Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
KL.
Jag skrev för några dagar sedan att jag skulle provrida en femgångarvalack med svårt för trav, ena galoppen svag, passtaktig tölt nu när han inte ridits på ett tag.
Man tycker verkligen olika. Jag hade inga svårigheter att få honom att ta trav, däremot gick han över i tölt när jag gjorde någon liten halvhalt eller ändrade balanspunkten så jag fick börja om. Inget grisepassande. Inte särskilt svårt för varken höger eller vänster galopp bara jag var tydlig.
Det jag tyckte man kan kritisera är att han var lite seg i munnen. Hängde lite på bettet och drog emot.
Så jag undrar hur häst är när han är tränad.
Måste bli en jättetrevlig pålle!
Han står nu här hemma och funderar på livet. Ridit honom två gånger här, fortfarande inga svårigheter att ta någon gångart. Det tar ju tid att hitta allt, men jag har bytt bett till ett vanligt tredelat i stället för rak mundel och häst är redan känsligare för bettets inverkan.
Kan bli kul fast det förstås finns massor att träna på, både för hästen som är lite rund om magen, och framförallt för mig som ryttare!
Jag som är en kamikazepilot börjar nu fundera över tävling i sommar - tror att han kan överleva en eller två grenar för min tränings skull...
Och attans, den här killen är "bättre" än någon av mina.
Jag tycker fortfarande att Karl är enormt duktig, och han är ju stabil i grundgångarterna. Men nye häst har betydligt fräsigare rörelsemönster och bättre tölt (men å andra sidan mycket sämre trav).
Fast, vad vet jag. Med träning kan nog Karl bli OK i tölten också även om han nog aldrig skaffar sig samma frambensaktion.
Och nej, jag tänker inte lägga ut bilder på häst eller skriva hans namn: han är inte min och kommer heller inte att bli och även om jag brukar skriva ganska snällt om "mina" hästar, så tänker jag inte lägga ut bilder på andra människors älsklingar, eller identifiera dem.