Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Behöver det ju inte vara, allt hänger ju på grovfodret och vilka behov hästen har i övrigt.

Jag kan ju nämna att en av våra islänningar har behov av 65-70 Mj per dygn samt ungefär 550 smrp för att hålla sig lagom.

Ja men då säger jag åter igen att det är svårt att föda både fjording och varmblod på samma grovfoder!
Du måste ju ändå kunna erkänna att ett varmblod har betydligt högre energibehov än en fjording!

Om den ligger i hårdträning ja, och ska tävlas. Är det så med kryddans hästar? Antagligen får den gå under samma betäckning, skogsmulle, även ett varmblod kan vara lättfödd så tro inte annat.:D

Nu var det ju just travtävlande varmblod vi pratade om eftersom de också köpte samma foder som kryddan.

Klart de kan vara lättfödda också men det är ju väldigt ovanligt med svårfödda fjordingar. Nej, jag tänker inte räkna gamla och sjuka.

Behöver det ju inte vara, allt hänger ju på grovfodret och vilka behov hästen har i övrigt.

Jag kan ju nämna att en av våra islänningar har behov av 65-70 Mj per dygn samt ungefär 550 smrp för att hålla sig lagom.

Jag trodde ju att jag köpte mig ännu en lättfödd häst med tanke på att Sol var lite rund när jag köpte henne och hagarna där inte var så särskilt bördiga. Men nu är hon perfekt i hull på ca 70 MJ. Gick ner under hösten när hon fick 50 MJ, ökade sen efterhand när hon var lagom i hull och det blev kallare.

Hade aldrig kunnat drömma om att ha en islänning som mumsar i sig 70MJ utan att ens vara igång och inte gå upp i vikt. Håller stenkoll på henne nu när hon ska sättas igång så hon inte går ner mer.

Idag red jag ut med två stallkompisar och det gick så himla bra. Hon försökte inte skjuta ut baken en enda gång och gick fram i både tölt och trav hur lätt som helst. Inget krångel alls. Hon gick till och med i en riktigt trevlig form, började söka sig framåt neråt även i traven och ställde fint åt båda hållen. :love: Duktig flicka!

Imorgon ska jag nog våga mig på en ridtur med lite mer tempo, har ju tagit det väldigt lugnt och bara travat och töltat ett par-tre korta sträckor. Ska nog testa att lägga in lite mer övergångar och tempoväxlingar.

Ja ofta är det mycket mer krävande än vad man kan tro, och de behöver inte vara gamla och sjuka för det.;) Men runda kan det bli ändå vid fel utfodring.

Med Godi var det tvärtom, han var alltid väldigt lättfödd. När han reds i ganska så friskt tempo 6 dagar i veckan så kunde han nästan ligga på tabellbehov. Minsta lilla extra så svällde depåerna upp direkt.

Så det här är en riktigt trevlig omväxling. :)

*kl*

Jag insåg nyss att jag inte varit i stallet på tre dagar. Jäklar vad fort tiden går när man är förkyld :grin:
Eyja och Ganti åker troligtvis nästa helg, åt var sitt håll i landet. Sedan är det "bara" skäcken kvar, fy fasen vad tomt det kommer kännas! Å andra sidan väntar hon ju smått om si sådär två månader så jag får väl passa på att pusta ut nu innan det börjar hända saker igen.

Ja men då säger jag åter igen att det är svårt att föda både fjording och varmblod på samma grovfoder!
Du måste ju ändå kunna erkänna att ett varmblod har betydligt högre energibehov än en fjording!

När jag var installad tidigare, stod jag i ett travstall med mina hästar, då bestående av ett par fjordingar, en vbl-travare i litet D-ponnyformat och en kbl-travare. De fick foder från samma leverantör som nu. I samma stall stod uppenbarligen också tävlingstravare. Alla hästar i det stallet fick av samma grovfoder och stallägaren hade tillräckligt med kunskap för att fixa att både travarna och mina ponnyer faktiskt var fina i hull.
Jag vet förstås inte hur mycket havre tävlingstravarna fick, men Betty fick då ca 2 kg havre per dygn - trots fång.

Betty är svårfödd, trots att hon är fjording och haft hull.
Islänningarna verkar trivas på detta foder, de också. Isa får stora mängder kraftfoder - blandat havre, lite krossat korn. Rikligt med soja och lite mineraler. Hennes stora kraftfodergiva beror på att Dagmar fortfarande diar, de går fortfarande tillsammans dygnet om och jag vill inte att Isa ska falla ur.

Nu var det ju just travtävlande varmblod vi pratade om eftersom de också köpte samma foder som kryddan.

Klart de kan vara lättfödda också men det är ju väldigt ovanligt med svårfödda fjordingar. Nej, jag tänker inte räkna gamla och sjuka.

Visst är det ovanligt med svårfödda fjordingar och svårfödda islänningar men de finns.
Betty är extrem. Fick fång som 2åring, långt innan jag tog över henne (tog över henne i stället för slakt -05). Hon fick, eftersom hon var en jättefet fånghäst, enbart grovfoder till att börja med. Gick dock kraftigt ner i vikt eftersom jag började träna henne, och väldigt sakta lades det till havre i ökande mängder.
När hon gick som mest, var det arbete en timme per dag i stort sett dagligen.
Betty har vinster i regionalnivå western i fem olika grenar, kunde en tävlingsdag göra 4-5 starter utan att krokna. Vunnit allsvenskan.
Så hon är väl lite mer än en skogsmulle.

Mina islandshästar är pga ålder "skogsmullar" som inte får ta ut sig för mycket. De ska ju hålla, också. Ungdomar som de är. Karl börjar dock ha kondis och muskler för en halvmils språngmarsch i varierande gångarter.

Övriga är väl skogsmullar - men de galopperar lätt en halvmil vilket jag gärna gör under helgerna. Så ganska vältrimmade skogsmullar, får man väl tycka. Lukas har tävlat LA dressyr som 6-åring, två år efter att han pensionerades från travtävling. Lester -07 är klar för LA dressyr och har inga svårigheter att galoppera sig runt en halvmil (utom när jag arbetar galoppen med slutor, tempoväxlingar et c för då får han mjölksyra och måste pausa då och då med en halvminuts skritt på lång tygel).
Det som gör att jag tycker att de kanske är skogsmullar är att de för närvarande jobbar ca 4 dagar per vecka per häst.

När jag var installad tidigare, stod jag i ett travstall med mina hästar, då bestående av ett par fjordingar, en vbl-travare i litet D-ponnyformat och en kbl-travare. De fick foder från samma leverantör som nu. I samma stall stod uppenbarligen också tävlingstravare. Alla hästar i det stallet fick av samma grovfoder och stallägaren hade tillräckligt med kunskap för att fixa att både travarna och mina ponnyer faktiskt var fina i hull.
Jag vet förstås inte hur mycket havre tävlingstravarna fick, men Betty fick då ca 2 kg havre per dygn - trots fång.

QUOTE]

Glömde skriva: Det var stallägaren som skötte utfodring och "bestämde" hur mycket foder mina fick. Han var professionell travtränare och visste uppenbarligen vad han höll på med. :laugh:
I stallet fanns allt från B-ponny (russ, har jag för mig) via fångfjording till vbl-travare för V65. Och alla var OK i hull när de varit hos honom i några månader.

Ja du har säkert rätt med att de blev mentalt tröttsamt för henne. Jag kanske blev lite för ivrig när jag började få snabbare reaktioner :) fick idag annars höra att vår kurs blev inställd. Så nu är jag lite småsur för jag faktiskt glad att äntligen fara å träna ordentligt. De ordnas inte så hemskt mycket kurser hitåt och jag får inte köra med släp så de är alltid lite svårt att få allting att passa :/ Men nu får jag bara hoppas på att de dyker upp en ny kurs i snar framtid. De skulle redan underlätta om det skulle bli vår så man kunde rida på plan så kunde ja få nån lektion nu och då.

Tack, hon är jätteduktig!

+ fjordtokan.
ja den är riktigt bra att träna med :) En snäll variant!

Men vad tråkigt med kursen. Man är ju så himla förväntansfull när man väl får det att bli av.

Får hålla tummarna att det blir av något snart då.

KL

Idag har jag ridit i solen, så himla härligt. Blev ingen tempoökning, men härligt var det!
På söndag ska jag nog våga mig ut med lite mer tempo. Sol var PIGG idag. Hon blev lite väl ivrig och pigg så tölten blev stundtals lite passtaktig. Men hon börjar lätta mer i framdelen nu, vilket känns kul.

Idag har jag dessutom preliminärt bokat plats på träning om två veckor. Beroende på hur klinikbesöket går, om de hittar något eller ej. Nu har hon kännts rätt bra faktiskt. Så det återstår att se om de hittar något. Ska ha ögon som en hök denna gången och säg till minsta lilla ojämnhet jag ser. För nu vill jag ha svårt på vitt så att jag antingen kan sätta igång och träna igen eller också kunna göra något åt problemet.

*kl*

Legat däckad i influensan hela veckan, fy sjutton.
Men idag orkade ja mig ut på en liten tur med Odinn pånken, kändes riktigt bra.
Han e ju bra rolig nu. De är skit svårt att driva honom framåt, de blir mer uppåt en framåt, stundtals väldigt irriterande :p

Men vilken galopp herrn har fått plötsligt, å kan galoppera i både normalt å ökat tempo, i en hyfsad stabil form där han bär sig riktigt bra:D
De märks att han är bra nu, aldrig känts så här bra :) GLAD!!

Nu hoppas jag att våra träningar blir av i vår, men verkar trögt med deltagare i år, såååå träligt :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
255
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30