Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Har du varit hos sjukgymnast? Mamma råkade ut för en liknande olycka fast med mc förra våren. De sa till henne att höften snarare blir sämre efterhand så hon har fått massa sjukgymnastik nu när det blivit sämre för att på sikt få upp rörlighet och stabilitet. Hoppas det går över snabbt. Bra att du tar tag i det direkt.

Jag tycker den klassiska tandade svettskrapan är bäst, har testat furminator och blev inte så imponerad, beror nog som någon sa på vilken sorts päls det är.

Men den tandade svettskrapan tycker jag är bra för att den kommer åt överallt och håller år efter år. Enkel att använda och kan dra över både stort och litet område, himla effektivt (framförallt tidseffektiv). Jag brukar komplettera med ryktsten när de inte fäller så mycket och när de fäller sommarpälsen tycker jag även att de där nya plastborstarna i olika färger är helt suveräna. På vinterpälsen blir det för mycket hår och då fastnar det i borsten så man får klappa ur den hela tiden. Med sommarpälsen så skjuter den det liksom bara framför sig och det fastnar inte. Helt perfekt! Den är även jättebra på torkad lera :idea:

Haha det var den jag använde också, den fungerade riktigt bra!
Halva hästen var borta när jag var klar :laugh:

Har du varit hos sjukgymnast? Mamma råkade ut för en liknande olycka fast med mc förra våren. De sa till henne att höften snarare blir sämre efterhand så hon har fått massa sjukgymnastik nu när det blivit sämre för att på sikt få upp rörlighet och stabilitet. Hoppas det går över snabbt. Bra att du tar tag i det direkt.

Nä ingen sjukgymnast, men som sant, den har ju blivit sämre tyvärr, eller ja ondare i alla fall :/

Usch, hoppas verkligen att du hade en bättre läkare, de missade något totalt på henne. Men de va något med brosket som blev värre efterhand i höften. Typ att blödningen blev brosk med tiden eller något i den stilen. Lät konstigt så jag förstod inte riktigt.

Var inte rädd för att be om fler utlåtande så att du kan göra något i tid om det är så att de missat något, det händer ju tyvärr att de gör det. Läkare kan ju också göra fel såklart.

Sjukgymnaster upplever jag som bättre att rehabilitera en skada, medan andra tex. kiropraktor och massör och liknande kan lindra kroniska problem bra.

Nä ingen sjukgymnast, men som sant, den har ju blivit sämre tyvärr, eller ja ondare i alla fall :/

Carroooo, du MÅSTE reda ut det ordentligt! :mad: Din kropp är din inkomstkälla både nu och förhoppningsvis i framtiden. Ingen höft, ingen ridning, inga stålar. :p

Usch, hoppas verkligen att du hade en bättre läkare, de missade något totalt på henne. Men de va något med brosket som blev värre efterhand i höften. Typ att blödningen blev brosk med tiden eller något i den stilen. Lät konstigt så jag förstod inte riktigt.

Var inte rädd för att be om fler utlåtande så att du kan göra något i tid om det är så att de missat något, det händer ju tyvärr att de gör det. Läkare kan ju också göra fel såklart.

Sjukgymnaster upplever jag som bättre att rehabilitera en skada, medan andra tex. kiropraktor och massör och liknande kan lindra kroniska problem bra.

Självklart är sjukgyjmnaster duktigare än läkare på att rehabilitera skador i rörelseapparaten! Det är ju deras arbetsuppgift!
Ja, läkaren kan ha missat något.
Eller också tillstötte något i läkningen, som inte är vanligt och som kanske inte kunde hindrats oavsett metod.
Kryddelydd/leg läk, spec allm med.

Jag har en mjuk gummigrej med "ploppar" på som är avsedd som massagepryl till hund. Drar med sig grymt bra.

Här kommer gnällmoster:
jag hade funderat på att anmäla mig med Karl på lätt klass tävling i sommar, och möjligen på foderhäst i öppen klass (han behöver massor med träning men jag tror att han kan bli hyfsat stadig rätt fort). Men fy sjutton vad dyrt.
Om jag inte ska tävla, bryr jag mig inte om klubbmedlemskap så jag räknar in den kostnaden också i tävlingskostnaden.
Den lokala islandhästbanan har jag rätt att träna på ändå, för jag är medlem i en av de andra klubbarna som också är delägare i anläggningen.
Så här blir det inga islandshästtävlingar på mediokra, tveksamt utbildade hästar. Tacka vet jag western;)

Självklart är det inte läkares uppgift att rehabilitera, det jag sa var att jag rekommenderar sjukgymnaster före kiro/naprapat eller liknande. Det finns massa duktiga inom dessa områden, men som sagt, jag skulle gå till en duktig sjukgymnast i första jand. Men smaken är som baken, många går ju till tex. Kiro i första hand.

Självklart är det inte läkares uppgift att rehabilitera, det jag sa var att jag rekommenderar sjukgymnaster före kiro/naprapat eller liknande. Det finns massa duktiga inom dessa områden, men som sagt, jag skulle gå till en duktig sjukgymnast i första jand. Men smaken är som baken, många går ju till tex. Kiro i första hand.

Ah, missuppfattade. Men tog det heller inte som kritik utan mer som ett konstaterande.
Håller helt med dig!

*kl*
Idag är jag glad, jag har fått stallplats till Eros och Fluga, när hon kommer, i Stockholm. Det är lite för långt att åka, men stallägaren är med på att jag hoppas få något närmare till hösten och han tyckte att det var helt okej. Ska bli skönt att ha hästarna i stan och inte behöva åka fram och tillbaka till gården för att rida på helgerna. Att kunna hålla igång hästarna ordentligt. Eller ja, Fluga har ju inte kommit än.

En liten ovalbana och fina ridvägar finns och det känns också kul.

Här är förövrigt några bilder från en solig ridtur i lördags.

feb08-600x450.jpg

feb07-600x478.jpg

feb04-600x450.jpg

Aradís är precis igångsatt efter fölning och såld, så hon lämnar Snäcksjön imorgon, efter 14 år hos oss.

Idag ska Vera få komma hem från Ultuna. Allt har gått jättebra och jag har en känsla av att hon kommer tycka att det är skönt att komma hem och få komma ut efter fem dagar inomhus.

En anna rolig grej är att gården jag jobbd epå på Island hade en ridtur under en hästinsamling i höstas som jag var med på. Då var det ett kamerateam med från The Guardian och de har gjort en film från turen och uppsamlingen som är väl värd att se. Den kan man se här

Men oj, jag jobbade på en gård i samma område och var med på hästinsamlingen också! 2005 förvisso men jag kände direkt igen den round-pennen filmad från höjden i början. Och några av människorna :D Vilken gård var du på? PM:a om du vill!

Nu tänkte jag svara lite:)

Brolinskan
Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att han inte är skodd? Jag tänkte på det när jag såg filmen att jag skulle nog satt på skor. Det är svårt att säga så mycket mer när filmen är vinklad åt det hållet och han travar från kameran men jag skulle vilja se mer energi och tryck.
Hur länge är han riden?

Jag har inte skott honom ännu för att han inte blivit riden så mycket max 10-12gånger har jag ridit honom.
Har ett barn med + Thengill så Glampi hinner inte ridas så ofta men nu har vi börjat komma igång mer.
Han ömmar ingenting nu när det varit snö och nu när det är mörkt i backen.
Jag vet inte om han luras i och med han är så pigg för jag känner inte att han skulle ömma, han ångar på som ett lok endå så har inte sett någon anledning att sko ännu + att hovslagaren rekomenderat att ha han oskodd tills jag börjat rida mer på allvar.
Jag funderade på om jag ska sko sen när det blir torrare och han rids med mot sommaren så då åker nog skor på ska bli spännande att se för steget kommer ju garanterat påverkas.
Och hästkräket komme nog bli än piggare:angel::eek:.

jag har snuttar när han travar hitåt också om det är bättre?

Jag satt och höll igen lite så det är nog därför som han inte visar så mycket tryck precis:angel:.

Själva inridningen började jag med förra året vid denna tiden när han var 3½år(född sent i augusti) då hade jag nyligen fött barn så började med sadelvänjning + lärde honom tömköras.
under våren höll vi på med det + lärde in styrningen i tömkörningen, broms och framåt driv, även kommandon för skritt, trav och galopp även påbörjad tölttakt från marken.
under senare våren/sommaren började jag hänga på honom först stillastående sedan med medhjälpare som ledde honom några steg vilket utökades till bli ledd ute i naturen.
Ett tag hade jag ingen ledare så gick ut i skogen hängde mig på sidan så fick han bära mig lite själv:angel:.

Sedan i juli-juli hoppade jag upp helt första gången och blev ledd några steg vilket utökades till längre sträcka i juli något sådant(där emellan gick jag promenader och markarbetade) svårt att få tag i medhjälpare.
Men blev bara ledd två gånger innan jag 3e gången hoppade upp själv och red med thengill som draghäst (typ 1km max om inte mindre och ut red vi)
gången efter det red jag ut helt själv:angel:
Sen gången efter det var det nog så började jag redan låta han trava när han bjöd fram till det.

ja sen efter det har det rullat på och jag har ridit han själv mestadels, ridit ut med thengill 2 gånger efter detta och inget mer annars ridit själv.
Ridit han kort stund i paddock 1 gång.(då vi fotade).
en av gångerna då thengill varit med så galopperade vi första gången gick bra så sen galopperade jag själv efter det:angel:.
gången efter det så galopperade vi på en äng och han bockade av mig:rofl:
så efter det blev jag lite mer försiktig och började skritta mer istället för att gå så fort fram(även om det gick lång tid emellan så hann jag ju inte med han så ofta/vecka)
Men kändes bra att han fick känna på hur det var att springa på lite innan vi nu började mer med stärkande skritt fr vill inte döda hans fina vilja men samtidigt gör det inget om han helst struntar i att bocka för det är det värsta jag vet, man kan inte riktigt lita på hästen då tycker jag.

Men nu senast jag red så röt jag som sagt till när han började bocka då slutade han direkt så han lyssnar ju endå faktiskt.

så hm...rörigt detta blev men har som sagt ridit han lite mer regelbundet sedan jan-februari, innan det hade han ca 2mån helvila.
så det har inte riktigt funnits någon anledning att sko heller.

rätt trist att aldrig ha någon att rida med heller då blir det ju inte så jättelånga turer så ofta heller som om man hade haft sällskap.

Men ja det stämmer nog att jag ridit han ungefär 10-12 gånger inte mer iaf.

_sara_

Tänk vad tiden går fort, han var ju en "liten plutt" för inte så många år sedan

Jag håller med Brolinskan, det ser ut som om han tassar fram lite försiktigt. Jag undrar lite varför du inte skor honom när han nu ska börja ridas? Även om unghästar har starka och friska hovar så tror jag att man tjänar mycket på att sko dem när man börjar rida, risken finns att de inte vågar ta ut steget och ta i ordentligt om de känner det minsta obehag från underlaget. Och då blir de hämmade i steget från början. Det behöver ju inte betyda att de haltar, men just det där lilla "smygandet" kan vara ett tecken på att han kanske behöver skor.

Ja visst går det snabbt när jag köpte den där lilla ulliga taniga saken så tänkte jag att HUR ska jag kunna rida på det där haha.
och det kommer ta låååång tid innan det går att rida men tiden gick ju jättesnabbt.

läs mitt svar ovan.

Elina8

Du får hemsk gärna svara lite nu på travfilmen.

Fråga till alla
Vad anser ni om unghästar och formen, hur rider ni dem och varför?
Jag har alltid tänkt lång och låg form eller iaf helst inte helt fri form på unghäst men endå inte någon hög/vuxenform.
Men jag anar att jag har en tendens att rida ner hästarna lite på framdelen i och med detta men man vill ju samtidigt inte riskera underhals och kort överlinje på en unghäst man vill ju forma den rätt från början men endå inte göra den framtung.

Men i tölten rider jag ju hästarna ganska långt i formen (inga höga händer uppresande tygeltag osv) men det är kanske därför jag inte riktigt får upp thengill från framdelen och inte riktigt får upp steget och får han att sätta sig.
Men samtidigt har han ju en enormt bra överlinje hm...
för jag vill verkligen ha en hållbar häst inte någon dovhjort med underhals och sänkt rygg utan muskler.
men det är kanske så de måste se ut för att komma någonvart i tölten???

dscn9085_192761322.jpg

Överlinje

Senast ändrad:

Jag ger det knappt en tanke faktiskt om vi nu pratar om introducering till inridningsfasen. Sålänge jag hjälper till att hålla upp kroppen så det inte blir att gå helt på bogarna/framtung så är jag mer än nöjd.

Steg 2 för mig är när gångarterna gåtts igenom och hästen förstår höger/vänster/fram och bak. Då lägger jag till påskjut bakifrån i mycket korta medel, alltså några steg i var moment inte krav på krav. Är hästen inte med på noterna ganska så direkt är det jag som är oklar i mitt sett att lägga fram det. Aldrig pressa en häst som inte känns med.

Jag ska börja där med Vaenting ikväll. Ska även få till lite sidvärtes förflyttning är det tänkt. Ska bli spännande :)

Gump och känsla så kan det aldrig bli fel :D

Jag haller med om att lite skor nog skulle göra susen.
Han maste kænnas helt annorlunda æn han ser ut, för han SER inte vidare pigg ut, snarare lite seg och tempofattig :) Jag skulle vilja se honom trampa pa rejælt! Det ær ju bra om han ær pigg, men försök att inte sitta och halla igen, lat honom ga pa sa længe han haller sig i rætt gangart och du kan stanna nær du vill.
Den lilla tösen jag rider, hon ær ju riden bara tre ggr visserligen, men hon far bestæmma tempo sjælv sa længe hon 1. Inte far ivæg okontrollerat och försöker dra pa riktigt 2. Lyssnar pa framathjælper och stopphjælper nær jag ber henne :)

Vad har du far mal med Glampi? Hur tycker du sjælv att det kænns?

Lycka till, och förlat för konstig skrift, ær pa Island :D

Carroooo, du MÅSTE reda ut det ordentligt! :mad: Din kropp är din inkomstkälla både nu och förhoppningsvis i framtiden. Ingen höft, ingen ridning, inga stålar. :p

Men jag ska ju :D

Nu när jag tar på det skadade området så är det något som flyttar på sig under mina fingrar, ska det göra det? :p

Inatt kunde jag inte sova för det värkte så, kiropraktor känns lite lönlöst just nu men jag knallar på här i snöstormen ;)

Jag gillar ju personligen den här utbildningsstegen:

1. Riktning (ta sig från punkt A till punkt B)
2. Tempo (bestämma vilken fart man ska ha från punkt A till punkt B)
3. Spår (om hästen ska gå i två, tre eller fyra spår)
4. Form (vilken form hästen ska ha; lång, kort, hög, låg...)
5. Gångart (vilken gångart hästen ska gå i)
6. Vidadreutbildning resten av livet

Ang. travfilmen håller jag med de andra, det ser väldigt trippigt och försiktigt samt tempofattigt ut, det är inte så ofta de ömmar genom att halta, utan ofta resulterar det ofta i att de inte tar ut på stegen utan trippar fram med korta steg och utan sväv i traven, precis som Glampi gör på filmen. Hålla in honom skulle jag absolut inte göra, släpp (eller driv) fram honom och få honom att ta ut på steget (med skor om det krävs). Det värsta som finns är hästar som har blivit bromsade genom inridningen, det blir ett mindre helvete att vidareutbilda dem sen, för att inte tala om töltsätta.

Ang. travfilmen då.

Nu får du tänka på att jag inte har någon som helst erfarenhet av att rida in, jag har ridit 2 helt gröna hästar i mitt liv och det har bara varit vid provridningar, så inget jag har någon vana av alls. Så mina kommentarer får du kanske se på ett lite mer långsiktigt perspektiv och kanske inte ta till dig alls, ens i framtiden.

Men jag tycker i alla fall att på travfilmen så har du ju nästan halva sträckan du filmar som startsträcka, det som är i början på travfilmen kallar jag inte trav, det finns inget sväv, utan han släpar benen i travtakt. :angel: Sen kommer han igång lite mer ungefär halvvägs in men även där är det lite markbundet. Kanske har han av naturen lite korta steg, det finns det ju många som har. Men jag skulle vilja se lite mer ordentliga kliv.
För mig är det otroligt viktigt att hästen lyssnar NU, jag är allergisk mot såväl långa startsträckor som stoppsträckor, men såklart får man ju ibland ha lite tålamod med dem små liven. Jag skulle vilja se en tydligare övergång, för på din film skulle jag vilja säga att det finns ingen övergång alls, bara en succesiv ökning in i traven.

Sen tycker jag faktiskt att han ser inte lika framtung ut på filmen som på några av bilderna. Så det är bra tycker jag.

Sol hade ju rätt fin hjorthals i somras och travade gärna med näsan i vädret. Sen ett tag i höstas var hon väldigt lång och låg, och rätt framtung. Nu tycker jag att vi hittat ett mellanting, hon är betydligt lägre än i somras, men framförallt så har hon fått in näsan. Fortfarande ingen "vuxenform" även om det stundtals faller på plats. Halsen är mer rest än i höstas, vilket ger bättre balans och stabilare steg. Mycket rörligare trav helt enkelt, genom hela kroppen än när hon blev sådär lång och tung i höstas.
Om jag hade varit du så hade jag slängt på skor nu när snön är borta (om det inte är något fel på hovarna så att det är att föredra utan) och så hade jag tänkt mer uppåt, använd upphöjda cavaletti och lek med lite steglängdsväxlingar i bibehållet tempo, alltså kortare och energiskare steg varvat med långa kliv där han inte får rusa iväg. Jättebra träning för lyhördheten.

Som sagt jag har ingen aning om hur mycket han kan, det jag är ute efter kanske ligger ett halvår framåt, eller också är det inte alls så DU vill rida. Alla är vi olika och har olika smak och tycke. Gör det som känns rätt för dig, det är det som kommer att funka i längden. Lyssna på andra och välj själv vad du vill ta till dig! :)
Han är grymt fin, så jag tror att det kommer bli superbra!!

Senast ändrad:

*kl*
Idag är jag glad, jag har fått stallplats till Eros och Fluga, när hon kommer, i Stockholm. Det är lite för långt att åka, men stallägaren är med på att jag hoppas få något närmare till hösten och han tyckte att det var helt okej. Ska bli skönt att ha hästarna i stan och inte behöva åka fram och tillbaka till gården för att rida på helgerna. Att kunna hålla igång hästarna ordentligt. Eller ja, Fluga har ju inte kommit än.

Vart i Sthlm bor du? Vi kommer att ha många boxar lediga i ett helt nybyggt stall fr.o.m. i sommar.

Är så otroligt nöjd med min nya sadel, så grymt glad att jag hittade den och att jag tog mig råd att köpa den!! :love::love::love:

Sitter verkligen så himla bra! Får ett helt annat stöd och blir mycket stabilare vilket också märks positivt på Sol eftersom jag inte behöver jobba så mycket för att hålla balansen när hon får in sina jättekliv. Kan bara sitta och njuta och konsentrera mig fullt ut på att rida.

På Godi var det verkligen en AHA-upplevelse med den bomlösa sadeln, han hade ju inte så mycket rörelse, så på honom blev det verkligen en positiv förändring med den bomlösa. Jag kunde följa med i hans rörelser bättre och han fick lättare att röra sig. Jag behövde inte jobba mot sadeln (som jag fick göra med bomsadeln på honom).
Men på Sol som har så mycket ryggrörelser så var det nästan AHA åt andra hållet nu när jag hittade en bomsadel som passade henne och som hon trivs med, i och med att jag inte behöver jobba som en gnu för att inte skumpa av :angel: så kan jag rama in och stötta upp henne där hon behöver det istället. Känns jättebra!
Kommer dock behålla den bomlösa ändå, den är helt underbar och jag gissar att jag kommer behöva den förr eller senare när bomsadeln inte passar längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
257
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar