Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Jag haller med om att lite skor nog skulle göra susen.
Han maste kænnas helt annorlunda æn han ser ut, för han SER inte vidare pigg ut, snarare lite seg och tempofattig :) Jag skulle vilja se honom trampa pa rejælt! Det ær ju bra om han ær pigg, men försök att inte sitta och halla igen, lat honom ga pa sa længe han haller sig i rætt gangart och du kan stanna nær du vill.
Den lilla tösen jag rider, hon ær ju riden bara tre ggr visserligen, men hon far bestæmma tempo sjælv sa længe hon 1. Inte far ivæg okontrollerat och försöker dra pa riktigt 2. Lyssnar pa framathjælper och stopphjælper nær jag ber henne :)

Vad har du far mal med Glampi? Hur tycker du sjælv att det kænns?

Lycka till, och förlat för konstig skrift, ær pa Island :D

Tack för din kommentar:bow: tar till mig allt ni skriver jättebra att få lite kommentarer svårt när man alltid rider själv och inte haft möjlighet att rida för någon på länge heller.

Tänkte att lägga denna disskutionen på gångartstråden istället där hör den kanske hemma bättre.

Men svarar dig här.

Hm alltså skitsvårt för jag tog ju denna filmen lite snabbt genom att ställa kameran på vår brunn haha och visste knappt ens om kameran filmade så red bara förbi fram och tillbaka lite snabbt och hoppades det blev något så var mest för att jag bara ville ha film på hur det såg ut när jag red.
Tänkte först inte ens göra något mer än att skritta men så var han så pigg så han började takta hela tiden och det var kanske mer taktig trav det blev alltså jag släppte inte riktigt fram honom.

för som sagt har jag tappat lite förtroendet för honom sen han kastade av mig men försöker hela tiden jobba med att hålla tummarna för att han inte ska kasta av mig typ haha.
Så det är inte helt lätt att bara släppa spärren och ösa på när jag inte litar på honom ännu.
Jag har blivit mycket fegare sen jag fick barn med:cry: vill verkligen inte känna såhär skittrist.
Hur kan man träna bort det?

Vill absolut inte hålla igenom honom utan låta han springa på i den gångart han vill exakt så som du beskriver du gör med den där unghästen så gjorde jag ju med glampi tills han bockade av mig:angel:.

Men känner mig peppad av detta iaf så känner för att rida imorgon och se om jag kan få hjälp med att filma och se om jag kan trycka på han lite mer.

När jag filmade mig själv så var jag ju tvugen att vända rätt snabbt med för vi kom ju ur bild skitsnabbt men han ville ju bara fortsätta trava/galoppera när han börjat och ville helst inte vända så ville inte dra på för snabbt heller för då hade vi inte kunnat vända förrän halvvägs till jag vet inte vad haha, han gillar INTE att vända hemåt:angel:

Glömde skriva det i mitt andra inlägg att jag medvetet tränat honom långsamt och i och med att jag haft ont om tid har det matchat bra.
Men vill inte vara rädd för att rida honom men känner mig faktiskt lite feg tappade verkligen förtroendet.

Vad tråkigt att höra att du blivit osäker på honom. De mentala spärrarna är ju verkligen inte de lättaste att tampas med. Enda sätter för mig att verkligen övervinna sån osäkerhet är att utmana mig själv med situationer som jag känner att jag har kontroll över. Och kontrollen ökar ju efterhand som man jobbar mer med dem så det är ju lite moment 22.
Hur ofta jobbar du med honom, alltså även från marken då? Tänker då i de perioder då du rider honom. Om jag förstått dig rätt så har han haft lite viloperioder emellan.
Kanske kan det underlätta om du jobbar med honom lite extra innan du kommer igång och rider igen så att du får upp förtroendet för honom igen och känner att du har kontroll? Nu menar jag inte att han är okontrollerad, utan snarare din känsla av att inte ha full kontroll, inte veta om han tänker bocka av dig igen. För ofta så är det ju lite glapp mellan den faktiska kontrollen och ens uppfattning av kontroll.

Du ær duktig som kæmpar pa! ALLA jag kænner som fatt barn blir fegare, det ær naturligt :) Och du anar inte hur feg jag blivit, och jag ær langt fran ens gravid. Det har nog med aldern att göra, min feghet! Jag har hængslen och livrem och DA kan jag slæppa loss.
Men ju mer du ser att han inte bockar av dig igen, desto mer framat blir ocksa du, och för att göra dig mer sæker sa ha typ halsrem, eller en rem pa sadeln som du kan halla i, eller nat, sa du kænner dig mer safe.
Jag har alltid min sækerhetsvæst nær jag sitter pa unghæstar och ær gærna inhægnad för att iaf veta att inget hænder HÆSTEN om jag ramlar av :)

Ang. travfilmen då.

Nu får du tänka på att jag inte har någon som helst erfarenhet av att rida in, jag har ridit 2 helt gröna hästar i mitt liv och det har bara varit vid provridningar, så inget jag har någon vana av alls. Så mina kommentarer får du kanske se på ett lite mer långsiktigt perspektiv och kanske inte ta till dig alls, ens i framtiden.

Tack för ett jättebra svar ibland kvittar det hur bra man själv rider när man kan hjälpa andra.

Men jag tycker i alla fall att på travfilmen så har du ju nästan halva sträckan du filmar som startsträcka, det som är i början på travfilmen kallar jag inte trav, det finns inget sväv, utan han släpar benen i travtakt. :angel: Sen kommer han igång lite mer ungefär halvvägs in men även där är det lite markbundet. Kanske har han av naturen lite korta steg, det finns det ju många som har. Men jag skulle vilja se lite mer ordentliga kliv.
För mig är det otroligt viktigt att hästen lyssnar NU, jag är allergisk mot såväl långa startsträckor som stoppsträckor, men såklart får man ju ibland ha lite tålamod med dem små liven. Jag skulle vilja se en tydligare övergång, för på din film skulle jag vilja säga att det finns ingen övergång alls, bara en succesiv ökning in i traven.

Här har du helt rätt, det var det med som blev så dumt när jag inte har någon människa som filmade utan en brunn:angel: han var jättepigg som sagt och jag som du säger lät han börja trava(mer släppte fram var det nog så slarvigt av mig alltså) när vi kommit in i bild så ja vi hade ju inte många meter på oss att få till någon trav innan vi var utanför bild igen.

nej ska ta mig tusan lägga upp en annan snutt tror jag som är bättre denna var nog inget vidare känner jag.

32800972.jpg
Jag skulle nog inte säga att han av naturen har lite korta steg:angel:.

Så som sagt är sånt här så bra för man blir hemmablind så lätt han behöver säkert skor nu när snön är borta vi har ju mest ridit när det varit snö så har ju inte märkt om han inte tagit ut steget osv det var ju nyligen snön försvann med.

dscn9402_185731662.jpg

Sen tycker jag faktiskt att han ser inte lika framtung ut på filmen som på några av bilderna. Så det är bra tycker jag.

Det var ju bra, film och bilder är verkligen två helt skilda ting.
Man kan fuska så mycket med bilder med:angel: och bara ta ut just den sekunden när de går som bäst sen går de kanske skit resten.

Sol hade ju rätt fin hjorthals i somras och travade gärna med näsan i vädret. Sen ett tag i höstas var hon väldigt lång och låg, och rätt framtung. Nu tycker jag att vi hittat ett mellanting, hon är betydligt lägre än i somras, men framförallt så har hon fått in näsan. Fortfarande ingen "vuxenform" även om det stundtals faller på plats. Halsen är mer rest än i höstas, vilket ger bättre balans och stabilare steg. Mycket rörligare trav helt enkelt, genom hela kroppen än när hon blev sådär lång och tung i höstas.
Om jag hade varit du så hade jag slängt på skor nu när snön är borta (om det inte är något fel på hovarna så att det är att föredra utan) och så hade jag tänkt mer uppåt, använd upphöjda cavaletti och lek med lite steglängdsväxlingar i bibehållet tempo, alltså kortare och energiskare steg varvat med långa kliv där han inte får rusa iväg. Jättebra träning för lyhördheten.

Nej nej inget fel på hovarna superhovar därför jag inte skott innan för han upplevs inte ömma/behöva skor mer än det där extra steget de får med skor då. Men har inte focuserat så mycket på steg precis hittils.

Vi har 1,5km till en paddock ska nog börja rida lite mer där med honom nu när det börjar bli vår de har massa roliga bommar osv med och han kan nog tycka det är kul att lösahoppa lite med.
Och hoppa med ryttare:p det skulle han älska haha.
Han är med grym på att hoppa faktiskt.
dscn2734_144561740.jpg

Ett par vingar på ryggen så:love:

dscn2573_144563412.jpg

Här är faktiskt en tydlig bild på hur stor skillnad det är mellan hästarna exteriörmässigt, kolla bara in Glampis hållning:eek:

Som sagt jag har ingen aning om hur mycket han kan, det jag är ute efter kanske ligger ett halvår framåt, eller också är det inte alls så DU vill rida. Alla är vi olika och har olika smak och tycke. Gör det som känns rätt för dig, det är det som kommer att funka i längden. Lyssna på andra och välj själv vad du vill ta till dig! :)
Han är grymt fin, så jag tror att det kommer bli superbra!!

Tack för jättebra ord det är verkligen så jag försöker tänka men ibland tar man åt sig för mycket av fel kritik men lite av varje och det som verkar vettigt är ju det bästa.
Har ju haft ett uppehåll när jag var gravid och i bebisbubblan och jag trodde inte det påverkade mig så mycket som det nog faktiskt har gjort.

Tack, jag tror med innerst inne att det kommer nog bli väldigt bra det är bara upp till mig nu och jag vill verkligen lägga en så bra grund som möjligt för honom.

Jag gillar ju personligen den här utbildningsstegen:

1. Riktning (ta sig från punkt A till punkt B)
2. Tempo (bestämma vilken fart man ska ha från punkt A till punkt B)
3. Spår (om hästen ska gå i två, tre eller fyra spår)
4. Form (vilken form hästen ska ha; lång, kort, hög, låg...)
5. Gångart (vilken gångart hästen ska gå i)
6. Vidadreutbildning resten av livet

Ang. travfilmen håller jag med de andra, det ser väldigt trippigt och försiktigt samt tempofattigt ut, det är inte så ofta de ömmar genom att halta, utan ofta resulterar det ofta i att de inte tar ut på stegen utan trippar fram med korta steg och utan sväv i traven, precis som Glampi gör på filmen. Hålla in honom skulle jag absolut inte göra, släpp (eller driv) fram honom och få honom att ta ut på steget (med skor om det krävs). Det värsta som finns är hästar som har blivit bromsade genom inridningen, det blir ett mindre helvete att vidareutbilda dem sen, för att inte tala om töltsätta.

Tack för svaret...
denna länken var intressant hittade den på gångarts tråden
http://www.gerdheuschmann.com/bdp-dehn.html#pose

Just nu är det inget fel på hans vilja iaf så jag hoppas att inte ta död på den allt för mycket medans jag peppar på mig själv men vill helst överleva denna unghästen med:angel:.

Men jag ska ju :D

Nu när jag tar på det skadade området så är det något som flyttar på sig under mina fingrar, ska det göra det? :p

Inatt kunde jag inte sova för det värkte så, kiropraktor känns lite lönlöst just nu men jag knallar på här i snöstormen ;)

Eh, jag föredrar nog att saker sitter där de ska när jag skadat mej. Skadade höften TRE gånger på samma träningstid, hästskrället bockade på exakt samma ställe och även om jag förberedde mej varje gång åkte jag i backen o slog i exakt samma höft varje gång :devil: Slog "bara" in i stenhård mark tre gånger på raden o från lite större fallhöjd än lurvbolls. Kunde gå o röra mej sen men det gjorde ont och det var svårt rida som vanligt de närmsta veckorna. Kiropraktor o dyl var okänt på den tiden (mitten av sjuttitalet :grin:). Så var lite försiktig o sök hjälp så snart du kan. Vila.

Vad har du far mal med Glampi? Hur tycker du sjælv att det kænns?

Lycka till, och förlat för konstig skrift, ær pa Island :D

Glömde visst svara på detta.
Menar du mål långsiktigt eller detta året tex?
Långsiktigt vill jag få en pigg och glad häst men som är lydig(ja jag kanske är för kontrollerande haha, försöker lära mig släppa mer på spärrarna och att det inte alltid måste vara exakt som jag säger osv).
Han är väldigt lydig och han är pigg så det lovar gott.

Med mig själv vill jag bli mycket modigare och våga rida på utan att tänka, tänk om det hoppar upp något ur skogen nu eller om vi snubblar eller om om...osv utan bara skita i att tänka och rida på utan att vara rädd/feg för känner det lite på Thengill med och han är ju världens snällaste men han kan med vara lite busig men samtidigt känner jag ju mig mycket tryggare på honom så det är roligt att först rida Glampi sedan Thengill för då kan jag helt plötsligt ösa på mycket mer med Thengill utan att vara rädd.

Annars hade jag velat komma ut på kurser med Glampi och gärna tävla om han har något att visa upp.
Och jag vill att han ska ha viljan i paddock och på bana och inte bli som Thengill som bara är pigg när det passar honom:angel:.

En rolig ridhäst helt enkelt som man kan rida lite dressyr på(han verkar ha så lätt för sig med balans och starka gångarter osv).

Sen rida långritter med honom och åka iväg och rida ihop med folk, en rolig kompis helt enkelt som med Thengill fast att jag vill ja ha en piggare häst men som jag samtidigt inte är rädd för, balansgången är riktigt skör där vill jag lova:angel:.

Och grattis till att du är på Island:love: längtar tillbaka varje dag men vädret är inget vidare där nu kan jag tänka mig.

Ser betydligt bättre ut på den filmen. Han känns mer vaken där. Det syns att han ligger redo för galopp sista steget, härligt!:D

Det är så lätt att börja tvivla på sig själv, har du inte möjlighet att få lite feedback live? Det brukar göra susen att få lite bekräftelse och skjuts på vägen. Speciellt när man hittar de där små sakerna som gör så stor skillnad! Grymt peppande!

En prestige. Dressyrsadel men inte så skålad i sitsen. Bild kommer kanske imorgon om jag får till någon. Imorgon blir det träning också! Sååå kul!

VLMF Jag var på Bjargshóll. Var var du någonstans? Var du där länge?

fetange Jag bor på kungsholmen, det nuvarande stallet ligger längst ute på Färingsö. Vart ligger ert stall?

Gullan86 Jag ska svara på ditt lite längre inlägg imorgon!

Fråga till alla
Vad anser ni om unghästar och formen, hur rider ni dem och varför?
Jag har alltid tänkt lång och låg form eller iaf helst inte helt fri form på unghäst men endå inte någon hög/vuxenform.
Men jag anar att jag har en tendens att rida ner hästarna lite på framdelen i och med detta men man vill ju samtidigt inte riskera underhals och kort överlinje på en unghäst man vill ju forma den rätt från början men endå inte göra den framtung.

Tills de har bra framåtbjudning, balans och gör som jag vill och går i de gångarter och hastigheter jag vill (och accepterar bettet och tar förhållningar) har de fått gå och balansera sig med halsen i den form de själva tycker passar. Vissa har velat ha halsen rakt fram väldigt lågt och vissa går med en snygg krök, eller huvudet ganska högt.

När jag jobbade på gård och hade många hästar att jobba med hade jag systemet att jobba med unghästarna ett par dagar i rad, tex. tre dagar med kanske 15-20min pass,och sedan gett dem en eller två dagars uppehåll medan jag jobbade med ett annat gäng unghästar, (och varvat med handhästning lite längre turer någon dag i veckan) Jag upplevde det som tryggare för mig och gav snabbare framsteg att de fick jobba ett par dagar i rad än att de fick gå några "spridda" dagar. Och så började jag första dagen efter vilodagarna med saker jag visste var lätt för dem, repetition tycker jag är viktigt för säkerheten och arbetsglädjen. Då känner de att de kan och vet vad som förväntas av dem, nya saker läggs till när de "gamla" funkar.

Med Kná gjorde jag oftast likadant, att jag jobbade flera dagar i sträck och lät henne ha ledigt sammanhängande dagar.

Jag lär dem ganska tidigt att ge efter för tygeln och "kyssa stigbygeln", men tar inte så mycket i tygeln i början, annat än att jag försöker ha en lätt kontakt med munnen hela tiden så att det inte blir glappigt och otydligt. De får absolut inte gå emot tygeln/ hänga sig i handen, utan jag vill att de ska klara av att hålla gångarten även om jag lättar på tygeln. Jag brukar vara "passagerare" ganska länge, och bara bestämma över grundläggande saker. (Och ofta blir det så att jag rider med lös tygel fast att jag veeeet att jag borde ha lite kontakt, särskilt om jag försöker få hästen att bjuda fram lite bättre)

Kná lärde jag halvhalter från marken med hjälp av tömkörning, bland annat genom att jag tränade lite på "tempoväxlingar" i skritt när hon bjöd fram bra och lärt sig acceptera tygeltag. Alltså bara start, stopp, korta och länga steget i skritt för att hålla henne aktiv och inte bara vanka på i samma takt. På köpet började hon bära sig bättre och fick finare hållning.

När hon springer lös håller hon ofta huvudet högt, men ibland samlar hon ihop sig med krök på nacken.

knatrav3_jan11.jpg

kna_trav_faboda5_aug11.jpg

Med mig på i början så blev det ofta såhär när jag gasade:
lisaknatrav3_mars11.jpg

Och såhär när jag red långsammare.
lisaknatrav1_mars11.jpg

(Det är tredje gången jag travar uppsuttet på henne)

Kná har vilat de senaste 2-3 månaderna, men börjat sättas igång igen nu så det kanske kommer nya bilder snart. :)

Jag tycker inte att man behöver oroa sig så mycket om hur hästen bär huvudet och halsen i början. De behöver balansera sig med den.

När jag börjar lära dem acceptera tygeltag (och senare bett) brukar jag först göra det från marken och exempelvis lära dem ge efter för tygeln och böja på nacken innan jag sitter upp, och samma sak innan jag rider iväg. Som en avcheckning på att de lyssnar. Sedan lär jag dem att länga ut halsen framåt nedåt i samma övning så att jag kan använda det för att lugna ner dem om de stressar upp sig. Men jag har inte jobbat någonting med form "i farten" innan de bär sig någorlunda bra och begriper andra grundläggande saker som jag skrev i början av inlägget.

När jag börjat galoppera på unghästar har jag ofta gjort det i svaga uppförsbackar och försökt få dem att inte kasta sig in i galoppen utan starta sansat. Om de känns busiga och okoncentrerade så har jag hoppat över galoppen tills de känns under kontroll. Jag är också väldigt försiktig av mig och har peppar peppar bara blivit avbockad en gång av en unghäst, och då var det stormigt och hon överraskades av en buske som snärtade henne på baken. (=katapultbocksprång!)

Sammanfattningsvis: Ingen panik med formen, det kommer med bärighet och att hästen lär sig att ta förhållningar. Ibland går det snabbt, ibland tar det flera månader innan balansen finns.

knarid7_16april11.jpg

När jag vänjer vid bett brukar jag ha dubbla tyglar, antingen som på dehär bilderna, eller med de ena tyglarna i remontnosgrimma. Här är de första töltbilderna på henne, ungefär en månad efter travbilderna ovan. Det är nästan mer skritt än tölt, men det var en bra början tycker jag. Det är sjätte gången jag rider henne själv på banan enligt mina anteckningar.

knarid6_16april11.jpg

Senast ändrad:

Apropå skoning så skodde jag Kná ganska omgående när jag började jobba med henne så att jag inte behövde fundera på om hon skulle vara ömfotad eller halka. Mindre risk att hon blir försiktig i steget tänkte jag om hon redan från början känner att hon kan ta i utan att det blir ömt på grus och andra hårda underlag.

Senast ändrad:

KL

Hemma igen från träning och idag känns det superbra.

Nu sa han att jag ska göra precis så som dressyrtränaren sa att jag absolut inte skulle göra i höstas, och jag tycker ju att det funkade bra då och hon kändes superbra idag. Så nu kör jag på detta! :D

De tyckte hon såg fin ut nu när hon tappat en hel del i vikt (frun hade inte sett henne sen i somras när hon var ny hos mig) och de tyckte hon hade trevliga gångarter, så det känns ju jätteroligt. Jag tycker ju själv att hon är himla trevlig att rida, väldigt lagom på alla sätt och vis.

Nu lyssnade hon verkligen jättebra och när jag fick ordning på mina händer (som kommer behöva mycket övervakning :angel:) så kändes det riktigt bra, hon var mjuk och fin. Det blev mycket tölt idag, så imorgon ska vi rida ut och trava och galoppera en hel del så hon får jobbat bort träningsvärken som hon säkert kommer ha efter idag.

Kul att se någon annan rida ens häst också, jag ser henne ju bara utan ryttare från marken annars, och på film då när jag rider. Men det var roligt att se henne live med ryttare på ryggen som dessutom har lite bättre koll på vad han gör än vad jag har. :p
Så nu ska jag försöka fjäska mig till fler träningar längre fram, för detta kändes toppen!

*kl*
Idag kom Aradís nya matte Marie för att hämta hem Aradís, skriva papper osv. Döm om min förvåning när det slutade med att hon lastade på två hästar i släpet och tog med sig hem. Både Aradís och hennes årsföl Valtýr är nu sålda. Nu har vi bara en häst kvar till salu, sen har vi minskat ner ordentligt på hästantalet. Det senaste året har vi gått från 18 till åtta hästar. Helt galet!

Men det kändes väldigt bra, Marie och Aradís blev blixtförälskade efter första mötet och lille Valtýr är sockersöt, så honom kan man inte annat än tycka om. Kul!

Vad kul att tråden snöat in på inridning.
Jag håller på och rider in min 08:a. Hon är riden 10ggr sen i december och nu har jag precis börjat igen efter vintern. Hon är inte skodd än eftersom hon ska opereras för samma sak som brolinskans vera i början av april.
Hon är ömfotad så det blir bara skritt på vägarna nu.
Men hon har än så länge inte visat speciellt mycket vilja.
Jag ska rida ut nu och korta intensiva turer. Viljan har blivit bättre nu under dom här 10 ritterna. Hon verkar bli lite nollställd när jag hoppar upp på henne. Men hon är typen som stannar och analyserar om hon inte förstår när man sitter från ryggen. Om jag trampar sadeln lite tillrätta så stannar hon och vänder på huvudet för att titta mot mig. Hon har hittills inte alls visat några tecken på att vara typen som vill fly om något oförutsägbart händer.

Hur gör ni när ni börjar galoppera på era unghästar? Jag vill börja göra det så fort som möjligt nu just för hennes viljas del.
Jag vill inte bara smacka för att öka farten så hon kommer in i galopp. Eller gör ni så i början? Känns som hon kommer bli fem meter lång och bara springa in i den på framdelen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
247
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar