoppen. Hoppas denhär snön smälter snabbt så man slipper ner på plan igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte