Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

gonblicksbild22012-02-2919-36.png

gonblicksbild82012-02-2919-41.png

gonblicksbild132012-02-2919-47.png

gonblicksbild142012-02-2919-47.png

gonblicksbild162012-02-2919-48.png

gonblicksbild192012-02-2919-50.png

Haha, hon är busig!

Vi började ett litet träningspass i paddocken, men det gick sådär så jag släppte lös henne ett tag och hon for iväg med en j*vla fart och bockade och studsade. Sen bara sprang och sprang hon. Kom in till mig emellanåt och sa hej och sen studsade hon iväg som en flipperkula igen. :D

Fick för en gångs skull fångat hennes WOW-trav på film, såklart att det ska bli fel på filmen då. Bilderna ser ju inte alls lika WOW ut. :mad::p

Jaja, nytt försök nästa gång. :) Förr eller senare ska jag nog lyckas fånga den! :devil:

Satt upp igen när hon hade sprungit klart och red en liten runda och för första gången gick hon i fin form i tölten. Baken inunder och mjuk och fin överlinje med avslappnad nacke.

Vad söt hon ser ut att tycka att det är roligt att få busa runt:-) men ser hon inte lite tjock ut en då?

Vad tråkigt det lät såg jag nu men ja du förstår vad jag menar;-)! Men menar du att filmen blev upp o ner? Lägg ut den en då vi får väl vända på datan lr mobilen!

Jag tog nog fel knapp nu, men jaja ;)

Börjes säljer annars billiga mini-sockerbitar som är jättebra till cavaletti!

Nu knapplån på riktigt.

Hann rida Kveikja imorse innan jobbet och tack vare mycket jobb och att jag legat sjuk så var det minst två veckor sedan. Hon var lika kul som vanligt om inte än roligare! Hon e så kvick nuförtiden! Och idag så kändes hon lätt, t.o.m. så syns det på bilden, hon lutar inte framåt som hon brukar!

wpid-dsc_1783-1.jpg

Ursäkta bildkvalité, jag har inte hunnit lägga in kamerabilderna på riktigt(jag fotograferade med stativ och tidsutlösning ;) )

Hon ser annorlunda ut! Man får verkligen en positiv och framåt känsla fast hon står stilla! Kul!! :))

+1
Dock är det bara mina knän som gått sönder hittills, inte ridbyxorna :o Rósa bryr sig helt enkelt inte om ifall nu mina diverse kroppsdelar skrapas, rivs eller stöts under ridturen, sådant får jag se upp med själv...

Nu brukar inte min häst trycka upp mina ben mot träden men det har väl hänt ibland att det bara blivit, jag säger -Mockachaps is the shit :) Använder jag även på sommaren med tunna tights under. Folk tror att det blir varmt men de skyddar ju både mot värme, kyla, vassa grenar och om man har en häst som går som den vill även trädstammar ;)

Söt som socker :love: han har ett sånt utseende som tilltalar mig, ska bli kul att se vad det blir utav honom

Vad söt hon ser ut att tycka att det är roligt att få busa runt:-) men ser hon inte lite tjock ut en då?

Jo hon SER tjock ut. Det är jag den första att hålla med om. Men under all päls (och en mindre fördelaktig exteriör) så är hon verkligen smal. Alla ben känns, just nu är hon så smal att om hon går ner mer så får jag öka fodret. Hon har väldigt runda revben och lite hängmage pga att hon är så omusklad, såfort hon varit ute och sprungit ett tag åker magen upp igen och då ser hon jättesmäcker ut.

Som du vet har jag ju varit lite viktnazist, så om det fanns någon extra fett på Sol skulle jag hitta det :devil: Men faktiskt så har hon inget överflöd. Bara massa päls och rund mage. Och nej, det är inte proteinbrist, hon såg likadan ut tidigare i vintras när hon låg på över 550g smrp och en kvot över 8.
Hon har ju väldigt kort rygg, runda revben och liten rumpa, så magen ser ju gigantisk ut. :o
Halsen är väldigt grov, men den är inte fet längre (i somras hade hon rejält med fett i halsen).

Med allt detta tillsammans ser hon ut som en flygande köttbulle :p

Vissa hästar är ju byggda så och man kan ju inte banta bort revben. Min förra Isl.h var likadan, såg ut som en fet gris men det fanns inget fett, bara runt byggd. Knepigt helt enkelt

Vad tråkigt det lät såg jag nu men ja du förstår vad jag menar;-)! Men menar du att filmen blev upp o ner? Lägg ut den en då vi får väl vända på datan lr mobilen!

Jag förstår absolut vad du menar. Jag har också svårt att förstå att det är samma häst som jag ser och klämmer på. För hon ser faktiskt rund ut :p Ska bli kul att se hur hon ser ut sen när vinterpälsen är borta. Jag hoppas att hon kommer se ut som hon känns men jag misstänker att magen kommer vara rund och halsen grov då med. :p

Ja visst är det tråkigt. Särskilt när till och mer veterinären säger att hon är fet, utan att ens känna på henne. Hon sa till mig att banta ner henne så för att hon kunde bli halt när hon var så fet. Tack för den liksom, varför inte iaf klämma lite på henne först? :confused:

Ja visst är det tråkigt. Särskilt när till och mer veterinären säger att hon är fet, utan att ens känna på henne. Hon sa till mig att banta ner henne så för att hon kunde bli halt när hon var så fet. Tack för den liksom, varför inte iaf klämma lite på henne först? :confused:

Ja det borde ju vara det första veterinären gör för att kunna bedöma hullet :confused: Nästa gång kan du ju be h*n känna efter innan du blir ombedd att banta henne.

Ett tips för att få upp buken på henne är mycket ryggningar i lutning och när du rider i skritt så draaa hälen bak och uppåt och släpp efter direkt, det "retar" henne och buken brukar dras upp och ryggen följer med. Då får hon lite mer bukmuskulatur och då hamnar ju buken lite mer på plats ;) Det tar sin tid men det brukar hjälpa beroende på hur mycket man tränar buken :D

Men du, vad tyckte vet efter att ha klämt på henne?

Mitt problem är tvärt om, min häst är väl rund men inget farligt men ser ut att vara lagom;)

Hon kände inte överhuvudtaget!
När hon sa de så drog jag fingrarna över revbenen och sa att jag tycker att hon är lagom nu. Fick då ett "hmm.." och sen gick hon vidare bara. Hon höll tydligen inte med mig, men hon kände ju inte på henne heller. Mer än på benen då, för de höll hon ju i när hon gjorde böjproven. Annars klappade hon bara på huvudet, inget alls på kroppen.

Om hon säger något denna gången ska jag be henne visa vart allt fett sitter. Annars är jag ganska så immun mot vad andra säger, åt båda håll. Folk tyckte ju jag var galen när jag bantade Godi som då hade 100 kg övervikt "för en islänning ska ju se ut så, de är ju grova" :grin:
Och sen tyckte de att jag var galen som inte ville släppa honom på ett gigantiskt grönt bete för han var ju så smal (han gick upp 30 kg efter första veckan på det lilla magra betet jag hade honom på, gissa hur han hade sett ut på det stora gröna)
Folk tycker och tänker så mycket, och det får de gärna göra, men jag vet ju vad jag tycker. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
271
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
253
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar