Sv: Snack & Uppdateringstråden *nr2*
Gårdagens glädje blev inte långvarig. Idag är jag förbannad, frustrerad och besviken. Gjorde exakt samma som igår, och de gick ju käpprätt åt helvete. Sa till henne på skarpen flera gånger, men de ledde bara till att hon duktigt flyttade sig för skänkeln på volt ett litet tag. Sen kom vi ut på rakt spår, jag för sd ökteida henne rak, hon tryckte åt sidan, jag blev förbannad och tryckte emot och Sol sprang iväg med huvudet i luften så att jag bara kunde stanna eller svänga genom att vända runt henne. Så började vi om. När hon sprang in i staketet vsr jag helt slut på tålamod och ideer. Så då tog vi ett varv på volten och avslutade när hon var duktig.
Imorgon får hon vila så får tränaren ta över på måndag, vet fan inte vad jag ska göra med henne.
Men nu får du peppa på dig lite här, du har helt enkelt fått en envis islandshäst bara(inget ovanligt) hon testar dig och du ger upp=blir bara svårare till nästa gång.
Du får nästan bli lite förbannad och ha gott om tid för bered dig på att du varje gång måste ta fajten aldrig aldrig låta henne få sin vilja igenom.
Sen tror jag kanske att du ställer för höga krav, sänk kraven lite och tex i en framdelsvändning så nöj dig med ett steg första gången tex och inte ett helt varv.
Ibland fastnar man vid att de ska göra exakt som man tänkt sig men bara de inte får sin vilja igenom och det sker på våra villkor så har man fått igenom övningen.
Rid ut med sällskap ett tag och bara ha kul och försöker hon något så var envis bara.
Tex vill hon inte gå över en vattenpöl eller ett blött ställe, då ger du dig inte förrän hon gått över även om det tar 15min-20min första gångerna hon testar, det är inget konstigt, jag har denna fajten med Glampi just nu som har en test period just nu.
Unghästar testar gränserna hela tiden precis som barn det är bara att fortsätta vara konsekvent och bestämd med vad man "sagt".
Kan de ex eftersom Glampi är likadann just nu.
Red ut en dag i skogen, låg en pinne som han var "rädd" för och ville gå brevid/en annan väg förbi den, jag vägrade för det var just där jag bad han gå så där skulle vi gå(och hoppa inte av utan var envis från ryggen för till slut ger de sig ha tålamod bara och ställ in dig på att tänka, jag har heeela dagen på mig annars blir man lätt stressad och det känner de).
Han vägrade gå, backade och försökte kasta sig åt sidorna och försökte dra tyglarna ur mina händer för att komma undan, sen stod vi still och funderade, sen samma sak igen om och om igen i 20min.
Men till slut tröttnade han och förstod att jag kommer inte ge mig så då gick han över till slut
.
Sen ett annat bra exemel på test, du skrev någon gång att hon glömt vissa saker.
exakt det hände mig med glampi för inte så länge sen.
Skulle göra framdelsvändning men han var stel som en pinne och vägrade börja sig och ställa sig bara kastade med huvudet och gick emot hela tiden som om han inte fattade skänkeln.
till slut röt jag till och efter mycket test så gav han sig även där och helt plötsligt var det som att han gav sig och såklart han kunde detta för då helt plötsligt gjorde han ju exakt som jag sa och som han brukar
så allt var bara för att testa om han slapp undan och hade jag då skitit i det och tagit en annan övning eller gett upp, ja då hade han ju förstått att henne går att att köra med och det blir bara svårare för varje gång de får chansen att komma undan.
Men jag tycker denna envishet är rätt rolig faktiskt gillar utmaningen.