Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Fast jag tycker det är en självklarhet att hästen ska kunna gå rakt fram och inte springa ner i diken eller in i staket. :crazy: Tycker verkligen inte att detta beteende är ok!

Och även i andra situationer tycker jag att det är självklart att man ska kunna styra hästen dit man vill (men vägen ska ju självklar vara möjlig för hästen att ta sig fram på). Sen har vi nog lite olika syn på vad det innebär att bli förbannad. När jag blir förbannad så slutar jag lirka och fråga utan då bestämmer jag och är tydlig. Inget "slagsmål" eller något sånt.

Jag menar inte rakt fram på en väg:D. Utan bildligt, man måste ta dom mentalt och lura dom till att göra det man vill. Tvinga sig på bara för att, nä inte för mig.

Senast ändrad:

Ja men precis! Även proffsen tränar ju, för alla vill ju utvecklas.

Så därför tycker jag det blir lite fel med kommentarer med "ge inte upp", jag ser det inte som att ge upp, utan bara som nästa steg. Nu har vi kommit så långt vi kan komma på egen hand på detta området, nu är det dags att ta hjälp av något som kan ge oss tips och råd att komma vidare. Sen om man behöver hjälp att komma vidare med ett sånt här problem, eller med passläggningar eller galoppombyten, det är ju helt individuellt beroende på vart ekipaget befinner sig just nu. Hjälpen behövs minst lika mycket oavsett vilken nivå man rider på. :)

Eftersom detta var helt klart riktat till mig så tänker jag klargöra att med 'ge inte upp' var riktat som pepp inte som något nederlag! Har aldrig sagt att rida för tränare är något fel? Förstår inte vad du fick det ifrån alla vill väl rida för tränare o utvecklas så fort man får chansen! Men tränaren finns inte med oss alltid därför får vi aldrig ge upp o låta hästen vinna för då kvittar det hur mycket tränaren försöker hjälpa till. Men vet man inte hur man ska lösa situationen o blir osäker så känner ju hästen det direkt o tar övertaget. Hoppas du får knep som du kan använda så hon inte kommer undan med vad hon nu gör förstår inte riktigt exakt vad problemet är.

Jaså du menar så. Tro mig, jag har försökt med allt jag kunnat komma på. Skulle aldrig tvinga någon "bara för att", för mig ska ridning vara kul och säker. Och i detta fallet riskerar det att inte bli säkert och då måste jag hitta en lösning på problemet. Är det kul och säkert så ger jag mig inte in i onödiga diskussioner, det mesta går ju att ta sig igenom med tiden. Men ur ett säkerhetsperspektiv tycker jag att det är oerhört viktigt att ha en häst som lyssnar. När hästen får ta över kan det bli riktigt farligt (se bara på vissa stackare i ponnyakuten som inte har någon som helst kontroll)

Eftersom detta var helt klart riktat till mig så tänker jag klargöra att med 'ge inte upp' var riktat som pepp inte som något nederlag! Har aldrig sagt att rida för tränare är något fel? Förstår inte vad du fick det ifrån alla vill väl rida för tränare o utvecklas så fort man får chansen! Men tränaren finns inte med oss alltid därför får vi aldrig ge upp o låta hästen vinna för då kvittar det hur mycket tränaren försöker hjälpa till. Men vet man inte hur man ska lösa situationen o blir osäker så känner ju hästen det direkt o tar övertaget. Hoppas du får knep som du kan använda så hon inte kommer undan med vad hon nu gör förstår inte riktigt exakt vad problemet är.

Jag förstod absolut hur det var menat, och som jag skrev så tror jag att alla här, även du, håller med om att det är rätt att ta hjälp. Men jag vet också hur din text skulle kunna tolkas av någon som inte är "bukare". Har ju själv varit ung och dum och trott på allt som står skrivet, och då har man också ofta lätt att missförstå när man inte tänker på vad som egentligen står. Så det var inte alls riktat till dig personligen, utan mer till eventuella läsare som kanske inte är så erfarna. Ge upp ska man aldrig göra, och det tänker jag inte göra än på länge. :p utan jag tar bara nästa steg, eftersom jag inser att jag inte klarar det på egen hand.
Hoppas du inte tog illa upp, för även om det var din text jag tänkte på så var det inte riktat till dig. Jag förstår absolut vad du menar, och tack för peppet!:D

Kan tyvärr inte riktigt beskriva problemet, det är ett sånt som man måste se.

Snyggt!! Är också på jakt efter en vanlig dressyrtränare att ha hemma mellan kurserna för isistränare. Känner att jag tappat en hel del i teknik. I och för sig har jag fått bättre känsla, men nu är det dags att ta tillbaka allt som försvunnit någonstans i bakhuvudet. :D

Förresten, var det ni som red en fux och en svart längs motorvägen tidigare idag?

Nej, vi bor 1,5mil från motorvägen :)

Det är så grymt o lära sig "tekniken", och med tekniken har känslan kommit lite för mig oxå. Såna löjliga saker som vilket sittben man rider lätt på/med, det fick jag en aha av igår. Jag vet ju att man skall stå när ytterben griper fram men aldrig fattat varför. Igår märkte jag skillnaden i känsla beroende av vilket sittben jag valde. Helt awesome att fatta efter 20års ridning.

Min bästa tränare kan ju islandshäst oxå, det är ett hett tips att satsa på en sån dressyrtränare.

KL

Min -10a idag
429223_10151350616395104_738540103_23138939_673525297_n.jpg

Hon är supersnygg! (Blir en liten sadel för henne :D)

Får man tigga en bild på din bukis/splashis också? :angel: Hemligt förälskad :love:

Igår var jag ute och red på Vaenting för första gången! Helt själva och hon skötte sig utmärkt!

Hon tyckte det var så kul och spännande, men lite läskigt emellanåt.
Det bjöds både på tölt och ökad tölt och tillsist några galoppsteg. Wiho :D

Det kommer bli en sån go häst av henne!

Va roligt att det gick så bra!=) Längtar tills jag får ut och fräsa med min i skog och mark!=)

Förstår jag :) Att vara först upp är en extra rolig känsla!

Längtar tills jag får börja med min grabb med, bara 1 år kvar nu :o

Jaså du menar så. Tro mig, jag har försökt med allt jag kunnat komma på. Skulle aldrig tvinga någon "bara för att", för mig ska ridning vara kul och säker. Och i detta fallet riskerar det att inte bli säkert och då måste jag hitta en lösning på problemet. Är det kul och säkert så ger jag mig inte in i onödiga diskussioner, det mesta går ju att ta sig igenom med tiden. Men ur ett säkerhetsperspektiv tycker jag att det är oerhört viktigt att ha en häst som lyssnar. När hästen får ta över kan det bli riktigt farligt (se bara på vissa stackare i ponnyakuten som inte har någon som helst kontroll)

Jamen då är vi helt överens:)

*KL*

Fengur är som sagt mycket piggare och i lördags tog jag en liten tur med honom i skogen och han är sååå nöjd att få vara ute på tur :)

Igår ville sambon rida så jag tog Laukur på promenad under tiden. Fengur och sambon genade över en åker upp till vårt hus och där passade Fengur på att sticka iväg i galopp och flyga över ett dike med husse på ryggen haha! Huse var inte lika nöjd som Fengur :p

haha va roligt att se! Det ska bli kul när sambon som aldrig har ridit ska iväg på sin! Det kommer bli mkt tok men det går nog säkert hur bra som helst. Han är inte rädd för att rida iallfall. =) :rofl:

Nej, vi bor 1,5mil från motorvägen :)

Det är så grymt o lära sig "tekniken", och med tekniken har känslan kommit lite för mig oxå. Såna löjliga saker som vilket sittben man rider lätt på/med, det fick jag en aha av igår. Jag vet ju att man skall stå när ytterben griper fram men aldrig fattat varför. Igår märkte jag skillnaden i känsla beroende av vilket sittben jag valde. Helt awesome att fatta efter 20års ridning.

Min bästa tränare kan ju islandshäst oxå, det är ett hett tips att satsa på en sån dressyrtränare.

Visst är det så, känslan räcker ju inte hela vägen, och inte tekniken för den delen heller. Egentligen är det väl inner bak man sitter på? Men det blir ju att man tittar på frambenet eftersom de ändå går samtidigt.

Jag skulle gärna vilja ha en som är bra på allt, har dock inte hittat någon jag gillar riktigt än, ska testa mig fram nu när vi kör igång.

KL

Så grymt besviken, träningen blev inställd :(
Jättetråkigt, men jag red i alla fall i min NYA sadel :love: och idag gick det helt ok. Hon gick hyfsat rakt, bågade sig lite bara, men gick ändå rakt fram på spåret... nästan. Gick väl med en halv hov utanför spåret, men ändå.

Däremot har jag kännt av mer och mer att hon är svår att få igenom till vänster i ställningen. Hon kan gå med huvudet i rätt position men inte avslappnat, utan hon går och klapprar lite med munnen och spänner/rycker lite i huvudet. Inga stora ryck, hon håller positionen utan att dra i tygeln direkt. Men hon är inte nöjd. Så jag ska testa att göra mer massageövningarna innan ridpasset nästa gång och se om jag kan få henne att släppa efter bättre.
Förhoppningsvis så blir det träning för en annan i helgen, håller tummarna! Hade tänkt att fråga honom ändå eftersom den tränaren jag skulle ridit för idag bara hade blivit en engånggrej för mig den närmsta framtiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
265
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar