Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Tålamodet är faktiskt väldigt långt, som tur är :p
Och jag är väldigt envis, så på sätt och vis är vi ju en ganska bra match, för de är ju hon också. :angel:

Men i dagsläget har vi fastnat lite i att jag inte vet hur jag ska få henne ur det, och då blir det ju aldrig heller att hon får göra rätt i just detta. Därför vill jag avsluta med något annat som jag kan berömma, så att det blir positivt ändå på något sätt. För det hade inte spelat någon roll om jag satt där i 3 timmar till, utan det kändes bättre att lämna det till träningen. Det är ju lite som en spiral det här, det börjar så väldigt enkelt och när hon inte lyssnar får jag säg ifrån mer och mer och då stänger hon bara av mer. Eftersom jag inte vet hur jag ska korrigera på rätt sätt, den hjälp jag fick från den andra tränaren funkar som sagt bara ibland. När den inte funkar vet jag liksom inte vad jag ska göra och då skiter det sig helt.

Jag håller mina tummar för att ni får bra hjälp :-)
Och en sak till; Unghästar är bannemig ingen lätt sak!! :angel:

Tack, jag tror säkert att han kan hjälpa oss.

Jag vill bara betona, och jag är säker på att ni allihopa håller med mig, men man vet ju aldrig vilka som läser här...
Att det är aldrig fel eller pinsamt att ta hjälp, man är inte misslyckad för att man behöver ta hjälp. Jag har sett alldeles för många småtjejer som tror att de klarar av allt med sina hästar, och när det går åt skogen så vågar de inte be om hjällp. Se bara på alla som söker till ponnyakuten varje år.

Så jag vill slå ett extra slag för tränare och att be om hjälp, det är guld värt och inte ett dugg pinsamt, bara otroligt kul att få lära sig mer! :D

Angående galoppombyten: tro det eller ej, men det har faktiskt hänt första eller andra ridturen - dock inte för att jag begärt det utan för att häst själv tyckt att det varit en bra idé...
:o

Jag har hittills inte haft problem att få fram mina unghästar i galopp trots att de varit själva utan draghjälp, men kommer säkert att stöta på sådana unghästar också.

Vilket röstkommando använder du?
Jag brukar använda ett puss-ljud till mina som signal för galoppfattning.

Ja det har säkert hänt mig med men är tyvärr inte så kunnig just på den biten har aldrig tränat på galopp ombyte det får man nog vara lite inbiten dressyr ryttare för att ha gått in mer inför.
Det är ju inget som man rider allt för ofta på en islandshäst egentligen eftersom de ibland kan ha nog problem med att ens få till en rund galopp utan passinslag.
Men jag har tänkt tanken att det vore roligt att lära sig och jag har ju ridit testar på lite + förvänd galopp på halvblod i skolan men inte mer än så.
Och har tänkt tanken att lära Thengill men då hade jag velat ha en dressyr tränare.
Red för dressyr tränare ett tag en tjej som varit med i svenska landslaget men som nu gått över till islandshäst, men vi hann inte komma så långt innan jag flyttade.
tävlade ett dressyrprogram på lag sm bara och det var ju inte all för avancerade övningar.

Men hade velat kunna detta lite bättre, jag känner ju vilken galopp de tar men tycker det är lite trixigt att lära dem skillnaden mellan höger och vänster galopp rakt ute på en grusväg där jag rider som mest.
Lär du dem det på volt/paddock då eller? berätta gärna mer ingående.

Thengill fuskar oftast och tar den galopp han har lättast för dvs höger galopp ett tag var det omöjligt att få till vänster rakt fram och för det mesta så kan jag erkänna att jag låter han ta den galopp han tar och att jag fastnat i att fatta höger hela tiden:angel: fy så illa haha men har inte orkat ta tag i det tycker det är så hemskt tråkigt faktiskt och speciellt när han inte haft viljan i paddock heller, kul att försöka få till galopp då när man knappt kommer framåt i trav.

Glampi har ju inga problem med viljan men har inte varit i paddock mer än en gång hittils då jag inte vill tråka ut han.
jag tror det mest är jag som blir uttråkad i paddock vill ha massa roliga övningar annars känner de ju att ma inte vet vad man ska göra.
Jag tyckte glampi kändes mer omotiverad i paddocken så är rädd han ska bli likadann som thengill där.

Glampi har jag sett kan ta korsgalopp ibland så det är ju viktigt att man håller koll så han inte gör det vid ridning.
hittils tycker jag inte det känns som det för det känner man ju rätt tydligt.
men kan inte riktigt sätta fingret på vilken galopp han tagit när vi ridit för vi har bara galopperat en kort sträcka + att jag focuserat mer på själva galoppen än vilken det varit.

jag använder en smackning med läpparna så det blir ett mer kraftigt plötsligt upppiggande ljud.
pussljudet använder jag i tölten där de mer kan rulla in i den så att säga.

De är kanon av dig att ta till hjälp :)

De gör vi alla! Jag har tex. haft ett proffs hos mig hela fredagen som hjälpte mig med alla mina träningshästar, sa vad jag bör tänka på, kom en nya ideér hur jag ska förbättra dom, nya övningar som kan funka osv. Och han utvecklar sig själv hela tiden med, han åker iväg till någon annan och får tips och tricks, alla kända ryttare här på Island som strävar efter att bli bättre gör det, för även om hästarna är dina bästa tränare så kan man alltid lära ngt nytt. Den man tränar för kanske inte är bättre än en själv till sist men alla sitter alltid inne på olika erfarenheter med olika hästar och det viktigaste att komma ihåg är:

Du blir aldrig fullärd, plocka de du vill från alla och inse att alla kan lära dig ngt!

Och knapplån :)
Hade som sagt en av Islands bästa avelsvisare ute hos mig hela fredagen och hjälpte han mig jättemkt och min största läxa för dagen vart, man ska aldrig döma hunden efter håren, med andra ord denna tränare var inte alls som jag trodde han skulle vara och blev då slutsaten att jag fick helt sjukt mycket bra hjälp! Så peppad att börja med håstarna imorgon igen som hade ledigt över helgen :)

Lycka till, till er alla med hästarna, snart är tävlinssäsongen igång i Sverige också (den har varit det här i nån månad..) :)

//Petronella

Ja men precis! Även proffsen tränar ju, för alla vill ju utvecklas.

Så därför tycker jag det blir lite fel med kommentarer med "ge inte upp", jag ser det inte som att ge upp, utan bara som nästa steg. Nu har vi kommit så långt vi kan komma på egen hand på detta området, nu är det dags att ta hjälp av något som kan ge oss tips och råd att komma vidare. Sen om man behöver hjälp att komma vidare med ett sånt här problem, eller med passläggningar eller galoppombyten, det är ju helt individuellt beroende på vart ekipaget befinner sig just nu. Hjälpen behövs minst lika mycket oavsett vilken nivå man rider på. :)

Jag ser det som att kan man inte gå rakt fram kan man gå till höger eller till vänster och ändå komma fram till målet, utan att bli förbannad på hästen eller sig själv.

Helt rätt! Jag rider mycket för instruktör, just för att jag känner att jag inte klarar av att utbilda min HELT SJÄLV.
Även om jag gjort 96% av allt själv så måste jag ändå ha hjälp till det sista :-) Hellre det än att hamna i.. som du säger.. "ponnyakuten-situationen" :)

Kör hårt !!

KL

Min -10a idag
429223_10151350616395104_738540103_23138939_673525297_n.jpg

Petronella, du som är på ön- är det några tävlingar i Reykjavík-området någon gång mellan 7 och 14 mars? :)
Jag ska dit och hälsa på mitt nya brorsbarn och min vän som flyttat dit :D :D

Jag ser det som att kan man inte gå rakt fram kan man gå till höger eller till vänster och ändå komma fram till målet, utan att bli förbannad på hästen eller sig själv.

Fast jag tycker det är en självklarhet att hästen ska kunna gå rakt fram och inte springa ner i diken eller in i staket. :crazy: Tycker verkligen inte att detta beteende är ok!

Och även i andra situationer tycker jag att det är självklart att man ska kunna styra hästen dit man vill (men vägen ska ju självklar vara möjlig för hästen att ta sig fram på). Sen har vi nog lite olika syn på vad det innebär att bli förbannad. När jag blir förbannad så slutar jag lirka och fråga utan då bestämmer jag och är tydlig. Inget "slagsmål" eller något sånt.

Alltså, det märks att jag har ett sto :p
Idag skulle jag egentligen inte rida, men jag ville prova en sadel som jag fick låna hem på prov så det blev en kortrunda. Sol skötte sig exemplariskt igen :D:angel:

Sadeln var dessutom den mest perfekta jag någonsin sett, är så grymt nöjd så nu blir det att punga upp :p

Så imorgon blir det lektion i ny sadel, can't wait!!! :D

Härligt att ha hittat en sadel! O att det gick bra på turen!

Kl

Vi red lektion idag o jag lärde mig massor! Kveikja oxå...
kvlektrav1.jpg

kvlektrav2.jpg

Tänk vad mycket jag missat genom alla år av att åka häst! Jag har fortfarande fullt upp med att hålla ordning på händer o skänklar, blir det för mycket så tappar jag ett ben eller glömmer yttertygeln eller nåt. Tränaren(en av mina bästa vänner) hon skrattar åt mig när jag får kortslutning! O ännu roligare har vi när Mathias får kortslutning! Han fick trava över bommar idag och lära sig planera sina ridvägar. Stundtals fick han kortslutning o kunde va på väg in i staketet för att väja i sista sekunden, o stundtals sken han som en sol när han lyckades planera i god tid och Snöggur gjorde rätt enligt skolboken! Snöggur är verkligen en grym läromästare! När man gör rätt gör han så tydligt rätt själv!

Knapplån!

Imorogn blir första ridlektionen för i år nu tycker jag mitt finger har läkt och hoppas på att den ska klara av en ridlektion imorgon.
Fingret sväller upp lite när jag har ridit lite mer seriöst i veckan men gör dock inge ont så vi tutar och kör.

Idag hade vi en skön barbackatur i skritt jag och en tjej till i stallet i solen, våren är här såå skönt så=)
Fasten vi red ut rätt tidigt så nattfrosten var ännu kvar=)

ridtur003.jpg

:love:

Snyggt!! Är också på jakt efter en vanlig dressyrtränare att ha hemma mellan kurserna för isistränare. Känner att jag tappat en hel del i teknik. I och för sig har jag fått bättre känsla, men nu är det dags att ta tillbaka allt som försvunnit någonstans i bakhuvudet. :D

Förresten, var det ni som red en fux och en svart längs motorvägen tidigare idag?

Vilken ljuvlig bild! Gillar verkligen färgerna i den.

*kl*
Jag börjar få lite tomt på hästar nu känner jag, Eyja flyttade i fredags och Ganti flyttade idag så nu har jag "bara" Rósa för närvarandet. Hon ska ju dock föla om cirka 2 månader så snart är det väl livat igen. Känns väldigt märkligt att bara ha en häst att ta hand om nu, längtar redan efter fler...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
265
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar