Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Åh, vad roligt när det går så bra!!! Det kan man leva länge på! :love:

Vill såklart se bilder också! :D

Lite trådkap här.

Vad skulle ni betala för ett 6 årigt triangelmärkt sto, utan några vidare meriter ( några lättklasstävlingar med 6:or för allt utom tölt, som vi fått någon femma för när hon väl visar den korta stunder) som sagt har hon haft svårt att få fram tölten, men den finns där när hon väl går med på det. Har annars bra jämna gångarter och det fanns mycket att utveckla.

Nu ska hon gå till avel, och pga triangelmärkningen har värdet sjunkit ner rejält. Men vad betalar man för en sådan häst?

Man får tillbaka kostnaden fort i och med avkommorna, men man vill inte ta för mycket betalt. Är 10 00 mycket i de fallet?

Åhhhh idag var en bra dag. Idag red jag och en tjej ut i stallet och det vart mycket tölt och galopp,
Vi rejsade lite p åväg hem och båda våra hästar är supersnälla på vägen hem så det är som att rida bort från stallet.

Jorunn har aldrig brytt sig om att hästar framför har dragit iväg och hon har aldrig lockats av att dra med vilket har varit lite tråkigt. Eftersom tävlingsinstinkten inte har varit så hög på Jorunn..
Men jag har jobbat upp detta nu och idag gav de resultat för hujeda mig vad hon låg på och ville om eller ifatt hahaha.
Hon till och med gav ifrån ett bocksprång:bump:

Bara lös omhela hästen när vi kom hem haha detta gillade hon.. en liten galoppör i henne måtro hehe.

Idag kom mina fina lami-cell schabrak som jag beställt direkt från Italien.. bara sååååå snygga:love:
Så imorogn skall Jorunn få spela modell=)

Men mitt lillfinger gillade inte en het häst känner jag nu:crazy:.. inte läkt helt men men de var de värt=)
Imorogn blir det om solen skiner en långtur annars ett dressyrpass i ridhuset

Om jag nu ska vara krass, varför ens fundera på att avla på en svårtöltad häst som är triangelmärkt? Det finns ett överflöd av hästar på marknaden nu.

Varför är hästen triangelmärkt? Det har betydelse på eventuellt avelsvärde. Har hästen eksem/är nyimporterad?

Senast ändrad:

Anledningen till de svåra med tölten är enligt mig bara en kombination av starkt psyke, och det är första hästen jag ridit in. Jag hade gjort annorlunda med henne nu, och hade då nog inte haft lika mycket problem. I somras red jag henne en period, då kunde vi tölta stabilt i alla tempon. På tävlingar går det inte fullt lika bra.

Triangelmärkt efter att ha fått en spark, som tog på gaffelbandet bak.

Svenskfödd utan exem, en avkomma som för tillfället ska få gå kvar som hingst. Han är tydligen rätt lovande.

Det är inte heller jag som ska avla på hästen, utan köparen på hästen som efterfrågat den så fort dom hörde att den numera är oridbar, de har sett hästen genom tiderna och vet exakt hur den fungerar och dens kapacitet. Hade inte just dom velat ha hästen så hade hon nog blivit avlivad, själv tyckte jag att det var ett bra öde (:

Om hästen har intressant stam så kanske 10 000 men jag har sett helt friska ston med föl vi sidan säljas för 30 000 (inklusive föl) nu under vintern.

Men är köparna väldigt intresserade så hade jag begärt det priset ja och sen så kanske man får diskutera fram något.

Vill någon köpa och de gillar hästen så be dem föreslå ett pris. En häst är värld vad folk är beredda att betala.

Dom vill dock att vi kommer med prisförslag, så det blev krångligt alltihopa.

Då kanske vi ber om lite mindre än 10, det känns bättre. Speciellt när man vet hur hästen kommer få ha det resten av sitt liv.

Jag är väldigt mån om vart mina hästar hamnar om jag skulle behöva sälja så om det var min häst är det inte ens säkert att jag hade sålt den utan jag hade nog lämnat ut på livstids foder eller liknande.

*kl*

Legat däckad i influensan hela veckan, fy sjutton.
Men idag orkade ja mig ut på en liten tur med Odinn pånken, kändes riktigt bra.
Han e ju bra rolig nu. De är skit svårt att driva honom framåt, de blir mer uppåt en framåt, stundtals väldigt irriterande :p

Men vilken galopp herrn har fått plötsligt, å kan galoppera i både normalt å ökat tempo, i en hyfsad stabil form där han bär sig riktigt bra:D
De märks att han är bra nu, aldrig känts så här bra :) GLAD!!

Nu hoppas jag att våra träningar blir av i vår, men verkar trögt med deltagare i år, såååå träligt :(
Träligt! Är du från Östergötland?;-)

Lite trådkap här.

Vad skulle ni betala för ett 6 årigt triangelmärkt sto, utan några vidare meriter ( några lättklasstävlingar med 6:or för allt utom tölt, som vi fått någon femma för när hon väl visar den korta stunder) som sagt har hon haft svårt att få fram tölten, men den finns där när hon väl går med på det. Har annars bra jämna gångarter och det fanns mycket att utveckla.

Nu ska hon gå till avel, och pga triangelmärkningen har värdet sjunkit ner rejält. Men vad betalar man för en sådan häst?

Man får tillbaka kostnaden fort i och med avkommorna, men man vill inte ta för mycket betalt. Är 10 00 mycket i de fallet?
Beror på varför hon är triangel märkt ärvdet något ärftligt lr någon form av skada som tyder på svaghet så ska hon ju inte ens gå till avel för vi väl få fram starka hållbara hästar att tillföra den svenska islandshäst aveln!?

Anledningen till de svåra med tölten är enligt mig bara en kombination av starkt psyke, och det är första hästen jag ridit in. Jag hade gjort annorlunda med henne nu, och hade då nog inte haft lika mycket problem. I somras red jag henne en period, då kunde vi tölta stabilt i alla tempon. På tävlingar går det inte fullt lika bra.

Triangelmärkt efter att ha fått en spark, som tog på gaffelbandet bak.

Svenskfödd utan exem, en avkomma som för tillfället ska få gå kvar som hingst. Han är tydligen rätt lovande.

Det är inte heller jag som ska avla på hästen, utan köparen på hästen som efterfrågat den så fort dom hörde att den numera är oridbar, de har sett hästen genom tiderna och vet exakt hur den fungerar och dens kapacitet. Hade inte just dom velat ha hästen så hade hon nog blivit avlivad, själv tyckte jag att det var ett bra öde (:
Men ett starkt hårt psyke kan ju vara lika illa att avla på som en ärftlig skada! Man vill ju Avla på sånt som bara tillför bra saker!

På vilket sätt anser du kommentaren rolig? Eller ironisk?

Nu tror och hoppas jag Bojs kommentar inte var riktad till Gullan personligen.

Utan att lägga några värderingar i Boj och Gullan och riktning och ironi.

Hur många av oss här låter oss hindras av vädret? Vilket väder stoppar oss?

Personligen är jag häst-beroende - nästan narkoman faktiskt...;) Kan bli stoppad från ridning första dagen av kraftigt regn, brukar sedan bli så abstinent att jag kastar på mig galonkläder och ger mig ut ändå.
Rider gärna i kyla, förra och förrförra vintrarna var extrema här med flera månader med temperaturer under -25 och jag red ändå (fast turerna blev korta och jag var noga med att inte svetta ner hästarna).
Det enda som hejdar mig "på riktigt" är kramsnö för då är det farligt att rida. Och då tvingar jag mig att låta bli oavsett hur abstinent jag än blir! Däremot tröstar jag mig gärna med lite grundträning av oskodda unghästar (om det inte är is under kramsnön för då blir det också farligt) av typen promenader, lastträning.
Men jag är fullt medveten om att jag är att betrakta som smått galen när det gäller hästarna.

För tillfället hinner jag inte rida så mycket så då ja hinner rida så rider jag oavsett väder. Vid väldigt kallt väder rider jag barbacka en skrittur oftast, vid mycket regn rider jag också barbacka med galonkläder (hatar att rida i sadel med galonkläder :P ) men en helt vanlig tur. Jag rider även vid kramsnö, min häst har väldigt små hovar + snösulor så vi har inga problem med det. Ända som egentligen hindrar mig är mycket vind för då blir min häst väldigt sprallig och de vägar vi rider på kör de också bilar så jag låter bli att rida för att de inte skall hända någonting. Men då brukar hon ibland få springa löst på plan vilket hon tycker är den bästa sortens "träning" ;)

Den är riktad till den som vill ta åt sig, i övrigt får man det svar man ropar efter.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30