Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

KL

Dehär med vaccinering, nu har hästarna blivit vaccinerade. Visst är de väl så att de ska vaccineras med ett års mellanrum men om man skall tävla så är det med ett halvt års mellanrum? Nu gick det då över halvårsgränsen men inte ett års gränsen så veterinär sa att att man måst ta två sprutor nu (en nu och en om 4-6 veckor). Så tror jag att jag aldrig ha behövt göra förr utan om ett årsvaccinationen ännu är i kraft så räcker det att den senaste vaccinationen är gjord inom ett halvt år från tävling..

Förstod nån, kan nån förklara för mig hur det skall vara.?

->Elina8 och Korven
På båda hästarna jag träffade (av de tre jag vet opererats i min närhet) så hade de varsina "sår" som inte läkte vid eller på örat, "öronfistlar".

Om man googlar på det så får man fram lite olika råd.

Så här står det i "Håll hästen frisk" (enligt ett annat Bukeinlägg jag hittade):

"Öronfistel är en missbildning, som man bör känna till. I sällsynta fall kan ett tandanlag hamna på skallbenet vid öronbasen under fosterutvecklingen. Från anlaget utvecklas en fistelgång som mynnar på främre nedre kanten av ytterörat. Fisteln vätskar sig och ger ett fuktigt område vid öronbasen, där flugor samlas under betesgång. Fisteln kan sekundärinfekteras och ge allvarliga problem. Behandlingen består i radikal operation där fistel och tandanlag avlägsnas. Utsikterna till fullständig avläkning är goda. Bör uppmärksammas vid besiktning."

Det står även på ett annat ställe, om samma ämne:

"Den felbelägna tanden måste opereras bort, om slemflytningen ska bringas att upphöra."

->Brolinskan
Symptomen var att såret började vara en morgon, och att vi ett par timmar senare såg att hon gick in i saker i hagen och även andra hästar. (Vi ringde givetvis veterinären akut, hon var ändå på ingång för att sköta såret) Stoet vankade omkring och verkade förvirrad så vi fångade henne, men då fattade vi att hon rörde sig för att hålla balansen! Mycket otäckt, vi försökte hålla henne på benen men det tog inte lång tid innan hon föll ihop och "svimmade" utanför lösdriften. Sedan fick hon kramper. Hon fick nog det mesta i kemikalieväg av veterinären och vaknade till igen, mycket dåsig och kunde inte resa sig trots att vi försökte "baxa" upp henne. Till slut blev hon medvetslös som sagt och vi pumpade ut flera deciliter var ur huvudet på henne ur operationssåret.

Och så plågade vi oss igenom hela natten med att vända henne "för hand" hela natten en gång i halvtimmen, sova skift i spånet i lösdriften och massera henne när hon fick kramp och försökte "få igång henne" genom att palla upp henne i olika ställningar och massera henne kraftigt med både händer och borstar. (hon fick en massa smärtstillande och om jag inte minns fel både kortison och adrenalin)

Mitt i natten vid ett tillfälle vaknade hon till och då var det som i en Min Häst serie, ;) hon såg helt klar ut i blicken och låg med huvudet uppe för egen maskin och tittade på oss alla tre som satt vid henne då ute under stjärnorna och vi blev så otroligt lättade och glada! Vi fick henne nästan att resa sig upp, men så störtade hon och efter det så var det som att hon hamnade ännu djupare i medvetslösheten och andades djupt och fridfullt.

Vi hade tät kontakt med veterinären som var stand by för att komma ut och ta bort henne, hon hade fått så mycket "droger" att hon bedömde att hon knappast led av att vi försökte lite till. Så som sista åtgärd fick vi dit en bonde med en kolyft som vi hissade upp henne i för att se om det gick att få någon sorts reflex från henne när hon fick komma upp i stående position. Det var veterinärens idé, hon sa att vore det hennes häst skulle hon testat det som en sista desperat sak. Men det fungerade inte heller. Dagrún verkade helt borta.

Vi la henne till rätta på marken igen och insåg att that was it.

dagrunminne.jpg

Ägarna fick ta en liten promenad bort till "strandhagen" och de andra hästarna för att slippa vara med i dödsögonblicket utifall det skulle bli obehagligt sprattlande, och jag och veterinären satt kvar vid Dagrún och då grät till och med veterinären när hon satte sprutorna i halsen på henne. (Det kan man ju tycka var oprofessionellt, men hon och jag är vänner både med varandra och hästägarna som haft hästen sedan den var liten, så det var väldigt tungt)

Hon somnade stilla och fint. Men det var otäckt att det var en "frisk" häst som åkte in på operation och en mycket svag som kom tillbaka med potentiellt men för livet, och sedan verkade pigg och kry för att sedan bli väldigt dramatiskt dålig.

Teorin är att tandanlaget som ju var väldigt stort och hackades bort från skallbenet nedanför örat lämnade ett stort hålrum, där infektionen fick fäste, och kanske åt den sig in mot hjärnan på något sätt. Hon hade uppenbara problem med balansen och troligen synen, och de sista timmarna sov hon så djupt att hon verkade ha hamnat i koma, det gick inte att få någon som helst reflex eller reaktion från henne.

Vi ältade det här länge efter att det hänt och kom fram till att det trots allt var rätt att operera henne. Och jag tror att det är helt rätt att ni opererar er häst nu också. På en så ung häst som en ettåring borde det dessutom inte vara ett särskilt stort tandanlag, jag menar de vanliga tänderna är ju fortfarande små och söta i den åldern, och det borde hänga ihop?

Jag såg nu att Ajdas -08 ska opereras i april för samma sak, jag hoppas inte att jag skrämmer upp er allt för mycket kring detta. Men som sagt Dagrúns tandanlag var sensationellt stort, och det var mycket ovanligt.

Senast ändrad:

Fy så hemskt så fin hon var! Vad hade hon för stam har precis för mig att glampi var släkt med henne.

Men hade velat kunna detta lite bättre, jag känner ju vilken galopp de tar men tycker det är lite trixigt att lära dem skillnaden mellan höger och vänster galopp rakt ute på en grusväg där jag rider som mest.
Lär du dem det på volt/paddock då eller? berätta gärna mer ingående.

pussljudet använder jag i tölten där de mer kan rulla in i den så att säga.

Jag kommer från westervärlden, inte dressyr. Och i western kommer galoppombytena ganska tidigt. Dock har det tagit mig tid innan jag kommit dithän, eftersom de hästar jag haft längst, inte direkt har haft så goda förutsättningar. Den ena var en vbl-travare med noll koll på benen, kunde knappt trava rent en gång. Den andra är en fjording med fd fång, som jag köpte i stället för slakt. Hon kunde slängtrav. Fanns inte en muskel på hästen - rumpan såg ut som på en ko med gropar runt höftbenen - när hon gått ner i vikt så man kunde se hur hästen såg ut.

Tränar för en islandshästtränare som också jobbar mycket med dressyr och centrerad ridning, vilket förstås hjälper.

Jag lär in galopperna ute på vägarna. På volt får man ju lite mer broms, så en unghäst är det lättare att få i galopp vid uteritt, tycker jag.
Jag ser till att ha hästen i trav, går inte ur skritt innan hästen förstår galopp.
Först ber jag bara om galopp, kollar av vilken galopp hästen väljer av sig själv. Berömmer. Saktar ner, gör om fattningen några gånger. Då märker jag ju om det är en slump att det blir den ena eller andra galoppen.
Om hästen själv tar vänster galopp varje gång, vill jag visa även höger. För att få höger galopp: Jag rider i trav, ställer hästen tydligt åt vänster så att höger bog åker fram/ut. Ber sedan om galopp med bibehållen ställning. Verkar det svårt, så kan jag passa på i en högerkurva med vänsterställd häst. Hästen blir i stort sett tvungen att ta höger galopp och jag kan berömma...

Lite mer utbildade hästar, som förstår konceptet för öppna och sluta, rider jag i förvänd öppna eller rättvänd sluta precis ett par steg innan fattningen. Vilken av skolorna jag använder, beror på vilken del av hästen som är svår att få på rätt plats. Om hästen skjuter ut en bog, använder jag öppna. Om det är svårt att få in rumpan, använder jag sluta.

Smått rörigt men jag hoppas att du förstod. Det fungerar för mig, åtminstone!

KL

Dehär med vaccinering, nu har hästarna blivit vaccinerade. Visst är de väl så att de ska vaccineras med ett års mellanrum men om man skall tävla så är det med ett halvt års mellanrum? Nu gick det då över halvårsgränsen men inte ett års gränsen så veterinär sa att att man måst ta två sprutor nu (en nu och en om 4-6 veckor). Så tror jag att jag aldrig ha behövt göra förr utan om ett årsvaccinationen ännu är i kraft så räcker det att den senaste vaccinationen är gjord inom ett halvt år från tävling..

Förstod nån, kan nån förklara för mig hur det skall vara.?

Vad jag förstått är det olika regler i Finland och Sverige ang. vaccinationer.
Jag tror är det är så att man i Finland följer FEI´s regler och måste vaccinera även islandshästar vad 6:te månad om man skall tävla (detta iom att SIHY är med i SRL (Suomen Ratsastajainliitto).
I Sverige, där SIF inte är med i SRF, räcker det med att vacciera en gång/år om man inte tävlar interationellt.

/MalinS

Tack moli för ett jättebra svar. Har man aldrig kommit i kontakt med nåt sånt så tror jag inte man förstår vikten av att kolla upp det noga.

Här kommer det direkt från hjärnan ;)

Läste igenom vad jag kommenterar filmen tidigare och var inte meningen att låta så hård, är snäll egentligen ;)

Du behöver få henne mer rundad och med i svängarna så du inte tappar henne varje gång.

Såhär uppfattar jag det:

När du ska svänga så tittar du fortfarande ner i marken, lägger tyngd i stigbyglen åt det håll du svänger åt och blir som lutande tornet i pisa. Där ger du din häst inga hjälpmedel över huvudtaget utan det blir bara att hon böjer halsen och "sticker" med utsidan så svängarna blir inte direkt utan dom måste tas ut någon extra meter för hon ska ha balansen för att upprätthålla sig själv och dig. Du "löser" det genom att korta tyglarna vilket får hästen att bli styv på köpet.

Testa det här,

Sätt dig mer tillbaka, slapna av lite extra, sträck på dig och håll alltid blicken rak! Blicken svänger överkroppen = ger fel och missuppfattade signaler. Man kan kolla ner men tänka att man kollar rakt, men det tar tid att känna minsta rörelse man ger hästens rygg. Så börja med att titta uppåt.

Dra tillbaka dina överben. Du ska använda mer bakre delen av låren än främre - det bromsar hästen! Svårt att förklara utan att visa och peka.

Ska försöka visa på Vaenting och filma det nästa gång :)

Okej, så vi säger att du kommer på fyrkantspåret och ska svänga rakt igenom, alltså till vänster.
(Försök se det framför dig)
Redan i hörnet vet du att svängen kommer, och det första du gör är att slappna av extra mycket, lägger lite extra tyngd på höger sittben, lägger sen till bakre låret för att inte hästen ska sakta av samtidigt som du tar vänster underben(vaden) och håller emot så du har hästen precis på spåret.

När det är dax för att svänga trycker du dig lät bakåt och nedåt i sadeln snabbt följt med högra benet som du genom hela bakrelåret pushar på. Samtidigt håller du emot med vänster ben som du flyttat en aning längre bak då det är det benet den ska svänga sig runt!) Här lyfts hästen uppåt och håller balansen genom hela svängen och du tappar inget. Du kan hålla stöd i yttertygeln i början men med träningen ska detta funka helt utan tillochmed!

Därefter på mittlinjen tar du bakre delen av låren och pushar framåt hästen så du behåller bakåtpushen och håller hästen rak genom hela ritten igenom.

Sen till nästa sväng har du hon samlad och fin redan :)

Lite sammanfattning;

När du svänger hästen till vänster, använd höger sida för att stabilisera.

Med denna övning hjälper du hästens balans supermycket och du får en häst som kan svänga på en 5öring när du vill. Det är otrolligt att sitta och tänka vänster och med de små små hjälperna från rumpan man automatiskt tar till får hästen att lyssna.

Häromdagen red jag till paddocken med Thengill.
Där fick han leka lite med löshoppning, trav över bommar osv.
Red även lite barbacka och filmade men blev inte så jättebra kanske.
Men blev massor av bilder ska ladda upp lite senare men ni ska få se några jag tog med mobilen på kameran iaf sålänge.

mms_img118429110_192482287.jpg

mms_img-19887839_192482248.jpg

Sedan red jag Glampi och filmade även när jag red han.
här är en lite dålig bild från den filmen.
mms_img-19715655_192482421.jpg

Gick bra men sååå envis han är nu alltså haha försöker kasta med huvudet och slita tyglarna ur händerna på mig.
men jag är ÄN mer envis än han och får ständigt upprepa för honom och för mig "matte är mer envis och matte bestämmer".
Hade sidepullet utanpå tränset och satte bettringen i samma ring som sidepullet och så tyglarna runt dem.
För han gillar ju inte repgrimma alls så testade detta istället.
Men han är envis endå men bara man är tusenfalt envis tillbaka så ger han sig efter att ha testat lite men han envisas med att testa varje gång.

Men han är pigg och jätterolig att rida, märks inte ett dugg att han inte har skor han kliver på med stora kliv endå fast vi har väldigt stort grus på våra grusvägar.
Men tycker man kan se på filmen att steget nog kan bli luftigare med skor sen men just nu är det inte steget vi focuserar på.
Försökte tölta lite på filmen men då ville han trava fast ser ut som det blev lite tölt emellanåt när han taktade.
En galopp blev det med men sen kom tyvärr inte med på filmen.

Sen tog vi en uteritt och han är som sagt skitkul att rida väldigt säker på foten och vi rider i riktigt svår terräng där de avverkat(glesat ur skogen) och det ligger massa sly osv.
och så lite klättring.

När vi kom till grusvägen så kändes han lite spänd och hörde något bakom oss och helt plötsligt for han iväg i full galopp/sken men jag satt sån tur var kvar och fick tillbaka kontrollen rätt snabbt men han började inte bocka sån tur var.
har nog kommit fram till att han bockar bara när han är riktigt glad och busig som den där kalla vinterdagen på snöig äng, det är nog rätt många hästar som hade kunnat lägga av ett litet bocksprång där då bland annat thengill haha.

Så det är nog bara att rida på och hålla hårt i manen haha.
Men som sagt glad jag satt kvar så fortsatte vi rida.

dagen innan ramlade jag av thengill när han blev rädd för något som jag tror var en älg haha tror de har vårkänslor eller något för tycker det är lite väl mycket avramlingar och roligheter just nu.
flög rakt in i ett berg när thengill vände 180grader runt, så blev skitstel i nacken och slog i armen och sidan är fortfarande stel i nacken och det hugger till ibland någon konstigt smärta:(.

aja vad gör man inte för hästarna haha.

Den dagen iaf så red thengill och jag långritt på 2,5h timme jättemysigt hittade massa nya vägar.
Och Glampi blev last tränad.
även dagen efter blev han last tränad.
Han har ju varit så bra att lasta man av någon anledning har han börjat testa även där(och även när vi ska in i stallet kan han helt plötsligt frysa och vägra gå in).
men denna perioden måste jag vara envis till tusen så jag visar vart skåpet ska stå men det ska nog gå bra känns roligt med utmaningen.

Första dagen av last träningen var han riktigt envis, han gick upp med framhovarna men inte bak så jag märkte ju att han inte var rädd han skulle bara inte gå in bara.
var ensam o lastade så ja men jag var envis och hade inställningen att, du kan stå här hela kvällen om du vill jag har all tid i världen(har upptäckt hur mycket det spelar in vad man tänker i träningen med hästarna, hur man omedvetet sedan agerar emot dem).
Och efter ett bra tag började han märka att jag komme inte ge mig även om vi ska stå här i 20-30min eller ännu längre.
(och då hade jag endå nyss ramlat av o tålamodet var inte så bra så var kanske inte bästa tillfället att träna detta men har sån tur var rätt stort tålamod när det gäller detta).

Men så efter lite övertalning så helt plötsligt gick han ju in haha.

Dagen efter så klev han raka vägen på.
men då var jag envis och ville att han skulle göra det två gånger men då skulle han tvärvägra igen.
då ringde jag ut husse så han fick leda in och jag hjälpe till lite bakom då klev han rätt in igen.

Men vill att han ska gå in enkelt utan någon som helst tvekan och se släpet som ett tryggt ställde där man kan stå och ta det lungt och kanske bli borstad osv, ingen stress och press lixom.

sen ska han lära sig att åka med dubbelvägg så jag kan köra båda i sommar när vi ska på semester.
Han ska känna sig trygg och lugn med detta och inte det minsta rädd.
det är målet och det målet kommer vi uppnå:)

Japp givetvis.
Vi semesterar i vår sommarstuga och tar med hästarna dit och har dem i en hage runt stugan= underbart.

Tack! Ska prova detta, synd att du bodde så långt bort annars kunde du fått komma & hålla lektion för mig ;)

oki haha va mysigt! Så har ett par grannar här brevid oss också. Våra var hos henne i somras och delade på betet mee hennes valack=) Den hästen är ensam så det var ju bra så fick han lite sällskap=). I sommar hoppas jag vi kan rida tillsammans här i skogarna när min är inriden.:)

Vilket snyggt språng Thengill har!

Och vad mysigt med hästsemester! Jag började också med vägg för Sol, känns lika bra att vänja dem vid det från början, så kan man plocka med någon mer om man vill/behöver. Perfekt ju!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
261
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar