Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Häromdagen red jag till paddocken med Thengill.
Där fick han leka lite med löshoppning, trav över bommar osv.
Red även lite barbacka och filmade men blev inte så jättebra kanske.
Men blev massor av bilder ska ladda upp lite senare men ni ska få se några jag tog med mobilen på kameran iaf sålänge.
Sedan red jag Glampi och filmade även när jag red han.
här är en lite dålig bild från den filmen.
Gick bra men sååå envis han är nu alltså haha försöker kasta med huvudet och slita tyglarna ur händerna på mig.
men jag är ÄN mer envis än han och får ständigt upprepa för honom och för mig "matte är mer envis och matte bestämmer".
Hade sidepullet utanpå tränset och satte bettringen i samma ring som sidepullet och så tyglarna runt dem.
För han gillar ju inte repgrimma alls så testade detta istället.
Men han är envis endå men bara man är tusenfalt envis tillbaka så ger han sig efter att ha testat lite men han envisas med att testa varje gång.
Men han är pigg och jätterolig att rida, märks inte ett dugg att han inte har skor han kliver på med stora kliv endå fast vi har väldigt stort grus på våra grusvägar.
Men tycker man kan se på filmen att steget nog kan bli luftigare med skor sen men just nu är det inte steget vi focuserar på.
Försökte tölta lite på filmen men då ville han trava fast ser ut som det blev lite tölt emellanåt när han taktade.
En galopp blev det med men sen kom tyvärr inte med på filmen.
Sen tog vi en uteritt och han är som sagt skitkul att rida väldigt säker på foten och vi rider i riktigt svår terräng där de avverkat(glesat ur skogen) och det ligger massa sly osv.
och så lite klättring.
När vi kom till grusvägen så kändes han lite spänd och hörde något bakom oss och helt plötsligt for han iväg i full galopp/sken men jag satt sån tur var kvar och fick tillbaka kontrollen rätt snabbt men han började inte bocka sån tur var.
har nog kommit fram till att han bockar bara när han är riktigt glad och busig som den där kalla vinterdagen på snöig äng, det är nog rätt många hästar som hade kunnat lägga av ett litet bocksprång där då bland annat thengill haha.
Så det är nog bara att rida på och hålla hårt i manen haha.
Men som sagt glad jag satt kvar så fortsatte vi rida.
dagen innan ramlade jag av thengill när han blev rädd för något som jag tror var en älg haha tror de har vårkänslor eller något för tycker det är lite väl mycket avramlingar och roligheter just nu.
flög rakt in i ett berg när thengill vände 180grader runt, så blev skitstel i nacken och slog i armen och sidan är fortfarande stel i nacken och det hugger till ibland någon konstigt smärta
.
aja vad gör man inte för hästarna haha.
Den dagen iaf så red thengill och jag långritt på 2,5h timme jättemysigt hittade massa nya vägar.
Och Glampi blev last tränad.
även dagen efter blev han last tränad.
Han har ju varit så bra att lasta man av någon anledning har han börjat testa även där(och även när vi ska in i stallet kan han helt plötsligt frysa och vägra gå in).
men denna perioden måste jag vara envis till tusen så jag visar vart skåpet ska stå men det ska nog gå bra känns roligt med utmaningen.
Första dagen av last träningen var han riktigt envis, han gick upp med framhovarna men inte bak så jag märkte ju att han inte var rädd han skulle bara inte gå in bara.
var ensam o lastade så ja men jag var envis och hade inställningen att, du kan stå här hela kvällen om du vill jag har all tid i världen(har upptäckt hur mycket det spelar in vad man tänker i träningen med hästarna, hur man omedvetet sedan agerar emot dem).
Och efter ett bra tag började han märka att jag komme inte ge mig även om vi ska stå här i 20-30min eller ännu längre.
(och då hade jag endå nyss ramlat av o tålamodet var inte så bra så var kanske inte bästa tillfället att träna detta men har sån tur var rätt stort tålamod när det gäller detta).
Men så efter lite övertalning så helt plötsligt gick han ju in haha.
Dagen efter så klev han raka vägen på.
men då var jag envis och ville att han skulle göra det två gånger men då skulle han tvärvägra igen.
då ringde jag ut husse så han fick leda in och jag hjälpe till lite bakom då klev han rätt in igen.
Men vill att han ska gå in enkelt utan någon som helst tvekan och se släpet som ett tryggt ställde där man kan stå och ta det lungt och kanske bli borstad osv, ingen stress och press lixom.
sen ska han lära sig att åka med dubbelvägg så jag kan köra båda i sommar när vi ska på semester.
Han ska känna sig trygg och lugn med detta och inte det minsta rädd.
det är målet och det målet kommer vi uppnå