• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rocket_bar
  • Startdatum Startdatum
R

Rocket_bar

hej! jag har en häst efter snack bar, och jag undrar om det är någon som har lite fakta om honom och kanske bilder?
Snack bar kom från USA och han dog 1990

Sv: Snack Bar

En stor häst som tog gigantiska kliv. Han var utrustad med överarmskappor,
något mycket ovanligt för elithästar.
Jag minns Snack Bar med hans ständiga föjeslagare, den legendariske Håkan Wallner.
Det lopp jag minns bäst är från en förlust, Åby Stora Pris 1983 då Legolas kom med en sagolik...;) ...spurt och besegrade Snack Bar på ritsen.

Vad????? Aldrig hört talas om?? Eller är det typ armbågsskydd?

De sitter liksom armbågsskydden uppe med hjälp av "hängslen" över manken. Men de sitter ovanför framknäna, mellan knäna och bogen. På överarmarna.

:eek: Vi höll på en hel del med travare i början på 90talet, och bla köpte vi då in två helsyskon efter Snack bar. Snygga som bara den "guldfuxar" och med härlig action...tyvärr saknades det väldigt mycket innanför pannbenen på dom, den ena skadade sig när hon i panik backade in i grannens rostiga plog, så hon såldes senare neråt skåne, den andra reste sig med mig under en ridtur, vi gick över och det kostade mig tre veckor på sjukhus, en veckas halvkroppsförlamning, sprucket bäcken, hjärnskakning och brutna fingrar. Hon avlivades av min man efter den händelsen(det var inte första gången hon "floppade" ska Gud veta:eek: )

Efter detta började vi forska i Snack bars avkommor, och vem vi än frågade så varnade dom oss för deras dåliga psyke, särskilt hos stona...

Så för mig är snack bar ett rött kort MEN snyggare hästar än de två stona har förmodligen aldrig stått på vår gård.

Hoppas du har trevligare erfarenheter så att jag kan ändra uppfattning om det hela:smirk:

Har haft ett sto e: Snack Bar! Hon var/är fantastiskt snygg och ädel.. Mkt snäll att hantera, het och nervig vid ridning.. Tokig när vi skulle köra henne! ( Backade även hon som en galning när kusken satt upp i sulkyn!:eek: )
Ryktet förtäljde att stona efter honom gick urdåligt!
Har du bild på din avkomma?

inte på datorn, men jag ska se om jag kan lägga in dom senare.

Precis så som du beskriver din-så var våra också...

Fuxar såklart...

Var han inte ganska stor ?
Han var E: Nevele Pride .Och Nevele pride var väl känd för att vara det elakaste som "gått i ett (två !) par skor.....:devil:

Våra ston var inte elaka bara j*vligt nerviga och hysteriska. den ena hade koskräck och backade en gång in i ett elstaket i panik och stod där och tog stöt på stöt hellre än att gå för bi hagen med betande kor:mad: :( = avsaknad av intelligens:rofl:

Det stoet var 167, stor och rejäl.lite "halvblodsstuk" över henne.
Helsystern var 147, liten, smäcker och ännu värre i skallen... det var hon som "justerade" mig för all framtid...

Min dam var ca 158 brun och mkt smäcker! Många tog henne för fullblod och inte vbl travare... Jag har ju tyvärr ingen bild i datorn annrs hade jag kunnat skicka!

Min kille sägs också vara efter Snack Bar (finns inte registrerad) och även han har ett knepigt psyke. Och när han skulle prova att köras gick det bakåt och har aldrig mer gått sen dess så låter som att jag inte behöver tvivla på att han är efter Snackis haha.

såg att du efterlyste hans stam tidigare... han är inte frysmärkt? Om han är så är det ju bara att kolla med STC...

I "mitt" travstall hade vi en liiiten (under ponnygränsen iaf) söt valack efter Snack Bar, morfar Hickory Pride.

Otroligt snäll och medgörlig, en riktig drömponny med snälla ögon och tussig man. Några små kronor tror jag han sprang in också...:D

Han verkar inte ha mycket gemensamt med sin halvsyskon som beskrivits i denna tråd.:o

Snack Bar
Extriör beskrivning:

"Reslig, kvadratisk hingst med massa och elegans.
Vackert huvud, väl ansatt välvd hals.
Hög och lång manke, djupa bogar, något kort sänkt rygg.
Runt välmusklat kors. Väl inskenad fram, tät och tåvid bak.
Något biljarderande rörelser fram."

Snack Bar
Extriör beskrivning:

"Reslig, kvadratisk hingst med massa och elegans.
Vackert huvud, väl ansatt välvd hals.
Hög och lång manke, djupa bogar, något kort sänkt rygg.
Runt välmusklat kors. Väl inskenad fram, tät och tåvid bak.
Något biljarderande rörelser fram."
Min kompis häst heter Snacks Pride och är efter Snack Bar.
Är det någon som har bilder på Snack Bar?
Om ni vill se bilder på Snacks Pride. Adda mej på Emma_Snuttiz1@hotmail.com isåfall!

En stor häst som tog gigantiska kliv. Han var utrustad med överarmskappor,
något mycket ovanligt för elithästar.
Jag minns Snack Bar med hans ständiga föjeslagare, den legendariske Håkan Wallner.
Det lopp jag minns bäst är från en förlust, Åby Stora Pris 1983 då Legolas kom med en sagolik...;) ...spurt och besegrade Snack Bar på ritsen.

Jag såg också det loppet live! Jag kände till en avkomma till Snack Bar, Lenson Bar gulddivisions häst, tror han såldes som avelshingst till södra europa efter karriären. Han var ganska liten, med utstrålning, mycket hingstig, var inte snäll mot sig själv i boxen, var ofta utan bakskor på mornarna, kunde inte gå i hagen om han såg andra hästar. Han fick gå i en liten hage bredvid Stig Hs tennisplan. Var snäll att köra dock bortskämd då han skulle stanna och nosa på varenda sktihög han såg om man körde motion med honom. Vet också att de var två när de skulle leda honom till och från hagen på slutet av karriären hos Stig H.

Tea Room som är mor till Gum Ball och mormor till Tony Oaks är helsyster med Snack Bar, men jag har inte hört något om att deras avkommor till sättet skulle påminna om Snack Bars avkommor.

Borde inte överarmskappor egentligen heta underarmskappor eftersom de sitter på underarmen? Eller vad tycker Ni?

Borde inte överarmskappor egentligen heta underarmskappor eftersom de sitter på underarmen? Eller vad tycker Ni?

Jo absolut. :idea: :angel:

Men vad ska vi då kalla knäkappor, de måste ju också byta namn i så fall...? :p

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 409
Senast: Halcyon
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 718
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar