Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Angående galoppombyten: tro det eller ej, men det har faktiskt hänt första eller andra ridturen - dock inte för att jag begärt det utan för att häst själv tyckt att det varit en bra idé...
Jag har hittills inte haft problem att få fram mina unghästar i galopp trots att de varit själva utan draghjälp, men kommer säkert att stöta på sådana unghästar också.
Vilket röstkommando använder du?
Jag brukar använda ett puss-ljud till mina som signal för galoppfattning.
Ja det har säkert hänt mig med men är tyvärr inte så kunnig just på den biten har aldrig tränat på galopp ombyte det får man nog vara lite inbiten dressyr ryttare för att ha gått in mer inför.
Det är ju inget som man rider allt för ofta på en islandshäst egentligen eftersom de ibland kan ha nog problem med att ens få till en rund galopp utan passinslag.
Men jag har tänkt tanken att det vore roligt att lära sig och jag har ju ridit testar på lite + förvänd galopp på halvblod i skolan men inte mer än så.
Och har tänkt tanken att lära Thengill men då hade jag velat ha en dressyr tränare.
Red för dressyr tränare ett tag en tjej som varit med i svenska landslaget men som nu gått över till islandshäst, men vi hann inte komma så långt innan jag flyttade.
tävlade ett dressyrprogram på lag sm bara och det var ju inte all för avancerade övningar.
Men hade velat kunna detta lite bättre, jag känner ju vilken galopp de tar men tycker det är lite trixigt att lära dem skillnaden mellan höger och vänster galopp rakt ute på en grusväg där jag rider som mest.
Lär du dem det på volt/paddock då eller? berätta gärna mer ingående.
Thengill fuskar oftast och tar den galopp han har lättast för dvs höger galopp ett tag var det omöjligt att få till vänster rakt fram och för det mesta så kan jag erkänna att jag låter han ta den galopp han tar och att jag fastnat i att fatta höger hela tiden
fy så illa haha men har inte orkat ta tag i det tycker det är så hemskt tråkigt faktiskt och speciellt när han inte haft viljan i paddock heller, kul att försöka få till galopp då när man knappt kommer framåt i trav.
Glampi har ju inga problem med viljan men har inte varit i paddock mer än en gång hittils då jag inte vill tråka ut han.
jag tror det mest är jag som blir uttråkad i paddock vill ha massa roliga övningar annars känner de ju att ma inte vet vad man ska göra.
Jag tyckte glampi kändes mer omotiverad i paddocken så är rädd han ska bli likadann som thengill där.
Glampi har jag sett kan ta korsgalopp ibland så det är ju viktigt att man håller koll så han inte gör det vid ridning.
hittils tycker jag inte det känns som det för det känner man ju rätt tydligt.
men kan inte riktigt sätta fingret på vilken galopp han tagit när vi ridit för vi har bara galopperat en kort sträcka + att jag focuserat mer på själva galoppen än vilken det varit.
jag använder en smackning med läpparna så det blir ett mer kraftigt plötsligt upppiggande ljud.
pussljudet använder jag i tölten där de mer kan rulla in i den så att säga.