Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag förmodar att travarna får från en annan vall och får andra värden än mina.
Behöver det ju inte vara, allt hänger ju på grovfodret och vilka behov hästen har i övrigt.
Jag kan ju nämna att en av våra islänningar har behov av 65-70 Mj per dygn samt ungefär 550 smrp för att hålla sig lagom.
Ja men då säger jag åter igen att det är svårt att föda både fjording och varmblod på samma grovfoder!
Du måste ju ändå kunna erkänna att ett varmblod har betydligt högre energibehov än en fjording!
Nu var det ju just travtävlande varmblod vi pratade om eftersom de också köpte samma foder som kryddan.
Klart de kan vara lättfödda också men det är ju väldigt ovanligt med svårfödda fjordingar. Nej, jag tänker inte räkna gamla och sjuka.
När jag var installad tidigare, stod jag i ett travstall med mina hästar, då bestående av ett par fjordingar, en vbl-travare i litet D-ponnyformat och en kbl-travare. De fick foder från samma leverantör som nu. I samma stall stod uppenbarligen också tävlingstravare. Alla hästar i det stallet fick av samma grovfoder och stallägaren hade tillräckligt med kunskap för att fixa att både travarna och mina ponnyer faktiskt var fina i hull.
Jag vet förstås inte hur mycket havre tävlingstravarna fick, men Betty fick då ca 2 kg havre per dygn - trots fång.
QUOTE]
Glömde skriva: Det var stallägaren som skötte utfodring och "bestämde" hur mycket foder mina fick. Han var professionell travtränare och visste uppenbarligen vad han höll på med.
I stallet fanns allt från B-ponny (russ, har jag för mig) via fångfjording till vbl-travare för V65. Och alla var OK i hull när de varit hos honom i några månader.