Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Skulle aldrig lägga så mycket pengar på något som är så dåligt konstruerad. Har än så länge inte hittat någon av ok kvalitet.

Vill man ha en tryckfördelande gjord så hade jag rekomenderat en Wintec/ Bates CAIR gjord.

På vad sätt är de dåligt konstruerad och vad är problemet med kvalitén?

Jag har haft min ett tag nu och har inte märkt av några problem. Om den är bättre än andra gjordar vet jag inte, har aldrig haft den sadeln med annan på den hästen men har bara gott att säga om den.

Oj! 3dje gången och galopp? Här går det undan :)

Halvt kl*
Hursomhelst. Idag red vi för 5 gången! Jag har noja att rida för tätt inpå i början då jag tänker/inbillar mig att dom kan ha träningsverk och bli avskräckta ;) säkra före det osäkra iaf.

jag tycker det är helt normalt att rida galopp tredje ridturen - eller första eller andra - om hästen känns nöjd och lugn.

Jag har här hemma sex hästar som jag ridit in helt själv, och en sjunde som är påbörjad inridning. Karl fick galoppera ridtur nummer tre, uteritt själv, och vi klarade koordination och balans för både höger och vänster galopp (Karl valde vänster men följde med i höger också när jag lade honom i rätt balans för det).

Jag tänker lite tvärt om mot hur du skriver.
Jag hade en semestervecka i månadsskiftet januari/februari och "red in" mnin -09:a Jenta mi under den veckan. Hon reds fem gånger på en vecka, korta turer som inkluderar skritt, trav, båda galopper, rygga. Förstod konceptet skritt på tygel. Uppenbarligen inte försökt mer än rida rakt fram, att börja böja och ha sig nu funkar ju inte.
Därefter riden två gånger med en veckas mellanrum, nu vila för att fundera mest för att det är för isigt.
Jag tror att upprepningens pedagogik är bra, särskilt i början, så att hästen blir trygg med det som händer. Sedan vila och tänka, rida en gång per vecka under våren och sedan 2-3 gånger i veckan i sommar.
Ska tillägga att den -09:a jag rider in, inte är en islänning. Min islänning -09, Snorri, ska få vänta ett år till förstås.

Vad roligt att se filmen vad pigg o känslig hon verkar! Roligt när hon stod vid dig o såg lurig ut så smackade du o så for hon iväg hihi!

Hon är verkligen jätterolig att ha lös, detta var ju bara fritt bus, men hon lyssnar otroligt bra. Jon gör slidestopp från galopp och hon kan fara runt i full fart och komma in till mig på vissling och stanna precis framför (utan att komma för nära).
Sen har hon ju den där pillimariska charmen som jag bara älskar. Jon är en himla glad skit.

Någon som har erfarenhet av Eric Le Tixerant-gjorden?
Är grymt sugen på en sådan :)

Jag har använt en sån i två månader i syfte att få sadeln att ligga kvar på Kveikja. Det funkade inte med bomsadeln men däremot kalasbra med den bomlösa sadeln. Jag tänker inte nåt på tryckfördelning o så utan var bara ute efter att kunna sitta kvar på ryggen o slippa sitta av o lägga bak sadeln flera ggr per ridtur.

Jag köpte min egen gjord förra veckan eftersom jag var så nöjd med resultatet(lånade bara innan).

Knapplånar o slänger in en bild på Snöggur från häromdagen
wpid-dsc_1813.jpg

Och Meyja som fick följa med på ridtur igen...
wpid-dsc_1818-1.jpg

Och vet ni vad? Imorgon hämtar jag hem Rá!!!!
rapass.jpg

Igår hostade knappt Fengur alls!!! :banana: Det blev ju sämre när vädret blev fuktigt och milt. Men nu håller han sig jättepigg och ändå har vi börjat trappa ner kortisonet rejält :) Han hostade lite när han åt sin kvällsmat igår bara och med all mat han stoppar i munnen samtidigt så förstår jag att det retar ;) Matvrak!

Okej, vad kul!

Ja Litla har också väldigt bra lynne, gör inte mycket väsen av sig utan bara "är". Tror att hon komme bli en fantastiskt rolig ridhäst! Pratglad är hon också ;)

Bellabus: Beroende på hur hästen är, såklart, tycker inte jag att galoppen är något att vänta med. Litla är väldigt trygg med ryttaren på ryggen och förstår stanna, svänga och framåtdrivande hjälper helt okej (inlärt från marken). Framåtdrivande är inga problem men styrning och broms kan ibland vara svårt. I och med att Litla ännu inte har den bästa bjudningen tycker jag att det är bättre att ha tempo så hon tänker framåt, än att vi ska skritta runt, som hon förstår och är trygg med, men tycker är tråkigt och tappar all bjudning. "Ridturerna" än är ju inte mer än ca 5 min än (självklart blir det längre om man rider ut).

Har man en spänd häst som inte är trygg med ryttaren är det självklart en annan sak! Så resonerar jag :)

+ brandybus.

Ni båda misstolkar mig.

Att han har sån framåtbjudning redan och ser pigg ut på bilderna att ni redan kunnat galoppera på 3dje gången = Kul! Inget annat, därav ":)" och inte ";)" haha.

Sen är det precis som du skriver Brandybus att det är skillnad på inridning från häst till häst. Vaenting har själv bara gått med föl 2 år i rad och semestrat utan vidare motion. Därför tar jag det långsamt med henne för hon har flyttat från lösdrift till box också. Mycket nytt på en gång alltså.

Sen har det med hur snabbt hästen hittar balansen.

På lördag blir första uteritten då en kompis följer med, får se om det bjuder fram i tölt.

Det blev en stressig morgon.

Upp kl 6 och ut med hunden, sen iväg till stall nummer 1 mocka, fixa mat mm.
Sen iväg till stall nr 2, morgonfodra, mocka 3 boxar till, sopa, ta ner hö/halm, ut med hästarna och sen iväg till stall 1 för att släppa ut dom.

Sen hem snabbt duscha och iväg till jobbet :D puh!

Nu är jag ledig ikväll iaf!

En liten film på 4de ridturen med Vaenting.
Här börjar hon förstå framåt bra men får vara övertydlig med svängar och mycket tygeltag.

http://youtu.be/VrEnD_h5EPs

Var själv så fick sätta mobilen mot väggen och spela in :D
Synd det inte blev en film igår bara.

Framförallt är det övergången från tyget till lädret som är dåligt. Sen så har jag inte hittat någon som har varit rak och utan sömnadsfel. Har väl kollat på 20 st gjordar.

På vad sätt är övergången från tyg till läder dålig? Jag kan inte se något problem på min nämligen, "dålig" är för all del subjektivt. De jag sett har varit raka så vitt jag vet. Vad är det sömnadsfel du syftar på?

Min häst har fått skav av sin vanliga gjord men inte den här, men så många gjordar har jag inte koll på så jag kan uttala mig om om skav är vanligt eller inte men inte har jag sett något skav från gjorden.

Felet med övergången är den vassa kanten på lädret, det är där hästarna har fått skav. Jag tycker att den borde gjorts snyggare för det priset.

Plattan är den som har varit sned.

De har hoppat över stygn och det finns fel.

Jag tycker i alla fall att det finns betydligt bättre tryckfördelande gjordar som kostar mindre och är bättre konstruerade. Bland annat då Wintec/Bates, Glenn Gordon och till och med dressyrgjorden med platta från Hööks. Men det är min åsikt.

Jag håller med om att man alltid ska anpassa sig efter individen vid inridning. Med glampi så här jag redan från början ridit ut, här ingen paddock. Plus att det är roligare och mer varierande för unghästen men oxå lite mer riskabelt. Så jag väntade med att galoppera tills jag hade rid sällskap så jag hade lite drag hjälp plus broms kloss ifall det hade behövts. Tror det en då blev av rätt snabbt minns inte exakt men var nog 4e gången jag red. Jag ville med börja med alla gångartdp rätt snabbt för att behålla viljan o glädjen. Men på en väldigt rädd o lämplig häst måste man som sagt vara mer försiktig för hellre ta det säkra före det osäkra så man inte skrämmer dem. Heba som jag red in som var väldigt känslig kändes inte redo för galopp alls så snabbt. Med glampi började jag trava var nog förstå gången jag red ut själv utan ledare han fick bjuda fram till det själv o jag tog tillfällen då han kändes motiverad. Just nu har vi gått tillbaka ett steg o stärker i skritt nu när han har fått prova de andra gångartdpma. Han är en då så pigg med. Han får tölta några steg emellanåt med. Han kommer få galoppera när jag känner att ledarskapet sitter på plats igen för jag tänker hålla mig kvar i fortsättnindm haha vägrar att han ska få vinna o få av mig igen. Han bockadd ju av mig en gång när vi galopperade på ett fält. Men är nästan helt säker på av. Han kommer inte bocka vid vanlig galopp. De flesta hästar blir ju rätt pigga på en snö täckt äng så ett tips från klantiga mig, galoppera inte på en unghäst som du bara galopperat typ 3galopper på på en stor äng när de känns busiga det är förenat med en viss bock risk haha men det kan gå bra lika väl som det kan gå dåligt så jag tog risken tyvärr gick det inte gå bra men men nya tag.

KL

Otroligt glad, lättad och STOLT hästägare idag!! :D:love::bow:

Kom precis hem från kliniken, de hade fått in ett fruktansvärt akutfall, så jag och mamsen hade fredagsmys med film och godis i dagstallet under Sols varma goa fleecetäcke. :D (hade med mig datorn eftersom jag åkte direkt från skolan, lyx!)

Sen fick vi springa i gången och göra ridprov. Självklart skötte Sol sig helt exemplariskt, inte minsta tecken till att dumma sig eller gå på snedden som hon gjorde i onsdags hemma (bara lite, men ändå). Lyckades få fram mini-pytte-nästan på gränsen till att skymta problemet, men så fort jag var tydlig och snabb med att korrigera så blev det såklart bra igen. Och mot slutet började hon till och med hitta en riktigt trevlig form i traven. Veterinären tyckte de va bra med folk som kommer in innan problemen är där, men i detta fallet trodde hon också att det var för att jag har suttit och tänkt att hon kanske har ont/är svag och då har gett efter lite för mycket och så har hon lärt sig att hon kan göra så. Så hon sa till mig att vara lite hårdare och inte tänka på någon ev. hälta förrän jag kan märka av den. Om hon inte haltar så ska jag utgå från att det inte är något.
Känns jätteskönt att kunna släppa detta nu och bara rida och komma igång med träningen. Jag känner att jag verkligen behöver få ordning på mig själv, mina hjälper och korrigeringar.

På måndag blir det träning, ska bli så himla kul!!! :banana::bump:

Grattis!! Nu är det bara slappna av och köra på! =) Mysigt ni verkar ha haft du och mamsen hihi :laugh:
Skönt att det inte var ngt. :banana:

Ja, så himla skönt att bara kunna fokusera på ridning och träning som jag har längtat så efter.

Halvt kl

Glömde ju säga varför jag är en sån STOLT Sol-ägare idag :p
Det är ju för att Sol gick på transporten själv idag för första gången!!! :banana::banana:

Tidigare har vi ju assisterat lite genom att lyfta på bakhoven/hovarna på rampen, så har hon knatat in sen. Men när vi skulle åka hem så följde hon bara med mig upp, först stannade hon och var lite skeptisk, jag smackade på och poff bara så var hon inne. :D:love:
Min duktiga lilla tjeja, jag visste väl att det skulle släppa när hon väl hade fått in vanan.

Vad smart att filma själv sådär ska jag nog med testa vad söt hon ser ut var det allt du red den gången? Gulligt när hon la huvudet mot dig o gosade<3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
270
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar