Snabbt svar om takhöjd tack?

Sv: Snabbt svar om takhöjd tack?

Har tyvärr bara 2.20. :crazy: vill ha mer ska köpa gården nu men pojkvännen tycker nte det är högsta prioritet, får väl se vad kontrolanten säger om den nångång dyker upp? inte haft en enda koll här hos mig under alla år, 12år.

Vi håller på att göra ordning ett stall som bara är två meter i tak, vi skall höja ungefär 40 - 50 cm. Jag hoppas det räcker!

Vad har ni för takhöjdi era stall???

Man får inte glömma bort att man ska mäta från den lägsta delen på åsarna om de är framme. Här var det bara 195 cm när vi flyttade in men hyresvärden hade inget emot att vi höjde och satt själv dit åsarna så nu har jag 270 ca...det räcker för mina hästar som alla håller en mankhöjd på ca 150 - 155 cm;)

Vad har ni för takhöjdi era stall???

I stallet har vi rejält, runt 3.20 högt. I lösdriften som är under byggnation blir det 2.25 över BÄDDEN som LÄGSTA punkt på taket och runt 3.50 som högsta.

Som Lovisaleonora skrev är minimimåttet 2.20 och sedan 1.5 x mankhöjden. Vi bygger för islandshästar med maximal mankhöjd på 1.43 (i dagsläget) och bygger för en max mankhöjd på 1.50 m.

Annars, bygger man nytt och även är intresserad av andrahandsvärdet (typ värdet på gården) så är det väl lika bra att bygga riktigt rejält så att man platsar in även hästar på upp till 1.80 och då behövs 2.70 som LÄGSTA punkt.

Tänk även på att höjden mäts från bädden dvs, du förlorar ca 5-10 cm beroende på typ av strö!

Jag tror inte de är så hårda när det är ett gammalt stall med lågt till tak.
Min granne har 5 hästar. Hon har mycket lågt i takhöjd. <Dom sa inget vid koll.

Vi byggde nytt stall takhöjd 3 m

Jag tror inte de är så hårda när det är ett gammalt stall med lågt till tak.
Min granne har 5 hästar. Hon har mycket lågt i takhöjd. <Dom sa inget vid koll.

Vi byggde nytt stall takhöjd 3 m

Här i krokarna finns det dem som fick flytta hästarna omedelbart för att det saknades 10cm. Och andra har fått förelägganden om att åtgärda även vid så lite som att en balk stack ner 6cm för långt, längs kanten i en box. Båda dessa var riktigt gamla stall.

Jag har hört andra som ger "dispens" om det rör sig om fåtal centimetrar, men det beror nog på de enskilda inspektörerna.

Här i krokarna finns det dem som fick flytta hästarna omedelbart för att det saknades 10cm. Och andra har fått förelägganden om att åtgärda även vid så lite som att en balk stack ner 6cm för långt, längs kanten i en box. Båda dessa var riktigt gamla stall.

Jag har hört andra som ger "dispens" om det rör sig om fåtal centimetrar, men det beror nog på de enskilda inspektörerna.
Kanske är det så.
Här brydde dom sig inte om takhöjden.
Dom har ändå stora hästar på 170 manken.

Beror nog lite på. Om man bygger om, gör sig besvär att höja men gör det för lågt, då kan jag nog tänka mig att det blir andra bullar.

Se Ridsport som kom idag, där de kräver att galler ska bytas ut trotts att de är godkända. TROTS att regeln avskaffast 1/8.

Jag har 2,74 m i mitt stall.
//Jezz

Är det någon som har sett ett stall med innertak över boxraderna med öppet upp till taknocken över stallgången? Jag ritar på en sådan lösning hemma, men eftersom jag aldrig har sett det tidigare tänker jag att jag kanske gör bort mig totalt? Anledningen till att jag vill ha så är att jag vill få stor luftvolym i stallet och slippa mekanisk ventilation. Synpunkter?

Vi har självdrag, fast inte med "din" lösning. Tre boxar 3*3 meter och stallgång 2 meter. Två dörrar och över gången en trumma på 50*70 med skorsten över taknock. Har klurat ut det med boken "Att Bygga Häststall" som stöd, och det har funkat bra för oss under några år. Är dock bara två hästar.

Ok. Den boken har jag också men jag har inte kommit till ventilationskapitlet ännu! :)

Jag skulle helst vilja slippa trummor överhuvudtaget. Har tänkt mig kallt stall med stor luftvolym. Men jag ska läsa på lite mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar