Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Skönt det inte var något då är den isländsk vilja bära då;-) det bra med detta var ju att hon fått träna lastning ju:-)

En liten hälsning från oss..
Jorunn säger vacker tass:D

3mars12016.jpg

Sedan en bonusbild på nya fina tränset=)

3mars12009.jpg

Vi har påbörjat galoppombyte på Jorunn och hon sköter sig superduperbra och hon börjar fatta vad det vi vill men än är det inte superduperfina så klart men vi har ju nyss börjat=)

Kul att ha något nytt och träna på=)

Ha en trevlig Fredagskväll nu alla=)

'kl'

Iiii'm back in buisness!

Hej ;)

För er som inte kommer igåh mig så heter jag Carro (Caroline) Sandberg och tävlade under åren 2008-2010 en skimmelvalalck vid namn Gáski frá Bakkakoti, sommaren 2010 tävlade vi SM i T1 och kom på en 8:e plats totalt!

Hösten 2010, köpte jag mig äntligen en egen häst, en donna vid namn Vigdis fra Birk och jag tror sist jag uppdaetrade här så hade vi precis tävlat, det blev enda tävlingen 2011. Hon vart ormbiten i mulen, jag skadade mig osv och resten av tävlingssäsongen va förstörd. Vi laddade om inför våren detta året men så huxflux så befann jag mig på Island, har varit här en månad nu och tränar massa fina hästar varje dag, en del ska till visning och en del ska till Landsmót och en del ska till båda ;)

Vigdis får gå hemma och luffsa med mamma, lite tråkigt att missa sista tävlingsåret som YR men what the heck, jag får massor med erfarenhet här :)

Det va senaste nytt från mig, ha det gott!

Ja, verkligen. Det är bra miljöträning. Hon fick stå i en megastor box och mumsa hö. Sen fick hon promenera och ridas lite och så hem igen.

Vidare - eller kvar - gällande inridning.
Jo, visst är de olika! Berättade förut om mina lättinridna Karl och Jenta.
Har också en basjkir som jag köpte som oinriden 6-årig problemhäst. Det hade över huvud taget inte gått att komma upp på hans rygg.
Det fixade jag i och för sig på en halvtimme.
Men sedan valde jag att ägna två veckor åt träning på av- och påstigning och lite skritt på gårdsplanen innan jag ens vågade be om trav.
Galopp kom efter någon månad - självklart vid ensam ritt eftersom jag faktiskt känner mig tryggare ensam. Då har jag inte ett annat ekipage att ta hänsyn till och anpassa mig efter, och min oerfarna häst blir inte heller överdrivet taggad...

Knapplånar mig själv.
Idag ska jag åka och provrida en islänning, sex år gammal, femgångare med starka inslag av pass. Inriden som treåring (lite tidigt i min åsikt men man gör ju olika), riden ganska mycket under 1½ år, sedan endast sporadiskt riden. Enligt uppgift väldigt passtaktig tölt och svårt att över huvud taget få trav. Har svårt för ena galoppen - tror knappt de har fått till den.
Kul utmaning?
Förhoppningsvis!
Dock inte en häst jag planerar att köpa, utan en häst jag i så fall ska ha på foder för mitt höga nöjes skull. Kan vara ett kul projekt fram tills Snorri och/eller Dagmar är inridningsklara.

*kl*
Igår var veterinären här för kastrering och besiktning.
Lille Valtýr skötte sig fint, men det var lite bökigt för vetrinären att få tag på hans pyttesmå pungkulor, så han har fått stå inne inatt och jag ska ge honom antibiotika med spruta idag och imorgon. Stackars liten!
IMG_10361-600x450.jpg

Aradís gick igenom besiktningen utan några konstigheter. Vår nya veterinär är verkligen toppenbra. Super noggrann och med en bakgrund som veterinär på Flyinge så kan han sina saker. Har aldrig sett en noggrannare gårdsbesiktning.

IMG_1039-600x800.jpg

IMG_1044-600x800.jpg

Det här innebär att även Aradís är såld och vi har minskat vårt hästbestånd från 17 till 9 hstar senaste året. Bara två hästar kvar till salu. Sen kommer ju Fluga från Island om två veckor, så helt hästlösa blir vi inte som tur är. (Och ett föl blir det i sommar också, tack gode gud!)

På söndag ska Vera (-11) in på operation för ett tandämne hon har i örat. Är det någon här inne som varit med om det?

Ella

Tycker alltid lika synd om småpojkar som blir av med sina kulor men de mår ju så mycket bättre sen då :)
Härligt att du har en bra veterinär!

Tandämne i örat har jag aldrig ens hört talas om, berätta gärna mer?

Kl

Nu är hon min! Hämtade lilla Rá idag och allt har gått bra! Riktig liten passråtta är hon...

wpid-dsc_1932.jpg

Det kan nog dyka upp en mindre bildbomb sen ikväll... När jag får satt mig ner med kameran.

Jag har föressten aldrig sett en häst med så mycket päls! Hon e som en mammut!

Gårdagens glädje blev inte långvarig. Idag är jag förbannad, frustrerad och besviken. Gjorde exakt samma som igår, och de gick ju käpprätt åt helvete. Sa till henne på skarpen flera gånger, men de ledde bara till att hon duktigt flyttade sig för skänkeln på volt ett litet tag. Sen kom vi ut på rakt spår, jag för sd ökteida henne rak, hon tryckte åt sidan, jag blev förbannad och tryckte emot och Sol sprang iväg med huvudet i luften så att jag bara kunde stanna eller svänga genom att vända runt henne. Så började vi om. När hon sprang in i staketet vsr jag helt slut på tålamod och ideer. Så då tog vi ett varv på volten och avslutade när hon var duktig.

Imorgon får hon vila så får tränaren ta över på måndag, vet fan inte vad jag ska göra med henne.

Va söt! Ser ju ut att gå jättebra! Va kul att springa med kompisar igen!=) Vad har hänt? (är rel ny här)

Otroligt att ännu några månader tillbaka så såg hennes prognos inte allt för lovande ut - och nu travar hon som en Gud! :eek: Du har gjort ett otroligt jobb med hennes rehabilitering! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
268
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
250
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?