Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Något kanontips för fällande häst? Eller är det bara ryktstenen som gäller?

Den här pälsskrapan är toppen! Inte så dyr heller :)
Skriv ett pm om du inte hittar inköpsstället ;)

kingcoat.jpg

Något kanontips för fällande häst? Eller är det bara ryktstenen som gäller?

Jag tycker den klassiska tandade svettskrapan är bäst, har testat furminator och blev inte så imponerad, beror nog som någon sa på vilken sorts päls det är.

Men den tandade svettskrapan tycker jag är bra för att den kommer åt överallt och håller år efter år. Enkel att använda och kan dra över både stort och litet område, himla effektivt (framförallt tidseffektiv). Jag brukar komplettera med ryktsten när de inte fäller så mycket och när de fäller sommarpälsen tycker jag även att de där nya plastborstarna i olika färger är helt suveräna. På vinterpälsen blir det för mycket hår och då fastnar det i borsten så man får klappa ur den hela tiden. Med sommarpälsen så skjuter den det liksom bara framför sig och det fastnar inte. Helt perfekt! Den är även jättebra på torkad lera :idea:

Helt underbar stuga!!!

Ang. bilderna på Glampi så undrar jag bara vad du tittar på på de första bilderna? Sträck på dig och titta dit du ska som du gör på de andra bilderna ;)
Sen är det ju svårt att säga på bild, men rent spontant tycker jag det ser lite energifattigt ut. Ta det med en nypa salt, det är ju stillbilder och det kan vara helt fel. Men om det stämmer skulle jag vilja ha lite mer framåt, och gärna lite mer uppåt framförallt. Formen får gärna vara fri enligt mitt tycke, men engagemanget tycker jag är viktigt! :)

Jag tycker den klassiska tandade svettskrapan är bäst, har testat furminator och blev inte så imponerad, beror nog som någon sa på vilken sorts päls det är.

Så är det, på Eyja funkade Furminatorn urbra, medan den funkade lite sämre på Rósa. De har helt olika sorters vinterpäls, Rósa har den där klassiska långa islandspälsen medan Eyjas vinterpäls var lite kortare och stod liksom rätt ut :D Fast jag tycker ändå den är överlägsen alla andra pälsskrapor jag testat så jag kör på den till Ròsa med :)

Kl

Nu går mina småtjejer ihop! Mamma Kveikja ställer till det lite(håller Rá på avstånd), men hon får gå i annan hage på dagtid o då e småtjejerna som ler o långhalm! Inackorderingen Lina är dagisfröken o sköter sitt jobb med stort nöje!

meyjranos.jpg

meyjrako.jpg

meyjrabits.jpg

wpid-dsc_1992.jpg

Jag e så nöjd med lilla Rá! Riktigt go liten tjej. Fast hon är en grym grisepassare, har inte sett nån trav o bara ett par steg ren tölt. Men hellre bara grisepass än bara trav i det här läget. Meyja verkar lycklig, de har lekt idag o hoppat o skuttat o sprungit o bitits, precis som jag hoppades!

Vilken fruktansvärd historia moli. Det låter som om Dagrúns tandanlag satt väldigt illa till omd et påverkade hennes allmäntillstånd så drastiskt innan op.
---
Operationen har apropå det gått bra och Vera mår bra. Skönt!

Vad skönt att det gick bra!

Nu missuppfattade du lite, eller så missuppfattade jag när jag svarade. Symptomen innan operationen var enbart att hon hade ett litet "sår" som man kunde klämma ut "gojs" ur som satt vid örat. (Kanske 0,5-1cm i diameter) I övrigt var hon en frisk och normal häst som reds så sent som dagen före operationen.

Ajda-> Det går förmodligen jättebra med operationen jag har aldrig hört talas om någon annan häst som dött till följd av en sådan operation. Det är i normala fall ett ganska rutinartat ingrepp som sagt.

Gullan-> Óskar frá Litla-Dal var pappan, och det är Grásteinn frá Grafarkotis farfar.

Helt underbar stuga!!!

Ang. bilderna på Glampi så undrar jag bara vad du tittar på på de första bilderna? Sträck på dig och titta dit du ska som du gör på de andra bilderna ;)
Sen är det ju svårt att säga på bild, men rent spontant tycker jag det ser lite energifattigt ut. Ta det med en nypa salt, det är ju stillbilder och det kan vara helt fel. Men om det stämmer skulle jag vilja ha lite mer framåt, och gärna lite mer uppåt framförallt. Formen får gärna vara fri enligt mitt tycke, men engagemanget tycker jag är viktigt! :)

Ja visst är den, älskar det stället, den har funnits i släkten sen tidigt 1900-tal.

Tack för kommentaren äntligen, vill verkligen ha lite kommentarer om ridningen av glampi lätt att bli hemmablind även om vi inte kommit så långt ännu.

Vad roligt att du upplever det såhär, detta är alltså bilder urklippa från en film så ska nog ladda upp filmen och visa här ska bli spännande och se om du skriver samma sak då:).
Ska säga det att han är sååååååååååå sjukt pigg, taktade hela tiden och ville trava hela tiden men kan vara så att jag satt och bromsade lite omdevetet men tycker han inte ser så energifattig ut på filmen precis men visst vill man kan man ju trycka på mer emn han är lite som en tickande bomb just nu och kan när som helst flyga i luften så jag är lite feg just nu med han haha.

red idag, och det blåste:eek: och han är sååå busig eller han är ju jättesnäll man nu har man ju vant sig vid äldre rutinerad häst som man kan ösa på med utan att den blir rädd för något eller ska busa till det.

Men skrittade lite i skogen idag och när vi sen skulle rida hem på en mossväg så kände jag hur han blåste upp sig och tänkte busa till det:angel: så helt plötsligt hoppade han i luften och skulle rusa iväg haha men jag röt till då för bocka det får han fasiken inte göra usch hatart för man kan inte känna sig trygg då tycker jag.

Men han slutade direkt när jag röt till och saktade ju ner snabbt(töltade faktiskt då kände jag och rätt snabbt med) så han lyssnar ju tycker väl bara det är så roligt så han blir så busig och lycklig.

jag vill inte bromsa han för mycket och vara en glädjedödare bara.

Men engageman råder det inte brist på iaf hihi och formen kommer naturligt han går sådär såfort man har kontakt med bettet han har väldigt lätt för formen precis som sin mamma.

Där ser man så fel man kan ha på bilder. På första travbilden tycler jag han ser betydligt öer alert ut och mer "uppåt" utan att gå högt för den delen. Jag tror att han ger ett lite oengagerat uttryck eftersom han går lite låg och lite i framvikt. Inget konstigt för en plutt som han tycker jag, så ta det inte som kritik. Rider du honom medvetet i låg form, eller är det där han är bekväm? Återigen, ingen kritik, bara nyfiken eftersom de få unghästar jag ridit varit åt andra hållet.

Håller på att ladda upp filmer nu, men han kanske ser slö ut där med ska bli spännande att se vad du/ni säger.
Jag drev ju inte på utan mer släppte fram han lite lungt så det är ju kanske lite mer lull trav nu när jag tittar på det igen ingen avelsvisningstrav direkt men det var ju medvetet från min sida eftersom han var så grymt pigg och red bara fram o tillbaka några gånger(hade ingen som filmade ställde bara kameran) så det var ju inte så uttänkt precis haha.

alltså angående formen så vill jag hellre ha en lång och låg form på en unghäst än en hög form där de tappar ryggen för de orkar ju inte med en hög form eller du menar öppen form där de går med huvudet och tittar som när de går i hagen?

här kommer en skritt film där syns dt lite mer hur formen är, och hur jag håller, som synes har jag bara en mjuk kontakt med inte alls speciellt korta tyglar men han ger efter fint och går i den formen naturligt jag håller inte ihop honom men låter ju inte heller han gå med huvudet i skyn och glo och ha sig utan nu är det ju jobb vi gör och då tycker jag han ska koncentera sig lite iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=6qLtKatYxQk&feature=youtu.be

*kl*

och kanske lite OT..

Jag ska till kiropraktorn nästa vecka här på Island eftersom jag ramlade av för 5 veckor sen och fortfarande har ont i höften.. Jag har vart hos doktorn och de konstaterade ingen spricka och att jag skulle rida på som normalt. Men ju mer jag rider desto ondare gör det så därför ska jag kolla upp skevhet ;)

Jaja nu till frågan, jag är lite orolig för att få ridförbud, så är det någon här inne som rättat till höften/bäcken/rygg och vad har ni fått för råd att göra efter det ;) Vill ju gärna inte få ridförbud när jag är på Island och lever drömmen ;)

Är inte hela den här tråden OT? Trodde det var idén med den ;)

Jag har en tydligt "tell" i ridningen när det är dax att gå till naprapaten. Då är det bara att dra sig iväg till honom och bli rak igen. Men det blir längre och längre mellan gångerna iom träning och de övningar min naprapat gett mig.
Samma dag som själva behandlingen ber han mig oftast att inte rida eller träna hårt (alltså efter behandlingen, ridning/träning innan är ok), utan drick rejält med vatten och gärna stretcha på kvällen.

Att ingen är sönder i din höft enligt rtg är bra - men höfter tar ofta tiiid att läka. Har du fått magnetrtg? Det kan vara ett skadat ligament eller en rejäl lårkaka (lårkakor syns och känns ju dock) och då är det tid och mjuk rörelse samt lite "bit ihop" som gäller.
Bra att du skall till kiropraktor (även om jag föredrar naprapat, men det är ju väääldig skillnad mellan kiropraktor och kiropraktor och naprapat och naprapat).
Hoppas den tar sig, den lilla höften.
hur gick olyckan till?

/Malin (din tipsare ;) )

Jag kanske har missat det, men hur kommer det sig att han inte är skodd? Jag tänkte på det när jag såg filmen att jag skulle nog satt på skor. Det är svårt att säga så mycket mer när filmen är vinklad åt det hållet och han travar från kameran men jag skulle vilja se mer energi och tryck.
Hur länge är han riden? :)

Tänk vad tiden går fort, han var ju en "liten plutt" för inte så många år sedan :)

Jag håller med Brolinskan, det ser ut som om han tassar fram lite försiktigt. Jag undrar lite varför du inte skor honom när han nu ska börja ridas? Även om unghästar har starka och friska hovar så tror jag att man tjänar mycket på att sko dem när man börjar rida, risken finns att de inte vågar ta ut steget och ta i ordentligt om de känner det minsta obehag från underlaget. Och då blir de hämmade i steget från början. Det behöver ju inte betyda att de haltar, men just det där lilla "smygandet" kan vara ett tecken på att han kanske behöver skor.

Jag tror inte du behöver få ridförbud, jag har bara fått det en gång efter en ganska allvarlig skada. Jag har haft mycket problem med rygg och höft under hela min uppväxt och gått mycket till naprapat och osteopat. Det kan ta tid att bli smärtfri och beroende på skadan så är det helt olika råd som gäller. Men rehab i form av styrketräning, rörlighetsövningar och liknande brukar man åka på. Jag har aldigi fått rådet att vila, utan rörelse är alltid bra.

Jag hade förövrigt fruktasvärt ont i ländrygg/höft under min tid på island, men valde Voltaren för att det skulle fungera. Kanske inte helt optimalt dock.

Är inte hela den här tråden OT? Trodde det var idén med den ;)

Jag har en tydligt "tell" i ridningen när det är dax att gå till naprapaten. Då är det bara att dra sig iväg till honom och bli rak igen. Men det blir längre och längre mellan gångerna iom träning och de övningar min naprapat gett mig.
Samma dag som själva behandlingen ber han mig oftast att inte rida eller träna hårt (alltså efter behandlingen, ridning/träning innan är ok), utan drick rejält med vatten och gärna stretcha på kvällen.

Att ingen är sönder i din höft enligt rtg är bra - men höfter tar ofta tiiid att läka. Har du fått magnetrtg? Det kan vara ett skadat ligament eller en rejäl lårkaka (lårkakor syns och känns ju dock) och då är det tid och mjuk rörelse samt lite "bit ihop" som gäller.
Bra att du skall till kiropraktor (även om jag föredrar naprapat, men det är ju väääldig skillnad mellan kiropraktor och kiropraktor och naprapat och naprapat).
Hoppas den tar sig, den lilla höften.
hur gick olyckan till?

/Malin (din tipsare ;) )

Ja jo kanske det men iallafall ;)

Jag har bara varit på vanlig röntgen för att de skulle kolla så det inte va någon spricka i höften, vilket det inte va(tackar för den) Men jag är öm och stel och det gör ont så fot jag sitter upp på en häst, gör en för hastig rörelse, lyfter för tungt, hästen har för stora rörelser eller om den tittar till på något i diket såå därför tänkte jag på en kiropraktor om det är så att jag bara är sne och att det är det som gör det.

Jo bit ihop har jag kört på i fem veckor men man känner sig ju lite oduglig ibland men det går ändå :) Naprapat vet jag inte om de har här, inte som S visste om iallafall, men den här har tydligen fått massa bra kritik så jag hoppas det blir bra :)

Olyckan gick till som så att jag satt på en superduper flott liten dam, vi galopperade upp för en backe , det blåste rejält ute och precis när vi saktar ner så blåser det upp sand och grus från vägen som slår till oss båda i ansiktet, och det kändes verkligen som småspik, varav lilla damen inte blir så nöjd utan tvärvänder, far ner i diket som va hyffsad brant, och bockar samtidigt som hon gör en 90 graders sväng hemåt igen, och jag flög ner i diket och landade på en sten med höften, not nice. L red hem efter hästen efter jag vinkat att jag va ok, jag tappade andan och det va först när jag skulle upp på benen som jag märkte att jag hade ont så jag kom knappt upp :P Sen kom snälla veterinären som tydligen pratade svenska, och räddade mig från diket och körde hem mig, haha. Han fick sig nog ett gott skratt ;) typ.

Tackar för tipset ;)

Jag tror inte du behöver få ridförbud, jag har bara fått det en gång efter en ganska allvarlig skada. Jag har haft mycket problem med rygg och höft under hela min uppväxt och gått mycket till naprapat och osteopat. Det kan ta tid att bli smärtfri och beroende på skadan så är det helt olika råd som gäller. Men rehab i form av styrketräning, rörlighetsövningar och liknande brukar man åka på. Jag har aldigi fått rådet att vila, utan rörelse är alltid bra.

Jag hade förövrigt fruktasvärt ont i ländrygg/höft under min tid på island, men valde Voltaren för att det skulle fungera. Kanske inte helt optimalt dock.

vilken tur, haha. Grejen är den att jag kan gå normalt, men jag kan inte lyfta benet mer än 1 dm från backen när jag står upp, och lixom gå över stacket och sånt då kan jag knappt lyfta benet över där för det hugger som tusan. Fåren är jättejobbigt att gå ner till, hehe :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
257
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
2 997
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar