Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Det är just sådär jag kände med Glampi lite ju att jag ville vara hundra på att han tog galoppen och att han inte skulle låsa sig och sakta ner och inte förstå vad jag menade med mitt smackande och skänklande.

Därför reds ju Thengill först, jag tror det kan vara bra för Lif med att få lite draghjälp.
Då behöver du ju inte göra mer än att ge henne röstkommandot för galopp och sen låta henne galoppera på en bit gärna uppför en backe känns som de inte kan bocka lika lätt då heller.
sen berömma massor.

Det var så jag gjorde iaf och det funkade bra sen efter det så har han förstått varje gång även utan draghjälp(som jag bara hade en enda gång sen har jag ju ridit själv efter det och det var nog efter galoppen som hans vilja släppte på riktigt han var ju med lite halvt blockerad i början och nästan seg, nu är det ju tvärtom).

Tack för ett kanon inlägg jätteintressant.
Jätte roligt att se bilder på dig och din unghäst med, töltbilderna har jag aldrig sett förut.
Hade du några nyare tölt bilder när fodervärden rider(vad det på foder hon var?).

Det låter väldigt vettigt med att träna mer intensivt några dagar sen ledigt sen igen tror det kan vara bra för Glampi för verkar som att han är en sån häst som blir pigg(för pigg) av att stå för mycket.

Thengill märker man ju knappt någon skillnad på om han står länge eller inte han blir lite mer motiverad bara men aldrig överenergisk, det kan han bli när som helst när han själv bestämmer haha.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med skor bara, har nyss varit mammaledig så ekonomin tillåter ju inte precis att ha två helskodda hästar just nu.
Och eftersom han känts så himla bra utan skor så har det inte känts som någon mening.

jag frågade hovslagaren just det om steget om man förstör något med att inte sko direkt att de skulle få sämre steg i framtiden/inte våga ta för sig, men han menade på att så var inte fallet då de när de får skor efter ett tag känner att de i så fall kan ta för sig mer än utan skor, typ det kvittade när man skodde enligt han(varit hovslagare i över 30år och skor bland annat mycket travhästar och där är det ju väldigt mycket olika tekniker men även islandshästar).

Men jag vet inte, folk säger så mycket rent logiskt hade jag skott han när jag började med att rida han och det var i september men då tyckte inte hovslagaren det var någon mening eftersom jag red så lite och jag inte märkte att han ömmade.

Men till sommaren måste jag nog sko han iaf och då har jag hunnit jobba in lite kosing iaf.

Usch det är dyrt med två helskodda ridhästar:(.
Men deras hälsa kommer alltid i första hand men eftersom jag inte märkt att han haft ont/ömmat och ridit så lite innan så har jag inte skott honom och han verkar inte lida så mycket med tanke på hur han springer på haha.

påtal om springer, longerade han idag och det blåste ute är glad jag inte red för han var helgalen taktade hela vägen till ängen och töltade massor brevid mig.
sen på ängen slog det ner som en blixt och han körde svansen mellan benen och drog på i världens bocksprång inga gulliga små bock utan rejäla rodeo bockningar och jag flög som en vante men lyckades hålla han något sånär på en volt(hade grimma bara ville inte ha något som slet han i munnen).
Men det var mest i vänster varv han bockade men sen fick jag nog och röt till, då slutade han faktiskt och sen bockade han inte mer i det varvet, vet inte om han blev trött men verkade faktiskt som han slutade för att jag sa till så det finns kanske hopp. haha.

sen bytte jag varv och där bockade han inte alls som i vänster varv tyckte nästan han tog vänster galopp där ibland hm...

Man riktigt såg hur det var busbockningar och efter travade han med svansen rätt i vädret haha.

men funderar på om jag ska förbjuda allt vad bockningar heter och ryta till såfort han försöker eller om han ska få bocka av sig???

Jag har passat på när hästen själv bjudit in till galopp sen nån gång har jag haft draghjälp vilket jag eg tycker är bäst, men just nu rider jag tyvärr ofta ensam.

Jag tillåter inte bock när jag rider, inte så mycket för min skull utan framförallt för att jag vill kunna lämna hästen till någon annan utan att behöva oroa mig för det. Antingen den dagen jag behöver medryttare, fodervärd eller sälja. Sol har inte försökt bocka, men hon har försökt resa sig några gånger. Har varit väldigt snabb med att ta ner och ryta till.
Däremot så kan hon hoppa och studsa och springa fort när jag har henne lös (som på filmen för ett tag sen.) När jag har henne i lina vill jag att hon sköter sig. För mig är det en säkerhets grej, det är kanske inte då farligt just nu, du orkar hålla emot, men det kan bli farligt. Och tänk framåt om lilla sonen blir hästkille, skulle du våga honom hålla på med glampi då? När de är unga läger man ju grunden tänker jag. Om det är ok att busa och springa iväg i början så tror jag att det är svårare att få bort beteendet sen.

VLMF Jag var på Bjargshóll. Var var du någonstans? Var du där länge?

fetange Jag bor på kungsholmen, det nuvarande stallet ligger längst ute på Färingsö. Vart ligger ert stall?

Gullan86 Jag ska svara på ditt lite längre inlägg imorgon!

Ah mina hemtrakter :-) Fast jag bor på Ekerö men har hästarna på Färingsö.

Men hon har än så länge inte visat speciellt mycket vilja.
--
Hon verkar bli lite nollställd när jag hoppar upp på henne. Men hon är typen som stannar och analyserar om hon inte förstår när man sitter från ryggen.
--
Hur gör ni när ni börjar galoppera på era unghästar?
Kná var lite försiktig och stod ganska mycket stilla första tiden, men det gick över och det blev bra krut i henne.

När jag börjat galoppera på unghästar har jag oftast haft draghjälp och då brukar de fatta ganska självmant. Om jag gjort det ensam har jag oftast tagit galoppen i en liten uppförsbacke.

Jag har inte brytt mig så mycket om hur hästen går första galoppen, bara det blir någon sorts galopp så att de får testa att springa fortare med mig på ryggen. Jag försöker att störa så lite som möjligt och bara vara passagerare. Vet inte om det är "rätt" eller bästa sättet, men jag tänker att det blir enklast så för unghästen med det nya momentet.

Gullan-> Ja Kná är hos en fodervärd. Jag har en nyare töltbild, men den är tagen snett bakifrån i "fel" moment och Kná ser ut som en tjock korv så jag sparar att visa upp hennes tölt tills jag har en bättre. ;)

Det går säkert bra att ha honom oskodd så länge han rids så lite och inte ömmar, jag är bara "hönsig" och tyckte att det var bäst att sko. Rider du mest på mjukt underlag i sommar så behöver du ju inte sko då heller. Kanske kan det räcka med skor fram dessutom. Samma sak med Thengill, det beror ju på hur mycket han rids och på vilka underlag.

Apropå bockningarna när du longerade så har jag också märkt att det kan bli väldigt stökigt med vissa unghästar när man longerar dem på nya platser utan staket. Överhuvudtaget första gångerna utan staket brukar kunna bli stökiga. Även om du har varit i en hage och longerat förut så har han ju då någon sorts ram som han känner till. Och han känner till vad du vill eftersom han är van att det sker på en särskild plats misstänker jag. Ute på en äng är det inte lika solklart för honom vart han ska ta vägen, eller vad du vill, och han kan få för sig att kasta sig iväg. Jag tror att det blir som ett nytt moment för dem, och att man får vara rätt pedagogisk och ta det som om det vore första gången och börja med en liten cirkel i skritt runt dig, men se till att han lugnar ned sig först så att du inte riskerar att få dig en smäll av att han studsar omkring. När de är sådär uppstirrade kan "dagens övning" vara tillräcklig att man får dem att lugna ned sig och lyssna på en på ängen, och sedan går hem. Även om man kanske hade planerat något annat. Men bara såna små enkla grejer brukar göra att man kommer framåt. Bra tänkt att ta ut honom och träna även när det är blåsigt så att han vänjer sig.

Jag brukar försöka säga ifrån om de är härjiga när jag hanterar dem, jag vill att de ska lära sig så fort som möjligt att man jobbar och är fokuserad när man är med mig. Alltså ingen rodeo och tokrusningar. Fast ingen regel utan undantag, en stressad häst lös i roundpen tex. brukar jag låta springa av sig medan jag står stilla och låter den vara ifred.

Bock i lina skulle inte jag tillåta eller i ridning men om den är lös i paddock så tycker jag att de får göra som de vill så länge de inte vrider sig mot mig och sparkar mot mig då får de skäll...

*KL*
Ang galopp så har jag på de jag ridit in bara tagit det när hästen känts pigg och framåt och gasat på. Sen har jag varit passiv och när de börjar kännas lite trötta så bara plockar man ner dem igen.

Annars skulle jag nog inte bry mig så mycket om första galoppen är lite ful och ranglig de lär ju sig så småningom vart de har alla ben :)

KL

Idag har vi töltat på helt lösa tyglar, hade en halsring iofs, men det var en härlig känsla :)
Ska försöka utveckla det här mer nu, mer att jobba/träna på :D
421624_10151373589235104_738540103_23224860_1793344235_n.jpg

419120_10151373770315104_738540103_23226061_1301816850_n.jpg

lite travtakt där..

Snyggt! Hur går det för din lilla konstantskimmel?

Tack!
Jodå, han ska få skor nästa gång hovslagaren kommer så man kan rida lite mer ordentligt, gick ju bra när det var snö ute, men nu blir han lätt öm i hovarna..
Red honom i den andra hagen i veckan & då red jag mkt volter & 8-volter, främst för att få in styrningen bättre och då valde han tölt..
Rider honom utan repgrimman under tränset nu & det funkar fint.
Han är himla härlig & alltid positiv till att komma ut :)

Jag tillåter inte bock när jag rider, inte så mycket för min skull utan framförallt för att jag vill kunna lämna hästen till någon annan utan att behöva oroa mig för det. Antingen den dagen jag behöver medryttare, fodervärd eller sälja. Sol har inte försökt bocka, men hon har försökt resa sig några gånger. Har varit väldigt snabb med att ta ner och ryta till.
Däremot så kan hon hoppa och studsa och springa fort när jag har henne lös (som på filmen för ett tag sen.) När jag har henne i lina vill jag att hon sköter sig. För mig är det en säkerhets grej, det är kanske inte då farligt just nu, du orkar hålla emot, men det kan bli farligt. Och tänk framåt om lilla sonen blir hästkille, skulle du våga honom hålla på med glampi då? När de är unga läger man ju grunden tänker jag. Om det är ok att busa och springa iväg i början så tror jag att det är svårare att få bort beteendet sen.

Nej jag tillåter inte heller bock när jag rider, och det framförallt för att jag hatar när de gör det:crazy: gillar inte att rida rodeo haha.
Och han verkar ju lyssna när jag säger till iaf stort plus.

Men när de springer löst och springer av sig tänkte jag att han måste kanske få utlopp för all energi och få bocka av sig men samtidigt tänkte jag att det är lika bra att förbjuda, men samtidigt får de ut alla spänningar då eller kommer han bocka sen när jag hoppar upp, det var mest så jag tänkte.

Det går säkert bra att ha honom oskodd så länge han rids så lite och inte ömmar, jag är bara "hönsig" och tyckte att det var bäst att sko. Rider du mest på mjukt underlag i sommar så behöver du ju inte sko då heller. Kanske kan det räcka med skor fram dessutom. Samma sak med Thengill, det beror ju på hur mycket han rids och på vilka underlag.

Apropå bockningarna när du longerade så har jag också märkt att det kan bli väldigt stökigt med vissa unghästar när man longerar dem på nya platser utan staket. Överhuvudtaget första gångerna utan staket brukar kunna bli stökiga. Även om du har varit i en hage och longerat förut så har han ju då någon sorts ram som han känner till. Och han känner till vad du vill eftersom han är van att det sker på en särskild plats misstänker jag. Ute på en äng är det inte lika solklart för honom vart han ska ta vägen, eller vad du vill, och han kan få för sig att kasta sig iväg. Jag tror att det blir som ett nytt moment för dem, och att man får vara rätt pedagogisk och ta det som om det vore första gången och börja med en liten cirkel i skritt runt dig, men se till att han lugnar ned sig först så att du inte riskerar att få dig en smäll av att han studsar omkring. När de är sådär uppstirrade kan "dagens övning" vara tillräcklig att man får dem att lugna ned sig och lyssna på en på ängen, och sedan går hem. Även om man kanske hade planerat något annat. Men bara såna små enkla grejer brukar göra att man kommer framåt. Bra tänkt att ta ut honom och träna även när det är blåsigt så att han vänjer sig.

Jag brukar försöka säga ifrån om de är härjiga när jag hanterar dem, jag vill att de ska lära sig så fort som möjligt att man jobbar och är fokuserad när man är med mig. Alltså ingen rodeo och tokrusningar. Fast ingen regel utan undantag, en stressad häst lös i roundpen tex. brukar jag låta springa av sig medan jag står stilla och låter den vara ifred.

Låter mycket vettigt det du skriver så tänker ju jag med.

Tyvärr har vi rätt trista grusvägar här med stor stenar och ont om mjuka stigar och så men vi får se, kommer väl inte rida Glampi så jättehårt precis detta året men det känns som att man kommer inte igång på allvar förrän man skor men vi får se hur det blir.

Ja du har en bra tanke där om nya ställen osv men den ängen har jag longerat på innan så den är inte ny för han men det blåste ju mycket men det såg jag som du med säger, som träning.

Och idag red vi förbi en grävmaskin och jag undvek den inte utan red förbi och sen stannade vi och tittade på den ett tag så han verkligen vänjer sig och får ta itu med "problemet" inte fly ifrån det.
han är ju väldigt orädd och lyssnar väldigt bra när jag tröstar med rösten om han blir lite orolig.
Är glad jag gjorde så mycket förarbete med att vänja in vid läskiga saker och så.

Jag tyckre det kändes som att han behövde bralla av sig där på ängen men sen röt jag ju till och då slutade han, det var på något sätt som ett avslut kändes det som för idag när jag red(när bilderna togs) så var han en helt annan häst helt lugn och avslappnad i hela sig lixom som att han fått utlopp för massa spänningar som han gått och byggt upp.
så på ett sätt känns det fel att förbjuda att han får bralla av sig det "värsta".
Men som du säger i lina är det ju inte rätt för jag hade ju lika väl kunnat ramla omkull så som han drog iväg och jag fick hålla emot.
Men det kändes som sagt som att vi "gjorde upp" lite där faktiskt på allvar som att mycket släppte och speciellt när jag sedan röt till och sa att nej nu är det nog med dumheter men nu har du fått utlopp för dem.

konstigt men ja, han var en helt annan häst idag.

Nej jag tillåter inte heller bock när jag rider, och det framförallt för att jag hatar när de gör det:crazy: gillar inte att rida rodeo haha.
Och han verkar ju lyssna när jag säger till iaf stort plus.

Men när de springer löst och springer av sig tänkte jag att han måste kanske få utlopp för all energi och få bocka av sig men samtidigt tänkte jag att det är lika bra att förbjuda, men samtidigt får de ut alla spänningar då eller kommer han bocka sen när jag hoppar upp, det var mest så jag tänkte.

När de är lösa tycker jag det är helt ok. Men inte när jag longerar. Stor dkillnad för mig. När jag longerar vill jag inte att hon drar och busar, men när jag har henne lös så får hon göra lite som hon vill. Då gör jag som någon annan sa, ställer mig tyst i mitten och väntar. Hon kommer in till mig när hon lekt klart, och då kan vi sätta igång och jobba. Antingen fortsätter vi löst och tränar övergångar, följa john och inkallning på röstkommando, eller så blir det longering, jobb från marken eller ridning. Självklart måste de få leka och busa lite! Men jag vill ha en lekstund/rast, inget bus på lektionen.:angel:

kl*

Var ute på lite längre runda med en stallkompis i lördags.
Det var skitläskigt tyckte Vaenting för den andra hästen var rädd för tja, allt :D
Inte sådär jättebra kanske då det smittar av sig men efter halva rundan gick Vaenting först och då var det inte mycket som var läskigt längre.

Men det blev många hoppeskutt på vägen, bra miljöträning!

Både tölt och trav och någon galopp, lyssnade kanonbra på allt och tyckte det var så roligt att få komma ut på upptäcksfärd!

Nu är jag iprincip klar och hon ska tillbaka till ägaren om 2-3 veckor.

Ska bli kul att följa denna finna donna! Kanske har jag möjlighet att fortsätta hennes utbildning om något år igen, men just nu finns inte tiden.

*KL*

Har fått ridförbud för barnmorskan pga att bäbis redan ligger fixerad och jag bär tydligen väldigt långt ner i bäckenet och då kan jag få ont. Måste ta det lugnt fysiskt överlag så jag inte sätter igång nåt, vill inte få bäbis 8 veckor för tidigt :p

Så igår hade sambon tänkt rida Fengur och jag tänkte longera Laukur eller gå en promenad men istället busa vi med dom i hagen. Det var inte svårt att få fart på dom och som sprang, busa, showa och hoppa över veden som ligger i hagen haha! Dom var svetta och nöjda båda två sen :laugh:

428242_2768085248264_1441933077_32017790_1622400616_n.jpg

Du får flytta upp till sthlm med din prins för nu börjar det hända grejer ;)

KL.
Min hjärna är så sjukt uppe i varv av att planera och tänka och fixa med massa saker samtidigt ..
Kan inte ni som bor i närheten av Sthlm/strängnäs och däremellan skicka ett PM till mig och kanske hjälpa mig lite med en sak, man får ju inte göra reklam i trådarna :angel:

Du får flytta upp till sthlm med din prins för nu börjar det hända grejer ;)

KL.
Min hjärna är så sjukt uppe i varv av att planera och tänka och fixa med massa saker samtidigt ..
Kan inte ni som bor i närheten av Sthlm/strängnäs och däremellan skicka ett PM till mig och kanske hjälpa mig lite med en sak, man får ju inte göra reklam i trådarna :angel:

Spännande ;) Alltid kul med eget!

Lite inspirerad från en annan tråd,

Fråga till er alla, beskriv så invecklat du kan hur du gör en skänkelvikning från höger till vänster på din häst.

Namnls-2.jpg

Senast ändrad:

Jag tänkte börja.

Beskriver känslan med min första C-ponny men det är hur jag gör med alla hästar jag ridit ett tag.

Hästen är samlad sedan innan. vid svängen böjer jag den extra runt vänster benet men har vikten stabilt i sadeln men lite längre bak och trycker på lite extra med gumpen så jag lyfter upp hästen i böjen för förberedande till att något komma skall (Håller då även runt medvetet lite med benen). Hästen blir då något mer mjukare och lättare i framdelen och när jag kommer fram där det är dax att börja skänkelvikningen tar jag bak högerskänkeln en aning(viktigt med nedtrampen i stigbygeln!) samtidigt som jag flyttar rumpans tyngdpunkt en aning till höger. Har även vänster benet parallellt med sadeln som håller hästen i den vinkeln jag begär.
Har fortfarande trycket längre bak i sadeln även om det ligger mer åt höger, sen visar jag vägen genom små "tryck" med höger sittben där jag flyttar hästen till vänster.

Detta gör jag med en helt lösgjord häst och håller bara precis så jag känner kontakten med munnen.

I slutet av skänkelvikningen flyttar jag tillbaka rumpans tyngd till rakt men fortfarande längre bak och sen till svängen låter högerskänkelns lår böjas med hästen och vänsterskänkeln behåller sin position. Viktit är att jag hela tiden har båda sittbenen i sadeln så skulle det behöva korrigeras eller att jag tappar hästen genom övningen så är jag med på noterna.

Det är de hjälperna jag gör omedvetet. Kanske har jag glömt något.

Nu vill jag veta hur ni gör :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
247
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 990
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar