Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Då har vi två bra "bebisar" här, A kan utan problem gå runt träd och buskar och där brukar jag också öva på att flytta åt sidan, har man ingen paddock så får man använda fantasin :)

Gjorde ett litet tillägg. Sol kan i normala fall gå i skog utan problem. Men när hon är på det humöret att hon går på tvären så glömmer hon allt vad sidförande heter, och om det då är lite lerigt på stigen och hon hellre vill gå nära träden där det är torrt så ligger jag risigt till för det är inte säkert att jag får henne att lyssna i tid. Och det vill jag inte riskera. Bättre att ta itu med det problemet där mattes knän inte är i fara.

kl

Satt o tittade på gamla bilder idag. Kolla vad fin min häst var i kroppen!
lillarompen.jpg

(Ja, fin för att vara Andi då såklart, han är ju skapt som han är...)

finalangsedan.jpg

Och en bild från idag...
wpid-dsc_1754.jpg

Vad har hänt med min blobb -häst menar jag?

Jag tror det är dags för stora förändringar! Jag har inte vågat RIDA PÅ med honom utan vi môsar runt i skogarna i skritt o på en ridtur kanske det blir nån minut eller två i trav eller galopp. Att försöka samla eller rida på böjt spår har jag i alla fall undvikt och jag har nog varit alldeles för mesig med tempo ute på tur. Det är så otroligt lätt att bara Åka Andi, lalla runt på lång tygel i grimma o njuta av naturen o sällskapet. Men det bränner han inte många kilon på och bygger inga muskler. O så ser han ju ut som han gör... Fet blev han redan första sommaren med spatten och efter det har vi inte hittat tillbaka. Hästen slutar ju aldrig att äta! Har aldrig varit med om liknande, han laddar varje dag för världens undergång.

Men jag e så skraj att han skall bli dålig igen! Man kan ju se på honom ibland i hagen när han ouppvärmd och kommer i trav att han är ojämn. Man kan tydligt se på honom om han nån gång får följa med flocken in i paddocken o leka, ouppvärmda busstreck gör ont, han kan efter ett par ouppvärmda bockssprång börja skutta jämfota med bakbenen o ser mest ut som en liten kanin. Är han däremot uppvärmd så ser man ingenting. Om man rider honom 20min innan han får springa i paddocken så kan han hoppa o bocka som en stolle. Men tänk om hårdare ridning skapar mer problem? Om jag börjar rida honom mer i höga tempon för att "bränna fett o bygga muskler" så kanske hans leder tar stryk o han blir halt igen? Då är det tillbaks till promenader... Är det värt försöket? Och vågar jag börja rida i paddocken igen? Böjda spår? Tänk om jag sitter där o kräver samling i paddocken o så har han ont o jag inte märker hälta?

När det gäller ren bantning så skulle det ju fungera dom närmaste veckorna om jag tar honom ifrån flocken. Det skulle förståss skära i hjärtat och förstöra den fina struktur vi byggt upp i hagen. Vi har nämnligen konstruerat det så att dom måste gå "runt" för att komma mellan sina sovplatser, vindlä, ligghallar, foderplatser, bra beten. Andi får alltså vandra väldigt mycket automatiskt vilket är super för hans ben! Jag prövade ju i somras att sätta honom i en bantarhage med nerbetat och grus -det tog tre veckor så fick han nya skov. Så den idén blev skrotad rätt snabbt. Jag har oxå prövat masker, men får så dåligt samvete för han är en såndär mysfarbror som kan stå o klias med dom andra lääänge. Det blir inget kliat ens på sig själv med en korg över munnen...

Nu har jag börjat fundera över att göra en "slinga" i hagen, en 4-5m bred hage runt hela hagen som Andi kan ha. Den blir nerbetad om han får sällskap och så måste han gå mycket. Det blir ett jäkla jobb bara! Vad tror ni?

Oj, det bidde långt... Sorry! Jag behövde få reda ut tankarna, kunde inte sova över det här. Hur hade ni gjort?

För er som inte vet, så fick Andi spatt för två år sedan.

Utan att ha läst något om vad alla andra skrivit så tänker jag skriva vad jag känner bara.

Låter som ett jobbigt problem snarlikt med Thengills lättfödhet.
Jag hade ju stora problem när han gick i större flock med hästar som behöver mycket mat då blev han asfet även med 6-7 dagar/veckas hård motion i alla gångarter 0,8mil i princip varje gång.

På dessa hästar hjälper troligen inget annat än att banta ner dem och försöka få bort fettknölarna som är så svårt men så länge de finns kvar så kommer de aldrig bli normalviktiga.
när man fått bort detta så tål de att äta mer normalt.

Men helt ärligt kan du nog tyvärr inte ha en lättfödd häst som inte får ridas så mycket tillsammans med växnade unghästar det är en omöjlighet om inte unghästarna ska bli magra.

Jag hade ju Glampi hemma tillsammans med hans bror när de var 1-2år gamla men de kunde inte gå tillsammans med Thengill och Romeo det hade varit omöjligt eftersom det var väldigt viktigt att unghästarna hade fri tillgång på mat i obegränad mängd(dvs inga nät eller sådant som försenade tuggtiden för de behövde käka så mycket det bara gick eftersom de var växande).

sen romeo och thengill fick mat 3 gånger/dag.

det bästa sällskapet är en mindre häst eller en lika lättfödd eller en häst i högre rang(tyvärr är det oftast de som är höga i rang som blir feta/är feta).

De skulle ha en stor hage på vintern med mycket gamla buskar och träd att tugga på och stor yta att röra sig/hitta på saker.
sen kan de ju ha nät med höet i och eller att ni sprider ut maten över hagen jättesmått, det funkar mycket bra för mig det förlänger ättitden ochd e får röra på sig inte bara stå vid nätet.

på sommaren låter du de andra beta ner hagen hårt då menar jag HÅRT(ha en speciell hage för detta för risken finns att den kan bli förstörd så den bör vila emellanåt hagen kan max vara 1 hektar för två hästar ungefär annars växer det för mkt men gärna med träd och kuperat)
sen kan Andi och hans kompis gå där och pilla det ger sysselsättning och lagom mycket mat= han kommer gå ner i vikt även på sommaren.

jag tror det är viktigt för hans ben att han inte är överviktig speciellt om ni ska kunna rida på honom med.
vad hade de sagt på sjukhuset kommer han klara att vara ridhäst?
kanske måste ni vara glada för detta lull om ni vill att han ska hänga med ett tag till, han pallar kanske helt enkelt inte mer och är det värt risken? ni har ju fler hästar att träna samling och galopp/tölt med ju.
Andi kanske är mysfarbrorn som man någon gång kan ta en galopp på efter lång igångskrittning i skogen.

se bara till att värma upp honom mycket och låta han skritta gärna varje dag det tror jag är bra för lederna att hålla igång men på rakt spår(tror inte de flesta spatthästar klarar av börjt spår tyvärr:cry:)
men någon gång ibland kan du säkert efter ridturen skritta in i paddocken och bara gå runt lite på någon volt men tror helt ärligt att det inte är värt risken att börja mickla med honom, jag hade nog inte vågat jag hade hellre velat ha kvar thengill i livet som mysfarbror om det varit han.
men hållt han i bra hull(det går som sagt även utan motion för när jag var gravid så red jag knappt alls och ett tag stod han ju i typ 6månader och han var endå skitfin i hullet med rätt foder)

sen tycker jag att fodret gärna får vara förstaskörd med rätt mycket protein det funkar bra då kan man ge lite mindre istället(många förespråkar dåliga värden och ge mer istället men det ger bukiga och feta hästar enligt min erfarenhet)
ge rätt mängd...gå efter detta med ts halt/100kg häst.
När thengill behövde gå ner i vikt fick han 3,8-4kg hö/dag med bra värden fördelat på 3-4gånger sedan när det var snö så öppnade jag upp en annan del av hagen med gräs de fick sysselsätta sig med att gräva fram

han förlorade de farliga fettreseverna och kan nu äta mer + nu får se lite halm att sysselsätta sig med också.
Men jag ger inga mängder till honom så enkelt är det för han blir fet då...jag har som de flesta vet testat det mesta och jag kan säga att min häst hade garantrat överlevt i vildmarken haha för det är ju dessa lättfödningar som hade gjort det.
han får ju ett grässtrå att räcka en vecka som fett i hans kropp han är expert på att få ut all näring.
och han är skapad för att äta lite och ofta + överleva på väldigt dåligt foder(näringsmässigt).

Det viktiga är att aldrig låta dem bli feta, det är döden för det tar lång tid att gå ner de kilona om man ska låta det ske hälsomssigt speciellt fettreservena tar lång tid.

25664081_172398737.jpg

detta är thengill på uträknad foderstat:crazy: vilket inte fungerade bra alls tror han fick 8kg hösilage och 1kg hippo alfa något sådant, jag ger aldrig mina kraftfoder annars för det behöva lixom inte men fick denna ordninationen av en som räknade åt mig men ja det var inte alls rätt.

4834033_172266312.jpg

såhär såg han ut när han gick i flock då var det nästan omöjligt att se till vad han åt för han var ju hög i rang med och snodde från de andra.

img_4041_102872185.jpg

men här har jag fått bort fettreseverna och såhär såg han ut efter sporadisk gravidridningen han stod mer eller mindre det året(2010) men såg endå fin ut eller hur. och detta var efter sommaren i augusti och han hade gått på bete men sådär nedbetat bete jag pratar om alltså så mycket bete som han klarar helt enkelt som han är skapad för.

man måste ju anpassa maten efter hur mkt de bränner/är skapade att bränna. alla är så olika.

här hittade jag en rätt bra gämförelse med.
thhh_115203658.jpg

Såhär såg han ut när jag inte hade han själv och kunde styra detta är höst och de gick på stort bete.
jag red 6-7 dagar i veckan som en tok för att få han smalare=hjälpte inte ett skit.

dscn8795_115199513.jpg

här har jag han hemma detta är hösten 2010 och han har inte blivit riden alls på 3mån och tidigare på året endast sporadiskt ibland stått en hel månad ibland riden 2 gånger/vecka osv.
och här åt han kraftigt nedbetat gräs + fick lite hö för att få mer strå.
och ja se...en viss skillnad.(kolla bara halsen och fettet över bogarna bland annat)

Senast ändrad:

jag glömde skriva att jag ibland släppt ihop thengill o romeo med glampi och mestur så de fick busa när jag hade dem i spearata hagar det funkade väldigt bra så de fick leka ihop emellanåt.
gjorde det minst 1 gång/vecka och de mindes varann hur bra som helst inget bråk.
ibland gick de ihop över natten och även sommartid gjorde jag detta men släppte alltid in de svårfödda till de lättfödda annars hade de lättfödda svällt upp.
men när glampi var så ung så räckte det med 1 natt så började han genast bli smal och efter 3 dagar var han nästan mager så de är mkt känsliga i den ålder och behöver all mat de kan få.

Ja exakt det är lite det jag med märkt att en hög kvot är bra.
men du kan banta han på sommaren som sagt utan grushage risken för sandkolik o skit är så stor då ju det bästa är om de får gå o pilla endå och mocka hagen kanske då så han inte käkar bajs. och endå se till så han får i sig tillrävkliugt med ts så han inte få kolik pga det istället.

Min erfarenhet är att när de är så extremt mathetsiga så får de antingen för lite näring genom grovfodret eller så har de problem någonstans på vägen i matspjälkningen så de inte kan ta upp näringen.

Har du analys på fodret?

kryddelydd Oj vad för superfoder har ni fått tag i? Jag kunde inte ens ge mina fjords så mycket havre när jag tränade distans och red flera timmar varje dag.

Du menar, superkasst foder i så fall väl:angel: thengill hade rullat fram som en julegris.
jag ger aldrig kraftfoder, förstår inte vitsen när man ser till att grovfodret är näringsrikt istället.
är ju dessutom inte bra med kraftfoder och 1½kg är ju extremt mycket:eek: tror inte ens halvbloden på naturbruksskolan som gick hårda pass varje dag fick så mycket.

Va har du för analys på det?

Travarna måste ju se ut som spjälstaket...

Tävlande travhästar går inte på samma typ av foderstater som te x ridhästar, ofta lägger man oerhörda mängder Mj för att de ska orka i annat fall får de snabbt mjölksyra. Så kvoten ligger ofta mycket lågt i förhållande till vad vi sätter till en ridhäst. Foderstater som ligger runt 100-150 Mj per dag är inte alls ovanliga, men med den typen av träning som ofta bedrivs så krävs det för att dessa hästar ska orka med.

*kl*

Vad använder ni för typ av tömmar (material, längd m.m.) när ni tömkör/dubbellongerar?

Då har vi två bra "bebisar" här, A kan utan problem gå runt träd och buskar och där brukar jag också öva på att flytta åt sidan, har man ingen paddock så får man använda fantasin :)

Ja exakt skitbra träning ju då måste de se upp för naturliga hinder de vill ju inte gärna gå in i ett träd med huvudet:angel:.
och mycket roligare och mer varierande än i paddock.
Bra uppbyggande och stärkande träning att få lyfta på fötterna och bli säkra på foten.
Ja väldigt bra att lära in skänklarna på så vis att man inte bara drar i tyglarna utan såklart lägger till skänkeln och ibland flyttar ett steg för skänkeln.
de blir lyhörda för ryttaren när man måste ge kommandon för varje träd så ofta med tycker jag.
Glampi är så pigg med så han maler på i rätt bra tempo men han är så säker på foten och snabb med att reagera så det är jätteroligt.
Har fått knät kapat en gång var nog senast jag red annars har det gått skitbra.

detta med kapade knän är ju något alla hästar gör emellanåt:angel: man lär sig bli snabb att dra undan knät men det är helt upp till ryttaren att tänka ett steg i förväg och planera vägen inför trädet och HÅLLA UT så att hästen inte slickar trädet med sidan, så slarvar man får man kapade knän helt enkelt hihi.

med en mer svårstyrd häst får man ju se till att gå runt glesare träd och planera vägen ännu mer noga så det inte blir fel sedan öka svårigheten med tätare träd och slingrigare väg.

ibland kan de säkert komma på att de kan jävlas med att kapa knäna men då har det gått för långt då är det bara ner på marken och jobba på ledarskapet kan jag känna för det är riktigt illa om de gör så med mening, då handlar det kanske inte ens om att de kan eller inte kan utan att de gör det för att de vill dumma sig.(eller har ont då och inte kan forma sig rätt runt träden)

Tävlande travhästar går inte på samma typ av foderstater som te x ridhästar, ofta lägger man oerhörda mängder Mj för att de ska orka i annat fall får de snabbt mjölksyra. Så kvoten ligger ofta mycket lågt i förhållande till vad vi sätter till en ridhäst. Foderstater som ligger runt 100-150 Mj per dag är inte alls ovanliga, men med den typen av träning som ofta bedrivs så krävs det för att dessa hästar ska orka med.

Jag kan ha missuppfattat diskussionen helt, men jag trodde det var det de menade. Alltså om det är ett sånt hö som islänningar kan äta såna mängder av så "borde" det vara ett hö med lågt energivärde. Och i så fall borde ju travarna vara smala.

Om det är ett sånt hö med massa energi (MJ) så har dessa islänningarna enormt högt energibehov om de äter såna mängder av ett hö passande för högpresterande travare.

Nu vet jag inte om det var så de menade, men så tolkade jag det i alla fall.

Läder tömmar, bättre stadga, stannar på den plats man lagt den, ger bättre grepp osv.

Längd på ett ungefär? Mina idag är 16 m tror jag, tycker det är lite väl långt.

Hur långa är ett par gramantyglar? Någon som vet?

Om vi fodrar våra hästar med grovfoder som innehåller mycket energi, och de inte gör av med det så blir de feta. Fodrar vi med grovfoder som håller en låg kvot så blir de bukiga och lider brist av protein, men kan likväl få ett överskott även här och bli feta men också bukiga. Det är väl det som är det största problemet hos många islänningar och dess ägare att man inte vet vad fodret ger hästen för täckning.

En travhäst har sin grundbehov av protein, på det lägger man en stor giva av energi som jag skrev 100-150 Mj per dag. Jämför det med energibehovet hos en normal islänning som ligger runt 50 Mj vid normal arbete och 40 Mj när det står på bantning t ex.

Mina tömmar är lika långa som min logerlina, så vad är dom 7 m typ eller något.

Jo, men de fick ju 12-14 kg. Så antingen har de ganska högt energibehov, eller också är höet lågt på energi.

"travarhö" brukar ju som du säger vara rätt bra krut i, de jag känner vill helst ha hö som ligger runt 10 MJ/kg foder. Om det är ett sånt hö så blir ju detta 120-140 MJ till en islänning.
Om det är ett "normalt" hö runt 7-8 MJ så blir det ju minst 80 MJ. Men frågan är om de vill ha sånt hö till travare?

Läder tömmar, bättre stadga, stannar på den plats man lagt den, ger bättre grepp osv.

Brukar dina tömmar springa iväg annars eller:angel:.
Det viktigaste tycker jag är att tömmarna glider bra i ringarna eftersom man blir mycket starkare i handen när man tömkör pga att tömmen ska löpa genom flertalet ringar.

Finns några tömmar tror det är på hööks som är runda "rep" första delen av tömmarna för att de ska löpa lätt genom ringarna sedan är resten ett stabilare material.

jag tömkör mycket och kör ju även med vagn, har nylon tömmar funkar precis lika bra är inte så rik så har inte köpt läder tror de blir för tungar i regn med så vill inte chansa.
Detta funkar mycket bra och de är lätta så de löper lätt genom ringarna men visst hade jag haft mer pengar hade jag nog köpt ett par från hööks men de ska va hållbara med och speciellt i körningen måste/vill jag ha nylon som det är nu så man vet att det absolut inte går av.

på tal om grepp så är ju hala våta lädertömmar det värsta man kan ha.

Längd på ett ungefär? Mina idag är 16 m tror jag, tycker det är lite väl långt.

Hur långa är ett par gramantyglar? Någon som vet?

Gramantyglar är väl rätt korta max 2-4meter det kan du inte köra med på volt endast rakt spår, bra att lära in hjälperna och så kanske.

Jag har två tömmar ett par som är 8 meter de tömkör jag i skogen med rakt fram och kör vagnen med.

sen har jag ett par 12 meter tror jag det är de kör jag på volt med och rakt fram men mest volt men tycker de är lite korta faktiskt så hade velat ha dina 16 för jag tycker volten ska vara rätt stor för att de ska kunna galoppera bra och så annars sliter det så mycket.

Ja syntet eller longerlina av tyg blir ju väldigt fladdriga och ligger inte på plats nej. Blåser det lite så blir de ännu värre, vilket gör att träningen kan spolieras rejält pga det vilket känns dumt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar