SNABBT SVAR TACK!! Var köpa ögoninflammations medicin?

Hagstadius

Trådstartare
Min hund har haft ögoninflammation i nu 3dar, trodde först det var att hon hade något i ögat (första dagen), hade ingen möjlighet att köpa igår och idag hade jag tänkt köpa till henne.
Men nu är frågan, vart köper man det? På Apoteket, hos veterinären eller vart och vad kostar det?
Hon har typ gult slem i ögonen som jag tar bort typ 1 gång i timmen och efter hon har sovit så brukar hon typ ha smetat ut det över hela ögat så det ser ut som att hon har rabies eller är skabbit (haha). Plus att det kliar mkt i hennes öga och hon kliar sig hela tiden.
Hur lätt smittar det också på hundar? Kan de smitta människor?
Vi möter dagligen en liten Papillon som inte har fått det än iallafall men de leker inte utan mest hälsar på varandra.
Snabbt svar tack då jag tänkte få om typ en halvtimme och köpa det!

Sv: SNABBT SVAR TACK!! Var köpa ögoninflammations medicin?

Det finns receptfria medel att köpa på apoteket, men bäst är att gå till veterinären så att det blir rätt.

Jag skulle absolut rekomendera att du åter till veterinären med din hund. Hon kan ha fått en skada på hormninnan so0m orsakat inflammationen, hon kan också ha något bakom 3:de ögonlocket som retar och behöver plockas bort. Ögon som kliar och varar är inget man ska självbehandla. Rodnad och lite rinnighet kan man prova med ögondroppar på apoteket men inte med så kraftiga symptom som de du beskriver.

Du ska absolut till veterinären. De som finns på apoteket är (i alla fall i finland) bara vanligt ögonskölj, och har hunden en bakterie som orsakar problemet hjälper det inte, utan det ska vara droppar eller salva som veterinären skriver ut (antibiotika).

Som ovan nämns, kan det vara någon skada på ögat, och där måste en veterinär kika på den för att veta.

Boka tid nu.

Vi bokade tid och har redan varit där. Det var ögoninflammation på ena ögat, han tittade även under tredje ögonlocket och där var ingenting. Så vi har fått salva och inflammationen skulle vara borta om ca 3dar.

Bra, då har du en diagnos. Ögonskador/åkommor är alltid bäst att låta veterinär kolla upp, bättre en gång för mycket än en för lite.
Om det trots det ordinerade inte ger med sig så är det ÅB som gäller och så får de komma med ytterligare åtgärder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ En del av er läste säkert min tråd för några veckor sedan om loppor. Det har tagit några vändor sedan dess, och jag börjar bli helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 505
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 931
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar