Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Är dina tömmar bara 4 meter? Kommer du inte lite väl nära då?

Eller menar du att dina gramantyglar är 4 meter?

*kl*

Vad använder ni för typ av tömmar (material, längd m.m.) när ni tömkör/dubbellongerar?

Ett par rundsydda i läder från Tärnsjö :love: Tror att dom är 16 meter men upplever dom inte som för långa eftersom dom är så smidiga.

Mina gramantyglar är 4 meter om jag inte minns helt fel. Jag köpte dem för att gå bredvid Godi, inte för att tömköra med. Då hade de ju varit på tok för korta. Däremot tycker jag att de var ganska lagom att ha och gå bredvid med. Lite längre än vanliga tyglar vilket gjorde att jag fick lite mer spelrum. Men inte så långa att de var joxigt. Tillräckligt långa för att jag skulle kunna gå runt bakom honom och byta sida. Men inte tillräckligt långa för att gå bakom och tömköra såklart. Men smidigt att slippa avbryta när jag ville byta sida.

Ja syntet eller longerlina av tyg blir ju väldigt fladdriga och ligger inte på plats nej. Blåser det lite så blir de ännu värre, vilket gör att träningen kan spolieras rejält pga det vilket känns dumt.

Mina är inte i tyg utan i nylon eller vad det kallas jag har då aldrig varit med om att de fladdrat iväg med vinden:rofl:.

Gjorde ett litet tillägg. Sol kan i normala fall gå i skog utan problem. Men när hon är på det humöret att hon går på tvären så glömmer hon allt vad sidförande heter, och om det då är lite lerigt på stigen och hon hellre vill gå nära träden där det är torrt så ligger jag risigt till för det är inte säkert att jag får henne att lyssna i tid. Och det vill jag inte riskera. Bättre att ta itu med det problemet där mattes knän inte är i fara.

Det där med blåmärken på knäna handlar ju oftare om hästens attityd än hon hästens förmåga att gå runt träd.:angel: jag har hål på knäna på många ridbyxor.

Ja men precis. Och när det är så illa att jag inte får henne att gå rakt fram så är det ju dumt att "träna" bland träden.

Det där med blåmärken på knäna handlar ju oftare om hästens attityd än hon hästens förmåga att gå runt träd.:angel: jag har hål på knäna på många ridbyxor.

+1
Dock är det bara mina knän som gått sönder hittills, inte ridbyxorna :o Rósa bryr sig helt enkelt inte om ifall nu mina diverse kroppsdelar skrapas, rivs eller stöts under ridturen, sådant får jag se upp med själv...

bild1-1.png

Bildbevis! :D Hon var så duktig igår! Förstog framåt och förflyttning hyfsat.

Blir det att fästa det lite mer från marken.

På denna häst räknas varje mm och jag måste kunna sadla långt bak och med Espaniolan kan jag göra det.

Nej sadelgjorstropparna är helt annorlunda på Espaniolan och de går att flytta precis så som jag behöver, det går inte att göra på din utan större ingrepp i sadeln.

Och angående panelerna så går det i princip att få dem hur man vill ha dem.

Jag har haft en Espaniola förut och jag vet att jag kan rida i den utan problem.

Om fjordingar behöver så mycket tillförd energi som 1.5 kg havre ger för att hålla hull så är det ett drömfoder för oss som har lättfödda hästar.

Boj Ja det är ju det jag menar! Om fjordingarna äter 1.5 kg havre så lär ju travhästarna behöva EXTREMA mängder energi tillfört.

Jag tycker också jättebra om Espaniolan, hade en sån förut, sålde den mest för att jag ville ha knästöd. Men skulle vilja ha en nu att variera med igen. Tycker att den är suverän på kortryggade hästar och är en väldigt bra töltsadel. Få sadlar ger så bra bogfrihet som den, och jag gillar att stropparna går som ett brett "V", det brukar hålla den på plats bra.

Carla: Jag tömkör med vävribbtyglar från Börjes i ponnylängd, jag tror att de är 12 meter, det är lagom när jag går rakt fram, men kan kännas lite kort på volt ibland, skulle vilja kunna reglera voltstorleken mer utan att behöva springa/ promenera omkring så mycket... Fast å andra sidan är det jätteskönt att det inte är så mycket "extratöm" att hålla reda på när man har henne på volt runt sig. Visst tar vinden tag i dem ibland om det stormar, men jag upplever inte det som ett stort problem, jag tycker att det är jobbigare med lädertömmar som svingar av sin egen tyngd när hästen rör sig och känns tunga i handen. Men det beror säkert på vilka tömmar man använder. Tror att det var Globus jag lånade.

Senast ändrad:

Jag har ett par 16m tömmar i nylonrep som är helt underbara. Har även ett par lädertömmar från Tärnsjö på 12 m men de har jag mest i skogen.

Om fjordingar behöver så mycket tillförd energi som 1.5 kg havre ger för att hålla hull så är det ett drömfoder för oss som har lättfödda hästar.

Boj Ja det är ju det jag menar! Om fjordingarna äter 1.5 kg havre så lär ju travhästarna behöva EXTREMA mängder energi tillfört.

Ja de behöver stora mängder energi, men havre innehåller annat också såsom protein. Ungefär en kvot på 8 håller havren, sedan är väl inte det mitt drömfoder då spannmål innehåller stärkelse i större mängder som jag helst undviker för hästens mages bästa.

Ja men havren i sig spelar ju egentligen ingen roll eftersom det är svårt att hitta ett grovfoder som både passar tävlande travhästar och fjordhästar. Och då skulle det vara intressant att veta hur analysen ser ut eftersom att kryddelydd ändå fodrar med så mycket havre. Och då kan jag bara tänka mig hur mycket energi en travhäst behöver för att komma upp i energimängden som behövs.

Senast ändrad:

Om man ser det till kompletterings synpunkt så tillför 1,5 kg havre ungefär 15 Mj och 100 smrp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar