Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*

Verkar vara trots så där höll Jorunn på med förr.
Hur ser hon ut i hullet?
När jorunn var fet så bråkade hon mera, det var liksom jobbigt att dels släpa runt på mig och dels släpa runt på övervikten.Hon hade varken muskler eller ork hon vart trött bara av att trava lite.
Så då bråkade hon mer för hon inte orkade och vart trött.

Nu när hon är mer musklad och mer slimmad så har alltsånt där slutat, Nu är det mer jag tänker inte göra som du säger fasoner som ploppar upp mest ute då och då tack och lov=)

Men ge dig inte utan kör på

Verkar vara trots så där höll Jorunn på med förr.
Hur ser hon ut i hullet?
När jorunn var fet så bråkade hon mera, det var liksom jobbigt att dels släpa runt på mig och dels släpa runt på övervikten.Hon hade varken muskler eller ork hon vart trött bara av att trava lite.
Så då bråkade hon mer för hon inte orkade och vart trött.

Nu när hon är mer musklad och mer slimmad så har alltsånt där slutat, Nu är det mer jag tänker inte göra som du säger fasoner som ploppar upp mest ute då och då tack och lov=)

Men ge dig inte utan kör på

Ja, de är trots och test så det skriker om det. Hon är en bestämd dam, men allt annat hon testat har jag kunnat sätta stopp för direkt. Jättemiss av mig att inte göra samma med detta. Det började ju som du säger, hon var svag och orkade inte riktigt, så när jag inte fick henne att göra rätt så lät jag det var och tänkte att "det kommer med tiden" och då var det så lite så jag tog tränarens råd att låta det vara när hon gjorde fel och berömma när hon gjorde rätt istället. Den metoden funkar inte på denna damen, hon är alldeles för smart för det!:devil:
Hon fattade ju direkt att hon kunde komma undan det jobbiga och det eskalerade snabbt.

Nu är det ju inte så att hon gör det för att hon inte fysiskt orkar, för vissa dagar orkar hon hur bra som helst. Utan nu sätter hon sig bara på tvären och tjurar. :mad:

Problemet just nu är att jag inte hittat något sätt att få henne ur det, så det hoppas jag att tränaren hjälper mig med på måndag.

WOW!!! Fina tjejen, helt otroligt att det är samma häst. Du ska ha en stor eloge som tagit dig igenom detta! :bow:

Hon skar av sträcksenan i jan 2011 och fick sen alla tänkbara komplikationer. Varit en lång och tråkig och svart väg tillbaka, men det gick. Nu är hon triangelmärkt och ska gå in i avel. :) Lite kortfattat.

Niela - Vi får se om hon håller för ridning, i dagsläget gör hon inte det.

Vonarneisti och Elina - tack snälla! Hon rörde sig väldigt trevligt idag :)

Carla: Fantastiskt roligt att se henne springa i hagen med kompisar igen!

Brolinskan: Ja! Men på en femåring. Klokt att ta bort det så fort det bara går. Då är det TROLIGEN INGEN FARA, så svimma inte av mina erfarenheter. :-) Jag skriver det för att varna andra som har hästar med öronfistlar/ tandanlag/tandämnen på villovägar. Man ska inte vänta för länge med operation, de kan växa sig stora och då blir operationerna komplicerade.

Kortfattat så var det ett mycket stort tandanlag (flera cm brett och långt, det största de sett på kliniken) och femåringen dog av följderna ca 2v efter operationen. Det mesta gick åt skogen, hon låg för länge på bordet eftersom ingreppet blev mycket mer komplicerat än någon hade trott, och fick muskelskador av det. Sedan blev såret infekterat och av symptomen som kom senare spred sig infektionen till hjärnan. Fast att det är säkert sex år sedan nu kan jag börja gråta bara jag tänker på det. Tror att jag kanske skrivit om det som hände på Buke tidigare? Dagrún hette hästen och var efter superfina Oskar frá Litla-Dal, alldeles nyinriden och jättettrevlig. Vi var tre pers (+veterinären) som desperat försökte hålla liv i en älskad häst som gick in och ut ur medvetslöshet och vi fick vända henne "manuellt" en gång i halvtimmen hela natten och massera henne när hon fick kramper och en massa andar livsuppehållande åtgärder. Jag glömmer nog aldrig när hon tillfälligt vaknade upp klockan ett på natten, var helt klar och tittade oss i ögonen som om hon visste att vi försökte rädda henne, och gjorde ett sista försök att resa sig upp med vår hjälp.

Veterinären var också en vän till hästägarna (precis som jag) och det var väldigt tuffa timmar, inte ens hon kunde hålla tillbaka tårarna på slutet.

Jag känner till ytterligare två hästar som opererats för tandanlag på villovägar och det gick mycket bra för dem båda två. Den ena var dessutom vuxen när den opererades.

Jag tror att det för Dagrúns del inte bara var så att det var ett stort tandanlag, utan att det också satt väldigt illa till.

I normala fall är det tydligen ett ganska rutinartat ingrepp vad jag har förstått.

Senast ändrad:

Jag är SÅ imponerad över jobbet du lagt ner. Det måste vara värt allt i hela världen
när man senare få se henne sväva fram såhär fint :love:
En riktigt fin tjej!!

Har heller aldrig hört talas om detta, vad är det för symptom på såna här saker? Låter obehagligt.

Tack! Hon är en på miljonen Sinfó :love:

Moli: Väldigt roligt :) Mest kul hade nog Sinfónía. Hon bara sken hela hon!

Senast ändrad:

@Elina8 och @Korven
Jag kan bara tala för Vera, men på henne var det aldrig någon tvekan om att det var något fel. Hon föddes med ett öra som hon inte kunde vinkla framåt och efter några dagar märkte vi att örat varade lite grann. Veterinären konstaterade tandämne och vi har bara väntat på att hon ska vara tillräckligt gammal för att tåla nedsövning. Har hört att det är ett väldigt rutinartat ingrepp, så jag hoppas slippa upplevelser som stackars moli var med om. Men, så fort man söver ned så ska man ju veta att det finns konsekvenser. Stackars Vera har det dock jobbigt med örat, så det är skönt att operationen äntligen blir av.
@Moli, vad var Dagrúns symptom?

@HlínLover
Kul! Hur länge blir du kvar?

@Elina8 och @Korven
Jag kan bara tala för Vera, men på henne var det aldrig någon tvekan om att det var något fel. Hon föddes med ett öra som hon inte kunde vinkla framåt och efter några dagar märkte vi att örat varade lite grann. Veterinären konstaterade tandämne och vi har bara väntat på att hon ska vara tillräckligt gammal för att tåla nedsövning. Har hört att det är ett väldigt rutinartat ingrepp, så jag hoppas slippa upplevelser som stackars moli var med om. Men, så fort man söver ned så ska man ju veta att det finns konsekvenser. Stackars Vera har det dock jobbigt med örat, så det är skönt att operationen äntligen blir av.
@Moli, vad var Dagrúns symptom?

@HlínLover
Kul! Hur länge blir du kvar?

Ptja, framtill Landsmót är det sagt men jag lyckades ju flyga av en häst första veckan jag va här, rakt ner på en sten med höften så jag är fortfarande inte hel. Så vi får se hur länge jag håller :) Höften har inte blivit bättre och det börjar bli lite smått frustrerande ;)

*kl*

Löshoppade Odinn igår, min fina pojk :love:
DSC_0945.jpg

DSC_0908.jpg

DSC_0873-1.jpg

DSC_0815.jpg

DSC_0840.jpg

DSC_0841.jpg

DSC_0839.jpg

Vidare - eller kvar - gällande inridning.
Jo, visst är de olika! Berättade förut om mina lättinridna Karl och Jenta.
Har också en basjkir som jag köpte som oinriden 6-årig problemhäst. Det hade över huvud taget inte gått att komma upp på hans rygg.
Det fixade jag i och för sig på en halvtimme.
Men sedan valde jag att ägna två veckor åt träning på av- och påstigning och lite skritt på gårdsplanen innan jag ens vågade be om trav.
Galopp kom efter någon månad - självklart vid ensam ritt eftersom jag faktiskt känner mig tryggare ensam. Då har jag inte ett annat ekipage att ta hänsyn till och anpassa mig efter, och min oerfarna häst blir inte heller överdrivet taggad...

Det jag upplever vid just första gången galopp ute på en unghäst, är att hästen gärna blir lite ställd när man ber om galopp om man ger den för många kommandon.
Men det kanske bara varit de hästar jag ridit in men jag lär dem ju röstkommando så har använt det enbart första gången för att inte förvirra med en galoppskänkel också då jag tyckt att de sackat ner i fart då när de lixom inte förstår då saktar de hellre ner(de jag ridit in).
Men efter några gånger så lägger jag till skänkeln för att befästa galoppskänkeln i samband med rösten sen kan man längre fram sluta med röstkommandot.

Därför tycker jag det är bra med en trygg äldre häst före som börjar galoppera så får unghästen bara hänga på första gången.
Tycker det är svårt att mana fram till galopp första gången på en unghäst som inte vet vad man menar riktigt.

Men det är kansk bara jag som upplevt det, du verkar ju köra med galoppombyten vid första galoppen så du verkar ju ha koll:angel:.:p

Sorry för bildbomb...men lite bilder från dagen på ungdomarna! :D

Fafnir & Elja
DSC_1017.jpg

Fafnir
DSC_1014.jpg

DSC_1013.jpg

DSC_1011.jpg

DSC_1007.jpg

DSC_1008.jpg

DSC_0975.jpg

Flocken
DSC_0999.jpg

Gårdagens glädje blev inte långvarig. Idag är jag förbannad, frustrerad och besviken. Gjorde exakt samma som igår, och de gick ju käpprätt åt helvete. Sa till henne på skarpen flera gånger, men de ledde bara till att hon duktigt flyttade sig för skänkeln på volt ett litet tag. Sen kom vi ut på rakt spår, jag för sd ökteida henne rak, hon tryckte åt sidan, jag blev förbannad och tryckte emot och Sol sprang iväg med huvudet i luften så att jag bara kunde stanna eller svänga genom att vända runt henne. Så började vi om. När hon sprang in i staketet vsr jag helt slut på tålamod och ideer. Så då tog vi ett varv på volten och avslutade när hon var duktig.

Imorgon får hon vila så får tränaren ta över på måndag, vet fan inte vad jag ska göra med henne.

Men nu får du peppa på dig lite här, du har helt enkelt fått en envis islandshäst bara(inget ovanligt) hon testar dig och du ger upp=blir bara svårare till nästa gång.
Du får nästan bli lite förbannad och ha gott om tid för bered dig på att du varje gång måste ta fajten aldrig aldrig låta henne få sin vilja igenom.
Sen tror jag kanske att du ställer för höga krav, sänk kraven lite och tex i en framdelsvändning så nöj dig med ett steg första gången tex och inte ett helt varv.
Ibland fastnar man vid att de ska göra exakt som man tänkt sig men bara de inte får sin vilja igenom och det sker på våra villkor så har man fått igenom övningen.

Rid ut med sällskap ett tag och bara ha kul och försöker hon något så var envis bara.
Tex vill hon inte gå över en vattenpöl eller ett blött ställe, då ger du dig inte förrän hon gått över även om det tar 15min-20min första gångerna hon testar, det är inget konstigt, jag har denna fajten med Glampi just nu som har en test period just nu.

Unghästar testar gränserna hela tiden precis som barn det är bara att fortsätta vara konsekvent och bestämd med vad man "sagt".

Kan de ex eftersom Glampi är likadann just nu.
Red ut en dag i skogen, låg en pinne som han var "rädd" för och ville gå brevid/en annan väg förbi den, jag vägrade för det var just där jag bad han gå så där skulle vi gå(och hoppa inte av utan var envis från ryggen för till slut ger de sig ha tålamod bara och ställ in dig på att tänka, jag har heeela dagen på mig annars blir man lätt stressad och det känner de).
Han vägrade gå, backade och försökte kasta sig åt sidorna och försökte dra tyglarna ur mina händer för att komma undan, sen stod vi still och funderade, sen samma sak igen om och om igen i 20min.
Men till slut tröttnade han och förstod att jag kommer inte ge mig så då gick han över till slut:angel:.

Sen ett annat bra exemel på test, du skrev någon gång att hon glömt vissa saker.
exakt det hände mig med glampi för inte så länge sen.
Skulle göra framdelsvändning men han var stel som en pinne och vägrade börja sig och ställa sig bara kastade med huvudet och gick emot hela tiden som om han inte fattade skänkeln.
till slut röt jag till och efter mycket test så gav han sig även där och helt plötsligt var det som att han gav sig och såklart han kunde detta för då helt plötsligt gjorde han ju exakt som jag sa och som han brukar:angel:
så allt var bara för att testa om han slapp undan och hade jag då skitit i det och tagit en annan övning eller gett upp, ja då hade han ju förstått att henne går att att köra med och det blir bara svårare för varje gång de får chansen att komma undan.

Men jag tycker denna envishet är rätt rolig faktiskt gillar utmaningen.

Men nu får du peppa på dig lite här, du har helt enkelt fått en envis islandshäst bara(inget ovanligt) hon testar dig och du ger upp=blir bara svårare till nästa gång.
Jag ger inte upp, jag provar allt och när det ändå inte funkar så erkänner jag att jag behöver hjälp. Inget konstigt med det. Eftersom jag inte får ordning på det på egen hand så tycker jag att det är bättre att nöja sig med att avsluta med något som funkar och låta proffsen hjälpa till. Det är ju som sagt inget som hon bara testar lite just nu, utan det är ju något som byggts upp under hela hösten. Mitt fel såklart eftersom jag lät det vara i början och hon tog över.

Du får nästan bli lite förbannad och ha gott om tid för bered dig på att du varje gång måste ta fajten aldrig aldrig låta henne få sin vilja igenom.

Jag blir så in i helvete förbannad, men i just detta problemet så blir det bara värre ju argare jag blir. I allt annat har jag kunnat ryta till, putta till henne och så är det bra sen. Men här blir det bara värre, hon vet precis hur hon ska komma undan och jag vet verkligen inte hur jag ska parera/korrigera när hon gör så. Har testat allt jag kan komma på. Så nu är det verkligen läge för proffshjälp!

Sen tror jag kanske att du ställer för höga krav, sänk kraven lite och tex i en framdelsvändning så nöj dig med ett steg första gången tex och inte ett helt varv.
Detta problemet är inget som kommer när hon gör något jobbigt, utan det kommer när hon ska gå rakt fram längs staketet. Då vill hon ställa utåt och gå böjd utåt, och så välter hon sen in mot mitten. Jag håller då emot på ytter, försöker ställa henne inåt och få henne rak. Då ränner hon iväg istället. Bromsar jag så svänger hon runt och skiter fullständigt i mina hjälper. Det är då jag har kollat av skänkeln genom att flytta bak och bog, och det funkar i skritten åt sidan. Men såfort hon ska gå rakt fram så blir det samma sak. Tittade på massa saker idag, är det staketet, är det skuggan, skuggan på staketet? Är det underlaget? (lite blött nu) Men jag fattar inte vad det är. Hon gör ju inte så på alla ställen, utan bara vissa.
Ibland fastnar man vid att de ska göra exakt som man tänkt sig men bara de inte får sin vilja igenom och det sker på våra villkor så har man fått igenom övningen.
De är ju just de, jag får henne att göra allt annat än det jag vill.

Rid ut med sällskap ett tag och bara ha kul och försöker hon något så var envis bara.
Det gör vi, och än är det inga problem ute, men som sagt. I höstas blev det tillslut problem även där, hon sprang ner i diket helt enkelt istället för rakt fram.
Tex vill hon inte gå över en vattenpöl eller ett blött ställe, då ger du dig inte förrän hon gått över även om det tar 15min-20min första gångerna hon testar, det är inget konstigt, jag har denna fajten med Glampi just nu som har en test period just nu.
Det är inga som helt problem med något annat än just detta! Visst händer det att hon tittar på en pöl och hellre vill gå runt, men hon lyssnar alltid och går dit jag säger.

Unghästar testar gränserna hela tiden precis som barn det är bara att fortsätta vara konsekvent och bestämd med vad man "sagt".

Men jag tycker denna envishet är rätt rolig faktiskt gillar utmaningen.

Jag håller med, jag tycker hon är fantastiskt rolig att jobba med. Men just detta har jag misslyckats med, och det känns otroligt skönt att få hjälp med det. Jag tror och hoppas verkligen att denna tränaren kan hjälpa oss med detta. Har ju fått hjälp tidigare också av två andra tränare och det hjälpte lite men inte riktigt. Då jobbade vi på att befästa sidförande och det funkade väl sådär. Sen efter de så började jag hitta sätt att undvika det själv, så då gick det bättre. Men rätt vad det är så har hon en sån dag igen. Och nästa dag är det som att inget hänt. :angel:
Jag har varit bestämd, jag har haft en ängels tålamod och gjort om och gjort om, jag har verkligen försökt att mota och korrigera på alla sätt och vis. Men nu ger jag faktiskt upp, erkänner mig besegrad och hoppas att vi får bra hjälp på måndag.

Imorgon får hon vila så får tränaren ta över på måndag, vet fan inte vad jag ska göra med henne.

Klippte bort större delen av ditt inlägg.
Det kommer säkert att fixa sig men du behöver ha en ängels tålamod. Jättelänge. Så kommer ni att komma överens om vad som gäller...
Bra att sluta när det gått bra.
Ibland, när ett träningspass kört ihop sig för mig (särskilt om jag tränar på lite för svåra saker) ser jag till att göra någon enkel övning på slutet som banne mig blir rätt, och sluta där. För då har passet, oavsett eventuellt krångel, slutat positivt för både mig och hästen.

Det jag upplever vid just första gången galopp ute på en unghäst, är att hästen gärna blir lite ställd när man ber om galopp om man ger den för många kommandon.

Därför tycker jag det är bra med en trygg äldre häst före som börjar galoppera så får unghästen bara hänga på första gången.
Tycker det är svårt att mana fram till galopp första gången på en unghäst som inte vet vad man menar riktigt.

Men det är kansk bara jag som upplevt det, du verkar ju köra med galoppombyten vid första galoppen så du verkar ju ha koll:angel:.:p

Angående galoppombyten: tro det eller ej, men det har faktiskt hänt första eller andra ridturen - dock inte för att jag begärt det utan för att häst själv tyckt att det varit en bra idé...
:o

Jag har hittills inte haft problem att få fram mina unghästar i galopp trots att de varit själva utan draghjälp, men kommer säkert att stöta på sådana unghästar också.

Vilket röstkommando använder du?
Jag brukar använda ett puss-ljud till mina som signal för galoppfattning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
268
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
250
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna