Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl
Satt o tittade på gamla bilder idag. Kolla vad fin min häst var i kroppen!
(Ja, fin för att vara Andi då såklart, han är ju skapt som han är...)
Och en bild från idag...
Vad har hänt med min blobb -häst menar jag?
Jag tror det är dags för stora förändringar! Jag har inte vågat RIDA PÅ med honom utan vi môsar runt i skogarna i skritt o på en ridtur kanske det blir nån minut eller två i trav eller galopp. Att försöka samla eller rida på böjt spår har jag i alla fall undvikt och jag har nog varit alldeles för mesig med tempo ute på tur. Det är så otroligt lätt att bara Åka Andi, lalla runt på lång tygel i grimma o njuta av naturen o sällskapet. Men det bränner han inte många kilon på och bygger inga muskler. O så ser han ju ut som han gör... Fet blev han redan första sommaren med spatten och efter det har vi inte hittat tillbaka. Hästen slutar ju aldrig att äta! Har aldrig varit med om liknande, han laddar varje dag för världens undergång.
Men jag e så skraj att han skall bli dålig igen! Man kan ju se på honom ibland i hagen när han ouppvärmd och kommer i trav att han är ojämn. Man kan tydligt se på honom om han nån gång får följa med flocken in i paddocken o leka, ouppvärmda busstreck gör ont, han kan efter ett par ouppvärmda bockssprång börja skutta jämfota med bakbenen o ser mest ut som en liten kanin. Är han däremot uppvärmd så ser man ingenting. Om man rider honom 20min innan han får springa i paddocken så kan han hoppa o bocka som en stolle. Men tänk om hårdare ridning skapar mer problem? Om jag börjar rida honom mer i höga tempon för att "bränna fett o bygga muskler" så kanske hans leder tar stryk o han blir halt igen? Då är det tillbaks till promenader... Är det värt försöket? Och vågar jag börja rida i paddocken igen? Böjda spår? Tänk om jag sitter där o kräver samling i paddocken o så har han ont o jag inte märker hälta?
När det gäller ren bantning så skulle det ju fungera dom närmaste veckorna om jag tar honom ifrån flocken. Det skulle förståss skära i hjärtat och förstöra den fina struktur vi byggt upp i hagen. Vi har nämnligen konstruerat det så att dom måste gå "runt" för att komma mellan sina sovplatser, vindlä, ligghallar, foderplatser, bra beten. Andi får alltså vandra väldigt mycket automatiskt vilket är super för hans ben! Jag prövade ju i somras att sätta honom i en bantarhage med nerbetat och grus -det tog tre veckor så fick han nya skov. Så den idén blev skrotad rätt snabbt. Jag har oxå prövat masker, men får så dåligt samvete för han är en såndär mysfarbror som kan stå o klias med dom andra lääänge. Det blir inget kliat ens på sig själv med en korg över munnen...
Nu har jag börjat fundera över att göra en "slinga" i hagen, en 4-5m bred hage runt hela hagen som Andi kan ha. Den blir nerbetad om han får sällskap och så måste han gå mycket. Det blir ett jäkla jobb bara! Vad tror ni?
Oj, det bidde långt... Sorry! Jag behövde få reda ut tankarna, kunde inte sova över det här. Hur hade ni gjort?
För er som inte vet, så fick Andi spatt för två år sedan.
Min erfarenhet är att när de är så extremt mathetsiga så får de antingen för lite näring genom grovfodret eller så har de problem någonstans på vägen i matspjälkningen så de inte kan ta upp näringen.
Har du analys på fodret?
kryddelydd Oj vad för superfoder har ni fått tag i? Jag kunde inte ens ge mina fjords så mycket havre när jag tränade distans och red flera timmar varje dag.
Va har du för analys på det?
Travarna måste ju se ut som spjälstaket...
Då har vi två bra "bebisar" här, A kan utan problem gå runt träd och buskar och där brukar jag också öva på att flytta åt sidan, har man ingen paddock så får man använda fantasin
Tävlande travhästar går inte på samma typ av foderstater som te x ridhästar, ofta lägger man oerhörda mängder Mj för att de ska orka i annat fall får de snabbt mjölksyra. Så kvoten ligger ofta mycket lågt i förhållande till vad vi sätter till en ridhäst. Foderstater som ligger runt 100-150 Mj per dag är inte alls ovanliga, men med den typen av träning som ofta bedrivs så krävs det för att dessa hästar ska orka med.
Längd på ett ungefär? Mina idag är 16 m tror jag, tycker det är lite väl långt.
Hur långa är ett par gramantyglar? Någon som vet?
Läder tömmar, bättre stadga, stannar på den plats man lagt den, ger bättre grepp osv.
Längd på ett ungefär? Mina idag är 16 m tror jag, tycker det är lite väl långt.
Hur långa är ett par gramantyglar? Någon som vet?