Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Sitsen tycker jag ser helt okej ut, det jag reagerar mest på på de där bilderna är sadeln. Den ser ut att ligga på tok för långt fram och emot bogbladen. I övrigt ser jag samma sak där som innan, tempofattig trav utan sväv.

Kl

Vi hade löshoppningsdag här igår!
Andi skötte sig bra o kraschade inte ett enda hinder!
loshoppandi1.jpg

Snöggur är undantaget till regeln om att islandshästar inte kan hoppa.
loshoppsnogg.jpg

Och Kveikja.... Ja vad skall man säga? Hej kom o hjälp mig?
loshoppkvstortar.jpg

Innan nästa löshoppningsdag skall jag ha köpt rediga teknikskydd till fröken bomsprängare... Eller om jag skall linda benen?

loshoppvackraste.jpg

Vackraste Andi! <3

Kl

Och Kveikja.... Ja vad skall man säga? Hej kom o hjälp mig?
loshoppkvstortar.jpg

Innan nästa löshoppningsdag skall jag ha köpt rediga teknikskydd till fröken bomsprängare... Eller om jag skall linda benen?

Hahahaha alltså, åh, vad underbart! :rofl: Hon påminna lite om mitt förra sto, fast hon gjorde aldrig ens försök till att hoppa utan det var tölt fram till hindret - kliva över - tölta fram till nästa - kliva över osv... Hej, islandshäst!

Hahahaha, dagens skratt. Såååå välbehövligt efter en dag som denna!:rofl: :love::rofl:

Vart har du köpt bomstöden?

Går han i ren tvåtakt på bilderna? Min fyrgångare som helst går i fyrtakt i alla gångarter tycker jag ser ut sådär när hon 'travar'. Jag kan mycket väl ha fel :)

Åh idag blev jag så glad över min "lilla" häst. Vi följde med en stallkompis på havblodet på tur och Líf var mycket mer framåt och vi travade på mycket och tog vår första galopp ute. Hon skötte sig exeplariskt och var alldeles lagom pigg.
Få henne i galopp var inga problem alls, när dom framför fattade galopp och jag drev lite så fattade hon också galopp och tuffade på.

Rolig utmaning men svårt! Jag gör mycket omedvetet tror jag så detta är ju toppen för att medvetandegöra hjälperna!

Gör ett försök;

Rider inledningsvis hästen i vä varv och genom kurvan ställd åt vä, när jag rider in på diagonalen gör jag en halvhalt genom att spänna magen och "sitta till", innan jag ställer om hästen för att hitta den nya innersidan. Ställer direkt därefter om hästen till höger, rider skänkelvikningen genom att lägga lite mer tyngd i höger sittben i varje steg, ha höger skänkel något längre bak än vänster, som mer fungerar framåtdrivande. Behövs det kan jag även leda med vä för att visa vägen. När skänkelvikningen är klar släpper jag pressen i hö sittben och rider fram för framförallt vä skänkel (som hela tiden legat an mot hästen för att verka mothållande).

Hmm, hoppas jag fick med allt och att det är någorlunda begripligt... =)

Grattis vad kul att det gick så bra, de förstår rätt lätt faktiskt när någon börjat galoppera framför.

*kl*

Vi var för övrigt och hälsade på vår två-årshingst när vi lämnade min åring på hingstbete. En glad överraskning:

herkules030.jpg

*kl*

Sörli och jag tragglar på med markarbete. Ridningen får vänta tills han är piggare igen och jag har hittat en sadel...

2012-03-12+19.58.09.jpg

Hahahaha, dagens skratt. Såååå välbehövligt efter en dag som denna!:rofl: :love::rofl:

Vart har du köpt bomstöden?

Bomstöden kommer direkt från safety systems. Hälften av bommarna likaså. Andra hälften köpte jag på Börjes!(fast ofyllda så då får man jobba lite). Dom är kanonbra! Säkerhetsutlösning är himla bra när 3 hästar av 4 möjliga kraschar åtminstone ett par hinder per gång...

Sitsen tycker jag ser helt okej ut, det jag reagerar mest på på de där bilderna är sadeln. Den ser ut att ligga på tok för långt fram och emot bogbladen. I övrigt ser jag samma sak där som innan, tempofattig trav utan sväv.

Håller med här!

Gullan: du måste låta honom gå fram med mer tryck! Annars kommer du få en ovillig och osäker häst, det är en unghäst du har och han måste få gå fram!

Apråpå framåttänk så sa Hinni nåt bra till mig och min lite tveksamma unghäst:

"Det finns halvhalt men det finns inget som heter halvfram" :D

Håller med här!

Gullan: du måste låta honom gå fram med mer tryck! Annars kommer du få en ovillig och osäker häst, det är en unghäst du har och han måste få gå fram!

:bow:
ja det där måste jag också skriva under på. Läser högre upp i tråden att du känner dig osäker också Gulliga Gullan och det är nog inte helt bra på en unghäst. De behöver en stadig/orädd ryttare som "rider på".
Du kanske har någon som kan hjälpa dig att rida honom lite?

+ REIN.

Ja och jäklar vad effekt det blev på hästen. Från att bara vara söt och gullig börjar det nu bli lite power i henne också :D

:D
härliga bilder!
Om Snöggur visar att Islandshästar kan hoppa så bevisar väl Kveikja att de inte kan ... :p

Så typiskt "islandshästfolk" att löshoppa med "nakna" hästar: skulle man vilja se när "storhästfolket" löshoppar sina dyrgripar med träns och bett. ;) kulturskillnad är det allt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
746
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
234
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 987
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård