Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Nu tänkte jag svara lite
Brolinskan
Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att han inte är skodd? Jag tänkte på det när jag såg filmen att jag skulle nog satt på skor. Det är svårt att säga så mycket mer när filmen är vinklad åt det hållet och han travar från kameran men jag skulle vilja se mer energi och tryck.
Hur länge är han riden?
Jag har inte skott honom ännu för att han inte blivit riden så mycket max 10-12gånger har jag ridit honom.
Har ett barn med + Thengill så Glampi hinner inte ridas så ofta men nu har vi börjat komma igång mer.
Han ömmar ingenting nu när det varit snö och nu när det är mörkt i backen.
Jag vet inte om han luras i och med han är så pigg för jag känner inte att han skulle ömma, han ångar på som ett lok endå så har inte sett någon anledning att sko ännu + att hovslagaren rekomenderat att ha han oskodd tills jag börjat rida mer på allvar.
Jag funderade på om jag ska sko sen när det blir torrare och han rids med mot sommaren så då åker nog skor på ska bli spännande att se för steget kommer ju garanterat påverkas.
Och hästkräket komme nog bli än piggare
.
jag har snuttar när han travar hitåt också om det är bättre?
Jag satt och höll igen lite så det är nog därför som han inte visar så mycket tryck precis
.
Själva inridningen började jag med förra året vid denna tiden när han var 3½år(född sent i augusti) då hade jag nyligen fött barn så började med sadelvänjning + lärde honom tömköras.
under våren höll vi på med det + lärde in styrningen i tömkörningen, broms och framåt driv, även kommandon för skritt, trav och galopp även påbörjad tölttakt från marken.
under senare våren/sommaren började jag hänga på honom först stillastående sedan med medhjälpare som ledde honom några steg vilket utökades till bli ledd ute i naturen.
Ett tag hade jag ingen ledare så gick ut i skogen hängde mig på sidan så fick han bära mig lite själv
.
Sedan i juli-juli hoppade jag upp helt första gången och blev ledd några steg vilket utökades till längre sträcka i juli något sådant(där emellan gick jag promenader och markarbetade) svårt att få tag i medhjälpare.
Men blev bara ledd två gånger innan jag 3e gången hoppade upp själv och red med thengill som draghäst (typ 1km max om inte mindre och ut red vi)
gången efter det red jag ut helt själv
Sen gången efter det var det nog så började jag redan låta han trava när han bjöd fram till det.
ja sen efter det har det rullat på och jag har ridit han själv mestadels, ridit ut med thengill 2 gånger efter detta och inget mer annars ridit själv.
Ridit han kort stund i paddock 1 gång.(då vi fotade).
en av gångerna då thengill varit med så galopperade vi första gången gick bra så sen galopperade jag själv efter det
.
gången efter det så galopperade vi på en äng och han bockade av mig
så efter det blev jag lite mer försiktig och började skritta mer istället för att gå så fort fram(även om det gick lång tid emellan så hann jag ju inte med han så ofta/vecka)
Men kändes bra att han fick känna på hur det var att springa på lite innan vi nu började mer med stärkande skritt fr vill inte döda hans fina vilja men samtidigt gör det inget om han helst struntar i att bocka för det är det värsta jag vet, man kan inte riktigt lita på hästen då tycker jag.
Men nu senast jag red så röt jag som sagt till när han började bocka då slutade han direkt så han lyssnar ju endå faktiskt.
så hm...rörigt detta blev men har som sagt ridit han lite mer regelbundet sedan jan-februari, innan det hade han ca 2mån helvila.
så det har inte riktigt funnits någon anledning att sko heller.
rätt trist att aldrig ha någon att rida med heller då blir det ju inte så jättelånga turer så ofta heller som om man hade haft sällskap.
Men ja det stämmer nog att jag ridit han ungefär 10-12 gånger inte mer iaf.
_sara_
Tänk vad tiden går fort, han var ju en "liten plutt" för inte så många år sedan
Jag håller med Brolinskan, det ser ut som om han tassar fram lite försiktigt. Jag undrar lite varför du inte skor honom när han nu ska börja ridas? Även om unghästar har starka och friska hovar så tror jag att man tjänar mycket på att sko dem när man börjar rida, risken finns att de inte vågar ta ut steget och ta i ordentligt om de känner det minsta obehag från underlaget. Och då blir de hämmade i steget från början. Det behöver ju inte betyda att de haltar, men just det där lilla "smygandet" kan vara ett tecken på att han kanske behöver skor.
Ja visst går det snabbt när jag köpte den där lilla ulliga taniga saken så tänkte jag att HUR ska jag kunna rida på det där haha.
och det kommer ta låååång tid innan det går att rida men tiden gick ju jättesnabbt.
läs mitt svar ovan.
Elina8
Du får hemsk gärna svara lite nu på travfilmen.
Fråga till alla
Vad anser ni om unghästar och formen, hur rider ni dem och varför?
Jag har alltid tänkt lång och låg form eller iaf helst inte helt fri form på unghäst men endå inte någon hög/vuxenform.
Men jag anar att jag har en tendens att rida ner hästarna lite på framdelen i och med detta men man vill ju samtidigt inte riskera underhals och kort överlinje på en unghäst man vill ju forma den rätt från början men endå inte göra den framtung.
Men i tölten rider jag ju hästarna ganska långt i formen (inga höga händer uppresande tygeltag osv) men det är kanske därför jag inte riktigt får upp thengill från framdelen och inte riktigt får upp steget och får han att sätta sig.
Men samtidigt har han ju en enormt bra överlinje hm...
för jag vill verkligen ha en hållbar häst inte någon dovhjort med underhals och sänkt rygg utan muskler.
men det är kanske så de måste se ut för att komma någonvart i tölten???
Överlinje